Moottorin vaihto

Webtrap_86

Well-Known Member
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
16 Huhtikuu 2004
Sijainti
Lahti
tota kysyisin sellasta asiaa että sopiiko mitsubishi galantin 2.0 kone(kaasari) (esim.vuosimallia 86-89vanhempi korimallinen) niin sellaseen mitsubishi galanttiin 1.6 gl vm.1990(uudempikorimallinen)<-- kyseinen myös kaasari.... niin olen juuri vaihtanut tuohon vm. 90 galanttiin koneen 1.6 paikalle 1.6 mutta vanhemmasta autosta, kone oliperäisin vanhemmasta galantista (vm.87) ja se sopi hyvin kiinnikkeet taidettiin vaihtaa vain!

nii et jos laittaa 2.0 koneen nyt 1.6 paikalle niin tarvitseeko vaihtaa esim. vaihdelaatikko siinä samassa? ja pitäiskö siitä tehä sitte jonkunlainen muutoskatsastus? ja tarvitseeko vaihtaa jarruja? koska olen kuullut asiasta vähän ristiriitaista asiaa ???... nii et jos joku joka on tehny näitä koneen vaihtoja niin osaa sano et tarviiks paljonkin tekniikka vaihtaa? ???!entä 1.8kone? Pliis vastailkaa... ku oon innostunu tekemään autostani vähän järeämmän ;D ;) ja ku en tiää mistä sais kunnon tietoa!

Oon opiskelija ja opiskelen autonasentaja linjal!joten ny kaikkee infoo tänne päin! kiitos etukäteen! :)
 
Muistaakseni.... ::)
1.6 ja 1.8 menee ihan suoraan kiinneitten kanss
mutta 2.0 koneessa pitää tehdä vähän muutoksia...
tonne jakopäänpuolelle... loota sopii mutta kestääkö se... 1.6 loota on heikko... :'(
pitäs käydä katsomassa isukin auton konepellin alle ja verrata omaan niin sais varmuuden.... ;)

kaikki sopii jos soveltaa ;D ;D
 
mitäs sinne jakopäähihnan puolel tarvii tehdä?eikö se mahu vai mikä on?mut onks se sillee kummiskin mahdollista koko juttu(siis vaihto 1.6->2.0)
 
mahdollista on, mutta vaihtoon menee: laatikko, jarrut, luultavasti iskarit, jouset, vakaajat, koneenkorva(t) ainakin se päätykorvake, pakoputkisto, sähköt (johtosarja ja ECU) jos laitat ruiskukoneen, samoin ruisku swapissa uusiksi menee tankki, bensapumppu, ehkä bensalinjatkin, sekä isommalle konelle viisas laittaa isomman syylarin.

Äkistään tulee siis mieleen, että ostaa valmiin E33 2,0 efin... taitais päästä vähemmällä ja vois saada paremmin varustellun auton?
 
Joo eli, ite oon kans miettiny 1.8 kaasari koneen vaihtaa pois ja tarkotus olis laittaa just 2.0 gti kone. Auto on vm.-89 eli onko edes järkevää...? Ja kun gti:tä on tehty myös etuvetoisena niin onkos se tankki tosiaan erilainen? Ja mitä muuta siellä on mahdollisesti vaihdettava? Ois ihan mukava saada semmonen selkeä vastaus ni pääsis kattelee sitten konetta ja hilppeitä mahdollisesti.
 
Tota
jos vaihdat kaasari mitsun (e33 1.8/1.6)---> 2.0/16v pitää vaihtaa seuraavat:
-Abs jarrut ! gti satulat jokanurkkaa +levyt (koko taka akseli) edessä levyt ja satulat sopii
-bensatankki kaasarikoneessa ei ole sähköistä pumppua
-johtosarja että saa ecunkiinni ellei rakenna esim DTA:sta täysin omaa ruiskua
-laatikko
-vetarit


hmmm. tuntuu että unohdan jotain... helpompi vaihtaa auto... tulin itse siihen tulokseen... :-[
mut viisammat saa korjata...

niin näillä saa virtaa kilpiin... ellei halua ;)kiertää konttoria :D
 
Oliks tosiaan niin, että etuveto gti:ssä on abs... :'( Ja toi eikö tuo orkkis laatikko sovi sitten sen 2.0 myllyn kanssa. Pitäs selvittää, että paljonko tosta tulee prosentteja ja hintaa koko hommalle.

Bensatankki pitäs muutenkin vaihtaa ku tuppaa vuotamaan... :p mutta täytyy nyt miettiä ja pohtia tätä vielä. Jos joku vaivautuu vielä vastaamaan ni oisin kovin kiitollinen.
 
