Mitsun nakuanturin näkemä "Nakutus", pohdintaa/miten vakavaa?

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Kun en tästä tarkemmin tiedä niin ajattelin kysyä muutaman kyssärin tarkentamaan omia pohdintoja:

Noin yleensähän Turbo moottorit tuntuu tuhoavan juuri nakutus (eli knock, aka polttoaine syttyy ennen kipinää) Siihen miten paljon moottori kestää nakua vaikuttaa lienee eniten männät/puristus-suhde?, korkempi puristeiset kestää vähemmän? Esim. omat 7.8:1 männät kestänee aika paljon ennenkuin menevät siinä missä 9.5:1 ei varmaan kestä samaa?

Eli kyssäreinä lähinnä olisi miten paljon "nakua" saa olla koska jossain määrinhän sitä tulee aina tapahtumaan (esim polttoaineen takia tms, tämän takiahan ecuissa on nuille kompensaatioita jne) ?
Milloin ollaan vaarallisella alueella? Onko tämä esim ahto riippuvainen että 3 nakua esim 0.7 barilla on ok, mut 1.5 barilla ei?

Lisäksi tietämystä miten oman Mitsun ECU esim. toimii (Saa korjata jos jollain on parempaa tietoa, oma tietämys perustuu koodin tulkitsemiseen)

Kartoissa määritetään kunkin loadi (g/rev) pisteen sallima maksimi ennakko ja tämän sivussa itse säätö tapahtuu koodin puolesta seuraavasti:

Jos nakuanturi ei näe nakua ja nakucountti on "alle 3" ennakkoa säädetään kohti maksimiarvoaan kunnes se tavoitetaan.
Jos nakua on yli 3 mutta alle 7, ennakko pysyy samana, jos naku on yli 7 ennakkoa lasketaan kunnes naknak is gone. (Tämän lisäksi toki kartoille on se pitkän aikavälin "octane" korjaus johon ecu oppii jos auto kokoajan naulaa (esmes. huonon bensan takia, siksi se on octane correction) mutta jätetään tämä pois tästä)

Eli pääkysymys lienee että jos Mitsun ecu tekee itse toimenpiteitä vasta yli 7 countilla niin luulis että se ei ole vielä vakavaa? vai onko?, Tällä hetkellä minulla on jonkinsortin varoitusvalo sille että tiedän jos ecu näkee yli 7 nakua ja olen miettinyt että pitääkö tuota määrää laskea niin että tietäisin jos vähemmänkin nakua ecun mielestä tapahtuu (koska vaikka minulla on 0.95 bar paineet niin nakumittari ei ole syttynyt kertaakaan ja logatessahan nakua joskus on nähtävissä, mut määrät jää yleensä just 1-3 tasolle ja selkeesti alle 7 koska minulle ei siitä informaatiota tule.)

Mitsun nakuanturi (luonteestaan johtuen) varmaan pystyy knock countiksi antaa enemmän kuin yhden per "oikea naku", miten lie? tietääkö joku? :nykii
 

mitsumikko

Museoikä lähestyy
Liittynyt
21 Joulukuu 2005
Sijainti
kempele
Vs: Mitsun nakuanturin näkemä "Nakutus", pohdintaa/miten vakavaa?

Mie oon ainaki pitäny semmosta 8-9 häly rajana yleebsä jos se naulaa vaikka jollaki kerrosluvulla esim 4500rpm sen 8 ja siittä sitte 7000rpm ei enää nakuta niin en oo pitäny minnään. Mutta jos se naku vaan siittä kasvaa ni sitte on säätö tai joku muu asia vitullaan. 25 on maksimi mitä ecu näyttää vissiin

sillon ku mulla kilahti kone niin nakutteli muistaakseni 20-22 ::)

Sanosin että alle kymmenen e oo ees vakavaa jos auto muuten vetää hyvin :peukku
 

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Vs: Mitsun nakuanturin näkemä "Nakutus", pohdintaa/miten vakavaa?

