Nakutuskeskustelua

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Onko kenellekään tullut vastaan tapausta että sytytysennakkoa ei kestä yhtään nostaa E85:lla bensaan verrattuna tai nakuanturi alkaa heti näkemään huomattavia nakutusarvoja, esimerkksi 5-6 knocksum melko jatkuvasti 4500 rpm ylöspäin kahden asteen ennakon lisäyksellä. Bensan ennakolla tulee suunnilleen samanlaisia 1-2 knocksum arvoja satunnaisesti kuin bensallakin. Ahdot samat kuin bensalla ja seokset E85:lla siinä AFR 12 pinnassa (AFR arvo bensan skaaluksella).

Mikä ilmiö edes teoriassa voisi tällaisen aiheuttaa? Onko mahdollista että esim. kova pakopaine ja pakokaasun takaisinvirtaus tai riittämätön välijäähdytin aiheuttaisivat tällaista?

Ei ole vielä varmistettu että kyseessä olisi oikea nakutus. Selkeä reagointi sytytysennakon säätöön viittaisi kyllä tähän suuntaan.
 
Meikäläinen kun käyttää viinaa vaan nautintoaineena ja sitäkin äärimmäisen harvoin, niin joudun kommentoimaan yleisemmällä tasolla.
Omalla kokemuksella korkea pakopaine ja/tai korkea imulämpö aiheuttaa varsin herkästi nakutusta, tosin näissä koneissa on ollut käytettyihin ahtopaineisiin nähden varsin korkeat puristuksetkin, joten ovat luonnolisesti herkempiä tuollaisillekin asioille.
 
Kuinka tuo mitsun ecun nakutusmäärä on skaalattu? 0-10?
Eikö apexissa ollut että oikea nakutus on 50+ ja siinä taitaa skaalaus olla 0-100?
Kyllä mullakin tulee kokoajan +50 knokkia vieläkin. Vanhalla ahtimella kävin penkissäkin sitä uudemman kerran ihmettelemässä, muttei luureihin saatu mitään nakua vaikka apexi näyttää +50. Ja tämä oli bensalla.

ast sanoi
Onko kenellekään tullut vastaan tapausta että sytytysennakkoa ei kestä yhtään nostaa E85:lla bensaan verrattuna tai nakuanturi alkaa heti näkemään huomattavia nakutusarvoja, esimerkksi 5-6 knocksum melko jatkuvasti 4500 rpm ylöspäin kahden asteen ennakon lisäyksellä. Bensan ennakolla tulee suunnilleen samanlaisia 1-2 knocksum arvoja satunnaisesti kuin bensallakin. Ahdot samat kuin bensalla ja seokset E85:lla siinä AFR 12 pinnassa (AFR arvo bensan skaaluksella).

Mikä ilmiö edes teoriassa voisi tällaisen aiheuttaa? Onko mahdollista että esim. kova pakopaine ja pakokaasun takaisinvirtaus tai riittämätön välijäähdytin aiheuttaisivat tällaista?

Ei ole vielä varmistettu että kyseessä olisi oikea nakutus. Selkeä reagointi sytytysennakon säätöön viittaisi kyllä tähän suuntaan.
 
Mahdollisesti ECU:n sekoilu kyseessä. Näyttäisi sytytysennakko seikkailevan omiaan, pääsääntöisesti login mukaan vähemmän kuin kartta pyytää, mutta äkkinäisiä muutoksia. Ja ties mitä sellaista tapahtuu mikä ei näy logissa. Raportoin oliko kyse tästä kunhan saan tilanteen korjattua.
 
Eihän nakutusanturille oo päässy käymään mitään remonttien aikana?
 
timppa811 sanoi
Kuinka tuo mitsun ecun nakutusmäärä on skaalattu? 0-10?
Eikö apexissa ollut että oikea nakutus on 50+ ja siinä taitaa skaalaus olla 0-100?
Kyllä mullakin tulee kokoajan +50 knokkia vieläkin. Vanhalla ahtimella kävin penkissäkin sitä uudemman kerran ihmettelemässä, muttei luureihin saatu mitään nakua vaikka apexi näyttää +50. Ja tämä oli bensalla.

