nasta vai kitka

calle

Galant 2.5 V6 -97, ex Galant 2,0 -91, EVO III
Liittynyt
17 Toukokuu 2006
Sijainti
Tammisaari
Olen ajellut kitkoilla jo 7 talvea ja en aijo enään laittaa nastoja ropisemaan. Nyt on uudet continentaalin kitkat.  ;D
 
M

MetalMan_

Guest
Kyllä nastat on aina ollu ja nastat tulee aina olemaan (paitti kesällä tietty) ;D
 

pkj090966

New Member
Liittynyt
29 Toukokuu 2006
Sijainti
Espoo
Vaihdoin kitkoihin muutama talvirengassarja sitten ja olen ollut tyytyväinen - pääkaupunkiseudulla on kuitenkin kesäkeli suurimman osan vuotta ja kitka on mukavan hiljainen. Myös lumella kitka on mainio. Jääkelillä ajetaan sitten varovaisemmin.
 

ms Frost

HuiHai ix35 (Ex Outlander Turbo)
Liittynyt
13 Elokuu 2006
Sijainti
Espoo
Outlanderissa tuli ensiasennuksena MS renkaat, mutta metsään menon ehkäisyksi laitatin kyllä ihan nastalliset gummit alle..

Pahalla kelillä muutama viikko sitten huomasi että, kun se lähtee, lähtee se kovaa ;D
 
K

KiiSKi

Guest
tällähetkellä alla uuet hakkapeliitta kitkanastat! ja varma on ettei enää normi kitkoja tule!! viime talvena ajelin kitkoilla ja kirosin ne alimpaan He*******n. se siitä.. (oma ajotapa varmasti ratkasee myös) ;D
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Galantissa on ollut ja on edelleen ja tulee olemaankin kitkat, Nokian Hakkapeliitta Q.

Sigmassa onkin sit takana Michelin Ivalot, eli nastat, ja edessä 20mm kapeammat nastoitetut kesärenkaat ;D huomattiin tallilla mr. Ollikaisen ja mr. Toivasen kanssa että eturenkaista puuttuu m+s -merkintä. Ja on muutenkin vähän omatekemän näköiset. :D
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: nasta vai kitka

Aika nostaa ylös kuuma aihe. Miten nykyään?, joko esim nuo Continentalin UltraGrip Ice+ (joiden pitäisi olla aika kovat kitkat), onko niistä mihinkään, neliveto/etuveto. Vai ajeleeko kaikki yhä tutulla ja turvallisella nasta-paletilla ???
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: nasta vai kitka

Mulla on Hankookin w605 kitkat ja mielestäni on hyvä pito. Toinen talvi menossa ja eivät ole oikeastaan laisinkaan kuluneet. Talvella tuli kuitenkin viimeksi rulluteltua 10tkm.

Voin suositella.
 

madu

New Member
Liittynyt
9 Joulukuu 2009
Sijainti
Espoo
Vs: nasta vai kitka

Kitkoilla mennään tämäkin talvi eikä viime vuonna ainakaan harmittanut hetkeäkään nastojen puute. Mulla on jotkut GoodYearin renkaat mitkä ei alussa herättäneet mallinsa puolesta hirveästi luottamusta (kun olin ollut siinä käsityksessä että vaan Nokian tekee kelvollisia talvirenkaita) mutta yllättivät kyllä kaikin puolin. Pikkasen näyttäis että ainakin tälleen alkutalvesta on pitämässä runsaslumisia kitkarengaskelejä tälleen PK-seudullakin (Kehät ja motarit toki käytännössä aina sulat).
 

Shadow

There's A Shadow On Everybody's Back...
Liittynyt
10 Helmikuu 2008
Vs: nasta vai kitka

Viime talvena oli alla Continentalin kitkat. Ei todellakaan mitään pahaa sanottavaa.
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: nasta vai kitka

Eli itseä kiinnostaa juurikin nykykitkojen käytös juuri sillä pahimmilla eli jäällä (ja esim mutkissa) (karhennetulla jäällähän kitkat on omassa elementissään)
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: nasta vai kitka

Kaikillahan pärjää kun tiedostaa ne puutteet. Omasta kokemuksesta kitkat on yllättävänkin hyviä uutena, mutta käytön myötä ominaisuudet heikkenee aika nopeasti. Peilijäällä ei tietsyti koskaan nastojen veroiset. Pajerossa olen itse siirtynyt ympärivuotiseen kitkojen käyttöön. Uudenkarheat Bridgestone Blizzakit on näillä ensilumilla tuntunut varsin vakuuttavilta.
 