Konerikkoa odotellessa. Aikani olen säätänyt sytkää niin että nakut olisi hävinnyt mutta eihän noista näytä vaan pääsevän eroon. 20tkm on nyt ajeltu +20 nakuilla ihan normaalisti, vetää kivasti ja talvella piikkaa 1,5bar, kesällä pysyy 1 bar hujakoilla. Viimeisimmässä dynovedossa samoilla ahdoilla ei maatsi kuullut yhtäkään nakua, joten tuo kaikki lienee haamua ???.

Kuuntelee kuulokkeilla ettei nakua esiinny ja anturi roskiin? Tai kelpaa mulle joku toinenkin ratkaisu jos joku keksii(ecun vaihto ei ole ratkaisu minulle).
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Mitsun nakuanturin näkemä "Nakutus", pohdintaa/miten vakavaa?

Mullakin tuntuis antavan aika paljon haamunakua ku jäi tuo CEL on knock päälle vaikka menovesi vaihtui niin herkästi vilkuttelee sitä. En tiiä miten herkästi tuo toimii mut voisin tänään tai viimestään katella tuota evoscannilla. Niin ja siis en jaksa uskoa että nuilla ennakoilla nakuttaisi E85:n kans. Geekmappedissa oli muistaakseni puitu tätäkin asiaa kun taitaa rekisteröidä kaikenlaisia kolinoita nakutuksena.
 

evo6

evo6 -> subaru -> Toyota ja vieläpä iso sellainen
Liittynyt
2 Kesäkuu 2009
Sijainti
Vantaa
Vs: Mitsun nakuanturin näkemä "Nakutus", pohdintaa/miten vakavaa?

Mulla kun moottorin vika valo vilkkuu jos nakuttaa niin nyt kylmällä säällä se tuntuu vilkkuvan pintakaasulla ajettaessa aika useastikkin mutten nyt hirveesti ole jaksanut stressata kun tuo on aika varmasti sitä haamu nakua.
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Mitsun nakuanturin näkemä "Nakutus", pohdintaa/miten vakavaa?

Tänään oli ensimmäinen tämmönen kunnolla viileä päivä ja tänään vilkku ekaa kertaa nakuvalot parilla kiihdytyksellä. Toinen oli just tämmönen että kakkosella rullausvauhdista kiihdytys, ja toinen kun kiihdytin motarille, muuten ei vilkutellut.

Sit huomasin semmosen että vitosella tasakaasulta painaa pikkusen kaasua esim moottoritiellä ohituksessa ja nostaa kaasun niin nykäsee ihmeellisesti, mut ei liity knockkiin :) Todennäköisesti ilmanlämpötilaan ennemmin.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Mitsun nakuanturin näkemä "Nakutus", pohdintaa/miten vakavaa?

Älkää mielellään sotkeko Evoja 4-9 ja muita uudempia tähän keskusteluun, koska niissä nakutustunnistuksen toiminta ei vastaa Puhakan kuvausta.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Mitsun nakuanturin näkemä "Nakutus", pohdintaa/miten vakavaa?

ast sanoi
Älkää mielellään sotkeko Evoja 4-9 ja muita uudempia tähän keskusteluun, koska niissä nakutustunnistuksen toiminta ei vastaa Puhakan kuvausta.

JEp noissa vanhoissa se ns "phantom-knock" ongelma on ihan tiedostettu mutta ei kyllä ole mitään samantasoista ongelmaa uudemmissa evoissa tai muissakaan.....
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Mitsun nakuanturin näkemä "Nakutus", pohdintaa/miten vakavaa?

Okei ei sotketa. Kiinnostais tietää miten nuo sit eroaa toisistaan, vanha ja uusi.
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Mitsun nakuanturin näkemä "Nakutus", pohdintaa/miten vakavaa?

mystinengalant sanoi
JEp noissa vanhoissa se ns "phantom-knock" ongelma on ihan tiedostettu mutta ei kyllä ole mitään samantasoista ongelmaa uudemmissa evoissa tai muissakaan.....