28 on vakio ecussa max
En oo pitäny alle 10 oikeen minnään +40tkm jo takana :peukku
 
Onkohan eri tavalla tonnarissa noi nakut? Kun vakio-ROM:ssa raja-arvo sille että mitenkään reagoi nakuun on knock sum=5. Ja että ennakot rupeaa tippumaan, pitää näitä olla jonkin verran (en muista ulkoa kuinka pitkään) peräkkäin.

Siis jos jo yli 3 naku tuntuu huolestuttavalta EVOn kanssa...
 
Jouni_K sanoi
Onkohan eri tavalla tonnarissa noi nakut? Kun vakio-ROM:ssa raja-arvo sille että mitenkään reagoi nakuun on knock sum=5. Ja että ennakot rupeaa tippumaan, pitää näitä olla jonkin verran (en muista ulkoa kuinka pitkään) peräkkäin.

Siis jos jo yli 3 naku tuntuu huolestuttavalta EVOn kanssa...

Varmaan koska eräs jenkki guru totesi

"under 10 is fine
even low teens is fine IF it is quick and comes right back down.
normally 14+ sustained is a problem, it's sustained that is the issue"
 
1-6 KNOCKSUM = KNOCKSUM/3 astetta ennakkoa pois.
7 KNOCKSUM tai yli = Octane level alkaa tippumaan suoran ennakkovähennyksen lisäksi eli siirrytään asteittain kohti low octane karttoja.

Näin olen sen ymmärtänyt, koodista en ole tarkistanut. Ecu käyttää tarkempaa resoluutiota kuin 1 aste laskennassa.

Ja tämä mitä kysyin ei ole anturin kunnosta kiinni. Palaan asiaan kun se selviää.
 
ast sanoi
1-6 KNOCKSUM = KNOCKSUM/3 astetta ennakkoa pois.
7 KNOCKSUM tai yli = Octane level alkaa tippumaan suoran ennakkovähennyksen lisäksi eli siirrytään asteittain kohti low octane karttoja.

Näin olen sen ymmärtänyt, koodista en ole tarkistanut. Ecu käyttää tarkempaa resoluutiota kuin 1 aste laskennassa.

Ja tämä mitä kysyin ei ole anturin kunnosta kiinni. Palaan asiaan kun se selviää.

Kuuluuko kuulokkeilla nakutusta? Veikkaan että joku muu osa rämisee juuri oikealla taajuudella mut toi pakopaine tai imulämpö on kyllä ihan yhtä todennäkösiä. Oisin halunnu jutella tästä eilen ja harmittaa et oli niin kova kiire.
 
Ei ehkä ihan mitä tässä on kysytty mutta vastaanpa kuitenkin kun tonnareistakin on tässä puhuttu, eli:

Tonnarin naku ja siitä aiheutuvat toiminnot on selitettynä täällä: http://www.3sgto.org/tuning-engine-electronics-ecu-discussions/10777-chrome-v2-tech-manual-2.html#post211655

Pääpointit siinä on että:

-jokainen Knock Count vie ennakosta 0,32 astetta. (täten 3 nakua vie asteen ja 10 nakua vie n. 3 astetta).
-jos naku >6 niin ECU myös rikastaa seossuhdetta.
-jos naku >5 niin ECU alentaa oktaanilukua. (joka johtaa rikkaampiin seoksiin ja pienempiin ennakoihin koska ecu interpoloi "low octane"-karttojen kanssa).
-ECU myös alentaa ahtopainetta havaitessaan nakua. (jos siis ECUlla ohjataan ahtopainesolenoidia).

Kaksi ensin mainittua sääntöä toimii itsenäisesti oktaaniluvusta eli ECU saattaa jo iterpoloida vaikkapa 90% "high octane" ja 10% "low octane" kartoista, mutta jos ECU huomaa lisää nakua niin ensiksi mainitut säännöt astuvat voimaan. Oktaaniarvon näkee Evoscanilla, oletettavasti myös evoissa.

Mainitaan nyt vielä että tonnareissa on erittäin harvinaista saada ECUa näkemään nakua E85:llä, sen sijaa PRE-IGNITION:a (mikä lie suomeksi, eri asia kuitenkin kuin naku) saa aikaan jos on teräväkärkiset tulpat ja/tai tulppien lämpöarvo on väärä. Voin linkata asiasta keskustelua jos jotakuta kiinnostaa.

ps. jos nakuanturi on rikki niin se antaa muistaakseni 7-8-9 sarjaa nakua jatkuvasti.

