näin poistat tasapainoakselit (4G63)

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
http://www.vfaq.com/mods/balance-shafts.html

4G3-sarjan URHEILUmoottorin omistajat voivat valita suoraan lohkon jossa ei ole tasapainoakseleita ;)

EDIT: uusi linkki kuolleen tilalle.
 
teoriassa parantaa kierrosherkkyyttä ja tehoa, parantaa öljynpainetta, mutta toisaalta aiheuttaa värinöitä. En tiedä huomaako kierrosherkkyyden ja tehon lisäystä käytännössä, mutta ainahan pyörivän massan poistaminen on hyvä asia. Mukavuusvarustehan ne akselit on...
 
Omasta motista on tuo akseli poistettu ja ainakin tärinää aiheuttaa tietyillä kierrosalueilla (n. 2500-3000 rpm) :p Hyödystä en osaa sanoa, koska toi modi oli tehty jo, kun hankin auton.
 
"Lancer 2.0": eihän sulla vaan ole jätetty sitä toista akselia sinne? Kuulostais nimittäin ihan siltä....

Ajatelkaa G32 moottoreita: niitä on saanut sekä TP-akselilla että ilman, eikä se ilman oleva moottorikaan mikään täristin ole.

Sen sijaan jos ottaa vain toisen akselin pois, mutta jättää sen öljypumpun puoleisen kokonaisena paikoilleen, niin varmasti täristää....
 
Tuohan voi olla hyvinkin mahdollista, pitäisi varmaan tutkia asiaa ja poistaa loputkin ylimääräiset hilppeet pois. Akselin puuttumisesta sain tietää, kun käytin auton nokkahihnan vaihdossa merkkiliikkeessa ja osasivat jättää laturin kiinnityksen kiristämättä, josta seurauksena pultit ja mutterit lentelivät pitkin moottoritietä eräs kaunis päivä :( Todella mallikasta huoltoa....
 
Löytyyköhän keltään tietoa aiheeseen liittyen, että mikä on halkaisija öljypumpun yhteydessä olevassa tasapainoakselin öljykanavassa....Ajattelin katkoa ton pois ja en turhaan ostaisi 8X1.25 kierretappia(mahtaa olla arvokas), jos löytyisi joku muu ratkaisu tukkia tuo öljykanava mikä menee laakerille...?
 
No, tulipahan tarkastettua sekin, että ne molemmat akselit on joku pois ottanut moottorista...Liekkö muuta hyötyä/haittaa , kun omalla kohdalla pienoistä tärinää...
 
miten tarkistit, että se öljypumpun puoleinen on tosiaan modifioitu pois? Koska jos katsot jakopäästä, niin miten erotat onko akseli kokonainen vaiko se öljypumpun pyörittämiseen jätetty tumppi..?
 
Asian tarkistin yksinkertaisesti ottamalla öljypohjan pois, jolloin tulee hyvät näkymät tasapainoakselian paikkoihin, öljypumpun TP oli sellainen pieni tumppi,sen mitä siitä jäljellä olevasta voi päätellä.
Edit: Öljynpaineet ainakin nousee noilla poistoilla, koska öljymittatikku tykkää aina valillä pompata hieman ylös( ei "nakuta") ja "täristää" kapealla kierrosalueella (n.2800-3200 rpm) ...kai siitä jotain hyötyä on :) Ja on siitä myös tehokäppyrä lappu olemassa...
Edit: Lappu löytyy sivuiltani http://personal.inet.fi/koti/redlion/Lancer/1.htm
erittäin huono laatuinen :-[Kai siitä jotain selvääkin voi saada, tuossa lapussa ei näy lisäyksiä mitä katin poiston jälkeen yms. on tullut(Tuliko niitä? ;))
 
Otin gallusta noi tasapainoakselit pois remontin yhteydessä ja rupes kiihtymään huomattavasti paremmin. Samalla tasapainotettii alakerta ja tärinöitä ei hirveästi oo, tos 2000 ja 3000rpm kohdilla täryttää kyllä. Jos joku meinaa poistaa tp-akselit niin annan sen neuvon että tulpatkaa ne öljykanavat kunnolla, itse käänsin vaan ne etummaisen tp-akselin helat noissa ohjeissa määrätyn 180 astetta, mutt kuinkas kävikään, ne helat ei kestänytkää painetta kunnolla ilman sitä akselia ja karkas öljynpaineet väärään paikkaan.. tämän seurauksena kk-laakerit uusiksi..
 
paljo makso alakerran painotus?

ku mulla on tuo lancer2.0 entinen kärry ja se täristää vaan 80-100kmh välillä kun kiihdyttää muuten ei mitään tärinöitä. että kiikastaako juuri tästä kun on otettu nuo akselit pois?
 
