Mitsubishin Turbon hukkaportti?

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Eli eli, ku tuossa omaa turboani katselin niin näyttäs että tuo hukkaportin "varsi" näyttäs parhaat päivänsä nähneeltä ja eipä tuo ite "kellokaan" (kai se on oikee termi) näytä mitenkään elämänsä kunnossa olevan, pistin CRC:eetä siihen ja kaippa se pihisee, mut miten tuota vois testailla / jumpata että se ei sit lyö jumiin tosi tilanteessa? ???

eli kysymys: onkos se minkälainen homma korvata tuo vakio hukkis ulkoisella / erillisellä?, vai kulkeeko nuo aina käsikädessä mitsulla? eli uutta turboo jos hukkaportti on jumissa / rikki?, en nimittäis haluais kovin hirveesti luottaa 20 vuotta vanhaan hukkaporttiin.. (en ainakaan henkeä pidetellen) 8)

ja sekin lienee totta että mitsussa menee ilmamäärä mittari sekasi jos laittaa dumpin.. tai siihenkin vissiin on joku tapa millä sen saa laitettua sillai et ei mene, mut en tiedä mikä.. (koska nuita BOV kittejä myydään esim cordia turboon, ja lisätiedoissa lukee requires welding) :eek:
 
MITÄH!? meneekö oikeasti sekaisin jos on dumppi? Periaattessa, nyt ku miettii... ni ilma määrä mittari luulee että kone vetää enemmän ilmaa kuin se oikeasti vetää. Jos joku voisi valaista asiaa silleen et mä ymmärtäisin, olis ihan kiva.

-Antte
 
Haudi

butch:Hukkaportin paine/ohjauskello ei yleensä jumita mitenkään vaan se on se ite hukkaportti. Sen painekellon toimivuuden voi testata oikeestaan yhdellä tavalla= mittarilla varustetulla painetesterillä elikkäs niin, että painetaan ylipainetta kalvon taakse ja katsotaan missä paineessa lähtee aukee ja pitääkö annetun paineen.
Vakio hukkiksen korvaaminen tarkoittaa käytännössä uuden pakosarjan puuhaamista mikä sinällään on jo positiivista varsinkin kun tietää kuinka p******tä ne omat sarjat noissa yleensä on ja sit tietysti sen oman "integroidun" hukkiksen kiinnipysymisen/tiiviyden varmistamista.
Ja tosiaan mieluummin by-pass kuin blow-off ja vielä niin että kierrätetään takas turbon imupuolelle.
t:Arska
 
antte: lyhyesti EI dumppia sen takia koska jo mitattua ilmaa ei voi oikein mihinkään hukata koska ecu ohjaa sillä mitatulla tiedolla sitä pa-puolta ja sit menee vähä seokset rikkaalle lähinnä vaihtohetkellä sekä tyhjäkäynnillä.
t:Arska
 
e15mitsubishi sanoi
antte: lyhyesti EI dumppia sen takia koska jo mitattua ilmaa ei voi oikein mihinkään hukata koska ecu ohjaa sillä mitatulla tiedolla sitä pa-puolta ja sit menee vähä seokset rikkaalle lähinnä vaihtohetkellä sekä tyhjäkäynnillä.
t:Arska

ja ei kuulemma käy tyhjäkäyntiäkään oikein, tuolla rikkalle menollahan ei liene mitään haittaa ole ;D

saakos tuommosia pakosarjoja jostain mittatilaustyönä.. ja mitäköhän maksaa, itse ei kyl putki pysy kädessä sen verran että vois tuommoset tehdä ;D
 
Joops, mieluummin vähä paksulla kuin hoikalla ;).
Eipä taida valmiina löytyä . Pari ukkoo on ainakin suomenniemellä jotka tekeekin mut hinnoistapa en sano mitään ;D.
 