Sitten omat arvailut miksi näkyy nakua:

-haamunakua, tämän vois testata nostamalla entisestään oktaania tai jos uskaltaa, niin nostaa lisää ennakoita/ahtoja ja katsoo kasvaako naku kuten kuuluis.
-imuilman lämpötila korkea, (vaikkei näillä keleillä pitäisikään olla). Tämän vois onnistua peittämään rikastamalla seosta.
-nakuanturi kiristetty liikaa?
-liian suuret muutokset bensa- ja ennakkokartoissa vierekkäisissä soluissa?
-lambda ei näytä oikein, onko pakoputkessa vuotoja?
 
J. Helle sanoi
-liian suuret muutokset bensa- ja ennakkokartoissa vierekkäisissä soluissa?

Syy on luultavasti melkein tämä, eli kartta on kyllä viimeisen päälle nätti, mutta ennakko heittelee silti huomattavasti. Ja tiedän syynkin siihen, en vaan vielä korjausta :)

Mutta tuo kuulosti muuten tonnarin osalta siltä että se toimii lähes 1:1 samalla tavalla kuin Evo ja muutkin mitsut. Eli jos joku ajaa tonnarilla niin että nakua näkyy säännöllisesti 10 niin pitää ihmetellä miksi koska ennakkoa lähtee pois eikä seoskaan enää ole sitä mitä tilataan. Nakutunnistus sinällään on hyvä, olen logannut väärin säädettyjä Evoja joissa nakua oli 20 radalla eikä silti hajonnut.
 
Mitä tarkoitat teräväkärkisillä tulpilla?
Tuntuvat kovissakin vehkeissä käyttävän ngk8 lämpöarvon tulppia, pitäisikö jossain tapauksissa siirtyä kuitenkin jo 9 tulppiin?
Mulla tulee käytettyä vähän turhankin pieniä kärkivälejä tulpissa, joten tuo pre-ign saattaisi hyvinkin olla syynä knock counteihin. Laita ihmeessä linkkiä, näistä asioista suomen foorumeilla jauhetaan ihan liian vähän.

J. Helle sanoi
Mainitaan nyt vielä että tonnareissa on erittäin harvinaista saada ECUa näkemään nakua E85:llä, sen sijaa PRE-IGNITION:a (mikä lie suomeksi, eri asia kuitenkin kuin naku) saa aikaan jos on teräväkärkiset tulpat ja/tai tulppien lämpöarvo on väärä. Voin linkata asiasta keskustelua jos jotakuta kiinnostaa.
 
Tästähän vois MODET alottaa uuden naku keskustelun ???

Ja jos sielä mulla tonnarisa joskus välähtää scanmasterisa 10 nakua tai 4,3,6 nii aivan sama jos sieltä 3astetta lähtee ennakkoa pois.. Ja seokset pysyy aina sielä 10.6-11.2 aina , riippuu mihin minä ne säädän

Ja ainakin tonnareissa Ei ole penkissä/vartilla juurikaan merkittävää eroa ajeletko 10,8 vai 12 seoksilla... Olikohan 600hp tienoilla +- 30hp?
Ei näy missään

Tietenki jos raha ei olisi ongelma nii varmaan kaikilla ois motec m800......,,
Tai jos ei ite halua autoaan säädellä
 
Vs: Nakutuskeskustelua

J. Helle sanoi
En tuota ollutkaan tarkemmin lukenut, perustin edellisen viestini lukemaani keskusteluun, jossa sama mies tiivisti nakutuksen toimintaa vakio-ROM:ssa. Samassa yhteydessä oli maininta, että on Chromeen hieman muokannut raja-arvoja juurikin EVOissa käytettyyn suuntaan.

Tästä on jo jonkin verran aikaa kun luin, joten en osaa suoraan linkittää kyseistä ketjua. Ja saatanpa jotain siitä väärinkin muistaa, oli kuitenkin pitkä ketju, jossa paljon polveilevaa keskustelua mm. N/A vs. VR-4 ECUjen nakutunnistuksen (mahdollisista) eroista...
 
