Mittaristovalot

M

mazu

Guest
Lancer 93 glxi ja vielä automaatti.
Minkälaiset mittaristovalot siinä on? Ja mitä pitää tehdä, että saan siihen siniset valot? Saako punaisia viisareita mitsuihin?
 
Siin on niit isompia 5w lasikantaisia lamppuja (samoja mitä on rek.valoissa ja parkkivaloina)...

Käyt ostamassa tarvikeliikkeestä sinisiä "kortsuja" tai sit nykyään myyvät valmiiksi pinnoitettuja polttimoita, kortsut on tietysti halvempia ja valmiiks värilliset taas on aavistuksen kirkkaampia
 
saaks ne lamput vaihdettua ilman, että joutuu repiin kaikki viisarit jne. irti? ???
 
Saa ne vaihdettua, kunhan otat mittaristopaketin veke,lasia y.m. ei tarvi poistaa!

Tos kuvas näkyy keltaisella merkittynä Mittaristovalot ja punaisella merkkivalot, niistä natsoista vaan kiinni ja kääntö...

[ylläpito on poistanut liitteen]
 
Valmiiksi maalatuissa polttimoissa ei pysy väri!! Ja kortsutkaan ei oikein oo hyvä ratkasu.. Parempaa mietitään..
 
No mul on kyllä kortsut toiminu hyvin jo liki vuoden päivät, nyt vasta laitoin noita valmiiks pinnotettuja joten niitten kestosta en tiedä...

Ja seuraavaksi kun vaihdan mittaripohjat ni heitän samalla ledit sinne (ollu jo aiemmin, nyt hieman modattu)
 
Muakin kyllä kiinnostais tarkemmat ohjeet tästä hommasta... Hintoja vähän ja mahdollisesti saittia missä tätä valojen värin vaihtoa olis tehty artikkelin muotoon...
 
ja mulla on ollut melkee vuode siniset kortsut lamppujen päällä.

Eli niiden vaihto. Galant -91
kehikko pois mittarin edestä 2 ruuvilla. kehikko on hieman piukassa mutta kyllä se lähtee.
sitten mittaristo on kiinni 4 ruuvilla. Mittaristo lähtee sen jälkeen vetämällä pois.
Mittariston takana on lamppujen pidikkeet ja ne kännetään irti ja siinähän lammpu on. Lamppu lähtee vetämällä irti kannasta.
Kasaus päinvastoin.

Lampun kortsuja löytyy ainakin porin motormarketista. Eikä ne nyt niin ylivoimaisen hintavia ollut. en muista tarkkaan.
 
ite laitoin punaiset kortsut mittaristovalojen päälle. kaiken yllätykseksi ku avasin mittariston ja otin valot pois niissä oli siniset kortsut päällä. Ilmeisesti ne oli niin paljon haalistunut ajan myötä ettei se sininen enää näkynyt yhtään vaan valot olivat valkoiset kun niitä tuossa puolen vuotta aikaisemmin katselin.
mutta nyt on heenot ku on punaset ja kyllä ne kortsut mun mielestä ihan hyvin toimii. en sitten tiedä kuinka kauan ne siniset oli siellä olleet.
 
mitenkä vaikeeta on tollasessa -91 lancerissa tuo mittarivalojen vaihto? Näyttää kaikki palaneen, enkä ole vielä ehtinyt ostaa lancerin huoltoohjekirjaa.

sillä ei kai ole merkitystä millainen mittaristo on (GL:ssä ei ole kiekkamittaria)?

on muuten mun eka viesti tässä foorumissa :)
 
Ville T. sanoi
mitenkä vaikeeta on tollasessa -91 lancerissa tuo mittarivalojen vaihto? Näyttää kaikki palaneen, enkä ole vielä ehtinyt ostaa lancerin huoltoohjekirjaa.

sillä ei kai ole merkitystä millainen mittaristo on (GL:ssä ei ole kiekkamittaria)?

