Oletko ostamassa evoa? LUE TÄMÄ ENSIMMÄISEKSI SIIS!!

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Eli oletpa ostamassa evo 1 tai evo X tai jotain tältä väliltä...tämä juttusarja Sinun kannattaa lukea ensin!

1. Onko evo kestävä auto?
Vastaus: perusvarmaa Japanilaista tekniikka, joka tehty rallikäyttöön joten myös tiettyjä osia VOI joutua vaihtamaan normaalimpaa useammin(tai huoltamaan)

2. Paljonko kulutus on?
Vastaus: 10-15 litraa/100km 98-oktaanista bensaa. Normaalisti ~12-13 keskikulutus yleisintä. Eli tämä automalli ei ole "normaaliauto" bensankulutukseltaan. Huomaa että kyseessä turboauto, joten suositeltavaa käyttää 98-oktaanista bensaa. Japanintuonneissa on AINA käytettävä 98-oktaanista.

3. Mitkä ovat huoltovälit?
Vastaus: Jakohihnalle 90tkm/5 vuotta!
Vaihdossa kannattaa vaihtaa hihna, kannatinpyörät, tasapainoakselin hihna, vesipumppu (180tkm kohdalla), hydr.kiristin (180tkm kohdalla).
Jos olet normaalia enemmän autoja korjannut niin SAATAT osata jakohihnan vaihtaa itsekin ohjeiden avulla. Kuitenkin muutamat "kikat" on syytä tietää.
Esim jakohihnan vaihdon jälkeinen moottorin tärinä aiheutuu väärin asennetusta tasapainoakselin hihnasta. Vaikka jakomerkit olisivat kohdallaa, ei jako ole joka kierroksella ".kohdallaan". YMS. Lisätietoa löydät muualta foorumiltamme.

Kaikki öljyt (kulmavaihde, vaihdelaatikko,perä, mahdollinen AYC, moottori) on syytä tarkistaa/vaihtaa HYVÄNLAATUISIIN öljyihin säännöllisin väliajoin. Evo ei ole auto, jonka öljytikkua katsellaan 15tkm välein!!

4. Mistä saan varaosia evooni?
Vastaus: www.camskill.co.uk http://importcarparts.co.uk/ kattaa lähes kaikki tarvittavat evon varaosat, mutta toki myös saat maahantuojalta osia. Maahantuojalla asioidessa vinkkinä kannattaa varaosan nro etsiä valmiiksi (esim camskillin sivuilla on koodit lähes kaikille OEM osille). Lisäksi suurimman osan varaosista saa myös normaaleista varaosaliikkeistä.

5. Ovatko varaosat kalliita?
Vastaus: kyllä ovat jos ostat merkkiliikkeestä. Näinhän se on kaikissa autoissa. Ulkomailta ostaen saat varaosat todella asialliseen hintaan.

6. Mistä saan lisätietoa evoista?
Vastaus: www.lancerregister.com

7. Mitkä ovat evojen tyyppivikoja
Mahdolliset viat:

- kytkin loppu (vakiokytkin toimii sulakkeena, joten se on aika nopeasti loppu jos tehoja nostettu ja jo vakiotehoilla sen saa rikki jos paikaltaa "lähettää" useasti.)
- laatikon synkat huonossa hapessa jos saanut kovaa kuritusta
- Etujarrulevyjen kieroutuminen koskee kaikkia brembolaisia eli evo5-9-malleja. Kympistä ei lie vielä tarkempaa tietoa?
- pyörän laakerit
- jarrut kolisee (jokaisen uudemman evon ominaisuus /evo 5 ylöspäin?)
- AYC rikki (tämä se useimmiten on vikana, jos ayc vilkuttaa evo 4-9 malleissa) Pumppu ei siis kerää enään tarpeeksi painetta. Uusi pumppu kallis komponentti (jopa yli 1000e käytettynä ulkomailta JOS löytyy ja uutena yli 2500e Suomessa
- käännyttäessä perästä kuuluu narinaa: AYC levypakka vaatii öljynvaihdon.
- jouset kolisee alapäistään jousilautasissa (ominaisuus monessa evossa)
- Iskunvaimentimien yläpäät saattavat kolista. Ei muuta haittaa kuin ääni. Ratkaisuna uusi yläpää.
- hydrauliset venttiilivälyksen tasaajat naputtaa voimakkaasti (ominaisuus ellei öljyjä ole säännöllisesti vaihdettu..uusia saa onneksi hyvin)
- syyläri vuotaa
- Crankwalk eli kampiakselin päittäislaakerointi pettänyt ja kampiakselissa välystä. Saattaa korjaantua laakerinvaihdolla jos tehdään hyvissä ajoin. Muussa tapauksessa voi olla konerikkokin edessä. Koskee evo 1-4 malleja etenkin.
-Kojelaudan natinat normaalia. Eikä evo ole mikään hiljainen auto äänieristykseltään!

