Mitsujen bensa ja sytkäkarttoja..

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Tässä on lähiaikoina tullut vähän eprommillisia ecuja käsiin, ja kun tuon E952 JDM turbo ecun kanssa taistelin aikani niin ajattelin sitten selvitellä noista "Ketään ei voisi vähempää kiinnostaa" -vapariecuista karttoja.

Havaintoja:
Prossukoodi on huomattavasti lyhyempi kun turbossa.
Sytkäkartta on todella kummallinen resoluutioltaan, loadipisteitä on vähemmän kun turbossa, mutta sitten taas kierrospisteiden määrä vastaa E952:n vastaavaa, jenkkimallin E931 dsm turbo koodissa niitäkin on vähemmän ja kartta on suppeampi.

Itsellä on sinäänsä aika pienet intressit noihin vaparikarttoihin enkä jaksa "huvikseen" noihin hirveästi paneutua eli virheitä voi tulla eikä näitä minun findejä kannata absoluuttisena totuutena pitää, ajattelinpa pistää vaan kaiken kansan nähtäväksi kun sitä ei ole kukaan muu vielä tehnyt. :)

Kuvissa olevia paineita ei kannata tuijottaa, en vaan jaksanut käydä arvailemaan että miten tuon vaparin loadi menee. Enkä myöskään muokata noita lukemia. Muokkasin XDF:n vaan DSM turbon definitiosta. Vaparin kartta tuskin kuitenkaan menee 15psi tasolle. :D

Karttojahan luetaan niin että pystyakselilla on kuorma ja vaaka-akselilla kierrokset.

Kuvassa siis Lancer GTi 16v vm ~90 sytkä ja bensakartat. :) Sytkäkartassa on joku todella outo ennakko pienellä kuormalla 750rpm alueella, en tiedä onko minun moka vai onko se oikeasti tuollainen.

EDIT: bensakartasta löytyi virhe, korjattu tilalle.
 

Liitetiedostot

  • E771Gtilancer.jpg
    E771Gtilancer.jpg
    210.2 KB · Lukukerrat 1,129
Vs: Mitsujen bensa ja sytkäkarttoja..

Saisiko Galant Gti:n vastaavat? Olisi hauska vertailla, suuttimet kun kuitenkin ovat samat..
Ts. paljonko 2 dl tekee eroa karttoihin, näkyykö ennakoissa lainkaan..?
 
Vs: Mitsujen bensa ja sytkäkarttoja..

Sais tietysti JOS saisin ne irti tuosta prommista. Hermo menee kohta, tänään 4h vääntäny ja oletan että olen löytänyt ne mutta jotenkin ne ei vaan asetu kohdalleen.

Mystinengalant heitti kans ircissä mielenkiintoisen idean että vertais 110kW dynyn ja sen laiskemman prommia. :)
 
Vs: Mitsujen bensa ja sytkäkarttoja..

En kyllä oikeasti saa tolkkua tuosta dynyn kartasta, alkaa epäilyttää että onkohan prommi ottanut damagea samalla kun se tkmoottorin driveri on paukahtanut.

Kovin on nimittäin häiriintyneen näköinen dynyn sytkäkartta jos tohon lancerin tai vr4:sen karttaan vertaa. Tuollainen ihme piikkikin loppupuolella mikä vastaa jotain 50+ ennakkoa. :S
Samalla näkee että miten paljon laajempi kartta turbossa on, ei mahtunut alkupää edes mukaan ja vapareissa pysty zuumaamankin hieman. :)

Laitanpa pari kuvaa havainnollistamaan asiaa..
 

Liitetiedostot

  • dynysytka.jpg
    dynysytka.jpg
    45.4 KB · Lukukerrat 1,228
  • lancersytka.jpg
    lancersytka.jpg
    39.6 KB · Lukukerrat 1,214
  • vr4sytka.jpg
    vr4sytka.jpg
    42.1 KB · Lukukerrat 1,125
Vs: Mitsujen bensa ja sytkäkarttoja..

Laitetaa sitten E931 ja E952 kartat tässä välissä kun ei oikene tuo vaparigti..

Karttojen koothan ovat seuraavat:
E771 Gti Lancer
13x14 bensakartta (aika uskomattomalta vaikuttaa)
10x17 sytkäkartta

E931 USDM
12x14 bensakartta
12x16 sytkäkartta

E952 JDM
12x14 bensakartta
14x17 sytkäkartta

Kuten huomaa niin tuossa JDM:n sytkäkartassa on huomattavasti suurempi resoluutio kun muissa.
Toinen huomio on se että jännästi tuossa "jenkkikartassa" on huomattavasti myöhäisemmät ennakot ja VIELÄ rikkaammalla yläpäässä kun JDM:ssä, kunnon idiotmode kartta kyllä. ;D
 

Liitetiedostot

  • E952turbojdmvr4.jpg
    E952turbojdmvr4.jpg
    238.7 KB · Lukukerrat 1,193
  • E931turbodsm.jpg
    E931turbodsm.jpg
    215 KB · Lukukerrat 1,132
Vs: Mitsujen bensa ja sytkäkarttoja..