on muuten mun eka viesti tässä foorumissa :)

tervetuloa mukaan ;D, oletkos muuten varma että ei ole sulake? palaako kaikki parkit / tupakinsytkä pelaa jne?, harvemmin nimittäin kerralla palaa kaikki.. ja mittariston takanahan ne valot on, en osaa tämän tarkemmin neuvoa.. joku auton omistaja osaa varmaan tarkemmin..

itsellä oli se mittariston ympäristö 4 ruuvilla omassa wanhuksessa, ja sit ite mittaristro neljällä jonka jälkeen kun otin alakautta nopeusmittarin vaijerin irti se mittari tipahti kouraan, itellä oli yks valo palanut vasta ja -81 auto ;D, (tosin kojelaudasta oli kaikki valot jo palanut (puhaltimien taustavalo jne..)
 
itse asiassa taitaa muuten olla niin että ainakin toisen puolen parkkivalo on pimeenä. pitää tarkistaa nuo sulakkeet, mutta jo viime kesänä kun tuo auto ostettiin niin toinen ( en tiedä monta polttimoa mittaristossa kaikkiaan on?) mittarivalo oli palanut.

kiitti avusta :), vielä kun joku kertoisi miten se mittaristo avataan, niin voisi vaihtaa ainakin sen yhden palaneen lampun.
 
Ville T. sanoi
itse asiassa taitaa muuten olla niin että ainakin toisen puolen parkkivalo on pimeenä. pitää tarkistaa nuo sulakkeet, mutta jo viime kesänä kun tuo auto ostettiin niin toinen ( en tiedä monta polttimoa mittaristossa kaikkiaan on?) mittarivalo oli palanut.

kovasti kuulostas sulakkeelta, ja se vissiin on siellä konehuoneen puolella vielä.. ku siihen sulakkeen palamiseen just liitty muistaakseni toi että toiselta puolelta palaa parkit.. mut jos ei niitä apuja tule niin kattelet sitä mittaristoa yltä ja päältä se kupu lähtee varmasti jostain irti, eli kaikki ruuvit vaan etit niin kyl se tulee.. (eli jos se ei liiku niin sillo siel on ruuveja jossain kii, kaikki mitsun osat yleensä tippuu käteen ku ruuvit ottaa irti :)
 
joo kyllä se sulake oli ja mä tiedän jo mistä se johtuu. Viime vuonna kun siihen vaihdettiin alkuperäisen kasettisoittimen :) tilalle kunnon CD-soitin niin silloin tuli jotain kosketushäikkää ja se poltti niitä sulakkeita.

ei vaan muistanut tarkistaa niitä sulakkeita vaikka on vanha vika. pitää kattella sitä mittariston irrotusta vaikka sitten siitä huoltokirjasta kun sellaisen saa hankittua
 
JaakkoN sanoi
kaiken yllätykseksi ku avasin mittariston ja otin valot pois niissä oli siniset kortsut päällä. Ilmeisesti ne oli niin paljon haalistunut ajan myötä ettei se sininen enää näkynyt yhtään vaan valot olivat valkoiset kun niitä tuossa puolen vuotta aikaisemmin katselin.
mutta nyt on heenot ku on punaset ja kyllä ne kortsut mun mielestä ihan hyvin toimii. en sitten tiedä kuinka kauan ne siniset oli siellä olleet.

Juu, sitä vaan haluaisin sanoa, että niiden sinisten kortsujen tarkoitus on näyttää valo kirkkaalta valkoiselta. Nimittäin ilman kortsua se valo ei ole kirkas, vaan kermanvalkoinen... Huomasin itse kyseisen asian kun korjailin oman auton valoja. Myyjä kyllä kaupassa väitti, että näillä polttimoilla tulee kirkas valkoinen, vaan väärässä oli.
 
kotka82 sanoi
JaakkoN sanoi
kaiken yllätykseksi ku avasin mittariston ja otin valot pois niissä oli siniset kortsut päällä. Ilmeisesti ne oli niin paljon haalistunut ajan myötä ettei se sininen enää näkynyt yhtään vaan valot olivat valkoiset kun niitä tuossa puolen vuotta aikaisemmin katselin.
mutta nyt on heenot ku on punaset ja kyllä ne kortsut mun mielestä ihan hyvin toimii. en sitten tiedä kuinka kauan ne siniset oli siellä olleet.