M

mikada

Guest
Vs: nasta vai kitka

Bridgestonen kitkat Galantissa alla ja kolmas talvi lähdössä. Hyvinhän noilla toimeen vielä tulee. Viimeiset 10 talvea ajanu pelkästään kitkoilla ja ei tulis äkkiseltään kyllä mieleenkään palata nastoihin. Emäntä on sen verran töhö, että sillä on nastat Accossa ;D
 

vilionilkee

New Member
Liittynyt
22 Marraskuu 2010
Sijainti
Helsinki/Hämeenlinna
Vs: nasta vai kitka

Itse tuli tossa viikonloppuna yksi yö ajeltua tuolla semi-slickseillä kun ei malttanut olla ajelematta. Kävin vielä kokeilemassa parissa pahassakin paikassa missä oli lumisia mäkiä, että miten evo nousee, ja sutimatta mentiin ylös asti. Siitä sitten päättelin, että kyllä mä varmaan aika hyvin kitkarenkaillakin pärjään eikä tarvi kuunnella sitä nastojen ropinaa kun kuitenkin on helsingissä suurimman osan talvesta :)
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: nasta vai kitka

Kitkarengas ei sitten ole nykyään enää ainakaan henkilöautossa tarkoitettu kesäkelille. Pajeron tms maasturin kitkat voi olla eri juttu.
 

nahkuri

evo ix
Liittynyt
3 Heinäkuu 2009
Vs: nasta vai kitka

nokonzok sanoi
Omasta kokemuksesta kitkat on yllättävänkin hyviä uutena, mutta käytön myötä ominaisuudet heikkenee aika nopeasti.

jep, kyllä finaalissa oleva kitka on omien kokemuksieni mukaan huomattavasti vaarallisempi/yllättävämpi verrattuna yhtä kuluneeseen nastarenkaaseen. itse asiassa olen kuvitellut, että kitkarenkaat myöskin kovettuvat nopeammin kuin nastat ajan myötä, mutta hyvin tuntuvat evon alla olevat, vuonna 2005 paistetut nokian rsi:t pitävän. ajettu niillä on tosin erittäin vähän.
 

JaniB

Evo 8 / Fiat Argenta "evo 3"
Liittynyt
16 Elokuu 2010
Sijainti
Turku
Vs: nasta vai kitka

J. Puhakka sanoi
Aika nostaa ylös kuuma aihe. Miten nykyään?, joko esim nuo Continentalin UltraGrip Ice+ (joiden pitäisi olla aika kovat kitkat), onko niistä mihinkään, neliveto/etuveto. Vai ajeleeko kaikki yhä tutulla ja turvallisella nasta-paletilla ???

Mulla meni viikko sitten alle nuo Goodyearin UG Ice+ kitkat ja hyvin on toiminut.

Aina ennen ollut nastat mutta viime talvena Golf R32:n alla oli jotkut muutaman vuoden vanhat Bridgestonen kitkat ja ihan loistavasti niilläkin pärjäsi kelillä kuin kelillä.
Enää en nastoja laita ainakaan evon tyyliseen autoon jolla edetään 90% talvesta kylki edellä sutien - kun sitä lunta täällä etelässä harvemmin kuitenkaan on tarpeeksi.

Tuntuu että paljaalla asvaltilla jossa on ohut kerros jäätä kitka pitää melkein yhtä hyvin kuin nasta. Kunnon jäällä tietenkin nasta parempi.
 

RabaFari

Autojen sekakäyttäjä
Liittynyt
28 Helmikuu 2006
Vs: nasta vai kitka

Nastoilla kropistelen menemään ja aion jatkossakin käyttää nastarenkaita. :)
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: nasta vai kitka

Nastat. On kaikissa autoissa ja näillä näkymin tulee aina olemaan. Kitkarengas ei koskaan voi pitää sen enempää mitä kitkakerroin sallii, ja silloin kun renkaalta sitä pitoa kaikkein eniten halutaan on kitkakerroinkin miltei poikkeuksetta pieni. Nastarenkailla varmaankin myös liikekitkakerroin on suurempi, ainakin jäällä - ts. jos kitkarengas sutii, niin pidon määrä on hyvin nimellinen. Tieteellistä eksperimenttiä en tosin ole järjestänyt, joten tämä on vain mutu.

