Outlander 2014 DPF-vikavalo

Nuts

Member
Liittynyt
14 Heinäkuu 2015
måråt

Nå niin, alkoi tämkin sitten riesa tämän kanssa eli mittaristossa Check DPF system ja auto vikatilassa.
Viimeinen DPF poltto n. 189 tuhannessa ja nyt 191 tuhatta mittarissa. Yritetty Boschin korjaamosoftalla
pakottaa regeneronti mutta ei lähde tekemään sitä ja vikakoodi nollauksen jälkeen palaa vikatilaan 5-10 sec kulutta.

Jostain postauksesta luin että ainakin parilla on mennyt ahtoputki halki, nyt kiinnostaisi tietää onko ahtimelta välijähdyttäjälle
vai välijäähdyttäjältä kaasuläpälle ja täsmällisemmin mistä kohtaa oli haljennut. Minulla ainakin ahtimelta välijäähdyttäjälle menevä
kumiputki on märkä välijäähdyttäjän päästä....varmaankin öljyä ja voisi viitata vuotoon.
Lämpötila-anturit antoivat mielestäni johdonmukaisia lukemia.

Oli miten oli niin ensi viikonloppuna DPF:ä laitetaan eläkkeelle ja ohjelmoidaan pois koko järjestelmästä samoin kuin EGR:ä....
tiedän tiedän...ei ole laillista mutta auto täyttää vaatimkset ilmankin näitä!!
 

Nuts

Member
Liittynyt
14 Heinäkuu 2015
Nå niin, vastaan itse itselleni ja tiedoksi muille jos vastaavia ongelmia tulee,,,

Välijäähdyttimen ja kaasuläppäkotelon välistä ahtoletku halki, ihan siitä kaasuläpän vierestä ja yläpuolella. Oli jonkun verran öljynnyt paikkoja
ja oli helppo löytää. Riippuen halkeaman koosta vikakoodiksi voi tulla dpf, egr ja ahto ilmoitus. Lisäksi jo jonkun aikaa ennen vikakoodia
adaptiivinen vakionopuden säädin alkaa nypyttämään ja auto kiihdyttelee omia aikojaan vakkarilla.

Ylensäkin pettynyt tämän Mitsun laatuun, korjattu takuuna jo ilmastoinnin kennon vaihto kojeladan sisältä, takajarrusatulat ja vielä lähtee maahantuojalle vaatimus vaihdellaatikon(CVT) vaihdosta. Autohan on ravistanut uudesta asti kaupunkiajossa kuutosvaihteella. Asiaa yritettiin korjata ensimmäisessä huollossa päivättämällä vaihteiston ohjaus niin että vaihtaa myöhemmin kuutoselle. Vika ei korjaantunut mutta kulutus kasvoi n, 1L/100 km. Nyt sitten värinä on venyttänyt variaattorihihnan ja vaihtaminen kohtalisen epäsiistiä.
Vielä sellainen että vänkärin sisääntaittuva sivupeili takertelee.

Noh, nytpä olen sitten omistanut kaksi Japanilaista autoa...ensimmäisen ja viimeisen!
 

Tarzi

Lancer Evolution IX
Liittynyt
31 Heinäkuu 2006
Sijainti
Espoo
Itselläni ilmennyt samoja oireita nyt melkein pari viikkoa ja eilen auto oli vikakoodien nollauksessa ja regeneroinnissa. Auton kierrokset heitteli vakkarilla edestakaisin, tehot vähän hukassa ja välillä tuntui kuin ei jaksaisi pitää nopeutta tasaisena vaan meinas hyytyä ja sitten taas sellaisen tukkoisen tutinan myötä hetkeksi taas kierroksia lisää sankan mustan savupilven kera. Moottorin vikavalo syttyi ja antoi kahta vikakoodia, hiukkassuodattimeen p2000 ja b2353 johonkin aiheeseen liityvään sensoriin.

Korjaamolla nollasivat koodit ja regeneroivat tukkeutuneen suodattimen pitkällä koeajolla testerin avulla. Oireet palasivat kuitenkin pian.
Konehuone oli aika likainen, joten kävin pesemässä konehuoneen, jotta näkis paremmin jos jotain vuotaa jostain. Moottorin muovinen suojamuovi näytti öljyyntyvän ujosti etureunastaan ja kappas vaan, välijäähylle menevässä putkessa onkin selkeä halkeama, josta näyttää vuotavan. Onkohan kuinka hankala homma vaihtaa?

Auto on siis 2016 2.2 Diesel 4WD Outlander.
 
Viimeksi muokattu

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Itsellä ei nuita ainakaan vielä ole ollut.
Ajettu nyt 70 tkm.
Öljyt ja suodatin vaihdettu 15 tkm välein ja öljynä Castrol Edge, tuota käytän myös Pajerossa, Mobil1: nen näytti sotkevan siinä tuon egr: n, Castrolilla ei ole ollut samaa vaikutusta.
Nyt olis kiva kuulla millä öljyillä muut ajaa ja vaihtovälit myös...
 