Anturi perustunee samaan ja en ymmärrä miksi ei haamunakua voisi näkyä myös uudemmissa evoissa (eikö se siinäkin oo samanlainen?), niissä vaan on korjattu tuo samoin kuin itselläkin että nakusensoria luetaan vain "boostilla", ja kun autot vanhenee niin varmasti voi alkaa yksi tai toinenkin paikka resonoimaan samalla taajuudella kuin mitä naku-anturi kuuntelee.. itsellähän suurin phantomknockin aiheuttaja oli tukkeutunut nostaja.

Toki koodin osalta mitä sille nakusensorin tuottamalle datalle tehdään.. se varmasti eroaa ja siitä varmaan ast voinee kertoa? Itseäkin hieman kiinnostas. Ja periaatteessahan tässä kysellään kuinka paljon anturin näkemää nakua voi olla haitaksi, jos se on oikeaa jne..
 

Keheetit

Member
Liittynyt
27 Toukokuu 2010
Sijainti
Kouvola
Vs: Mitsun nakuanturin näkemä "Nakutus", pohdintaa/miten vakavaa?

Voin kyllä melko varmasti sanoa että ainakin nostajat aiheuttaa mun omassa nakua! Jos ajan pitempään esim jtn 50-100km nostajat hiljenee niin nakua ei esiinny enää ollenkaan. En ainenkaan mitään muuta syytä tähän ole keksinyt?
 

Samppa

Voima hävis, vääntö jäi.
Liittynyt
20 Helmikuu 2008
Vs: Mitsun nakuanturin näkemä "Nakutus", pohdintaa/miten vakavaa?

J. Puhakka sanoi
(eli knock, aka polttoaine syttyy ennen kipinää)

Jos näin, niin eikö riittävän reilusti ennakko poistaisi ongelman :) Polttoaineen hallitsematon palaminen lienee lähempänä?

Ite en noihin antureihin uskalla luottaa ainakaan, jos koneen kokoonpano poikkeaa alkuperäisestä. Kannattaa varmistaa kuuntelemalla onko nakutus oikeaa vai ei. Itsellä tullut vastaan haamunakua ja sitten tilanteita missä orkkis anturin näyttämä lievä nakutus on kuulunut ihan reilusti luureihin.
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Mitsun nakuanturin näkemä "Nakutus", pohdintaa/miten vakavaa?

Keheetit sanoi
Voin kyllä melko varmasti sanoa että ainakin nostajat aiheuttaa mun omassa nakua! Jos ajan pitempään esim jtn 50-100km nostajat hiljenee niin nakua ei esiinny enää ollenkaan. En ainenkaan mitään muuta syytä tähän ole keksinyt?

Itsellä oli sammaa vikaa aikanaan.. lähti töistä esim ja naulas ihan pirusti.. ja sit ku tuuletteli 25km motaria matkanopeudella niin auto kulki sen jälkeen kuin tuli perseen alla. 8)
 

mitsumikko

Museoikä lähestyy
Liittynyt
21 Joulukuu 2005
Sijainti
kempele
Vs: Mitsun nakuanturin näkemä "Nakutus", pohdintaa/miten vakavaa?

Saako näitä nakuluureja jostain ostaa/ onko hyvää ohjetta niiden tekoon?

Voishan sitä kuunnella ja verrata loggeriin samalla
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Mitsun nakuanturin näkemä "Nakutus", pohdintaa/miten vakavaa?

mitsumikko sanoi
Saako näitä nakuluureja jostain ostaa/ onko hyvää ohjetta niiden tekoon?