Tässä olis e39a galant gtin bensa ja sytkä kartat (ecu md153986, eprom e901)... Bensakartta näyttäs olevan kooltaan 13x14 ja sytkäkartta 10x17.

Onkohan tuo md153986 sitte se 110kW ecu ja millä eprom numerolla se toinen ecu jossa enemmän/vähemmän tehoa? Jos sen binäärin löytäis jostain, niin vois kattoa siitäki nuo kartat...
 

Liitetiedostot

  • e901kartat.jpg
    e901kartat.jpg
    224.2 KB · Lukukerrat 1,162
Vs: Mitsujen bensa ja sytkäkarttoja..

Ei saakutti, miten sait ton auki.. ilmeisesti toi on täsmällee sama binääri mikä sinulla on ku minulla.. ;D
 
Vs: Mitsujen bensa ja sytkäkarttoja..

Hmm, nyt kun noita vertaa niin tuo GTi lancerin sytkakartta on kyllä vähän miedompi kun GTi galantin, onko siinä 1,8:ssa enemmän puristuksia? :)
 
Vs: Mitsujen bensa ja sytkäkarttoja..

Tässä ois sitte vapari jdm galantin kartat mitä löysin, elikkä 4g63 2.0 ja cyclonella varustettu ilmeisesti etuveto... Oisko kellään tarkempaa tietoa minkä tehoinen ja onko se sama kuin amg:n virittämä vapari galant? Ja mikähän tuo toinen 3 rivinen "bensakartta" on? Voiskohan se olla joku semmonen kartta minkä ecu pistää päälle vikatilanteessa tms...

Alko nyt todella kiinnostaan tämä binäärien vertailu, nuo eprom binäärit näyttäs olevan melko samanlaisia rakenteeltaan näissä 90 luvun alun mitsuisa.
 

Liitetiedostot

  • e734jdmcyclone.jpg
    e734jdmcyclone.jpg
    240.9 KB · Lukukerrat 1,122
Vs: Mitsujen bensa ja sytkäkarttoja..

jonnek sanoi
Alko nyt todella kiinnostaan tämä binäärien vertailu, nuo eprom binäärit näyttäs olevan melko samanlaisia rakenteeltaan näissä 90 luvun alun mitsuisa.

Ja kun tätä topiccia tehdessäni epäilin että ketään ei kiinnosta pätkääkään moiset. :p

Minulla olisi tuossa vielä ilmeisesti Automaatti JDM VR4 eprommi ja binääri, pitää koittaa laittaa varmaan nekin tänne.
 
Vs: Mitsujen bensa ja sytkäkarttoja..

Slider sanoi
Ja kun tätä topiccia tehdessäni epäilin että ketään ei kiinnosta pätkääkään moiset. :p

Minulla olisi tuossa vielä ilmeisesti Automaatti JDM VR4 eprommi ja binääri, pitää koittaa laittaa varmaan nekin tänne.

kyllä tätä seurataan... kun on edessä prommin puukottaminen ;D
mua kiinostaa eniten sliderin monten prommin sisältö ;D yms. 16g ahtimilla varustetut 6pulttiset mitä ne on syöny
prommeihinsa ;)
 
Vs: Mitsujen bensa ja sytkäkarttoja..

Miten näitä jälkimmäisiä pitäisi tulkita kun skaalat puuttuvat kokonaan?
 
Vs: Mitsujen bensa ja sytkäkarttoja..

ast sanoi
Miten näitä jälkimmäisiä pitäisi tulkita kun skaalat puuttuvat kokonaan?

Tarkoituksella jätin skaalat pois, koska en varmaksi osaa sanoa miten ne menee näissa vaparin kartoissa. Kierros skaala menee luultavasti aika paljon samaan tapaan kuin turbon kartoissa (vaakatasossa siis kierrosluvut), mutta tuo toinen skaala on vähä sitte epäselvempi tapaus, pitäis perehtyä asiaan vähä tarkemmin... Työlästä vaan tuo konekielen lukeminen. ;D Tuota e901 binääriä on kyllä tarkoitus opiskella vähän enemmänki vielä, joitan pikku modauksia oon jo saanu aikaan esim oktaaniluvun vähennyksen poisto ja ce-valon sytytys nakuttaessa.
 
Vs: Mitsujen bensa ja sytkäkarttoja..

ast sanoi
Miten näitä jälkimmäisiä pitäisi tulkita kun skaalat puuttuvat kokonaan?