Juu, sitä vaan haluaisin sanoa, että niiden sinisten kortsujen tarkoitus on näyttää valo kirkkaalta valkoiselta. Nimittäin ilman kortsua se valo ei ole kirkas, vaan kermanvalkoinen... Huomasin itse kyseisen asian kun korjailin oman auton valoja. Myyjä kyllä kaupassa väitti, että näillä polttimoilla tulee kirkas valkoinen, vaan väärässä oli.
Sinisen kortsun tarkoitus on saada valo siniseksi ja VALKOISELLA kortsulla saadaan valo valkoiseksi
 
Mikäköhän sitten mahtaa olla vikana kun laitettiin kaverin mitsun pari viikkoo sitten siniset kortsut ja väri tuli kirkkaan valkoisena ulos mittaristosta..?
 
galluun olis tarkoitus modata punaisista ledeistä mittarin tausta valot mutta muistaako kukaan mites se etuvastus mitoitettiin vaikka esim. yhdelle punaiselle ledille?
 
kotka82 sanoi
Mikäköhän sitten mahtaa olla vikana kun laitettiin kaverin mitsun pari viikkoo sitten siniset kortsut ja väri tuli kirkkaan valkoisena ulos mittaristosta..?
Jaa'a vaikee vastata jos kerran näin on tapahtunu ???
Jos esim. valoisaan aikaan ne laitoitte niin ehkäpä se sininen valo ei"näkynyt" niitten valkoisten mittaritekstien läpi ??? :peukku
 
Ville T. sanoi
joo kyllä se sulake oli ja mä tiedän jo mistä se johtuu. Viime vuonna kun siihen vaihdettiin alkuperäisen kasettisoittimen :) tilalle kunnon CD-soitin niin silloin tuli jotain kosketushäikkää ja se poltti niitä sulakkeita.

ei vaan muistanut tarkistaa niitä sulakkeita vaikka on vanha vika. pitää kattella sitä mittariston irrotusta vaikka sitten siitä huoltokirjasta kun sellaisen saa hankittua

Itse juuri revin omasta -90 GLX:stä mittariston irti ja ei hirveä homma. Mittariston alta se kuskin jalkatilassa oleva iso suoja pois, keskikojelaudasta se mankan ja tuuletinsäätöjen umpärillä oleva kehikko pois. Ratti irti. Mittariston kehikko irti (4 ruuvia joista kaksi on mittareiden yläpuolella). Mittaristo lähti käteen.

Korjauoppaassa kehoitettiin ottamaan nopeusvaijeri ensiksi vaihelootasta irti mutta itse ainakin unohdin. eipä hätää kun on käsijarru koko ajan päällä.

Sitten tuleekin se pahempi kysymys, Miten saan mittariston värin vaihettua? Mittaristossa on jonkulainen vihreä lasi..
 
Vs: Mittaristovalot

noista mitskun valojen vaihdoista ledeihin ainakin partco oy myy ledejä ja vastuksia, ja sit liiken myyjä kerto että yhen vastuksen saa 4 ledii sovitettua muuten tulee yks ledi+yks vastus nii vastukselle tulee liian kova rasitus ja se hajoo loppujen lopuksi ja sit yhe vanhan lampun paikalle saa 4 5mm lediä tarvii 4 lediä yhen sopivan vastuksen ja kuumaliima ja tinaa, kolvin ja sit on kirkkat ledi mittari valot
;D
 
Vs: Mittaristovalot

riivio sanoi
noista mitskun valojen vaihdoista ledeihin ainakin partco oy myy ledejä ja vastuksia, ja sit liiken myyjä kerto että yhen vastuksen saa 4 ledii sovitettua muuten tulee yks ledi+yks vastus nii vastukselle tulee liian kova rasitus ja se hajoo loppujen lopuksi ja sit yhe vanhan lampun paikalle saa 4 5mm lediä tarvii 4 lediä yhen sopivan vastuksen ja kuumaliima ja tinaa, kolvin ja sit on kirkkat ledi mittari valot
;D

ja kovin on pistemäiset valot. Mietin itse tuohon ledien pistemäisyyteen ratkaisua, ja melkein ainut tapa taitaa olla hioa ledin pää mattapintaiseksi että valo hajoaa... Tai sitten liimata epoksilla pleksi ledien päälle, joka yhdistää ledit ja samalla hajoittaa valon.
 