Tais olla 70 euroa mitä se sillon otti siitä.. aivan tarkka kone se ei ollu mutta riittävän tarkka jotta pahimmat tärinät lähti..
 
Vs: näin poistat tasapainoakselit (4G63)

itellä tehty kyseinen modifikaatio, eipä paljoon mitä huomattua hyötyä ole tullut mut myöskeeän ei täristä eikä mitään muuta rullattu jo 20tkm tolla modifikaatiolla.. :driver
 
Vs: näin poistat tasapainoakselit (4G63)

Jos ne tasapainoakselit on kunnossa, siis ajoitettu oikein, niin käynti on tasaista. Monessa koneessa on tullut vastaan väärä ajoitus. Nokkaremmejä vaihdettaessa akselit on kääntynyt eri asentoon (muistaakseni kuskin puolen akseli pyörähtää 90 astettaa väärään ihan omasta halustaan, ellei sitä lukitse jotenkin hihnaa asennettaessa) Nyt sitten joskus kehittyi niin tarkka tuntuma, että pystyi sanomaan autosta sillä ajettaessa, onko akselit kohdallaan. Yksi hyvä merkki oli ratin pieni väriseminen (tuntuu käsissä hyvin), olisko ollut jossain rpm:n 3000 paikkeilla.

Sitten vielä tuli yksi juttu mieleen. Akselit taisi saada 1 kierroksen väärään asentoon muuhun koneeseen nähden. Hitto kun en muista, mutta jokin ohje siihenkin oli. Onko nykyisin parempia remminajoitusohjeita, kuin silloin 90 luvun alussa?

Pahin tilanne lienee se, että painot on samaan suuntaan kummassakin akselissa. tällöin alkaa jo kuulumaan resonanssiääniä jopa sisustuksestakin.

Tulipahan vaan mieleen..
 
Vs: näin poistat tasapainoakselit (4G63)

sen öljypumpun puoleisen saa väärään kohtaan vaikka ois merkissään, lohkon kyljesstä on pultin alla reikä mistä sen voi kokeilla et onko oikein, työntämällä ruuvarin reikään ja sillon ku uppoo syvimmälle ni on kohallaa.
voi kokeilla myös laittamalla merkin suoraan ylös ja jos lähtee ittestään pyörimään vastapäivään ni on oikein, jos taas myötäpäivään niin väärin.

ja haullahan löytyy vaikka mitä
 
Vs: Re: näin poistat tasapainoakselit (4G63)

tpylkkanen sanoi
paljo makso alakerran painotus?

ku mulla on tuo lancer2.0 entinen kärry ja se täristää vaan 80-100kmh välillä kun kiihdyttää muuten ei mitään tärinöitä. että kiikastaako juuri tästä kun on otettu nuo akselit pois?

Vanha juttu mutta korjataan ettei jää vääriä käsityksiä. Alakerran osien tasapainotuksella ei ole yhtään mitään tekemistä tasapainoakselien funktion kanssa. TP-akselit poistaa rivineloskonfiguraation aiheuttamia tärinöitä (toisen kertaluvun) joilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa onko osat samanpainoisia vai ei. Eli jos ne akselit poistaa niin tärinät lisääntyy eikä niitä voi korvata millään muulla keinolla paitsi vaihtamalla tilalle esim. suoran kutosen.
 
Vs: näin poistat tasapainoakselit (4G63)

Puntaroin noita osia. Öljypumpun päässä oleva akseli 1060g. Hihnapyörä 300g ja kevennettynä 42g. Eli lähes 2400g lähti painoa.

picture.php
 
Vs: näin poistat tasapainoakselit (4G63)

Mun ykköseen tehtiin kanssa tämä operaatio. Vielä ei sen paremmin osaa sanoa mitä vaikutusta sillä on mutta kovin kierrosherkkä tuo tuntuu olevan. :) Katsotaan nyt kunhan saan ensin koneelle vähän kilometrejä.
 
