Outlander lisävalojen asennus

PAnt

New Member
Liittynyt
4 Syyskuu 2020
Moro!
Uutena clubilaisena aattelin jakaa tänne oman toteutuksen Outlander 2014 led paneelin asennuksesta. Paneeli on edullinen, todella matala mutta hyvän valokuvion antava C-Bright challenger slim curve. Sopii nätisti maskin taakse ja kaikki asennukset sai tehtyä rikkomatta mitään alkuperäistä!
Valon sai kiinni näppärästi Motonetista löytyvään rekisterikilpitelineeseen jonka sai pultattua puskurin takana olevan törmäyspalkin takapuolella oleviin m8 kierteellisiin reikiin. Lisätuentana törmäyspalkin läpi kierretangon pätkät. Virta ja heräte valolle sulakerasialta sulakehaaroittimilla, rasian kulmassa on valmiina reikä josta sai johdot pujotettua ulos rasiasta. Ohjaamoon sai katkaisijan sopivasti tyhjänä olevaan katkaisijan paikkaan.
20200924_161627.jpg
20200924_161553.jpg
20200924_132827.jpg
20200924_132931.jpg
20200924_133001.jpg
20200924_133020.jpg
 
Moi

Perheessä on uutena autona vm2016 asx. Ja aikaisemmat autot ovataina olleet vag-konsernista niin ei ole mitään aikaisempaa kokemusta mitsun lisävalo asennuksesta. Kehtaatko selittää hölmölle rautalangasta, mistä tässä sinun asennuksessa tulee herätevirta releelle?

-tuurev
 
Moi

Perheessä on uutena autona vm2016 asx. Ja aikaisemmat autot ovataina olleet vag-konsernista niin ei ole mitään aikaisempaa kokemusta mitsun lisävalo asennuksesta. Kehtaatko selittää hölmölle rautalangasta, mistä tässä sinun asennuksessa tulee herätevirta releelle?

-tuurev[/QUOTE
Kuvassa ympyröitynä pitkien sulakkeelta otettu ryöstö haaroittimella. Siitä sitten vedetty kabiinissa olevan kytkimen kautta releelle. Toinen kuvassa näkyvä sulakehaaroitin on tyhjässä sulakepaikassa, josta otin virran lisävalolle.
 

Liitetiedostot

  • 20201004_200134.jpg
    20201004_200134.jpg
    434.2 KB · Lukukerrat 935

Tuohan on kätevä. Pitää huomenna vähän tutkailla tota asx:n sulakerasiaa josko sieltä löytyisi samanlainen.
 
Kiitos infosta, pitää ryhtyä asentamaan omia lisävaloja!
Mistä sait uitettua johdot katkaisijalle kapiinin puolelle?
En ole vielä etsiskellyt mistä saisi johdot sisään...

Kiitti,
Pauli
 
Kiitos infosta, pitää ryhtyä asentamaan omia lisävaloja!
Mistä sait uitettua johdot katkaisijalle kapiinin puolelle?
En ole vielä etsiskellyt mistä saisi johdot sisään...

Kiitti,
Pauli
Tossa releitten alapuolelta vasemmalla on kuminen läpivienti"tutti", näkyy tossa kuvassa mihin noi 2 punaista johtoa sukeltaa. iitä sain ohkasen nailonisen sähköjohtojen vetovaijerin ujutettua Eberin piuhojen vierestä edes tekemättä läpivientiin isompaa tai uutta reikää.
 
Iso kiitos jälleen!
Sen verran vielä, että ymmärsin ettei tuon vuotisessa (2014, ei led-valomalli) Outlanderissa ole CAN-väylää ja sen myötä tarvetta käyttään CAN relettä (tms., en juuri autosähköstä ymmärrä).
Onko näin, eli voi kytkeä suoraan, perusreleellä?

Tänx,
Pauli
 
Tuohan on hyvä paikka lisävaloille.
Ei pilaa keulan näköä ja helppo pitää puhtaana jos sattuvat likaantumaan kurakelillä.
 