Vs: Nakutuskeskustelua

timppa811 sanoi
Mitä tarkoitat teräväkärkisillä tulpilla?
Tuntuvat kovissakin vehkeissä käyttävän ngk8 lämpöarvon tulppia, pitäisikö jossain tapauksissa siirtyä kuitenkin jo 9 tulppiin?
Mulla tulee käytettyä vähän turhankin pieniä kärkivälejä tulpissa, joten tuo pre-ign saattaisi hyvinkin olla syynä knock counteihin. Laita ihmeessä linkkiä, näistä asioista suomen foorumeilla jauhetaan ihan liian vähän.
Iridium ja platinum kärkeä tarkoitin (vasemmalla), niissähän on suuri ero kuparikärkisiin (oikealla):
images

Kyllä joissain tapauksissa on varmasti perusteltua käyttää kylmempää tulppaa, etenkin E85:lla, joka on bensaa huomattavasti herkempi pre-ignitionille. Lisäksi tulppa ei nokeennu läheskään yhtä helposti E85:lla, jolloin kylmempien tulppien käyttö on siis perusteltua. Tulpan lämpöarvohan kertoo että kuinka helposti tulppa saavuttaa lämpötilan jossa se puhdistuu kunnolla.

No mitä pre-ignition sitten tarkoittaa? No selitetään ensin nakutus niin on paljon helpompi selittää pre-ign. Katsokaa tämä video:

https://youtu.be/maZyPJIOknE

Eli nakutus tapahtuu vasta kipinän jälkeen, ei koskaan ennen. Kun taas pre-ign, eli ennenaikainen syttyminen, voi tapahtua useita asteita (vaikka 30°) ennen kipinää. Ja kuvittelepa minkälaiset on paineet sylinterissä kun mäntä työntää väkisin ylös samalla kun seos on jo syttynyt! No miksi pre-ign sitten tapahtuu? Käytännössä syy on tulpan kuumana hohtavan kärjen, joka sytyttää seoksen siitä syystä että tulppa on liian kuuma ja elektrodin malli on semmoinen että siihen keskittyy lämpö yhteen pieneen paikkaan. Tässä havannoillistava video:

https://youtu.be/ZWKRw0HmBLE?t=2m10s

Ymmärtääkseni kärkivälillä ei ole merkitystä nakuun tai pre-igniin, mutta nakutuksen aiheuttama lämpötilan nousu (voi) johtaa pre-igniin. Tällöin leikitellään sitten taas konerikolla. Lisäksi käsittääkseni pre-ign ei näy nakutussensorissa.

Tässä on lainaus 3000GT-Jumalalta, Ray Pampenalta, siitä miten pre-ign näkyy käytännössä:

ethanol ABSOLUTELY pre ignites much easier than gasoline. this explains all the knock free blowups that are mostly catastrophic.. as pre ignition blowups are.
pre ignition is totally different than knock and is not controlled by timing only direct cylinder temp. the cylinder begins to make the spark plug glow and the glow lights off the fuel before the spark. That glow comes with duration of a run. a dyno run wont pick it up but a top end run or even a 1/4 run can.

Heres an example with my own red 96. this is going back a year and a half or so. It dynoed perfect.. made smooth power. if i made 4th gears pulls, 3rg to 4th, 2nd 3rd and 4th it was good. if i made 1st through 4th, it would slow down at the top of 4th and blow oil out of the breathers. do 4th only, and it was fine again. it would only do it when given the time to get hot enough.

I switched to 8 on the heat range and it would do it in 4th sometimes if i went from a stop but go to 5th from a stop and it was still bad. i switched to 9s and it no longer did it in 4th even from a stop but would dtill do it in the top of 5th if i want from a stop. I now use 10s and its fine.

The heat range of the plug determines how well it cools down by conduction to the head. the only reason to run warmer plugs is the warmer they run the batter they self clean. run 10s in a gasoline setup and they last 5 minutes.. i run 10s in mine and they last a long time. the ethanol burns cleaner and the plugs stay clean.

.
.
.

i dont see much power increase going leaner on e85. i run my car low 11s gas afr. the leaner afr adds very little power but makes the preignition MUCH worse.
 
Vs: Nakutuskeskustelua

Mitä tulppia porukka käyttää Evo 9:ssa E85 kanssa? Käsittäkseni perinteistä kuparitulppaa ei ole saatavissa ollenkaan eli joka tapauksessa joutuu käyttämään tuollaista kapeakärkistä mikä voisi periaatteessa lisätä pre-ignitionin riskiä. Vai ollaanko vielä niin matalissa viritysasteissa ettei tuolla ole merkitystä.
 