Vs: näin poistat tasapainoakselit (4G63)

Eli eikös tuon alkuperäisen öljypumpun akselin voi vetää vaan laikalla poikki, ettei tarvitse mitään erillistä deaktivointi sarjaa hankkia? Sitten tulppaa tuon taaemman reiän ja kiristimen pultin reiän?
 
Vs: näin poistat tasapainoakselit (4G63)

Siitä katkostusta tumpista pitää tavalla tai toisella tukkia se öljykanava. Silloin onnistuu. + Se normali laakereriliuskojen kääntely.
 
Vs: näin poistat tasapainoakselit (4G63)

Haanpää sanoi
Eli eikös tuon alkuperäisen öljypumpun akselin voi vetää vaan laikalla poikki, ettei tarvitse mitään erillistä deaktivointi sarjaa hankkia? Sitten tulppaa tuon taaemman reiän ja kiristimen pultin reiän?
Voi,kuten Nikokin mainitsi.

Reikä oli muistaakseni juuri sopivan kokoinen M8:n jenkatapille,jolla itselleni tein kierteet->pultti lukitteella kiinni.

Ja tosiaan sokea tulppa toiselle puolen,jos senkin puolen meinaa ottaa OIKEASTI POIS+lakrujen kääntäminen.
 
Vs: näin poistat tasapainoakselit (4G63)

sellanen homma... että vähän maailmalta kuulunu huhuja että öljypumppu ei kestä sitä akselin katkomista... käy siis öljypumpun laakerille... suotavampaa olis lyödä sorviin tp akseli ja sorvata
se huiluksi... toki sen toisen voi poistaa mutta öljypumpun akselin laakerointi olis parempi
säilyttää ennallaan....

mulla on "virallinen" kitti ja saas nähä pitääkö huhu paikansa... mun tuurilla näkee
 
Vs: näin poistat tasapainoakselit (4G63)

Joo siis mulle tuli juuri uus öljypumppu ja noita tasapainoakseleita on kaksikin sarjaa ja ajatuksissa oli joko katkaista se tai sitten kaveri voi sorvata vastaavan tumpin. Ja siis laakeriliuskat vaan käännettiin niin että voitelukanavat eivät vastaa toisiaan? En nyt saa täysin sisäistettyä tota systeemiä ennenko pääsen tallille katteleen noita osia, sitten viisastuu vähän kun näkee kunnolla :)

Mutta tarkoitus on siis poistaa molemmat akselit ennen moottorin kasausta. Millä tavalla tuo takimmaisen akselin reikä olisi viksuinta tulpata, onko erilaisia kokemuksia?
 
Vs: näin poistat tasapainoakselit (4G63)

Haanpää sanoi
Ja siis laakeriliuskat vaan käännettiin niin että voitelukanavat eivät vastaa toisiaan?

Millä tavalla tuo takimmaisen akselin reikä olisi viksuinta tulpata, onko erilaisia kokemuksia?
Kaikki tulpataan kääntämällä lakrut "toisinpäin",ts ettei voitelureiät kohtaa.

Nuohan tulevat ulkopuolelta "pulttivarmennuksella",varo ettet kiri pulttia liikaa!

Itse vedin varmuuden vuoksi vielä KUNNOLLA laakerilukitettakin.
 
Vs: näin poistat tasapainoakselit (4G63)

ST sanoi
Kaikki tulpataan kääntämällä lakrut "toisinpäin",ts ettei voitelureiät kohtaa.

Nuohan tulevat ulkopuolelta "pulttivarmennuksella",varo ettet kiri pulttia liikaa!

Itse vedin varmuuden vuoksi vielä KUNNOLLA laakerilukitettakin.

Juu se pulttilukitus kävikin ilmi kun luin ton artikkelin hieman tarkemmin, mutta tuohon öljypumpun "laippaan" missä olisi tuo vanha takimmaisen akselin hihnapyörä, niin millä tavalla se reikä olisi viksuinta tulpata tiiviisti ja pysyvästi? Nyt kun ei ole tuota valmista settiä missä on tuo sokea tulppa siihen tarkoitukseen.
 
Vs: näin poistat tasapainoakselit (4G63)

Mr mmc sanoi
sellanen homma... että vähän maailmalta kuulunu huhuja että öljypumppu ei kestä sitä akselin katkomista... käy siis öljypumpun laakerille... suotavampaa olis lyödä sorviin tp akseli ja sorvata
se huiluksi... toki sen toisen voi poistaa mutta öljypumpun akselin laakerointi olis parempi
säilyttää ennallaan....

mulla on "virallinen" kitti ja saas nähä pitääkö huhu paikansa... mun tuurilla näkee

Se virallinen kitti on 1:1 4G61 koneen vastaavat osat -jossa ei siis vakiona ole TP akseleita. Eli jos sitä 4G61 konetta ei vaivaa ylimääräinen pumpun kulahtaminen, niin silloin se juttu on höpöä.