Mistä kautta olette vetäneet napin johdot kabiiniin? Kuskin jarrupolkimen alla näkyy joku kumiläppä olevan niin siitäkö vai jostain ylempää?
 
Mistä kautta olette vetäneet napin johdot kabiiniin? Kuskin jarrupolkimen alla näkyy joku kumiläppä olevan niin siitäkö vai jostain ylempää?
Tuossa jokunen viesti ylempänä vastasin samaiseen kysymykseen näin:
Tossa releitten alapuolelta vasemmalla on kuminen läpivienti"tutti", näkyy tossa kuvassa mihin noi 2 punaista johtoa sukeltaa. iitä sain ohkasen nailonisen sähköjohtojen vetovaijerin ujutettua Eberin piuhojen vierestä edes tekemättä läpivientiin isompaa tai uutta reikää.
 
Tuossa jokunen viesti ylempänä vastasin samaiseen kysymykseen näin:
Tossa releitten alapuolelta vasemmalla on kuminen läpivienti"tutti", näkyy tossa kuvassa mihin noi 2 punaista johtoa sukeltaa. iitä sain ohkasen nailonisen sähköjohtojen vetovaijerin ujutettua Eberin piuhojen vierestä edes tekemättä läpivientiin isompaa tai uutta reikää.
Ok pitääpä kaivella. Itsellä ei ole Eeberiä enkä ihan heti nähnyt missä siellä on tutti...
 
Ok pitääpä kaivella. Itsellä ei ole Eeberiä enkä ihan heti nähnyt missä siellä on tutti...
Moottoritilassa hiukan keskilinjan oikealla puolella ilmanputsarin putken takana. Jäykkää kumia oleva läpivienti. En tiedä onko jossain parempaa/helpompaa paikkaa, mutta tosta ainakin pääsi aika näppärästi kojelaudan taakse.
 
Onko porukka laitellut lisäpitkiä LED-valoilla varustettuun Outlanderiin? Itsellä vm 2019, mietin, että mistä heräte releelle...
 
Mulla on edellinen omistaja laittanut tällaisen. Hyvin toimii. Anturi kaukovalon johdon päällä.

Oliko sulla led-valot? Mietin, että tuo anturi pitänee liittää jonnekin sinne umpion sisällä olevaan johtoon.

Tämä nyt pitäisi suoraan toimia, mutta alkaa olemaan hintaa: https://www.valostore.fi/fi/tuote/kytkentarele_lisavaloille_xbb_obd_dongle_powerunit
 
Oliko sulla led-valot? Mietin, että tuo anturi pitänee liittää jonnekin sinne umpion sisällä olevaan johtoon.

Tämä nyt pitäisi suoraan toimia, mutta alkaa olemaan hintaa: https://www.valostore.fi/fi/tuote/kytkentarele_lisavaloille_xbb_obd_dongle_powerunit
On led lyhyet. Tosin olen vaihtanut Led polttimot myös pitkiin. Minulla 2016. Onko uudenmassa myös pitkät led alkuperäisenä? Ohjainlaitteen sulaketta piti käyttää irti kun vaihtoi polttimot. Otan myöhemmin kuvan mistä heräte otettu. Ei ole umpion sisällä.
 
On led lyhyet. Tosin olen vaihtanut Led polttimot myös pitkiin. Minulla 2016. Onko uudenmassa myös pitkät led alkuperäisenä? Ohjainlaitteen sulaketta piti käyttää irti kun vaihtoi polttimot. Otan myöhemmin kuvan mistä heräte otettu. Ei ole umpion sisällä.
On ledit lyhyissä ja pitkissä. Ilmeisesti kuitenkin saa tiedon sulakkeeltakin.
 

