(näillä näkymin ratkaistu)Pajero gen IV 3.2 did vikakoodi p0106. Ideat alkaa loppumaan.

Juba155

New Member
Liittynyt
16 Elokuu 2019
Jokin aika sitten hankin 2007vm Pajeron 3.2 did automaatti tällä hetkellä 225tkm ajettu ja ongelma olisi tämä.

Löi harvakseltaan koodia p0106
Manifold Absolute Pressure/Barometric Pressure Circuit Range/Performance Problem, perusteellisen huollon ja lastutuksen jälkeen vika katosi koko viime talveksi ja keväällä ilmaantui takaisin, koko ajan tihentäen. nyt koodi tulee melkeen joka päivä ja iskee kotiin linkutus moodin päälle. Auto toimii taas kun käynnistää uudestaan useimmiten välillä vaatii useemman startin tai vikakoodien nollauksen.

Sitten mielen kiintoseen hommaan eli vika tulee vain kun ajaa 100kmh vauhtia vitosella(lukijalla katottuna imusarjan paine on aikalailla nollassa juuri tässä vauhdissa), jos ajaa 120 ei mitään tai jos pudottaa 4 vaihteelle ei mitään.

Nettiä selaillessa olen löytänyt että vika ollut map anturissa(vaihdettu uusi alkuperäisosa) tai EGR (koodattu pois ja tukittu).

Lastutuksen yhteydessä selvisi että autosta on koodattu hiukkassuodatin pois käytöstä ja oli ite yritetty lastuttaa huonolla menestyksellä.
tästä heräsi idea että olisiko hiukkassuodatin jäänyt tyhjäämättä, mutta juuri sain sen irti ja tyhjähän se oli.

ainoa mitä nyt tulee enää mieleen että voisiko katti olla tukossa tai sitten map anturin letkut olla vaihto kunnossa(nopealla vilkaisulla näyttivät olevat kunnossa).

- Onko kellään kokemusta tai ideoita vastaavasta?
 
Oletko millään paremmalla vikakoodinlukijalla sitä käyttänyt? Sieltä voi löytyä monenlaista muutakin koodia, mitkä ei noilla yleislukijoilla näy.
 
Erästä toista automerkkiä korjailin vastaavanlaisen ongelman takia, niin syynä oli diesel putkistossa oleva ilmavuoto. Se oireili aikalailla samalla tavalla ja paheni ajan saatossa. Pintakaasulla ajaessa ei ongelmia ollut.
 
ota imusarja irti ja putsaa se karstasta,niin loppuu ongelmat. Muutaman avanneena voin sanoa sitä tavaraa siellä on, ja se ahtopaine anturin lähtö imusarjassa todennäköisesti tukossa.
 
ota imusarja irti ja putsaa se karstasta,niin loppuu ongelmat. Muutaman avanneena voin sanoa sitä tavaraa siellä on, ja se ahtopaine anturin lähtö imusarjassa todennäköisesti tukossa.

Tosiaan en imusarjaa ole avannu ja voiko luottaa että on putsattu egrn tulppaamisen jälkeen. Ajattelee taas liian vaikeesti, tästähän olis kannattanu aloittaa=D
 
Päivitystä. Map anturin letkut vaihdettu, katti tsekattu ja imusarja putsattu. Vika silti löytyy edelleen.
 
Putsasit koko imusarjan? Etkä vain sitä puolikasta kaasuläpän jälkeen? Ja se map anturin lähtö siitä imusarjasta putsattu myös? (Poranterällä esim.) Jos nämä ei tehonneet, niin sit pitää seuraavaksi ruveta mittailemaan anturin lähettämää signaalia ecun päästä.// tarkastamaan johtosarjaa... mm.hiiret voi tehdä yllättäviä tuhoja johtosarjoille.
Ja onko ahtovuodot pois suljettu?
 
Juu koko imusarja putsattu ja anturin lähtö avattu. Ahto vuotoon en oikeen usko kun vika tulee päälle vain kun imusarjan paine on nollassa. Voisi tietys tarkastaa vielä uudestaan ahtolinjat
 
Eli vika tulee päälle silloin kun pitäisi mennä ahdoille.
 
Vika tulee vain kun ajaa vitosella satasta. Ei kiihdytyksissä tai muussa yhteydessä. Sillon on juuri imusarjan paine suunnilleen nolla
 
Otappa se egr: n tulppaus käsittelyyn, taitaa olla yksi syyllinen tuossa jutussa. Näkyykö sen toiminta lukijalla, jos ei niin silloin mahataapi systeemit olla sekasin moottorin ohjauksen puolella.
Eli kaipailis painetietoo systeemille, itse hoitanut tuon siten..
 
Tossahan on näköjään siten egr lle tehty, että se on tukittu siitä jäähdytinblokkiin mennessä ja otettu pistoke irti egr venttiilistä. Ja koodattu ettei sytytä vikakoodia.
 
Kyllä naurattaa jos vika on kiinni tosta egrn irti olevasta pistokkeesta. Miten ootte tulppauksen hoitaneet? Onko vain mekaaninen tulppaus?
 
Laitoin egrn pistokkeen kiinni niin ainakaan 50km koeajolla en saanut vikaa enää päälle. Suur kiitokset hanskille tiedosta että ecu tarvii egrltä tietoja se oli tässä ratkaiseva.
 
Tulppaa se egr siten että peitelevyyn teet 5-6 mm reiän, näin egr saa venttiilille painetiedon mutta kaasut ei virtaa niinpaljon että sotkis kanavia.
 
Takaisin
Ylös Bottom