jep,huonoja kokemuksia blow-offista...
ostaessani auton siinä oli blow-off ja ajotilanteesta kun vaihtoi vapaalle ja nosti jalan kaasulta->tippui kierrokset välillä niin alas että stackki rupes jo varotteleen liian alhaisista öljynpaineista (ja tais kerran/pari heittää ruutuun maininnan liian alhaisesta latauksestakin).
jos ylimääräsii äänii haluu saada,niin tollahan se kyllä onnistuu. vaihtotilanteessa pellin alla kävi aina mahooton suhina ja räpätys,mutta kun henk.koht. juuri nuo äänet nyt ei oo mikään must ja siihen yhdistettynä tuo em. ei-toivottu koneen käyttäytyminen-> ainoa vaihtoehto oli että laitoin sinne orkkis poppari-venttiilin ja johan hävis oireilut (ja turhat äänet ;D)
 
Täs piti vielä mainita että minulla ei ole tätä dumpvalvea teinittelyn takia, vaan ahtimen kunnossa pitoa varten.
Toi mitsun ahdin kikattaa (sakkaa) kaasua päästäessä niin paljon, ettei se voi olla terveellistä ahtimelle...
Pitää vaan jotenkin saada dumppi kierrättämään tän ilman takaisin ilm.määrä mittarin ja ahtimen väliputkeen.

-Antte
 
kyllähän tuohon on joku ratkaisu kai oltava jos haluaa dumpin äänet :), toisaalta se venttiili joka kierrättää takas on parempi käsittääkseni, mutta tässä on yksi näkemys asiasta :

http://www.coltturbo.com/dumpvalve.htm

onkos tuo nyt oikeassa kohdassa asennettuna?

"Unfortunately, the Colt's primative ECU requires a twin piston type dump valve, which I have yet to buy! This may be playing a part in the erratic idle and stalling problems I have at present."

tuo kuulostas käsittääkseni juuri että dumppi vuotaa..
(eli mäntädumppi pitäs olla) vai?

Ja tosiaankin tuo coltco, meinaa tuon fitment guidensa kautta juurikin että

http://www.coltco.nl/parts/Turbosmart_Fitment_Guide.pdf

Cordia / Starion tartteisivat "welding", eli onko tuo ny hitsaus tyyliin tuo C13?..

itse toki laitan sen takaisin imupuolelle kierrättävän jos ei muuten onnistu, mut oishan se kyl kiva saada ilmakehään ne turhat paineetki ;D

http://www.coltco.nl/parts/images/turbo3.wav - nam
 
antte sanoi
Täs piti vielä mainita että minulla ei ole tätä dumpvalvea teinittelyn takia, vaan ahtimen kunnossa pitoa varten.
Toi mitsun ahdin kikattaa (sakkaa) kaasua päästäessä niin paljon, ettei se voi olla terveellistä ahtimelle...
Pitää vaan jotenkin saada dumppi kierrättämään tän ilman takaisin ilm.määrä mittarin ja ahtimen väliputkeen.

-Antte

Jeps, toi "tiskaus,kikatus,niiskutus"=ahtimen sakkausääni(paine purkautuu nop.pyörivää kompurasiipeä vasten) on varsinkin kovilla ahdoilla ajettaessa(.n.1.3 bar.) ylöspäin riippuen nyt tietysti ahtimestakin aina merkki vaarasta.
Tosin jos nyt puhutaan TC06-11 ahtimesta(takaveto/etuveto Gallun) niin se
on varmaan jo 1 bar:ista lähtien ongelma. Mut sen pienemmillä paineilla ei kannata huolestua pienestä niiskutuksestakaan, onhan se vielä "kivan" kuulostakin.
-Arska

ps. by-passillakin saa ihan mukavat ahtimen äänet kuulumaan kun käyttää avonaista ilmansuodatinkoteloa tai vapaavirtaussuodatinta joka ei oo tietysti kaikissa Mitsun tapauksissa helpoin toteuttaa, kuten on jo jossain aikaisemmissa jutuisskin tullut todettua
 
Sen mitä ehdin syksyllä kokeilla niin kyllä Garrett T3 "kikatti" 1 bar paineita lähestyttäessä. Ero äänen voimakkuudessa oli hämmästyttävän suuri kahdella erilaisella ilmanputsari-ilmamäärämittari hässäkällä. Toisella ääntä ei kuulunut juuri ollenkaan ja toisella taas todella selvä zi-di-di-di-di kaasu nostettaessa. Toinen pönttö on takaveto gallusta ja toinen Lancerin alkuperäinen. Galantin pönttö metelöi paljon enemmän. Galantin pöntön kylkeen oli sahattu 20x10 cm reikä ja Lancerin pöntössä oli koko kansi pois ja ilmanputsari ilmastointiteipillä kiinni.