Liitetiedostot

  • Capture.JPG
    Capture.JPG
    171.2 KB · Lukukerrat 411
Tuli sitten itsellekin asennettua lisävalo Outlanderiin. Valostoresta Pureluxin kaareva malli. Asennus oli aika helppo, puskurin yläsäleikön irroitusta ihmeteltiin, kunnes uskallettiin kiskoa se irti.
Palkki kiinnitetty päistänsä mukana tulleilla asennusraudoilla ja lisäksi palkin takaa keskeltä lähtee muotoiltu lattarauta, joka kiinnitetty auton jonkun osan pultin alle.
Sähkökytkennät olivat todella helpot, tosin ensimmäisellä kerralla minulla oli liian suuria sulakehaaroittimia. Löysin sitten pienemmän minival-sulakkeille tehdyn liittimen ja homma toimii.
 

Liitetiedostot

  • valo.jpg
    valo.jpg
    324.4 KB · Lukukerrat 1,003
  • 20211009_161320.jpg
    20211009_161320.jpg
    110.7 KB · Lukukerrat 692
  • 20211015_165258.jpg
    20211015_165258.jpg
    250.5 KB · Lukukerrat 622
On led lyhyet. Tosin olen vaihtanut Led polttimot myös pitkiin. Minulla 2016. Onko uudenmassa myös pitkät led alkuperäisenä? Ohjainlaitteen sulaketta piti käyttää irti kun vaihtoi polttimot. Otan myöhemmin kuvan mistä heräte otettu. Ei ole umpion sisällä.
Muistatko vielä millaiset ledit sinne pitkien tilalle asensit? Minuakin vaivaa nuo pissanväriset pitkät ja vois niille jotain tehdä.
 
Muistatko vielä millaiset ledit sinne pitkien tilalle asensit? Minuakin vaivaa nuo pissanväriset pitkät ja vois niille jotain tehdä.

Nämä laitoin. Ei ole hirveä tehokkaat (samaa luokkaa halogeenien kanssa), mutta väri huomattavasti parempi. Ja kun on lisävalo niin hyvin pärjää.
Jos ei olisi lisäpitkää niin etsisin tehokkaammat.
Ei ole ainakaan hinnalla pilattu jos haluaa kokeilla.
Noita voi pyörittää eri asentoon jolloin hiukan vaikuttaa valokuvioon.
 
Sen verran vielä, että ymmärsin ettei tuon vuotisessa (2014, ei led-valomalli) Outlanderissa ole CAN-väylää ja sen myötä tarvetta käyttään CAN relettä (tms., en juuri autosähköstä ymmärrä).

Mielessä myös lisäpitkät, mutta mistä tunnistaa onko CAN-väylällä ohjaus vai ei?
Oma 2015 2.2 DI-D ja masentaa, kun vakiotuikuilla ei syksyn sateilla kovin kauas näe.
 

Nämä laitoin. Ei ole hirveä tehokkaat (samaa luokkaa halogeenien kanssa), mutta väri huomattavasti parempi. Ja kun on lisävalo niin hyvin pärjää.
Jos ei olisi lisäpitkää niin etsisin tehokkaammat.
Ei ole ainakaan hinnalla pilattu jos haluaa kokeilla.
Noita voi pyörittää eri asentoon jolloin hiukan vaikuttaa valokuvioon.
käynpäs tänään kipaiseen nuo motonetista. Mulla on keulalla Cibien super oscarit niin eipä noiden omien valojen teholla oo sinällään suurempaa merkitystä.
 
Mielessä myös lisäpitkät, mutta mistä tunnistaa onko CAN-väylällä ohjaus vai ei?
Oma 2015 2.2 DI-D ja masentaa, kun vakiotuikuilla ei syksyn sateilla kovin kauas näe.
Mulla vm 2019 auto ledeillä, otin päävirran ja ohjauksen moottoritilan sulakerasialta, ei tarvinnut murehtia väylistä. Releytin siis homman ja hyvin toimii. Tuossa ylempänä mun postaus aiheesta. Huomiona, että nuo sulakehaaroittimet tarvitsee olla niitä minival-malleja, ei pelkkä mini, joka on liian iso.
 