Vs: Nakutuskeskustelua

:peukku

nooh ilimankos Yks toinenki 3kgt jumala aina muistaa mainita STAY AWAY IRIDIUM :-*
 
Vs: Nakutuskeskustelua

linkittäskö joku tähän vaikka tulppien lämpöarvot missä lämpötilassa ne puhistuu

6
7
8
9
 
Vs: Nakutuskeskustelua

Hyvää infoa. Taidan kokeilla seuraavaksi 9:n tulppaa.

Iridiumeja koitin muutama viikko sitten ja niillä oli pahaa misfireä kokoajan. Normaalisti ajan br8es, mutta nyt kiinni on b8es ja hyvin toimii. Tulppien vaihtoväli on luokkaa 300km, Sen jälkeen alkaa misfire.
Edit: ajan autolla käytännössä vain kaasupohjassa jos joku ihmettelee tulpanvaihtoväliä. Radalla tai sitten muuten vaan fiilistelyä.
 
Vs: Nakutuskeskustelua

timppa811 sanoi
Hyvää infoa. Taidan kokeilla seuraavaksi 9:n tulppaa.

Iridiumeja koitin muutama viikko sitten ja niillä oli pahaa misfireä kokoajan. Normaalisti ajan br8es, mutta nyt kiinni on b8es ja hyvin toimii. Tulppien vaihtoväli on luokkaa 300km, Sen jälkeen alkaa misfire.
Edit: ajan autolla käytännössä vain kaasupohjassa jos joku ihmettelee tulpanvaihtoväliä. Radalla tai sitten muuten vaan fiilistelyä.

Mulla nyt tutkielma menossa , kestikö Iridiumit 10000Km samanlaista ajoa kuin sinulla vai kestääkö vielä pidempään ? Lämpöarvona on 8.
 
Vs: Nakutuskeskustelua

Vähän menee taas offtopic mutta menköön. :) Tässä video tulpista, ei mene hirveen syvälliseen asiaan mutta ihan hyvää katsottavaa:

https://youtu.be/dgFVN9iMnLg?t=16s

Tulpat puhdistuu (kai) kaikki samassa lämpötilassa, pitää vaan valita se tulppa, joka omassa moottorissa saavuttaa sen oikean lämpötilan, mutta ei ylitä sitä:
Sparkp1.jpg


Tulppien valinnan kanssa ei voi sanoa mitään yhtä ja oikeeta. Bensan kanssa yleisohje on 1 pykälä kylmempi per 100 heppaa lisätehoa. Eli 600 heppasessa 3000GT:ssä oikea valinta olis tod. näk. nro 9 (vakio on 6). Ongelma kuitenkin tulee siinä jos ajelee kuin vanha mummo niin tulpat ei koskaan saavuta oikeeta lämpötilaa ja siten jäävät puhdistumatta. Tämä johtaa siihen että osa kipinäksi tarkoitetusta energiasta karkaa näitä epäpuhtauksia pitkin suoraan maihin=huono kipinä. Siksi olisi hyvä ajella vähän reippaamminkin. ;D Jos taas käyttää E85:ta ei tarvi juurikaan murehtia tulpan likaantumisesta. Tällöin voi huoletta (ja kannattaakin) käyttää astetta kylmempää tulpaa.
 
Vs: Nakutuskeskustelua

mitsumikko sanoi
linkittäskö joku tähän vaikka tulppien lämpöarvot missä lämpötilassa ne puhistuu

Puhdistumislämpötila pysyy suurin piirtein samana, "juju" on siinä minkä lämpöarvoinen tulppa kykenee pysymään oikealla alueella missäkin kuomituksessa.

The heat range must be carefully selected for proper spark plug thermal performance. If the heat range is not optimal, then serious trouble can be the result. The optimal firing end temperature is approximately between 500°C (932°F) and 800°C (1472°F). The two most common causes of spark plug problems are carbon fouling (< 450°C) and overheating (> 800°C).

Carbon fouling occurs when the spark plug firing end does not reach the self-cleaning temperature of approximately 450°C (842°F). Carbon deposits will begin to burn off from the insulator nose when the self-cleaning temperature is reached. When the heat range is too cold for the engine speed, the firing end temperature will stay below 450°C and carbon deposits will accumulate on the insulator nose. This is called carbon fouling.

As a general guideline, among identical spark plug types, the difference in tip temperature from one heat range to the next is approximately 70°C to 100°C.