Voiko tästä päätellä jotenkin kumpi virtaa paremmin tai jotain muuta mielenkiintoista?

Jossain on myös varoiteltu dumpin pölläyttävän bensahuurut konehuoneeseen, koska 2-pisteruiskun suuttimet ovat kaasuläpän ja turbon välissä. Kuinkahan konkreettisesta riskistä tässä mahtaa olla kyse? Dumpin paikkahan toki vaikuttaa, mutta eiköhän se useimmiten ole juuri siinä pahimmassa paikassa moottorin päällä.
 
Joops, kyllähän ihan tommonen vakioahdinkin (esim TC06) niillä normiahdoillakin(0.5-0.6) "kikattaa"=sakkaa täyskaasuvedätyksen jälkeisessä vapaalle-kaasuläppä kiinni tilanteessa, jonnekkinhan se paine aina pyrkii. Se on vaan niin vaimeeääninen noilla paineilla.
Eikä se noin pienillä paineilla ole edes kauhean vaarallista. Noh uudemmissa autoissahan on aina sit jo pyy-pässit niin ongelma on sitämyöten pois.
Ast: jos rupeat käyttää yli barin paineita niin suosittelisin sitä by-bass:ia. Tosin en tiedä sit kuinka ongelmallinen se on tossa ruiskumallissa mut sullahan on cooleri eikä myöskään sitä orggis lyhyttä paineputkea joten voit laittaa sen hieman kauemmaksi siitä ruiskusta. Kyllähän ne tuolla maailmalla paljon on noita dumppeja/pyypässejä noihin laittanut, et en sit tiedä. Siitä äänekkäämmästä suodattimesta vois ainakin kuvitella myös sen virtaavan paremminkin? Mut tieppä sit.
-Arska
 
Mulla on -83 turbo gallussa myös dumppi,en oo ainakaa huomannut, että se olisi suhautellut mitää bensa höyryjä ilmoille tai sitte ne on ollu niin leaneja ettei mun nessu niit haista, mutta se pitää kyllä paikkansa että vedätyksessä tai vedätyksen lopussa kaasua nostaessa kytkin pohjassa tyhjäkäynti käy alhaalla jopa niin että meinaa sammuu, mutta tätäkin kokeiltiin sillon siellä dynamossa ja äijä sano että ei tartte hätäillä kuuluu asiaan ja vaihteen vaihdossahan sitä ei kerkee huomaamaankaan ja olenko oikeassa kun sanon että dumppihan on sitä varten että vaihteenvaihdossa turbo jää pyörimään ja samalla lähtee ahtamaan heti kun tulee veto päälle ja että dumppi säästää kaasuläppää siten että kun nuo paineet pääsee pois niin,että kaasuläppään ei vaihdon jälkeen kohdistu kovaa painetta.... ???
 
Turbon laakereita dumppi kai lähinnä säästää eikä kaasuläppää. Paineisku takaisin kompressorisiipeen saa sen hidastamaan vauhtiaan nopeasti ja hallitsemattomasti. Luulisin, että päittäislaakerointi olisi tuossa kovimmalla koetuksella, mutta mene ja tiedä.

Lancerregisterin mukaan 4G63T 8-venttiilisessä koneessa kaikki bypassit ja dumpit saavat aikaan huonomman toiminnan kuin ilman. Eivät suositelleet minkään käyttöä jos ahdot eivät ole yli 1.0 bar. Vakioahtimella toki kestävyysongelma voi tulla nopeammin vastaan koska laakerointi on todella heiveröinen.
 
Haudi.
Jeps nimenomaan päittäislaakerin/yleensä laakeroinnin päälle se sakkaaminen käy.
Pahin mitä mä oon kuullu on kun pientä ja poloista on oikein tukistettu niin on menny koko akseli poikki heti kompurasiiven jälkeen ;D.
-Arska
 
Takaisin
Ylös Bottom