Voishan sitä kuunnella ja verrata loggeriin samalla

Oon ymmärtänty että nakuluurit ois köyhimmillään vaan peltorit joihin tulee kumiletku kiinni jonka toinen pää on kiinni koneessa, saa korjata jos käsitykseni väärä.. sit on jotain vahvistettuja versioita kai myös jos linkki pitää paikkaansa. (jotka kuuntelee nakusensoria, mutta en kyllä käsitä miksi sitä sensoria pitäs kuunnella kun mehän tiedetään jo että se kuulee naulausta) :)

http://autospeed.com/cms/title_DIY-Detonation-Detection-Part-1/A_0348/article.html
 

Ilotalo

Member
Liittynyt
22 Toukokuu 2008
Vs: Mitsun nakuanturin näkemä "Nakutus", pohdintaa/miten vakavaa?

J. Puhakka sanoi
Oon ymmärtänty että nakuluurit ois köyhimmillään vaan peltorit joihin tulee kumiletku kiinni jonka toinen pää on kiinni koneessa, saa korjata jos käsitykseni väärä.. sit on jotain vahvistettuja versioita kai myös jos linkki pitää paikkaansa. (jotka kuuntelee nakusensoria, mutta en kyllä käsitä miksi sitä sensoria pitäs kuunnella kun mehän tiedetään jo että se kuulee naulausta) :)

http://autospeed.com/cms/title_DIY-Detonation-Detection-Part-1/A_0348/article.html

Olen kuunnellut nakuja "letkulla". Se kyllä on kovaa putkea koska ääni kulkee paremmin siinä sinisessä pneumattiikkapuktessa, kun kumiletkussa. Olen myös analysoinut tätä 6 bolt nakua ihan nakuanturista oskoloskoopilla. Kyllä sen silläkin näkee. On myös mahdollista tehdä sellasia kytkentöjä jotka voi virittää tietylle taajuudelle ja ne vilkuttaa valoa, kun nakuttaa. Olen tällaisenkin tehnyt. Mut edelleenkin kannattas varmaan se auto säätää ammattilaisen toimesta ja olla huoletta nakuista, jos homma on rock. Samalla voi lopettaa tän ämpyilyn. :)
 

mitsumikko

Museoikä lähestyy
Liittynyt
21 Joulukuu 2005
Sijainti
kempele
Vs: Mitsun nakuanturin näkemä "Nakutus", pohdintaa/miten vakavaa?

ast sanoi
Mulla on Phormula knock analyzer pro.

tuohan ois kyllä viksu vekotin eikä oo pahasa rahasa :peukku

vois melekeen hankkia.. kesämmällä ;D
 

eske

New Member
Liittynyt
16 Lokakuu 2012
Sijainti
Oulu
Vs: Mitsun nakuanturin näkemä "Nakutus", pohdintaa/miten vakavaa?

Jos haluaa tämmöset "mekaaniset" nakuluurit niin aika helppo tehä esim. biltemassa myynnissä olevasta stetoskoopista(~10€).
Sit ostaa vaan 6mm pneumatiikkaletkua joka passaa suoraan noihin biltsun luureihin. Mulla itellä on banjoliitin pultattuna lohkon kylkeen johon toi pneumatiikkaletku luureista menee. Helppo, halpa valmistaa ja toimivaksi testattu.

Stetoskooppi biltsusta:http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Testauslaitteet-ja-Elektroniikka/Stetoskooppi-20338/

Luurit:http://i9.aijaa.com/b/00840/11104909.jpg
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Mitsun nakuanturin näkemä "Nakutus", pohdintaa/miten vakavaa?

Tai pelttoreihin reiät ja paineilmaletkut sisään....
 

kasuli

Member
Liittynyt
4 Syyskuu 2007
Sijainti
Tammela
Vs: Mitsun nakuanturin näkemä "Nakutus", pohdintaa/miten vakavaa?

no melkeimpä voisin tähän samaan liittää yhden kysymyksen..?

en oo niin syvällisesti perehtynyt asiaan, jotta ymmärtäisin miksei "arkke"lta ostamassani turbokoneessa(ecussa) ole nakua laisinkaan??? (anturi kylläkin) mitä hyötyä tällä haettu? ja haitat? ei ainakaan näin sunnuntaina pää toimi niin paljon että ymmärtäisi..
sitten ot. "fuelcut" puuttuu kaiketi jotta ahtoja voidaan nostaa?
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Mitsun nakuanturin näkemä "Nakutus", pohdintaa/miten vakavaa?