Lähde: http://www.ngksparkplugs.com/tech_support/spark_plugs/p2.asp
 
Vs: Nakutuskeskustelua

Mulla tosiaan nuo samat tulpat on ollu jo 2 ratapäivää, joten saattoin olla että misfire ongelmat johtui huonoista kannen maadoituksista. Lisäsin 3kpl maajohtoa, eikä sen jälkeen ole ollut mitään ongelmia.

-JP- sanoi
Mulla nyt tutkielma menossa , kestikö Iridiumit 10000Km samanlaista ajoa kuin sinulla vai kestääkö vielä pidempään ? Lämpöarvona on 8.
 
Vs: Nakutuskeskustelua

ast sanoi
Mitä tulppia porukka käyttää Evo 9:ssa E85 kanssa? Käsittäkseni perinteistä kuparitulppaa ei ole saatavissa ollenkaan eli joka tapauksessa joutuu käyttämään tuollaista kapeakärkistä mikä voisi periaatteessa lisätä pre-ignitionin riskiä. Vai ollaanko vielä niin matalissa viritysasteissa ettei tuolla ole merkitystä.

Denson IKH24 olleet pari vuotta.
 
Vs: Nakutuskeskustelua

Tulpista oli puhetta niin kuvassa ylempänä NGK ILFR7H (Evo 9 vakiotulppa) ja alempana Brisk Silver Racing ER12S jonka lämpöarvo vastaa NGK:n arvoa 8. Kärjen muodon lisäksi NGK ulkonee selvästi enemmän.
 

Liitetiedostot

  • 1432330164592_20150523_003403.jpg
    1432330164592_20150523_003403.jpg
    73.9 KB · Lukukerrat 611
Vs: Nakutuskeskustelua

Hups... Irdiumeilla ajettu ~40tkm jos vaikka tutkis vähän niitäkin kun on vielä lievää naku ongelmaa... Satunnaisesti tulee naku ryppäitä, eikä kestä gdi tilaa kunnolla
 
Vs: Nakutuskeskustelua

ngk 8 non resistoreilla nyt reilu 100km työnnelty, Toimii, ei juurikaan eroa seiskoihin, välillä välähtää nakua... Noo seuraavilla testipäivillä (13.6) lorautan +120 oktaanista c16 kisabensaa (e85 ihan kusta ku tähän vertaa) tankkiin! Jos yhtään näkyy nakua nii se on jo HAAMUA sitte :peukku
 
Vs: Nakutuskeskustelua

Jatketaanpa taas alkuperäisestä aiheesta eli E85 nakutuksesta kun ennakkoa lisätään.

Luulin että se olisi johtunut heittelevästä sytytysennakosta joka saattoi vaihdella kolme-neljä astetta kerrallaan. Eipä vaihtele enää, mutta ei auttanut yhtään ongelmaan.

Tulpat on myös vaihdettu NGK 7 lämpöarvosta Briskin 12 lämpöarvoon joka vastaa NGK 8 arvoa. Näilläkään ei ollut mitään vaikutusta asiaan. Tulpat voidaan siis sulkea pois listalta.

Nakutuksia on ilmennyt lyhyehköissäkin kolmosella otetuissa vedoissa kun ennakkoa on lisätty 1-2 astetta. Niillä bensapuolen ennakkoa vastaavilla ennakoilla millä ei ole kolmosella kiihdyttäessä nakuttanut 1-2 knocksumia enempää ei myöskään nakuttanut ~1700 metrin täyskaasukiihdytyksessä missä mentiin jo viitosvaihdekin melko korkeille kierroksille. Luulisi tuollaisessa jo imuilman, palotilojen ja pakopuolen lämpenevän sen verran että jos ongelma johtuisi siitä niin se olisi esiintynyt bensan ennakoillakin.

Lisää ehdotuksia, minulla ei tällä hetkellä ole mitään hajua mistä ongelma voisi johtua.
 
Vs: Nakutuskeskustelua

ast sanoi
Jatketaanpa taas alkuperäisestä aiheesta eli E85 nakutuksesta kun ennakkoa lisätään.

Luulin että se olisi johtunut heittelevästä sytytysennakosta joka saattoi vaihdella kolme-neljä astetta kerrallaan. Eipä vaihtele enää, mutta ei auttanut yhtään ongelmaan.