8. Paljonko evon vakuutukset maksavat?
Vakuutusmaksuiltaan evo ei paljoa eroa normaalista isomman luokan perheautosta.

9. Evojen vuosikatsastus
Muista että evo on jatkuva neliveto, jota EI ole syytä päästää jarrudynamoon jarrujen testaukseen.

10. Mikä on evon vanteen pulttijako ?
Vastaus: Evo 1-3 4x114,3 pulttijako 67.1 keskireiällä. (RS-malleissa saattaa olla 5x114.3)
Evo 4 5x114.3 67.1 ET 46
Evo 5-9 5x114,3 pulttijako 67.1 keskireiällä (ET 38)

11. Mikä on AYC
Vastaus: AYC eli Active Yaw Control on taka-akselilla evo4(gsr)-malleista ylöspäin oleva taka-akselin "lukkosysteemi".
Lisätietoa: http://www.lancerregister.com/faq/G04/g04.html

Hyvä tieto-opas on "Evolution Buyer's guide" joka löytyy : http://www.lancerregister.com/art_evobuyersguide.php

Ominaisuudet/vikalista:
- MLR:llä on jo hyvä lista: http://www.lancerregister.com/faqindex.php
- etupään koiranluut väljät (Evo 3)
- bensamittari on "suuntaa antava" (Evo 1-6)
- etupään kolina (Evo 4-9) (Yksi korjauksista voi olla, että laitetaan jousen alareunaan "puutarhaletkua" tai jotain vastaavaa..)

Linkkilista
Pari kauppaa :

http://www.lancerregister.com/forumdisplay.php?f=20
http://www.unit-8.co.uk/index.htm
http://www.japanparts.com/
http://www.camskill.co.uk/
http://www.shop.indigo-gt.co.uk/

Huoltoa :

http://www.stmotors.fi/
http://www.akr-sports.fi/
http://www.printsport.fi/
http://www.rre.fi/

Tietoa Evoista :

Jenkki sivut : http://www.evolutionm.net/
Pyöränkulmat Evo 1-9: http://www.lancerregister.com/faq_m08.php
Mallivertailu: Evo 1-9 http://www.lancerregister.com/mlr_showmodel.php


(Harri K - Lainasin vähän sun topikkia kun oli jo hyvä..)
 

Biim

New Member
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Vantaa
Vs: Oletko ostamassa evoa? LUE TÄMÄ ENSIMMÄISEKSI SIIS!!

Evoihin suositellut öljyt? Siis ei merkkiä vaan viskositeetti ja maininta että vain synteettistä. Samoin tarkat ölpät lukkoihin jne.
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Oletko ostamassa evoa? LUE TÄMÄ ENSIMMÄISEKSI SIIS!!

Päivitetty.. :peukku
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Oletko ostamassa evoa? LUE TÄMÄ ENSIMMÄISEKSI SIIS!!

Lohkon kyljestä olevasta moottorikoodista selviää minkä auton kone autossa on:
http://www.lancerregister.com/showthread.php?t=226959
 
Ylös Bottom