Mulla tuli seinä eteen turbottamisessa koska absit puuttuu... (O.T sorry) siis virallisesti...
eli kaikissa GTi malleissa on Absit ja max teho on ilman absia gallussa 109hp +25%
absilla 150+25%....
mäkin suunnittelin repiväni absin sapporosta mutta :'(
oli liian kova homma ellei itse teetä johtosarjaa (tai tee)
no kuiteskin...

sitten toi loota... sulta menee 10tkm jälkeen orkkis loota remppaan... ei kestä vääntöä yleensä 5vaihteen laakeri
pitäs sopia ku sovittaa 2.0 vautipyörän ja 1.6/1.8:sen kytkinlevyn ei kylläkään hyvä yhdistelmä...

mut joku joka tunteen ton 1.6/1.8 paremin voi korjata mun puheita... 8)
 
Joo tota kiitos vastauksista mut! tota siis nyt mitä jos laittaa 1.6 koneen paikalle 2.0litrasen kaasari koneen! niin eli tarttis vaihtaa vaihdelaatikko ja (kiinnikkeet?)onnistuuko jos laittaa ton isomman koneen ja ei laita jarruja ja onilmottamatta et on vaihtanu koneen isompaan? 8) :eek: ;Dku nehän on aika saman näköisiä kun katsoo?? ainekin mitä itse oon nähny!? 8)eikä ne katsastus miehet oikee perehdy noihin koneisiin jos jättää ilmottamatta?ku ne on ulkoapäin samannäköisii??? korjatkaa ja kertokaa jotain viel! eli jos jättää ilmottamatta niin riittäiskö et vaihtaa vaan laatikon,kytkimen siinä samassa, kaasarin, ja jäähdyttäjän`???? ??? eli eiköhän noi riittäis? vaikui on?! niin ja mitä tossa yks oli sanonu et tarvii muuttaa jotain jakopäähihnan puolel?jos koneen ottaa vanhemmasta korimallisesta mitsusta ja laittaa siihen uudempaan korimalliseen??!!
 
No menee hiukan vaikeeksi tuo vaihtaminen sitten. :'( Mutta ei mahda mitään, pitää sitten vaihtaa autoa kesällä.
 
;D
jos vaihdat 1.6 tilalle 2.0 kaasari koneen
suosittelen seuraavia muutoksia:
-isompi jarrutehostin ja pääsylinteri
-taakse levyt+satulat

muutos työstä:

sun pitää hakea romikselta e33 (88-93) gallun jakopään kannake täydelllisenä ;D
tohon lootaan ja kytkimeen en ota tarkempaa kantaa
mutta oon silti sitä mieltä että se ei kestä...


ja muuten noilla menee leimaan....
 
siis 1,6 koneisen loota kyllä käy 2,0 koneen perään, mutta pitkä-ikäinen se ei tosiaan ole, tätä on kokeiltu mr. fisun toimesta C1# Coltissa.

Jarrut joutuu tietenkin päivittämään ainakin levyiksi, ehkä jopa ABSeiksi 2,0 koneen tapauksessa, on kyseessä sitten kaasari kone tai ruisku.

Alustan muutokset saattaa jäädä huomaamatta konttorilla (vakaajat, iskarit, jouset) eli sen puolesta se vois mennä läpi pelkillä jarrumuutoksilla, mutta taas herää kysymys, että kannattaako hommaa tehdä puolitiehen kun valmiita E33 Gallujakin saa kohtuu hintaan?
 
Jkorpela sanoi
Tota
jos vaihdat kaasari mitsun (e33 1.8/1.6)---> 2.0/16v pitää vaihtaa seuraavat:
-Abs jarrut ! gti satulat jokanurkkaa +levyt (koko taka akseli) edessä levyt ja satulat sopii
-bensatankki kaasarikoneessa ei ole sähköistä pumppua
-johtosarja että saa ecunkiinni ellei rakenna esim DTA:sta täysin omaa ruiskua
-laatikko
-vetarit


hmmm. tuntuu että unohdan jotain... helpompi vaihtaa auto... tulin itse siihen tulokseen... :-[
mut viisammat saa korjata...

niin näillä saa virtaa kilpiin... ellei halua ;)kiertää konttoria :D

Sori OFFTOPIC mut puutun taas tyyppimerkintöihin ;D

2.0 = E33
1.8 = E32
1.6 = E31

Ja tämä siis vuosimallissa 88-92 jolloin korimalleina on H41(sedan) ja H44(HB)
 
Millainen homma toi koneenvaihto loppujen lopuks on? Ajattelin että jos joskus tulis tuollainenkin homma tehtyä. Vois vaihtaa tuon E33:n 2.0i 8V koneen 16V DOCH-koneeseen (meniköhän nyt oikein ??? )

Lähinnä kiinnostaa että mitä kaikkea pitää vaihtaa ja ottaa huomioon!?
 
nimimerkillä kokemusta on .

helpoin homma nois mitsun turbottamisessa / kone vaihdossa on tehdä 4wd gti:hin.
sen saa suoraan katsastettua vr4:ksi.
2.0 etuveto gti:tä ei saa turbona suomessa rekisteriin,
teho raja ylittyy varmasti. mutta mahdollisuus on turbottaa 2.0 8V etuveto gallu jossa on jo valmiina
abs jarrut. pitäen tehon 180hv alla ja tamäkin silloin jos kyseistä autoa ei ole merkitty vähäpäästöiseksi.


eli helpoimmalla pääsee kun ostaa valmiin gti:n tai VR4:sen.


itellä E31 galantti jossa turbo ja en tiiä vielä saako keploteltua katsastuksesta läpi ilman abs jarruja.
auto on muuten muutettu täysin vastamaan alustaltaan ja jarruiltaan gti galanttia, ko. autoa ei ole merkitty vähäpäästöiseksi jolloin ei tarvitse teettää pakokaasu testausta vtt:llä.
 
Takaisin
Ylös Bottom