Toki kitkoillakin pärjää ja varmaan on miellyttävämpää ajellakin jossain pks motareilla, en halua tuomita ketään vääräuskoiseksi. Mutta aihehan on sellainen, että ei tästä mitään absoluuttista totuutta saada ikinä selville. Eikä varmaan ole tarkoituskaan. :)
 

Wolfie

Mitsubishitön mies
Liittynyt
23 Joulukuu 2009
Sijainti
Vantaa
Vs: nasta vai kitka

Itse suosin omassa ajossa nastoja. Muutaman talven olen ajellut erilaisilla kitkoilla ja ainakaan mulle ne ei sovi.

Mun mielestä täällä PK-seudulla kun höylätään noita teitä kokoajan lumettomiksi ja suolataan sun muuta niin ei kitkoilla oikein pitoa ole kun tie on jäinen. Pikkusenkaan syrjemmillä teillä joissa lunta riittää niin siellä en ole huomannut eroa kitkalla ja nastalla, molemmilla menee yhtä hyvin tai huonosti. Mutta käytännössä heti kun lumi loppuu ja luistellaan jäisellä tiellä tai "paljaalla" asfaltilla tai ihan jäisellä pihalla/parkkiksella sun muuta niin mun kokemuksen mukaan nasta puree paremmin.

Nelivetoa en ole koskaan omistanut niin en osaa sanoa kuinka paljon pienempi ero nastojen ja kitkojen välillä on kun kaikki neljä nurkkaa vetävät. Mutta etuvetoisessa ainakin minulla tulee olemaan nastat alla kunnes muutan jonnekkin missä ei suolaa kylvetä kuin viimeistä päivää ja teilläkin on edes vähän lunta eikä vain jäätä tai paljasta asvalttia ;D

Makuasioitahan nämä on eikä absoluuttista paremmuutta voi kukaan sanoa, riippuu niin paljon missä, millä ja miten ajaa. Tarpeeksi varovainen kuski varmasti pärjää kesärenkaillakin, toiset ei pärjää edes kesäkelissä ::)
 

harriveikko

Jees on -95:n coltti ja -85:n napero.
Liittynyt
1 Joulukuu 2009
Sijainti
Hämeenlinna
Vs: nasta vai kitka

Sillon nuorena,kun meikäläinen sai autoilla oikein laillisesti.Sillon vielä vedeltiin kesäkumeilla.Vaikka eihän toi talvirengaspakko kovin kauaa edes vielä ole ollut.Mutta ne kitkat on oikeesti aika surkeita.Mä laitatin kitkat takavuosina mun hiaseen,lähin aamulla töihin ja oli satannu lunta muutama sentti,keli oli nuoskakeli.Menin ottaan naftaa ja perke.e,mähän jäin tasaselle kiinni.Samana iltana kitkat vaihtu perinteisiin nastakumeihin.Kattokaas taksimiesten kumeja,kyllä sielä nastat tahtoo olla,ja niillä kun oikeesti koitetaan liikkua.
 

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Vs: nasta vai kitka

Tällä kertaa tuli nastat, Michelin x-ice north xin2. Valintaa puolsi se että samoilla kummeilla mennään sitten jääratapäiville ja vaikka sielläkin on tullut joskus kitkoilla kokeiltua, on fun-factor aika eri luokkaa nastoilla. Äänimaailma ei muuttunut juuri mihinkään verrattuna 15 vuotta vanhoihin Grid 2:iin. Jännästi renkaat tuntuivat ekalla 500km:lla todella lötköiltä, mutta joko tottuminen tai sisäänajo on muuttanut tuntumaa jämäkämmäksi. Kyllä noita voi suositella.

Jos alla olisi vielä etuvetoinen edustusmalli niin kitkat olisi silti edelleen se oma valinta, vaihto-aika on huomattavasti joustavampi, pito raskaammalla autolla riittävä joka kelissä ja nämä "ydintalvet" muutenkin kohtuuharvassa on ollut.
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: nasta vai kitka

http://www.youtube.com/watch?v=rhZCyQ3emQg&feature=player_embedded aiheeseen liittyvä talvinen linkki
 