E931 koodi on disassemblattu kokonaan jenkkien toimesta. Vapari / jdm koodeja ei, ketään ei kiinnosta.

Oikea tapa kai olisi ilmottaa nuo loadit grammaa/kierros eli g/rev, mutta kuten jonnek totesi niin tyhjästä on vähän huono nyhjästä..
 
Vs: Mitsujen bensa ja sytkäkarttoja..

Mr mmc sanoi
kyllä tätä seurataan... kun on edessä prommin puukottaminen ;D
mua kiinostaa eniten sliderin monten prommin sisältö ;D yms. 16g ahtimilla varustetut 6pulttiset mitä ne on syöny
prommeihinsa ;)

Sama se on kuin muutkin 240hp versiot. e952 rommi.
 
Vs: Mitsujen bensa ja sytkäkarttoja..

Hmm, nyt kun noita vertaa niin tuo GTi lancerin sytkakartta on kyllä vähän miedompi kun GTi galantin, onko siinä 1,8:ssa enemmän puristuksia?

Staattinen puristussuhde on muistaakseni aika sama, MUTTA 4G67:ssa on yleensä kireämmät nokat, eli pienempi dynaaminen puristussuhde. Olisiko sillä vaikutusta, mene ja tiedä...
 
Vs: Mitsujen bensa ja sytkäkarttoja..

Slider sanoi
Hmm, nyt kun noita vertaa niin tuo GTi lancerin sytkakartta on kyllä vähän miedompi kun GTi galantin, onko siinä 1,8:ssa enemmän puristuksia? :)

Josskin näky et 10,5 olis 4g67:sessa...
 
Vs: Mitsujen bensa ja sytkäkarttoja..

Tuossa ois vielä tuollainen. Eprommissa tosiaan lukee EC64, ja eipäilen että JDM VR4 automaatin ecu, ja nimenomaan sen tehokkaamman, koska sytkäkartta on todella lähellä E931:sen sytkäkarttaa. Tuossa alimmassa käppyrässä näkyy miten ärsyttävästi sytkämappi ja octanemappi ovat yhdessä, keskellä tota käppyrää vaihtuu octane mapiksi. :) Tohon on aika helppo kompastua kun koittaa arvailla että mikä ois sytkäkartan koko.
 

Liitetiedostot

  • EC64turbojdmvr4autom.jpg
    EC64turbojdmvr4autom.jpg
    121.2 KB · Lukukerrat 1,020
Vs: Mitsujen bensa ja sytkäkarttoja..

Olis ecu MD187701 ja eprom EA24 jos on kiinnostusta päästä lukemaan.
 
Vs: Mitsujen bensa ja sytkäkarttoja..

heeiiiii... miten tonnarin ecu pääsiskö sitä ronkkimaan ;D

tuosa ois linkki ja jotain inffoa ecusta http://www.3si.org/forum/f103/working-techtom-eprom-conversions-478146/
 
Vs: Mitsujen bensa ja sytkäkarttoja..

Tonnarin ecut minun käsityksen mukaan voi olla eprommillisia ihan samalla tavalla kun muutkin, tuossa kuvasarjassahan lisätään eprom (ja mikrokontrolleri) ecuun missä sitä ei ole.

EVO1:sen ecussa sinäänsä ei ole mitään lukemiskiinnostusta herättävää, binäärit löytyy netistä kyllä. :)
 
Vs: Mitsujen bensa ja sytkäkarttoja..

Nostetaanpa vähän vanhaa aihetta... Nyt on skaalat, joita tuossa ennemmin kaipailtiin selvinny galant gtin kartoille (e901). pystyakselilla siis ilmamäärät yksikössä g/rev. Sytkä-kartan "ilmamäärään" lisätään hetkellinen kompensointi sen mukaan miten nopeasti kaasupoljinta on painettu, mutta siihen en ole sen enempää perehtynyt, tasakaasulla nuo kuvassa näkyvät ilmamäärät pätevät...
 

Liitetiedostot

  • e901kartat.jpg
    e901kartat.jpg
    194.8 KB · Lukukerrat 918
Vs: Mitsujen bensa ja sytkäkarttoja..

nostoa..

Juottelin E935 prommin irti ecusta, ilmeisesti vaparieclipsen lastu, lukisin binäärin talteen jos sattus olemaan prommeri käsillä. :(
 
Vs: Mitsujen bensa ja sytkäkarttoja..

Minä olen varmaan tulossa viikon päästä LPR:n niin voin antaa sulle prommerin.
 
Vs: Mitsujen bensa ja sytkäkarttoja..

Joo, se oli se paralleriporttiin menevä? noh onneks viel sellanen löytyy lisäkortin takaa, kun tuo mun antennikääntäjäkin juttelee sillä. :)
 
Takaisin
Ylös Bottom