JSO

Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2016
Vaihtoväli 10000km ja öljyksi periaatteessa mikä tahansa synteettinen 0W- tai 5W-30 öljy, kunhan on C1 tai C2 luokitus, viimeksi tuli Neste Pro.
 

Tarzi

Lancer Evolution IX
Liittynyt
31 Heinäkuu 2006
Sijainti
Espoo
Vaihdoin tänään parkkipaikalla tuon ahtoputken. Putken vaihto itsessään ei ollut homma eikä mikään, mutta päästäkseni alakautta helpommin putken välijäähyn päähän käsiksi irrotin koko etummaisen muovisuojan pohjasta ja siinä oli suurin homma.
Putken vaihdon jälkeen homma pelaa taas normaalisti ja vakkarillakaan ei kiihdyttele tai mene tasakaasulla tukkoon.

Soitin Deltalle Maanantaina kysyäkseni jos ehtisivät vaihtaa putken lyhyellä varoitusajalla kun olin reissussa ilman työkaluja ja arvelin ettei hommaan menis kuin tunti korkeintaan. Siellä oltiinkin jo hyvin tietoisia tästä ongelmasta, sillä olivat ihan lyhyen ajan sisään tehneet samanlaisen vaihdon/korjauksen jo neljästi vastaavista Outlandereista. Ahtoputketkin oli loppuneet varastosta ja olis mennyt tilailuksi Hollannista ja hintaa pelkälle osalle olis tullut n. 400€.

Suosittelivat paikkaamaan vuotoa ilmastointiteipillä kunnes saa korjattua. Sen olin tehnytkin jo aiemmin, mutta se paikkaus ei kauaa kestänyt vaikka käytin läjän nippusiteitä pitämään teippiä tiukemmin kiinni. Kotimatkan Joensuusta Espooseen se kesti kunnes petti.

Tilasin Nimarkilta Metzgerin varaosaputken samana päivänä (Ma) ja Keskiviikkona putki oli jo paikallisesta postin pisteestä noudettavissa. Todella nopeasti kyllä tuli osa tällä kertaa vaikka posti oli mukana, joten Nimarkille kehuja tilauksen nopeasta käsittelystä ja toimituksesta. Postiakin kehuisin, mutta toimittivat sen eri paikkaan kuin pyysin, vaikka poikkeuksellisen nopeita olivatkin.

Hintaa putkelle tuli 156€ ja kun työt tein itse niin pääsin edullisemmin kuin viemällä taas korjaamolle. Metzgerin varaosaputki oli jämäkän oloinen ja istui täydellisesti.
 

JSO

Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2016
Katselin noita tulevaisuuden varalle ja noin äkkiä katsottuna tuo Metzgerin letku näytti olevan ainoa jossa mainitaan olevan kudosvahvistus. Lienee kestävä letku.
 

Tarzi

Lancer Evolution IX
Liittynyt
31 Heinäkuu 2006
Sijainti
Espoo
Katselin noita tulevaisuuden varalle ja noin äkkiä katsottuna tuo Metzgerin letku näytti olevan ainoa jossa mainitaan olevan kudosvahvistus. Lienee kestävä letku.
Jää nähtäväksi, mutta sen erikseen mainitun kudosvahvikkeen vuoksi tilasin juuri tuon Metzgerin kun muissa sellaisesta ei ollut mainintaa.
 

Bronson

New Member
Liittynyt
9 Toukokuu 2020
Jää nähtäväksi, mutta sen erikseen mainitun kudosvahvikkeen vuoksi tilasin juuri tuon Metzgerin kun muissa sellaisesta ei ollut mainintaa.

Pahoittelut huonosta kuvasta, kun itse letku ei näy. Mutta onko kyseessä siis tuo letku, jonka yläpää on suunilleen noilla kohdin? Näyttää olevan myös itsellä rikki. Ei oikein mitään varaosia tunnu google tarjoavan noista letkussa olevien numeroiden perusteella. DPF ongelmista auto valittaa ja on vikatilassa. Itsellä on kyseessä ASX, mutta ilmeisesti sama kone. 2.2DI-D 4N14
InkedPXL_20210912_100420791.MP_LI.jpg
PXL_20210912_090356867.MP.jpg


Edit. Eipäs taidakaan olla ihan sama letku kyseessä. Näyttää osakuvien perusteella kuitenkin olevan erilaiset letkut ASX:ssä ja Outlanderissa. Outlanderissa taitaa jatkua tuo letku pidempänä ennen seuraavaa liitosta ja vähän on mutkissa eroa muutenkin.
 