M

mikada

Guest
Vs: nasta vai kitka

harriveikko sanoi
Mä laitatin kitkat takavuosina mun hiaseen,lähin aamulla töihin ja oli satannu lunta muutama sentti,keli oli nuoskakeli.Menin ottaan naftaa ja perke.e,mähän jäin tasaselle kiinni.
No Hiaste onkin jo luku sinänsä. Maailman ainoa auto jota ei ole ikinä suunniteltu lumisella tai jäisellä pinnalla ajettavaksi ;D Firmassa ajellu muutamalla takatuuppari Hiasteella ja niillä on aina taidetta liikennevaloista lähtö, vaikka kontissa on rojuakin. Tyhjällä kuormalla kyseisellä keksinnöllä pitäisi lailla kieltää liikkuminen liukkaissa olosuhteissa. ::)
 

uusis

New Member
Liittynyt
23 Joulukuu 2009
Vs: nasta vai kitka

ehdottomasti nasta.nelikolla pärjää kitkoilla ok mutta jos takatuuppari niin nastat.
olis lähteny tuolla jäisellä tiellä liikkeen mese aika hyvin hanskasta ihan alle kyltti nopeuksien kitkojen takia mutta onneksi siinä oli hyvät luistonestot yms..pelotti tilanne kyllä hieman helvetisti.
omaan tulee aina nastat.pysähtyykin sitten joskus.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: nasta vai kitka

TD galantissa jotkut ekot alla... nastat maastoautokuviolla... ja ei pidä sitten yhtään :'(
en tiedä pitäskö hommata noille 16" vanteille talvirenkaat, noilla 15" (195/70-15) tuntuu hirveän huteralle takapää
kumminkin kesärenkaat 205/60-15 oli ihan jämäkät...
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: nasta vai kitka

MitsuMi sanoi
No Hiaste onkin jo luku sinänsä. Maailman ainoa auto jota ei ole ikinä suunniteltu lumisella tai jäisellä pinnalla ajettavaksi ;D

Taisit unohtaa ihan perus märän asfaltinkin.. ;D
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: nasta vai kitka

Nastavero valmisteilla :(
http://www.is.fi/autot/art-2000005150963.html
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: nasta vai kitka

Basbarduu sanoi
Nastavero valmisteilla :(
http://www.is.fi/autot/art-2000005150963.html

Sitten ihmetellään että miksei kitkat pidä kun TM:n testissäkin toimivat oikein hyvin - nastojen karhentamalla jäällä. Siellä jos suditellaan pelkillä kitkoilla niin risteysalueet on nimittäin ihan oikeasti liukkaita sen jälkeen.

Mutta saadaanhan se autokanta nuorentumaan tälläkin keinolla kun vanhempia menee paalauskuntoon.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: nasta vai kitka

Basbarduu sanoi
Nastavero valmisteilla :(
http://www.is.fi/autot/art-2000005150963.html

Hyvä, jo oli aikakin :peukku

En tykkää hengittää pienhiukkasia enkä siitä että auto on aina nastojen rouhiman moskan peitossa.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: nasta vai kitka

ast sanoi
Hyvä, jo oli aikakin :peukku

En tykkää hengittää pienhiukkasia enkä siitä että auto on aina nastojen rouhiman moskan peitossa.

Samoilla linjoilla. Otan toki kommenttini takaisin jos jään sutimaan johonkin risteykseen kevääseen asti.
 

jouni_k

Active Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2007
Sijainti
Klaukkala
Vs: nasta vai kitka

Slider sanoi
Samoilla linjoilla. Otan toki kommenttini takaisin jos jään sutimaan johonkin risteykseen kevääseen asti.
Enemmän olisin huolissani siitä jarrutuksesta.

Mutta itse näen niin, että se saisi jossain määrin olla jokaisen oma valinta. Esim. tuo maksu nastoille edelleen kuitenkin mahdollistaisi nastoilla ajamisen, jos niin haluaa. Vaikka nastojen rajoittamisen suuntaan haluttaisiinkin mennä.
 

Rasku

Member
Liittynyt
13 Elokuu 2016
Sijainti
Koskenkorva
Vs: nasta vai kitka

Tämän talven perusteella ehdottomasti nastat! Etelä-pohjanmaan alueella liukkauden torjunta ollut ala-arvoista läpi talven. Vesijää kelejä ollut huomattavasti enemmän, kuin normi talvikelejä. Tästä liukkauden torjunnasta kertoo karuakieltä sekin, kun raskasliikenne on jäänyt terminaaleihin liukkauden takia ja myös niiden onnettomuuksien määrä
 
Ylös Bottom