"uusimman" dynyn hankinnan jälkee törmäsin et yläkerran rempan yhteydessä on entinen omistaja vahingossa katkaissut nakuanturin piuhat. Nyt rassailin anturin irti ja ihmettelin kädessäni kun liittimestä lähtee 2 johtoa, mutta anturiin menee vain yksi.
Ilmeisesti häiriösuojaus on kytketty tuohon maahan?
edit: 2 piuhaa sinne loppuu asti pitäs mennä, mut eipä mene...piruku löytäis kuvan jostai et missäkohtaa se on.

Törmäsin sitte artikkeliin:
http://stringfellowart.com/clintsgarage/ (puolesta välin how to rewire...)
Onkohan haamunakulle tuossa selitystä?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Mitsun nakuanturin näkemä "Nakutus", pohdintaa/miten vakavaa?

Harri K sanoi
Törmäsin sitte artikkeliin:
(puolesta välin how to rewire...)Onkohan haamunakulle tuossa selitystä?

Chrome sanoo että: "Haittaohjelma näkyvissä kun klikkaa tota sun linkkiä".
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Mitsun nakuanturin näkemä "Nakutus", pohdintaa/miten vakavaa?

Oon tässä nyt tuota nakutusta tutkinut aika pitkän kaavan mukaan ja löytänyt siitä jonkun tolkun.

Eli ecu lukee mitsun nakupiirin tuottamaa dataa ja sen pohjalta kasvattaa "knocksummia" joka taas kasvettuaan pistää menon jäihin.

Tein itselle ecuun puukkoja tuohon lukukoodiin ja oon miettinyt että ollaanko tässä nyt matkalla tuhoon vai ei.

Eli ecuhan lukee siis portista valuen ja se on väliltä 0-255 (255 olettaen ihan hirveä naku), josta se vähentää 4 ja jakaa 8, eli maksimissaan 31 "nakua" per interrupti (lukukerta)
Jonka sen jälkeen se muutetaan niin että jos lukema on yli 7 niin käytetään sitä tai sit arvo 1-6 lisätään knocK, knocksummiin mahtuu taas max 43. nakua, periaatteessa tuo KnockSum on se sytkän astemäärä joka poistetaan..

Tästä syystä ecu myös ignooraa välin 12-36 (eli 12/8 = 1-4 nakua.. Jos vielä olette mukana.. niin suurta mystisyyttä tässä herättää se että kuitenkin se lukee nakuksi tuon 1-12 välin.. josta siis knock summia käytännössä kasvattaa vain ja ainoastaan tuo lukema 12 (12-4/8 = 1), en tiedä mitä tällä on haettu.. Siksipä laitoinkin omaan ecuu niin että se ei lue tuotakaan väliä..

Mystisyyttä herättää myös se että ihan normaalisti ajaessa saattaa tulla anturilta nuita yli 36 lukuja.. ja jopa idlellä välillä, kylmäkäynnistyksessä tulee jopa 70 arvoja (varmaan just se mikä sen haamunakun aiheuttaa ja ääntää samalla tajuudella)

Kysymykseni onkin että.. uskaltaakohan tuota rajaa nostaa.. eli mitä itse tuossa rawKnockkia luin niin nuo valuet mitä sinne porttiin tulee on just jotain 50 ja alle... (Tosin porttia ei voi lukea kovin luotettavasti koska se nollataan sen verran monta kertaa sekunnissa että välttämättä ei ehdi lukemaan oikeaa arvoa..

