Re: Mitsubishi Space Wagon -87 1.8 TDI
Moikka,
Todennäköisesti ei ole TDI, koska Mitsu ei _tietääkseni_ ole ikinä tehnyt alle 2-litraisia TDI-koneita; ekat TDI:t taisi tulla vasta 1990-luvun lopulla Pajeroon (2.8 DI-D) ja vähän myöhemmin Carismaan (1.9 DI-D). Siihen asti käytettiin tavallisia kammiokoneita.
Todennäköisesti Avaruusvaunussasi on sama 4D65-kone kuin mitä Galanteissakin on käytetty: iskutilavuus pyöreät 1,8 litraa, teho ilman väläriä 75 hv, välärin kanssa (Galant E14) 82 hv, vääntö jotain vähän päälle 150 Nm.
Käsittääkseni moottorin ohjaukseen käytetään elektroniikkaa vain hehkun osalta; polttoaineen syöttö on hoidettu perinteisellä jakajapumpulla (Boschin VE-tyypin lookalike), syötön määrää säädellään perinteiseen tapaan korkeapainemännän tehollista iskunpituutta muuttelemalla. Penkin alla olevasta elektroniikkayksiköstä ei ole tarkempaa tietoa, mutta moottorin suorituskykyyn sillä todennäköisesti ei ole vaikutusta.
Tiedossani ei ole, miten nokka-akselin tai keinuvipujen rakennnetta olisi tuossa konetyypissä vuosimallien mukaan muutettu. Oliko siinä -89:ssä kenties jo rullanokat?
Lisätehon aikaan saamiseksi käsittääkseni pätee ne vanhat tutut lainalaisuudet: lisää ilmaa, lisää ahtopainetta, viileämpää ilmaa (=enemmän happea) ja enemmän soppaa.
Ehkä itse etenisin seuraavassa marssijärjestyksessä:
- väläri kiinni (ensimmäisen etuveto-Galantin turbodiesel, E14, vuosimalli -84 - -87, on kiitollinen varaosaluovuttaja)
- ahtopaineita lisää (vakiona taitaa olla joku 0,55 bar); ahtopainemittarin asentaminen on suositeltava hankinta
- lisää soppaa; pumpusta voit säätää ensin sitä ns. savutuksenestolaitetta siinä pumpun päällä, joka määrittelee ahtopaineen mukaan suurimman syötön, sittetn varsinaista syötönsäätöä (säätöruuvi pumpun takapäässä)
- pakoputkisto alkaa varmasti ahdistaa jossain vaiheessa...
- seuraavaksi tulee raja vastaan suuttimissa, niilläkin on rajansa
- sitte meneekin kannentiiviste, sylinterinkansi ja vaihdelaatikko...
Seriously: noilla toimenpiteillä sieltä saa kyllä lisää tehoa, mutta kestoiän, kulutuksen ja suorituskyvyn keskinäisen suhteen optimoimiseksi kannattanee pitäytyä kohtuudessa sen kiristämisen kanssa.
Onnea projektillesi!