Black friday tarjouksesta Kärkkäiseltä Arctic Bright setti tilattu, ehkä se joku päivä pääsee asennukseen asti.

Asennusta ennen pitää estiä toisesta autosta (V70) akku tyhjäävä vikapaikka, näyttäs vajaa 1A kuluvan virtaa jonnekin. Pakkasella hyytyi virtamittarin patteri, kun olin noin 60 sulaketta käynyt läpi. Tämä laite toimii, viimeisin mittaus ennen mittarin patterin hyytymistä oli 200 mA:

Samanlainen näyttäs olevan täällä, jos jotakuta kiinnostaa:
 
Kiitos ketjun aloittajalle ja osallistujille. Ohjeilla sain laitettua omaan lisäpitkät kiinni.

Black fridayn jälkeen Itsenäisyyspäivänä hieman pakkaset kepeni ja aloitin asennukset, mutta -15 C oli silti liikaa kaapelisarjalle väännellä (ei ole tallia). Johtosarjan sulakerasian hatun kumit hapertui pakkasessa, pistin sähkärin teipillä umpeen. Työkiireiden takia vasta tänään sain lisäpitkät laitettua.
Maadoitusta ja releen paikkaa etsiskelin hetken, kunnes otin sen reikänauhalla sulakeboxin vierestä kuten kuvassa. Akun navoissa oli pultit ja mutterit tiukalla ja huono paikka asennukselle.
Kuten muillakin heräte pitkien sulakkeesta mikrohaaroittimella.
Tarkoitus oli ottaa vapaista sulakkeista F1 tai F3 valoille sähköt, mutta niitä ei ole kytketty Outlander vm. 2015 2.2 DI-D manuaaliin (ohjeen mukaan kaikkia sulakkeita ei ole kaikissa malleissa kytketty, kuvia alla).
Laitoin minihaaroittimen takalasin sulattimen sulakkeeseen F2 ja valot pelaa, yhteiskäyttöä en vielä koittanut.
Läpivienti 3,5 mm poralla kyljestä, täytyy jotain tiivistetököttiä laittaa keväällä jahka sää lämpenee.

Edelliseen postiin viitaten vaimon V70:n akun ongelmat katosivat, kun irottelin yksitellen sulakkeita ja poistin muutaman lampun katosta. Diagnostiikkaportin sun muiden sulakkeen poiston kohdalle virran kulutus tippui ~0,5A. Kenties siihen kytketyt laitteet oli jumitilassa tms, mutta 2001 vuosimallin 2.5L bensaturbo "ekomalli" pelaa kuten ennenkin :). Tuo pihtimittari oli ihan käypä työkalu vian etsimiseen.

1639940357433.png


1639942053331.png


1639942073519.png
 
Viimeksi muokattu
Mukava lukea tälläsiä ketjuja, mutta osaisikohan kukaan auttaa kun pitäisi isäukon Eclipse Cross vm 2019 laittaa valoa keulaan. 1.oletettevasti can väylä? Tietääkö kukaan mistä saa herätteen can väylä releelle? Kiitos jos joku osaa vastata
 
Mukava lukea tälläsiä ketjuja, mutta osaisikohan kukaan auttaa kun pitäisi isäukon Eclipse Cross vm 2019 laittaa valoa keulaan. 1.oletettevasti can väylä? Tietääkö kukaan mistä saa herätteen can väylä releelle? Kiitos jos joku osaa vastata
En osaa sanoa, mutta kannattanee tsekata sulakerasia, jospa olisi tehty kuten outlanderissa (vanhaan hyvään tyyliin :) ), eli kaukovalojen sulakkeella sähkö vain kun kaukovalot ohjattuna päälle. Outlanderissa siis sulakerasialta saa monistettua kaukovalojen ohjauksen, ei tarvitse sekaantua väyliin millään tavalla. Outlanderissa lisäksi varalähtöjä boksissa, joten siitä sulakkeen kautta virta lisävaloille.
 