Nuohan tulevat ulkopuolelta "pulttivarmennuksella",varo ettet kiri pulttia liikaa!

What? Tuskinpa tulevat, ei tuollainen ohut laakeri kestäisi pultin pistemäistä kuormaa. Eikä tuota laakeria sitäpaitsi mikään työnnä akselin suunnassa, ts. se ei kaipaa mitään pulttilukitusta. Kuten kuvatekstissäkin sanotaan, pultti on tulppaamassa reikää, joka syntyy kun tehtaalla porataan öljykanava. Jos siinä reiässä on oikean pituinen pultti, niin se ei kyllä ylety laakeriin asti.
 
Vs: näin poistat tasapainoakselit (4G63)

Haanpää sanoi
Juu se pulttilukitus kävikin ilmi kun luin ton artikkelin hieman tarkemmin, mutta tuohon öljypumpun "laippaan" missä olisi tuo vanha takimmaisen akselin hihnapyörä, niin millä tavalla se reikä olisi viksuinta tulpata tiiviisti ja pysyvästi? Nyt kun ei ole tuota valmista settiä missä on tuo sokea tulppa siihen tarkoitukseen.
Kuten Niko mainitsi,niin 4G61:sta löytyy kys sokea tulppa (eli sokea stefa),ja taisi löytyä jostain muustakin.
Itse hain kys stefan aikanaan Veholta,taisi olla kympin luokkaa.

Niko Päivinen sanoi
What? Tuskinpa tulevat, ei tuollainen ohut laakeri kestäisi pultin pistemäistä kuormaa. Eikä tuota laakeria sitäpaitsi mikään työnnä akselin suunnassa, ts. se ei kaipaa mitään pulttilukitusta. Kuten kuvatekstissäkin sanotaan, pultti on tulppaamassa reikää, joka syntyy kun tehtaalla porataan öljykanava. Jos siinä reiässä on oikean pituinen pultti, niin se ei kyllä ylety laakeriin asti.
Voi muuten ollakkin,että on vain tulppana,muutama vuosi tuostakin vierähtänyt niin ei 100% kaikkea muista..
Mutta sen muistan,että alkuperäiset pultit hukkasin ja perusM8:t laitoin tilalle lukitteen kanssa.
 
Vs: näin poistat tasapainoakselit (4G63)

ST sanoi
Mutta sen muistan,että alkuperäiset pultit hukkasin ja perusM8:t laitoin tilalle lukitteen kanssa.

Juu no silloin pitää olla tarkkana sen pultin kanssa. Tosin nähdäkseni ei pitäisi olla mitään syytä irroittaa sitä tulppauspulttia, jos pelkästään tekee TP poiston. Pysyypähän tallessa ainakin.
 
Vs: näin poistat tasapainoakselit (4G63)

Noiden laakereiden kääntämisen kans kannattaa olla tarkkana ett menee kunnolla kiinni ja jos jotenkin mahdollista niin kannattaa koittaa koeponnistaa vielä että kanavat on varmasti tukossa, itsellä jäi molemmat öljykanavat vuotamaan, seurauksena kaikki kiertokangenlaakerit entiseksi.. Omaani tein ton tapauksen jälkeen sellaset pitkät pultit niihin koneistusreikiin jotka tukki sen öljykanavan kartiolla..
 
Vs: näin poistat tasapainoakselit (4G63)

Tuosta näkee hyvin tuon "katkos" kohdan mikä pitää olla ylhäällä. Monessa paikassa vain sanotaan että pistä reikä vastakaiselle puolelle (käännä 180astetta). Jos kellolla ajatellaan niin tuota ei saa kääntää vasta- eikä myötäpäivään vaan käännetään niin että se kellon takapuoli tulee näkyviin ;D Laakerihan ei varmaan kestä öljynpainetta jos osuu tuo katkos sopivalle kohtaa.

http://www.jnztuning.net/product_info.php?products_id=3294&osCsid=393dcd05dfa3fbc13b5f63fb0736d868
 
Vs: näin poistat tasapainoakselit (4G63)

Tilasin nyt kuitenkin sen tulpan ja öljypumpun natsan Deltalta, mutta jätin laakerit tilaamatta ja nyt harmittaa kun tuntuisi nuo vanhat olevan niin perkeleen kiinni, ettei lähde välttämättä ehjänä. Vai onko noissa tehtaalta tullessaan lukitetta, joka vaatii lämmityksen ennen irroittamista?
 