Viimeksi muokattu

JSO

Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2016
No ainakin tuossa koneen kuvassa olet ympyröinyt juuri sen kohdan josta putki kääntyy vasemmalle, että samaa virkaa tuo putki varmaankin tekee kuin outlanderissakin, vaikka lyhyempi olisikin, oisko välijäähdytin sitte ylempänä. Katso vin numerolla hajotuskuvat, saat sen varaosanumeron. Saatko teipattua hajonneen putket, voisit ajaa uuden saamiseen asti.
 

Bronson

New Member
Liittynyt
9 Toukokuu 2020
No ainakin tuossa koneen kuvassa olet ympyröinyt juuri sen kohdan josta putki kääntyy vasemmalle, että samaa virkaa tuo putki varmaankin tekee kuin outlanderissakin, vaikka lyhyempi olisikin, oisko välijäähdytin sitte ylempänä. Katso vin numerolla hajotuskuvat, saat sen varaosanumeron. Saatko teipattua hajonneen putket, voisit ajaa uuden saamiseen asti.
ASX:ssä näkyy olevan vielä kaksi liitosta ennen välijäähdytintä, niin siitä varmaan tuo ero. Tuurillaan voisi saada sopivan leikattua tuosta Outlanderin letkusta. ASX:lle tuo varaosanumero on 1505A787, mutta ei tuolle oikein ole saatavuuksia missään eikä tarvikeosanakaan tunnu löytyvän. Ei Delta Autoltakaan osanneet sanoa milloin tulisi, jos tilaisi, kuulemma valmistajalta tehdastilauksena joutuisi hommaamaan... Euroopasta muutamasta paikkaa löysin, joissa olisi saatavuusarviota kuitenkin jo viikon-kahden päähän.

Teippaamalla on jo korjattuna kiinni, vaikutti että pysyi ahdot kun kuittaa vikakoodin pois. Mutta menee kohta uudestaan vikatilaan, koska ei häviä tuo DPF:n "ongelma" ilmeisesti ennen kuin käy pakkopolton sille tekemässä. Kerkesi siis menemään myös vikakoodi P2463 päälle. Toinen vikakoodi P1498. Vaihdan kuitenkin tuon letkun ennen kuin tuo pakkopoltto tehdään, näin suosittelivat Deltallakin.

Vähän aiemmin, kun olisi huomannut ihmetellä tuon letkun kuntoa niin olisi varmaan selvinnyt helpommalla. Ensimmäiset oireet oli itsellä, kun alkoi maantienopeuksissa vakkari päällä kiihdyttelemään omiaan.
 

JSO

Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2016
Joo, tuollaisesta oireesta on joku muukin kertonut. Mulle letku tulossa vaikka nykyinen vielä ehjä ja ihan napakan tuntuinen. Vaihdan kuitenkin niin ei tule yllätyksiä, en halua Deltan kans mihinkään tekemisiin. Paljonko nyt ajettu kun letku laukes?
 

Islander

New Member
Liittynyt
17 Syyskuu 2021
Outlander 2018 2.2D automaatti aiheuttanut vietävästi riesaa viimeisen 10000 km aikana. Ensiksi vaihdelaatikko rikki juuri ennen takuun päättymistä (takuuvaihto) ja nyt turbon ahtoletku halki. Oireena heti vaihdelaatikon vaihdon jälkeen nykinät ja kierroksen nousut sekä kulutus +1 l/100km. Väliaikaisesti antoi DPF-hälytyksen ja lopulta moottorin vikavalo syttyi palamaan. Ajettu 105000 km.

Lukiessani palstaa tätä ongelmaa ollut siis useammallakin. Onko vastaavan vian kanssa tullut muut kukkarot (maahantuoja, myyjäliike) jakamaan kustannuksia? Varaosaa ei saatavilla ja menee ainakin kuukausi korjauksessa. Ilmeisesti urakalla vaihdettu, kun hyllyt tyhjentyneet?
 

Bronson

New Member
Liittynyt
9 Toukokuu 2020
Outlander 2018 2.2D automaatti aiheuttanut vietävästi riesaa viimeisen 10000 km aikana. Ensiksi vaihdelaatikko rikki juuri ennen takuun päättymistä (takuuvaihto) ja nyt turbon ahtoletku halki. Oireena heti vaihdelaatikon vaihdon jälkeen nykinät ja kierroksen nousut sekä kulutus +1 l/100km. Väliaikaisesti antoi DPF-hälytyksen ja lopulta moottorin vikavalo syttyi palamaan. Ajettu 105000 km.

Lukiessani palstaa tätä ongelmaa ollut siis useammallakin. Onko vastaavan vian kanssa tullut muut kukkarot (maahantuoja, myyjäliike) jakamaan kustannuksia? Varaosaa ei saatavilla ja menee ainakin kuukausi korjauksessa. Ilmeisesti urakalla vaihdettu, kun hyllyt tyhjentyneet?
Tuo Outlanderin ahtoletku ei taida ainakaan tarvikkeena kovin kallis olla, että kannattaako tuosta koittaa kustannuksia ruveta pahemmin jakamaan? Vai oliko joku muukin vika?
 
Ylös Bottom