Lainataanpa sopivaa ketjua.

Olisi meininki asennella lisäpitkät Outlander PHEV my2014 kärryyn. Muuten on aika selvät suunnitelmat, mutta katkaisijan asennukselle kaipaisin vähän lisävinkkiä. Eli releen ohjaukseen on ajatus panna väliin katkaisija, ja sille mielestäni optimipaikka olisi tyhjä katkaisijan paikka
1000010722.jpg
tuossa kuvan mukaisessa rivissä.

No nyt vinkkejä kaivataan:
- keksiikö joku estettä ettei onnistu?
- missä järjestyksessä kojelautaa lähtisi purkamaan, ja miten paljon ylipäänsä pitää purkaa?
- vai lähteekö tuo dummylaatta jotenkin helposti pois, ja johdot saa ujutettua etäämmältä; tämä siis vaatisi sitä että tuossa olisi sopivan väljät oltavat katkaisijan takana?
- ja muutkin vinkit kelpaa jos mitä tulee mieleen!
 
En tiedä minkälainen relesarja siihen tulee, mutta kannattaisi tuolla katkaisijalla ohjata releen miinus puolta. Silloin ei tarvi tuoda kun 1 johto ja katkaisijalta johonkin lähelle maihin. Se on turvallinen sillainkin että vaikka johto menisi jossain pellin reunassa rikki ja ottaisi maihin ei se tekisi muuta kun lisäpitkiä ei voisi sammuttaa erikseen.
 
En tiedä minkälainen relesarja siihen tulee, mutta kannattaisi tuolla katkaisijalla ohjata releen miinus puolta. Silloin ei tarvi tuoda kun 1 johto ja katkaisijalta johonkin lähelle maihin. Se on turvallinen sillainkin että vaikka johto menisi jossain pellin reunassa rikki ja ottaisi maihin ei se tekisi muuta kun lisäpitkiä ei voisi sammuttaa erikseen.
Tuohan on ihan varteenotettava vinkki, Esal, kiitoksia siitä.
 
Netistä varmaan löytyy mitsuun sopivia katkaisijoita, niin saisi siistin.
Pikaisesti googlella: https://alitools.io/en/showcase/for...ntral-control-switch-modification-32921247229 (en tiedä onko asiallisia ja asiallinen toimittaja)

Olettaisin noiden peitelevyjen lähtevän nätisti ruuvarilla kampeamalla tai jos takapuolelta pääsee työntämään. Ei nuo yleensä kojelaudan purkua vaadi.

Ilmeisesti ainakin tuon alemman paneelin saa aika helposti irti ja voi helpottaa ylempiin nappeihin pääsyä.


2014-10-18_182910_capture.png
 
Tuo nyt olisi lupauksia antavaa kahdellakin tavalla. Ensinnäkin voisi tosiaan riittää kun irrottelee tuon alemman paneelin. Toiseksi tuosta kiina-katkaisijasta voisi päätellä, että katkaisimen takana ei ole vallan ahdasta.

Paninkin tuon vinkatun kiina-katkaisimen tilaukseen. Kuukausi siihen voipi mennä, joten ehkä panen tuohon väliaikaisesti jonkun muun katkaisijan. Tai jätän katkaisijan toistaiseksi välistä pois.
 
IMG_20230818_114243.jpg

Mulla ois tollanen ledbar-nappi jouten.
20€ noudettuna Hyvinkäältä tai 30€ postitettuna.
 
Kiitoksia basbarduulle tarjouksesta, mutta ehkäpä joudan odottaa tuota aliexpressin toimitusta.
 
Sainpa sen verran aikaiseksi, että kampesin laatan tyhjästä paikasta irti. Helpolta asennukselta näyttää, sillä kun alempaa otti sulakerasian kannen irti, niin sieltähän on suora ja peräti tilava yhteys tuohon katkaisinpaikkaan. Mitään kojelaudan kiinteää osaa ei tarvitse katkaisimen asennuksen vuoksi irrottaa; enempi tarvetta voi sitten ilmetä, että saa kaapelit jostain pujoteltua tuohon paikkaan.