Vs: näin poistat tasapainoakselit (4G63)

Tuossa naputellaan lekalla ja tasapainoakselilla vanhat pois. Kommenteissa suositellaan käyttämään jotain lukitetta/tiivistettä kun takasin laitetaan. En kyllä jaksa uskoa että pienestä naarmusta tuolla laakerissa tai lohkossa vuotaisi öljyä niin paljon että alkaa haittaamaan. Tärkeämpänä pitäisin mihinkä tuo laakerin katkos osuu. Tuossakin se vähän tuntuu tuurilla menevän kohtuullisen hyvälle kohtaa, mutta pikkusen katkos lähempänä öljykanavaa niin laakeri saattaa napsahtaa auki tuosta katkos kohdasta ja paineet karkaa. Jos oikeen varman päälle haluasi niin jättäisi sen tasapainoakselinkin vielä sinne tukemaan laakeria. Tehdä vaan niin että ei kukaan laita sinne vahingossa hihnaa.

http://www.youtube.com/watch?v=LR-1adDayQY&feature=related
 
Vs: näin poistat tasapainoakselit (4G63)

Pikku moskalla ja tasapainoakselilla lähti hyvin. Etumainen laakeri on vähän hankala saada alkuun, mutta kun saa vähän liikkumaan loppu meneekin mukavasti. Takimainen laakeri sitten onkin helppo kun on pienempi kuin tuo toinen. Tasapainoakseli vaan väärinpäin sisään ja naputelee irti. Aikaa meni joku pari minuuttia.
Tuo takimainen oli sen verran jo kulahtanut että en kyllä uskalla vanhaa laittaa.

picture.php
 
Vs: näin poistat tasapainoakselit (4G63)

Jos joku suunnittelee otsikon mukaista modia, niin multa löytyisi ylimääräisenä tp-akseleiden poistoon tarvittavat öljypumpun tumppi ja sokea stefa takimmäisen akselin reikään. Molemmat osat ostettu timanttitiskiltä ja ovat käyttämättömiä! Jos tarvitset niin pistä pm ;)
 
Vs: näin poistat tasapainoakselit (4G63)

Pistin noilla vanhoilla laakereilla sitten kumminkin. Ei luulis tuolta ainakaan alkavan vuotamaan. Laakerit käännetty, liima/tiivisteaine ja lisäksi vielä jätän tuon tasapainoakselin sinne tukemaan laakereita.
Pumpun akselin katkasin ja hitsillä reikä umpeen.
 
Vs: näin poistat tasapainoakselit (4G63)

Oikea tapa jottei tule yllätyksiä on sorvata öljypumpun akselista painot pois.
Väärä tapa vain on katkaista akseli !
Ja öljyreiät umpeen top ruuveilla ja liimalla.
 
Vs: näin poistat tasapainoakselit (4G63)

Mittaaja sanoi
Oikea tapa jottei tule yllätyksiä on sorvata öljypumpun akselista painot pois.
Väärä tapa vain on katkaista akseli !
Ja öljyreiät umpeen top ruuveilla ja liimalla.

Samaa sanoi koneistaja jolla valmistuu juuri oma mottinikin.
 
Vs: näin poistat tasapainoakselit (4G63)

Tuo on kiistelty kysymys sorvatako tasapainoakselista painot pois vai käyttääkö Mitsun alkuperäistä lyhyttä akselinpätkää. Pitää muistaa että se lyhyt akselinpätkä on ihan tuotantomoottoreissa käytössä, siksi sellainen on timanttitiskeiltä saatavillakin. Parissa radallakin kiusatussa Evossa olen tätä alkuperäistä lyhyttä akselia käyttänyt ilman ongelmia, tosin maksimikierrokset moottoreissa ovat olleet alle 8000 rpm.

Ebaysta saa myös muita kuin Mitsun omia akselinpätkiä, sellaista en suostuisi käyttämään. Enkä myöskään katkaisemaan alkuperäistä akselia.
 
Takaisin
Ylös Bottom