Osaakohan kukaan heittää edes teoriassa mitään tästä? :)

Miten saan simuloitua joko oikeaa nakua niin että paikat ei hajoa tai varmistettua että nakua ei varmasti tule..
Tällähän hetkellä auto on boosteja lukuunottamatta täysin "vakio" boostaa 0.7-0.9. Ja jotenkin en usko että naulaa oikeasti. En kyllä kuule mitään "putkia hakataan toisiinsa"-ääniä josta ilmeisesti oikean nakun tunnistaa.. Toimiiko Octane boosterit? En saa itseltä enää autoa yhtään luumummaksi..

http://www.lancerregister.com/showthread.php?t=231058 tuossa on periaatteessa kuvaus miten aiemmissa evoissa tuo toimii ja saman periaatteen mukaisesti myös 6G tekee.

Saan helposti knocksummin 15 tienoille kun vaan ajan vitosella ja painan kaasun pohjaan.. boostit nousee ja kun kierrokset on siinä 3000 päällä niin knock sum ilmenee, mutta jos laulatan pienemmällä vaihteella kunnon jengat alle niin knockkia ei tule. (ie. että kierrokset pääsee tippumaan alle 3k) Mystistä tässä on mylös se että knock sum on aina tuo sama, ja siihen ei auta ecun tekemä sytkän myöhästäminen yhtään.

ps. ja jos portissa ois isompaa arvoa kuin tuo 50+ niin sillonhan knock sum olisi joku 7 jaollinen, nyt se on selkeesti joku 3 x 5-6 knocksum (joka siis on anturi arvot 40 - 59).. (59 - 4 / 8 = 6)
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Mitsun nakuanturin näkemä "Nakutus", pohdintaa/miten vakavaa?

Kiitoksia runsaista vastauksista: tässäpä lisää spekuloitavaa.

Ensin kuva (tuo ISC steps on sitten ns. "RawKnock" (eli juuri se mitä nakupiirin läpi eculle tulee, ja kuten näkyy se ei oo lähelläkään 255 joka kai ois niinku kabonger-ja miljoona nakua, ie tämä on pikkurapinaa joka kumuloituu isoksi summaksi.. = "knocksum" (edellisessä postauksessa esitetyllä tavalla) :
Ja sille yhdistetty ääni (nauhotettu koneeseen kiinnitetystä mikistä)
Ääni kuuluu tässä, kts kommentit: Tästä SoundCloudiin

Lisäksi tässä on ns. laamakartat koska octane on vedetty aika taakse, kai(?)
 

Liitetiedostot

  • nakukuuntelu0.png
    nakukuuntelu0.png
    8 KB · Lukukerrat 189

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Mitsun nakuanturin näkemä "Nakutus", pohdintaa/miten vakavaa?

Lisää nakun kuuntelua.. joku siellä napisee.. mut on vaan kovin RPM riippuvainen.. (ei kuulu alle 2500rpm ja eikä kai yli 4000rpm)

Soundcloudiin tästä

Kts kommentit ja yhdistä kuvat. Ja kaikkea muutakin ihme soundia äänessä on :driver

Itsehän siis aijon ignoroida tuon alueen jota sensori tällä hetkellä kuulee.. mut en tiedä meneekö siinä sitten "oikeaakin" nakua mahdollisesti samalla.. (Itse en ainakaan kuule mitään putkien hakkausta jota kai pitäs kuulla?) Oon itse ihan varma että jos minulla olisi oikeaa nakua (?) niin se kuuluisi kovempaa kuin tuo 60-80 mitä anturi nyt luulee nakuksi. (muuntuu 6-10 knocksummiksi)
 

Liitetiedostot

  • nakukuuntelu1.png
    nakukuuntelu1.png
    9.1 KB · Lukukerrat 198
  • nakukuuntelu2.png
    nakukuuntelu2.png
    8.3 KB · Lukukerrat 201
  • nakukuuntelu3.png
    nakukuuntelu3.png
    8.3 KB · Lukukerrat 176
Ylös Bottom