Mutta mutta, peitelaatan takana olikin jokin johtosarja liittimineen kiinni, kts. kuva
1000011044.jpg


Mikäs nappi tuossa olisi jos olisi? Eli mikä ominaisuus minun autosta puuttuu, johon kumminkin on kaapelointi katsottu tarpeelliseksi asentaa siitä huolimatta?
 
Pitäisi tehdä sama homma… eli mielenkiinnolla seuraan projektin etenemistä!
Tuossa on ainakin jossain mallissa valojen korkeudensäätöön rulla. Voisiko olla vakio johtosarja käytössä?! Tuon liittimen pinnit tuskin menee tuossa peitelätkässä mihinkään järkevään?
 
Joo ei mene mihinkään järkevään, eli peitelevyssä ei niille mitään vastinetta tietenkään ole.

Samaisen tiedonmurun onnistuin myös jo itsekin kaivamaan, että voisi olla valojen korkeudensäädön rullan paikka.

Nyt vaan täytyy etsiä, josko kävisi semmonen joulu että tuo nippu päätyisi tyhjin päin jonnekin konetilan puolelle... Vaikka arvaan että on turha toivo.
 
No helppohan tämä oli, vallan helppo.

Valot asensin paikalleen jo pari viikkoa sitten, mutta ilman herätteen katkontaa. Tänään sain katkaisinpaikkaan sopivan kytkimen, ja saman tien asennus sillekin.

Suurin pettymys oli aivan veltto maskimuovi. Oli kyllä myös pari sälettä rekisterikilven päältä ritilästä poikki, mikä vielä lisäsi velttoutta. Toistaiseksi on tuenta rungosta kilpitelineeseen reikävanteella... Ei somimman näköinen, mutta tukee kummasti. Sen verran kumminkin himmeli, että saattaa mennä vielä jatkokehittelyyn.

Sähköä ja virtaa sulakeboksilta noilla sulakepaikan ryöstäjillä, joita ylempänä kehutaan. Juu hyvät on, ja samalla tulee molempiin lähtöihin laitettua sulake. Herätteen puolella joutui vähän ryöstäjän jalkoja taivuttamaan, että sopi paikalleen, ahdas väli kun on. Päävirtaa on tarjolla useammassakin tyhjässä paikassa, ei tarvii edes varsinaisesti varastella.

Sulakeboksin takaa löytyi sopivasti maata. Releen ruuvasin kiinni sulakeboksin takaseinään ulkopuolelle, paikkaan missä ei ole vaaraa osua ruuvilla mihinkään ei-toivottuun.

Läpivienti matkustamoon oli varsin vaivatonta. Sisätilapistokkeen johdon vierestä apukuskin jalkatilasta työnsin vetojousella läpi. Sitä ennen ei tarvinnut kuin yksi kevyt muovipaneeli jalkatilasta irrottaa. Samoin johdon sai vetojousella helposti läpi kuskin puolelle. Sieltä toinen kevyt muovipaneeli irti, ja johdon sai jo katkaisinpaikan alle. Sitten obd-liittimen yläpuolisen luukun kautta saikin jo johdon paikalleen.

Aliexpressin katkaisin oli ihan ok, ei mitenkään loistokas. Taustavalo on halvan näköinen. Mitään kytkentäohjetta ei mukana tule, vaan se piti itse yleismittarilla selvitellä. 9 V paristolla voi turvallisesti lisäksi testata katkaisimen toimintaa.
 
Jo nyt sattumalta vielä muistat sen kytkimen johtojen merkityksen/värin niin kerrohan ihmeessä niin jää sekin tieto tänne talteen.
 
No johan nyt toki. Musta maihin, keltainen jatkuva 12 V, sininen herätteen tulopuoli ja vihreä menopuoli. Noin sen ainakin itse kytkin, ja se toimii.
 
Takaisin
Ylös Bottom