Tulpat on myös vaihdettu NGK 7 lämpöarvosta Briskin 12 lämpöarvoon joka vastaa NGK 8 arvoa. Näilläkään ei ollut mitään vaikutusta asiaan. Tulpat voidaan siis sulkea pois listalta.

Nakutuksia on ilmennyt lyhyehköissäkin kolmosella otetuissa vedoissa kun ennakkoa on lisätty 1-2 astetta. Niillä bensapuolen ennakkoa vastaavilla ennakoilla millä ei ole kolmosella kiihdyttäessä nakuttanut 1-2 knocksumia enempää ei myöskään nakuttanut ~1700 metrin täyskaasukiihdytyksessä missä mentiin jo viitosvaihdekin melko korkeille kierroksille. Luulisi tuollaisessa jo imuilman, palotilojen ja pakopuolen lämpenevän sen verran että jos ongelma johtuisi siitä niin se olisi esiintynyt bensan ennakoillakin.

Lisää ehdotuksia, minulla ei tällä hetkellä ole mitään hajua mistä ongelma voisi johtua.

Eikö tämä ole hyvinkin yksinkertainen asia,

Sulla on joko

Liikaa ennakkoa tai liikaa ahtopainetta suhteessa siihen minkä laatuisella polttoaineella ajat?

Jompaa kumpaa vähentämällä nakutus katoaa
Tai laittamalla tankkiin parempaa polttoainetta.
 
Vs: Nakutuskeskustelua

Aikaisemmat kokemukset kertovat kyllä useista eri moottoreista että ennakkoa ei ole liikaa E85:lle. Jokaiseen on tähän mennessä pystynyt lisäämään useita asteita ennakkoa ennen kuin tehon optimikohta on löytynyt, bensalla siitä ollaan aina oltu kaukana koska bensalla moottori on nakuttanut.

Softasta löytyi taas kiintoisa juttu, palataan asiaan kun se on selvitetty.
 
Vs: Nakutuskeskustelua

Penkissä säädeltiin kyseistä tapausta ja aivan odotetusti voimaa tuli lisää ennakoa lisäämällä. Säädöt tehtiin nakutustunnistus pois kytkettynä ja elektronisilla nakuluureilla kuuntelemalla. Moottori on yleisesti meluisa luurien kautta eikä anturille ollut superhyvää paikkaa lohkossa keskellä ja se oli pakko laittaa lohkon toiseen reunaan. Minun tai dynottajan mielestä nakutusta ei kuulunut. Dynokäyrissä ei näkynyt mitään nakutukseen viittaavaa. Dynon jälkeen laitoin nakutustunnistuksen päälle ja ECU näkee jatkuvasti 4-6 tason nakua ja nelosella vedätettäessä päästiin jo 17 asti. Voima tietysti karkaa ECUn kiskoessa ennakot pois.

Näillä ennakoilla aion ajaa oli nakutustunnistus aktiivisena tai ei, sitten se nähdään kumpi meistä on oikeassa minä vai Mitsubishin insinööri joka tämän systeemin on suunnitellut. Jos hajoaa ja on täynnä naulausjälkiä niin olin väärässä ja myönnän sen, mutta ainakin oli hetken aikaa hauskaa ;D
 
Vs: Nakutuskeskustelua

ast sanoi
Näillä ennakoilla aion ajaa oli nakutustunnistus aktiivisena tai ei, sitten se nähdään kumpi meistä on oikeassa minä vai Mitsubishin insinööri joka tämän systeemin on suunnitellut. Jos hajoaa ja on täynnä naulausjälkiä niin olin väärässä ja myönnän sen, mutta ainakin oli hetken aikaa hauskaa ;D

Eroaako toi Coltin systeemi sitten jotenkin merkittävästi Evon vastaavasta? Onko näissä yleisesti joku kaistasuodin käytössä tms?
 
Vs: Nakutuskeskustelua

MakeM sanoi
Eroaako toi Coltin systeemi sitten jotenkin merkittävästi Evon vastaavasta? Onko näissä yleisesti joku kaistasuodin käytössä tms?

Ei eroa mitenkään merkittävällä tavalla Evo 4:sta eteenpäin ainakaan. Toiminnasta en lähde väittelemään kun en tarpeeksi siitä tiedä.
 
Vs: Nakutuskeskustelua

Onks se nakusensorin mallimerkintä tiedossa? Jospa se on vaa liian herkkä (lue bulkki kamaa oleva)
 
Takaisin
Ylös Bottom