Outlander -10 EGR ongelma, vikakoodit P2111 ja P0488

Outlanderi

New Member
Liittynyt
21 Kesäkuu 2012
Noniin, uusitaan koko viesti.

Eli nyt katsoin tarkemmin ja autossa siis palaa moottorin varoitusvalo. Vikakoodit viittasivat ensin hehkureleeseen (vaihdettu), hehkuihin sen jälkeen (vaihdettu) ja nyt vikakoodi tulee enää EGR:stä ja Throttlesta.

ODB2 kertoo nämä kun itse katsoin äsken:

-P2111: Throttle Actuator Control System - Stuck Open (Powertrain, Generic)
-P0488: Exhaust Gas Recirculation Throttle Control Circuit "A" Range/Performance (Powertrain, Generic)


Onko jollain muulla ollut vastaavaa ongelmaa Outlanderin kanssa? Olen nyt sekoittanut polttoaineen sekaan lisäaineet ja tänään ajelin 2 tuntia antamalla kierroksia hieman enemmän niin että aine kävisi EGR:n läpi mutta ilmeisesti se on nyt väärässä asennossa, letku vuotaa tms.
 
Vs: Outlanderin moottorin varoitusvalo palaa -vikakoodit P2111 ja P0488 - apuja?

Eikö kellään ole ollut tällaisia vikoja tosiaankaan Outlanderissa / Grandiksessa? Onko kukaan puhdistuttanut EGR:ää? Ilmeisesti nuo 2 koodia vaikuttavat toisiinsa kuitenkin (Throttle ja EGR)

Kone on 2.2 DID

Kävin merkkihuollossa viikolla ja heti ovat sitä vaihtamassa(merkkihuollossahan ei tunnisteta käsitettä fixata vanhaa), varmistavat vikakoodin keskiviikkona. Päätän sitten mitä teen.

Mietin vain kun tuossa faijan kanssa juttelin niin esim. Fordilla olivat tehneet saman diagnoosin ja oli sitten soittanut ei-merkkihuoltoon, missä oli irrotettu EGR, putsattu, öljytty ja laitettu takaisin ja nyt ajanut autolla jo 20 000 km sen jälkeen ilman mitään ongelmaa...

Kertokaapas nyt kokemuksia :) En voi olla ainoa.
 
Vs: Outlander -10 EGR ongelma, vikakoodit P2111 ja P0488

Moron ... itellä ei kyllä oo erg venttiileistä mitää kokemusta mutta kai toi putsaus ensin kannattaa testata kun merkkiliikehä on tosiaan ensimmäisenä myymässä uusia osia ... eikös toi kierrätä sitä pakokaasuu tyyliin moottorijarrutuksissa tyyliin eikä sillo kun ajaa kaasu pohjassa , voin kyl ol väärässäki ..
 
Vs: Outlander -10 EGR ongelma, vikakoodit P2111 ja P0488

Vikakoodien perusteella vika on siinä ilmaläpässä ja se on jumissa.
Kun tuo läppä on jumissa (auki asennossa), niin EGR:n toiminta on vajaata kun raittiin ilman määrää ei voida rajoittaa, jolloin tulee tuo P0488.
Minä tutkisin ensin tuon ilmaläpän, että miksi se on jumissa.
 
Vs: Outlander -10 EGR ongelma, vikakoodit P2111 ja P0488

Kiitos vastauksista. Pitääpä tuo ilmaläppä tosiaan tarkistuttaa vielä ennen merkkihuollon tuomiopäivää. Osaatteko sanoa pystyykö tuon EGR putsauksen tekemään mikä vain korjaamo. Meinaan se mitä olen käyttänyt nyt nosti kädet ylös kun kyseessä oli mitsu + EGR...? En tiedä onko siinä sitten purkamista paljoa. Mielestäni tuon EGR (jos sen nyt oikein bongasin) näkyy selkeästi kyllä konehuoneessa.

Miten tuo Throttle, eikös se varmaan liity samaan asiaan? Kaasuläppä?
 
Vs: Outlander -10 EGR ongelma, vikakoodit P2111 ja P0488

Se läppä on siinä ennen imusarjaa, periaatteessahan tuo on kuin kaasuläppä, mutta sen toiminta on hyvinkin erilaista, kuin ottomoottorissa. (Varmistuksena vielä: tuo edellisessä viestissä mainitsemani ilmaläppä on siis tuo "Throttle actuator")

Kyllä sen mekaanisen puhdistuksen kuka vaan tekee. Ongelma tulee siinä kohtaa, kun noille putsauksen jälkeen pitäisi opettaa raja-arvot. Harvalla korjaamolla on sellaisia diagnoosilaitteita, joilla tuon Mitsuun tekisi.
 
Vs: Outlander -10 EGR ongelma, vikakoodit P2111 ja P0488

Noniin. Tilannetietoa. Auto kävi merkkiliikkeessä diagnoosissa, 120€ (mistä 30€ oli koneen lisenssinmaksu).

Eli meinasivat että kaasuläppä tulee vaihtaa ja sovin ajan. Eli EGR ilmeisesti onkin kunnossa, mutta kaasuläppä jumissa. Ilmeisesti se herjaa myös EGR koska liittyvät toisiinsa.

Ihmettelen vaan kun ajossa ei ole mitään eroa vaikka nyt onkin kaasuläppä jumissa. Ei tuo siis vaikuta ilmeisesti mihinkään muuta kun moottorivaloon... Siis oikeasti.
 
Vs: Outlander -10 EGR ongelma, vikakoodit P2111 ja P0488

Reipas hinta, no jollain niidenkin täytyy elää. Tota lisenssimaksua en kyllä ymmärrä....

EGR ja regenerointi ei toimi kunnolla, jos läppä on jumissa.
Dieselhän käy normaalistikin ilmaylimäärällä, eli aina auki olevalla läpällä ei juurikaan ole vaikutusta kulkuun, päästöasioihin kylläkin.
 
Vs: Outlander -10 EGR ongelma, vikakoodit P2111 ja P0488

Hei,

Tuo samainen läppä myös "tukahduttaa" moottorin sammutettaessa. Itsellä oli tämä ongelma takuuaikana ja huomasin kun moottori hieman rysähtäen sammui.
EGR:ssä ei vikaa. Vaihtoivat läppäkoneen ja putsasivat samalla egr:n. Kannattaa pajalla testata kunnolla - voi nimittäin olla myös muistaakseni pieni 7,5A sulake palanut. Ja tämä johtunee siitä kun läpän akselin raosta on päässyt töhnää ja jumittanut toiminnan eli siitä ylikuormitus sähkömoottorille.
En tiedä onko mitä ainetta, mutta egr puhdistusainetta on erikseen noin kympin pullo saatavilla (sininen pullo).

Pierburkin läppä maksoi netissä pari satkua.
 
Vs: Outlander -10 EGR ongelma, vikakoodit P2111 ja P0488

Päivitystä tähän. Kaasuläppä vaihdettiin ja sillä tuli kaikki kuntoon. Eli EGR herja tuli tuosta läpästä, se korjasi molemmat koodit.

Hintaa operaatiolle tuli 550€... Autoilu ON halpaa.
 
Takaisin
Ylös Bottom