Vs: Mittaristovalot

Kuinkas sitten Coltista vaihdetaan näppärimmin lämmityslaitteen säätimien taustavalot? Pitääkö purkaa puoli keskikonsolia vai kuinka ?
Mittarivalot ovat muutoin nyt vihreät, tykkään enemmän siitä väristä.
 
Vs: Mittaristovalot

hei mittaristo kikkailijat.. keksiikö kukaan missä vika omassa lancerissa joskus svapattu kone 1.6 ->1.8 (4g93) samalla on sitte sammunu kiekkamittari ja ilmeisesti sillon menny myös mittaristosta valot.. kellää ollut samanlaisia ongelmia.. voiko ton kiekkamittarin johdottaa uudelleen?
Helpoin tapa on ehkä valot hoitaa ledien kans kokonaan uusilla johdoilla.. olis vaa mukava saada toi kierroslukuki toimimaan.
kojelauta on kerra jo purettu pois.. ei ollu sielläkään mitään johtoja poikki jne.

kaikki valot ovat mittariston sekä lämppärin osalta pimeänä
 
Vs: Mittaristovalot

Territorial_ sanoi
kaikki valot ovat mittariston sekä lämppärin osalta pimeänä

Minulla oli juotokset irronneet himmentimestä, siksi pimeni kaikki tuikut kerralla :)
 
Vs: Mittaristovalot

nostokurki sanoi
Minulla oli juotokset irronneet himmentimestä, siksi pimeni kaikki tuikut kerralla :)

Kiitos vinkistä.. pitääkin seuraavilla viikonloppuvapailla purkaa tuo himmennin ja kokeilla.. onko muuten mitään kikkaa miten ohittaisi tuon koko palikan
 
Vs: Mittaristovalot

Mä nyt tungen tähän samaan keskusteluun kun en viitsi avata omaa aihetta...
Onko ihan normaalia kun käyttää noita sähköikkunoita niin mittaristo valot ja ajovalot heikentyvät :nykii (osaa taas selittää varsin hyvin tämän tilanteen ::))
Mulla oli varsinainen disco autossa vkonloppuna kun noiden ikkunoiden kanssa kikkailin ;D
Onko tämä joku mitsulle tyypillinen juttu, vai pitäskös huolestua, että noissa sähköissä on vähän jotain vikaa....... Meidän nismossa esim. ei ole tälläistä havaittavissa :nykii
 
Vs: Mittaristovalot

Sassy sanoi
Mä nyt tungen tähän samaan keskusteluun kun en viitsi avata omaa aihetta...
Onko ihan normaalia kun käyttää noita sähköikkunoita niin mittaristo valot ja ajovalot heikentyvät :nykii (osaa taas selittää varsin hyvin tämän tilanteen ::))
Mulla oli varsinainen disco autossa vkonloppuna kun noiden ikkunoiden kanssa kikkailin ;D
Onko tämä joku mitsulle tyypillinen juttu, vai pitäskös huolestua, että noissa sähköissä on vähän jotain vikaa....... Meidän nismossa esim. ei ole tälläistä havaittavissa :nykii
willi weikkaus.. oiskoha jossai maavikaa
 
Vs: Mittaristovalot

Territorial_ sanoi
Kiitos vinkistä.. pitääkin seuraavilla viikonloppuvapailla purkaa tuo himmennin ja kokeilla.. onko muuten mitään kikkaa miten ohittaisi tuon koko palikan

himmentimelle tulee muistaakseni 2 tai 3 johtoa, niistä kun lyö 2 yhteen niin c o ohitettu :D jos tulee 2, niin laitat ne yhteen, ja jos 3 niin mittaa ensin mikä on maa ja sitten ne loput yhteen. :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom