Outlander PHEV 12V akun vaihto

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vaihdoin tuon lisävarusteakun kun vanha Yuasa alkoi olla tiensä päässä.
Akun vaihdossa ei sinänsä ollut mitään kummempaa mutta ajattelin laittaa muutaman kuvan jos siitä olisi jollekulle jotain iloa.

Aloitin lataamalla uuden akun älylaturin AGM-akun ohjelmalla täyteen.
Tyhjensin takakontista kaiken akun tiellä olevan. Sen jälkeen jatkoin avaamalla konepellin ja kytkemällä laturin virtalähdetilassa.
IMG_20190131_075826[1].jpg


Seuraavaksi akun kiinnitysraudat irti ja pois edestä. Tässä kohtaa voi irrottaa myös kaasunpoistoletkun.
Sitten akun navat irti ja uusi YellowTop (872176000 8882 tai kantokahvalla 873176000 8882) tilalle.
IMG_20190131_080739[1].jpg

Kasaus käänteisessä järjestyksessä.

IMG_20190131_080831[1].jpg

Uusi akku meni paikoilleen oikein nätisti ja kaikki muovitkin mahtuivat paikoilleen ilman muokkauksia. Eiköhän tällä mennä taas useampi vuosi.
 
Viimeksi muokattu

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Terve mitkä kaapelit ja laturin kytkit moottoritilassa?
Siis kuten tuossa alussa mainitsin niin kytkin akkulaturin virtalähdetilassa jotta autosta ei katkea virta kun irrotan akun.
Käytin Calixin 12V/100A laturia CX 1753940 mutta pääasia että laturissa on virtalähdetoiminto.

Kytkin +kaapelin sulakerasian +napaan ja maajohdon tökkäsin johonkin iskarin mutteriin.
 

stu1

New Member
Liittynyt
19 Maaliskuu 2019
Voiko tähän muuten asentaa Defan ylläpitolaturin? Mulla oli Volvo v70 webaston tukena moinen..
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Tuota akkua ladataan kun auto ajomoodissa, silloin kun autoa ladataan verkkovirrasta ja jos autolla ei tehdä kumpaakaan, lataa ajoakusta muistaakseni klo. 2 aamuyöstä. Tuo viimeinen mahdollista vain tiettyyn ajoakun varaukseen asti, jotta ei tuhota ajoakkua imemällä se tyhjäksi.

Sinänsä tuo akku on ihan mopoluokkaa, menee kaukovaloja polttaen muutamassa minuutissa tyhjäksi, jos auto ei ole ajomoodissa. Kokemusta on. :)
 

jake_soomi

New Member
Liittynyt
21 Maaliskuu 2019
Esim. TDI-autonkin 70Ah:n AGM-akunkin saa jo pelkillä parkkivalojen poltolla alle 8h tyhjäksi. o_O Jätin nimittäin ex-TDI:n kadun varteen omalla omakotityömaalla päiväksi parkkivalot päällä. Kun iltapäivällä käyntiin yritin, niin eipäs enää inahtanutkaan. Piti sitten haalia kaikki työmaan valovirtaroikat yhteen, että sain 60m roikkaa laturille kadun varteen, kun en jaksanut yksin alkaa autoa lähemmäksi lykäämään. :D

Tuota akkua ladataan kun auto ajomoodissa, silloin kun autoa ladataan verkkovirrasta ja jos autolla ei tehdä kumpaakaan, lataa ajoakusta muistaakseni klo. 2 aamuyöstä. Tuo viimeinen mahdollista vain tiettyyn ajoakun varaukseen asti, jotta ei tuhota ajoakkua imemällä se tyhjäksi.

Sinänsä tuo akku on ihan mopoluokkaa, menee kaukovaloja polttaen muutamassa minuutissa tyhjäksi, jos auto ei ole ajomoodissa. Kokemusta on. :)
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Mitä oireita tuo 12v akun heikko happi saa aikaiseksi? Itselläni nyt jonkin aikaa satunnaisesti ollut hankaluuksia saada auto käyntiin (olen kyllä tähän epäillyt Cobran järjestelmän pettämistä). Nyt uusimpana on muutaman kerran käynnistyksen jälkeen ice moottori sammunut ja ruutuun EV SYSTEM SERVICE REQUIRED häikkä ja ACC SERVICE REQUIRED. Nämä häviävät sitten uusinta käynnistyksen jälkeen ja auto toimii normaalisti.

Käytän päivittäin Remote controlin kautta lämmitystä, entisenä webasto miehenä heti tulee mieleen akun huono kunto. Pyörittääkö 12v akku puhallinmoottoria? Se kyllä syö tehokkaasti heikkokuntoisen akun.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tuskin siitä akun vaihdosta ainakaan haittaa olisi. Kannattaisi luetuttaa että mitä vikakoodeja on jäänyt muistiin.
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Vikakoodit luin tänään itse, vaiva ei jätä vikakoodeja päälle. Vinkkinä muillekki, että OBD2 Elm327 lukijalla + https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ovz.carscanner ohjelmalla pääsee ainakin osittain vikakoodeihin käsiksi.

Justiinsa autotallissa Phevin kimpussa pyörineenä taisin onnistua pääsemään tuon Cobra järjestelmän ajatusmaailmaan käsiksi ainakin osittain. Ensinnäkin molemmista "kuskin lätkistä" paristot finaalissa.

Toisekseen, jos lätkä ei tunnistu automaattisesti ja auto ei käynnisty, pitää lätkän nappia painaa pari sekuntia jo siinä vaiheessa, kun auton Start napissa palaa ORANSSI valo, eli ei saa olla sytytysvirta päällä. Tästä onnistumisesta merkiksi tulee, että punainen valo lakkaa vilkkumasta Cobran hälytinnapissa sekä esim. auton jarruvalot syttyvät (huomasin tämän, kun starttia painaessa oli jo valmiiksi jalka jarrulla). Jos hälytinnapissa vilkkuu valo on ajonesto ilmeisesti päällä.

Itse olen toiminut aiemmin päinvastoin. Nyt auto starttasi ongelmitta heti jokaisella testi kerralla.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Hyvä että saat nyt auton käyntiin. Aika harva etenkään tuommoinen kännykkä appi osaa lukea muuta kuin geneeriset OBD2 vikakoodit joten siellä voi olla vielä jotain muistissa.
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Joo tähän mitsuun ei ole oikein sopivaa appia löytynyt. Vag vehkeisiin ja bmw laitoksiin minulla on maksetut apit jotka vastaavat lähes korjaamon lukijoita, voi mm. poistaa ja lukea vaihteiston ja airbag vikakoodit ja suorittaa kevyttä ohjelmointia.
 

Chf

New Member
Liittynyt
12 Maaliskuu 2018
Laitetaas tähän jatkoksi kysymys. Eli tapahtuuko tuon 12v akun lataaminen tuolta konehuoneesta vai pitääkö purkaa takakontista muovit pois ja suoraan napoihin ctek kiinni? Käytin auton huollossa niin sanoivat, että akku kunnossa mutta vähän tyhjä eli kehottivat ladata akun.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Käytin auton huollossa niin sanoivat, että akku kunnossa mutta vähän tyhjä eli kehottivat ladata akun.

Mitenkähän tuo on mahdollista että akku on kunnossa, mutta vähän tyhjä. Sehän pidetään ladattuna jatkuvasti joko ajoakkua ladattaessa tai ajoakusta suoraan auton oman 12V laturin kautta.
 

Chf

New Member
Liittynyt
12 Maaliskuu 2018
Mitenkähän tuo on mahdollista että akku on kunnossa, mutta vähän tyhjä. Sehän pidetään ladattuna jatkuvasti joko ajoakkua ladattaessa tai ajoakusta suoraan auton oman 12V laturin kautta.
Tohon en osaa sanoa mitään. Mutta ajoakku oli tyhjä kun vein huoltoon ja viimeisen 10km sinne ajelin bensalla/sähköllä ja taisin vielä parkissa kuunnella radiota ennen kuin sammutin auton liikkeen pihassa.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Toimivassa autossa ei kyllä silti pitäisi mitään toimenpiteitä vaatia, ei siis tarvitse itse lähteä sitä latailemaan vaikka olisikin ollut tyhjä.

12V akkut latautuu aina samalla kun auto on piuhassa.
 

Barath

Member
Club Member
Liittynyt
22 Marraskuu 2019
Ok eli tilanne itsellä se että mökille perjantaina, auton sai siellä piuhan päähän joten laitoin. lauantaina aamupäivällä otin johdon pois ja pari kertaa siinä ovia availin ja laitoin autoa lukkoon mutta ei sen kummempaa rämppäämistä (takaluukun avasin myös pari kertaa). Tänään sunnuntaina piti lähteä pois ja ready valo vain välähti, mutta sitten alkoi piippailemaan ja valittamaan ev system serviceä ja jarruja. hyppäsin ulos ja koitin avata takaluukkua niin sepä ei enää noussutkaan eli olikin käsikäyttöinen. no puolen tuntia siinä ihmettelin kunnes tuli mieleen että näistä oudoista vioista on ollut juttua ja silloin se 12v akku sökö. Kesällä oli auto huollossa ja silloin sanoivat että akku on ihan hyvässä kuosissa. No onneksi oli toisella kaverilla latauskaapelit mukana ja pistimme suoraan 12v akun kenkiin kiinni niin lähti pelittämään. Mutta ilmeisesti kannattaa akku mennä vaihtamaan (vuosilukua akusta en löytänyt päältäpäin ja ei oikein rankan mökkiviikonlopun päälle inspiraatiota löytynyt sitä irtikään ruuvaamaan). Ja sitten siis ne kysymykset/tuumaukset

Itse ei ilmeisesti kannata akkua vaihtaa jollei saa pidettyä autoa sähköissä jollain laturilla?

Onko tuo 12v akun latautuminen jatkuvaa jos on auton lataus kytkettynä kokoajan? (eli olisinko tämän ongelman voinut välttää jos olisi ollut auto piuhan päässä sunnuntain lähtöhetkille asti)
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Itse ei ilmeisesti kannata akkua vaihtaa jollei saa pidettyä autoa sähköissä jollain laturilla?
Voi sen vaihtaa ilman sähköissä pitämistäkin mutta se taas voi tuoda omat ongelmansa.

Onko tuo 12v akun latautuminen jatkuvaa jos on auton lataus kytkettynä kokoajan? (eli olisinko tämän ongelman voinut välttää jos olisi ollut auto piuhan päässä sunnuntain lähtöhetkille asti)
https://www.mitsubishiclubfinland.c...ads/phev-klo-14-00-piipitys.63186/post-504934
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Suurempaa ongelmaa ei tulle vaikka irrottaa kaapelit akkua vaihdettaessa, toki jotain asetuksia joutuu laittamaan uusiksi. Tietty ainahan akun kanssa pelaaminen on nykyautossa riski. Itse kyllä katsoisin apuvirran kytkemisen olevan suurempi riski.

Itse olen tuossa akkua irroitellut mm. jotain bugia taklatessa.
 

Barath

Member
Club Member
Liittynyt
22 Marraskuu 2019
Akku vaihdettu ja muuta "ongelmaa" ei tullut kuin sellainen että jos avaa oven alkaa hätävilkut vilkkumaan noin 30 sekunnin ajan (kojetaulussa ei kyllä näy tämä). Täytyy kattoa piilovalikoiden takaa saisiko tuon pois, vaikka voihan tuo olla jokin turvallisuustekijäkin ja esiintyy vain hämärällä. no täytyy katsoa. alkuperäinen akkuhan siellä taisi paikalla olla, en ainakaan muuta järkevää merkintää akusta löytänyt kuin tarrassa lukevan 050813W eli 5 elokuuta 2013

Edit: hätävilkuttelukin poistui ajon jälkeen kun aiemmin olin käyttänyt autoa vain tyhjäkäynnillä
 
Viimeksi muokattu

HPS

New Member
Liittynyt
28 Joulukuu 2020
Tervehdys!
Ilmeisesti 12V akku tyhjä -17 Phevissä, nyt täysin pimeä. Aluksi tuli starttinappiin sininen valo ja jalkatilassa paloi valot. Katsoin akun jännitteen yleismittarilla sulakeboksista konehuoneesta ja näytti 1,9V. Akkulaturi ei (defa smatcharge 4A) syöttänyt virtaa akkuun koska 12V akun varaus liian alhainen alle 2V.
Olisiko foorumilaisilla neuvoja kuinka saada tuo heräämään? Apuvirralla kai?
Outoa tässä on että ei ole ollut kuin 1 päivän seisomassa, enkä muistaakseni ole jättänyt mitään valoja sisäänkään palamaan. Pitää käydä huomenna varmaan hakemassa uusi.
 
Viimeksi muokattu

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Uus akku vaan paikoilleen. Sulakerasian kautta voit antaa lisävirtaa tarvittaessa.
 

HPS

New Member
Liittynyt
28 Joulukuu 2020
No nyt on uusi akku paikallaan, 230€ akkupojilla. Sain apuvirta akkulaturilla pakko syötettyä sen verran virtaa autoon että sain auton eloon, moottori vikavalo jäi palamaan mutta kun vaihdoin uuden akun hävisi kuitenkin, ilmeisesti ehti olla sen aikaa ilman virtaa että nollasi kaiken. Vanhan Yuasa akun sain myös ottamaan virtaa vastaa. Luulisi että tuo Phevi ilmoittaa kun 12V akku on huonossa kunnossa kun kaikesta muusta se kyllä ilmottelee, tuo akun tyhjeneminen on kuitenkin aika huono homma jos jonnekin korpeen sattusi ajelemaan.
 

Mss

New Member
Liittynyt
2 Joulukuu 2020
Olis itelleki suunnitelmissa vaihtaa vanha 12v uuteen. Onko jotain erikoista mitä pitää huomioida uutta akkua ostaessa? -45ah akku , muuta? Tallissa olis ihan uus 60ah niin sitä ei varmaan voi vaihtaa tilalle
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
No ihan ekana että se uus akku mahtuu paikoilleen ja navat on oikein päin. En usko että saat 60Ah akkua sopimaan tuonne.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Lataa aika korkealla jännitteellä eli mikään perus lyijyakku ei varmaan kauan kestä. Agm olisi mikä sinne kuuluu.
 

Opa

Member
Club Member
Liittynyt
2 Maaliskuu 2021
Vaihdoin tuon lisävarusteakun kun vanha Yuasa alkoi olla tiensä päässä.
Akun vaihdossa ei sinänsä ollut mitään kummempaa mutta ajattelin laittaa muutaman kuvan jos siitä olisi jollekulle jotain iloa.

Aloitin lataamalla uuden akun älylaturin AGM-akun ohjelmalla täyteen.
Tyhjensin takakontista kaiken akun tiellä olevan. Sen jälkeen jatkoin avaamalla konepellin ja kytkemällä laturin virtalähdetilassa.
Näytä liitetiedosto 19675

Seuraavaksi akun kiinnitysraudat irti ja pois edestä. Tässä kohtaa voi irrottaa myös kaasunpoistoletkun.
Sitten akun navat irti ja uusi YellowTop (8073-176, 38Ah R 2,7 +oikealla) tilalle.
Näytä liitetiedosto 19676
Kasaus käänteisessä järjestyksessä.

Näytä liitetiedosto 19677
Uusi akku meni paikoilleen oikein nätisti ja kaikki muovitkin mahtuivat paikoilleen ilman muokkauksia. Eiköhän tällä mennä taas useampi vuosi.
Mikä tuon akun tuotenumero on jos vaihtas itselle saman.
 

husku380

New Member
Liittynyt
10 Syyskuu 2020
Onko kukaan tarkkailut tuota 12 v akun jännitettä kun auto seisoo? Vaihdoin juuri itse tuon 12v akun tuohon yllä mainittuun Yellow Top:iin. Ihmettelin kun ruokakaupan parkissa kuuntelin radiota 10 min. niin jännite laski 11.7 V (halpis kiinalainen mittari tupakinsytyttimessä mutta riittävän tarkka).
Jos auto seisoo pari päivää niin tiputtaa tuon wifin pois päältä, ilmeisesti jännite tippuu? Voikohan tuo uusi akku olla rikki? Auto MY16. Vaihdoin uuden akun koska vanhalla ilmoitti kerran kovalla pakkasella tuota ev system service häiriötä. Akun vaihdon jälkeen ei ole tullut tuota häiriötä.
 

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
Onko kukaan tarkkailut tuota 12 v akun jännitettä kun auto seisoo? Vaihdoin juuri itse tuon 12v akun tuohon yllä mainittuun Yellow Top:iin. Ihmettelin kun ruokakaupan parkissa kuuntelin radiota 10 min. niin jännite laski 11.7 V (halpis kiinalainen mittari tupakinsytyttimessä mutta riittävän tarkka).
Jos auto seisoo pari päivää niin tiputtaa tuon wifin pois päältä, ilmeisesti jännite tippuu? Voikohan tuo uusi akku olla rikki? Auto MY16. Vaihdoin uuden akun koska vanhalla ilmoitti kerran kovalla pakkasella tuota ev system service häiriötä. Akun vaihdon jälkeen ei ole tullut tuota häiriötä.
Useamman kerran olen mitannut akun ihan akkutesterillä, kun vielä alkuperäinen 6v vanha Yuasa paikallaan, ja aina se on näyttänyt 11,6V. Irrallaan en ole mitannut ja oletan, että vaikka auto ei päällä olisikaan, niin pitää jotain järjestelmiä aktiivisena jos ovia auki yms. TAI sitten olen onnistunut mittaamaan aina kun auto on jostain syystä päättänyt olla lataamatta akkua (arpoo softalla itse milloin ja miten paljon apuakkua ladataan). Todennäköisesti lepotilassa yli 30min seisonnan jälkeen tai akku irrallaan mitattuna näyttäisi ihan eri arvoja...
Tuskin se uusi akku viallinen on jos häröt kuitenkin poistui.

Akusta riippumatta Wifi tippuu alle -15°C pakkasessa joka tapauksessa pois päältä 36h tunnin välein, jos autoa ei käytetä vähintään 10min.
Lämpimämmässä kelissä riittää 10min päällä käyttö, lataus tai se että ajoakussa on virtaa päivittäiseen 12V akun lataukseen.
 

Juhalan

Member
Liittynyt
17 Elokuu 2021
Tuli itsekin pari kertaa todettua, että auto on mykkä ja mikään ei toimi. Viimeisen kerran akku tyhjeni, kun auto oli pari päivää ajamatta, mutta koko ajan kiinni laturissa.
Mietiskelin hetken, että laitanko alkuperäisakun Yuasan vai vaihdanko johonkin toiseen. Ajattelin kokeilla Optimaa, kun sitä oli tässä ketjussa jo käytetty. Sitten lähdin etsimään, että mistähän tuollaisen saisi, koska oletettavasti Lohjalta sitä ei saa. No hetken googlailin ja löytyi muutama myyjä, Helsingistä ja Kokkolasta ainakin. Helsingistä oli akut loppu, joten päädyin tilaamaan Kokkolasta ja ajattelin, että joo, ehkä ens viikolla asennushommiin.

Mitä vielä, tein tilauksen 3.2.2022 noin klo 11:56 ja akku tuli matkahuollon automaattiin 4.2.2022 klo 12:22, 9,90 eurolla, melkoisen nopeaa..

Latasin akun ja asentelin akun paikalleen. CTEK antoi virtaa sulakepesän virranantoliittimestä toimenpideen ajan.
Ainoa "moka" oli, että tuo kantokahva kannattaa poistaa etukäteen, koska sitä ei kyllä tarvitse ja itsellä päälle tuleva muovi hieman otti siihen kiinni. Olisi varmaan mennyt survomalla, mutta poistin kahvan vielä ennen lopullista asennusta.

Hintaa akunvaihdolle tuli 188,90 € + kilometrin sähköajot ja yksi nippuside pitelemään virityksiäni.

20220204_163050.jpg


Akku on: Optima Yellow Top YT R 2,7 12v 38Ah, alkuperäinen olisi ollut Yuasa S46B24L(S).
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Kai se vaikka myyntiin menevään voisi kelvata, voi olla aika lyhytikäinen kun suljettu lyijyakku laitetaan agm-akun tilalle, latausjännite ainakin liian korkea.
 

akoivist

New Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2022
Täällä MY18, joka imasi 12v akun tyhjäksi pari kertaa parin päivän ajamattomuuden aikana (koko ajan piuhassa kiinni). Hain Motonetista akun ennen kuin huomasin tämän keskustelun. Ei ole agm, vaan ihan perus suljettu, 83 euroa. Siinä kun oli kontin pohja pois niin mittasin esiladatusta akusta latausjännitteeksi 14,7V (lämpötila noin 10 astetta). Samanlaista havaintoa täällä.
Ja nyt tietenkin mietityttää että lataako jossain tilanteessa sitten reilusta tuosta suuremmalla jännitteella ja myykö Motonet tuohon ihan väärää akkua? Ei toki luulis mitsun turhaan laittavan agm-akkuja tehtaalla...
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Se akku missä mainitaan "ei 2,0i PHEV" on tarjolla Outlanderiin noilla vuosimalleilla ja maksaa 109 euroa:


Motonetin systeemissä syötetään vain merkki, malli ja vuosimalli ja tuo on ainoa akku jota se esim. MY2014 Outlanderille tarjoaa. Haussa ei siis voi ottaa kantaa siihen onko auto PHEV vai ei. Tuo akku ei kokonsa puolesta kuitenkaan edes mahdu PHEVin akun paikalle.

Mutta jos haen vaikka oman PHEVini rekisteritunnuksella, niin Motonet tarjoaa 83 euron pienempää akkua, jonka nimimerkki akoivist ilmeisesti on autoonsa hakenut:

 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Se akku missä mainitaan "ei 2,0i PHEV" on tarjolla Outlanderiin noilla vuosimalleilla ja maksaa 109 euroa:


Motonetin systeemissä syötetään vain merkki, malli ja vuosimalli ja tuo on ainoa akku jota se esim. MY2014 Outlanderille tarjoaa. Haussa ei siis voi ottaa kantaa siihen onko auto PHEV vai ei. Tuo akku ei kokonsa puolesta kuitenkaan edes mahdu PHEVin akun paikalle.

Mutta jos haen vaikka oman PHEVini rekisteritunnuksella, niin Motonet tarjoaa 83 euron pienempää akkua, jonka nimimerkki akoivist ilmeisesti on autoonsa hakenut:

No, tuli kanssa jäljestäpäin sama mieleen, että ei normi polttiksen akku voi edes mahtua. Selvis tuokin. Eli väärä akku se sinne käsittääkseni sinne on
 

Pera

New Member
Liittynyt
28 Huhtikuu 2019
Hei!
Kiitokset kaikille täällä tietoa jakaneille hyvistä vinkeistä ja kuvista.

Mitsustani hyytyi käynnistysakku viime viikolla ja tilasin GS Yuasa HJ-S46B24L(S) -agm-akun Suomen Akut -nimisestä liikkeestä, missä se on vielä tähän päivään saakka tarjolla Black Friday -hintaan 180€.

Tilasin samalla Defan älylaturin, jossa on virtalähdetoiminto ja kunhan paketti saapuu, niin rohkenen käydä vaihtopuuhiin täällä jaetuin opein, vaikka en juuri mitään autoista enkä sähköistä ymmärrä.

Sitä vähän ihmettelen, kun Ruotsista tuodussa MY2015-autossani on akun kylkeen liimattuina kuvissa näkyvät kolme sulaketta, jollaisia en ole nähnyt muiden julkaisemissa kuvissa. Onko muilla samanlaiset jonnekin muualle sijoitettuina vai mistähän tässä on kysymys?
 

Liitetiedostot

  • DSC_0590.JPG
    DSC_0590.JPG
    130.6 KB · Lukukerrat 197
Viimeksi muokattu

akoivist

New Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2022
Sitä vähän ihmettelen, kun Ruotsista tuodussa MY2015-autossani on akun kylkeen liimattuina kuvissa näkyvät kolme sulaketta, jollaisia en ole nähnyt muiden julkaisemissa kuvissa. Onko muilla samanlaiset jonnekin muualle sijoitettuina vai mistähän tässä on kysymys?
Täällä ruotsalaisessa MY18 samanlainen kolmikko, mutta ei liimattu kiinni. Vedin nippusiteellä akun kiinnikkeeseen kiinni niin ei pääse heilumaan eikä yhdistelemään minnekään. Oletan että liittyy jälkiasenteiseen vetokoukkuun.
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Täällä MY2014 ruotsintuonti, eikä ole tuollaisia sulakkeita akun kyljessä eikä muuallakaan tavaratilan välikannen alla. Varusteena löytyy kiinteä vetokoukku, josta en tiedä koska ja kenen toimesta se on asennettu.

Sen sijaan löytyy tällainen yksi irrallinen pikkusulake:

phDuvVJ.jpg


Mulla hyytyi akku parin päivän piuhattoman ulkona seisottamisen jälkeen tällä viikolla. Tulipahan testattua MAP-ajoturvan toiminta. Suurimmaksi ongelmaksi muodostui se etten ollut laittanut sen puhelinnumeroa muistiin ja googlettamalla sitä ei meinannut löytyä oikein millään. Mitsubishin sivuillakin vain pitkä ansiokas selostus siitä mitä kaikkea MAP kattaa, mutta sillä sivullakaan ei ollut sitä puhelinnumeroa. Lopulta se löytyi Mitsun sivuilta yleisimpien kysymysten alta.

Nyt jos sitä joku kaipaa, niin tässä: 0800-188 877

No joka tapauksessa laitoin Optiman Yellow Topin tilaukseen ja tänään jo vähän purin peräkonttia tutkiakseni vanhaa akkua:

FRLBlMh.jpg


Kiinnostaisi tietää onko akku jo kertaalleen vaihdettu vai onko tuo tehtaan jäljiltä. Akun päällä on koodi 190214W. Olisko se päivämääräkoodi? Voisi olla 19.2.2014, joka sopisi hyvin siihen että alkuperäisten Toyo-renkaiden valmistusviikko on 04/2014 ja Carfaxin mukaan auto on valmistunut 03/2014 ja saanut rekisteritunnuksen Ruotsissa 05/2014.

Toisaalta koodi voisi merkitä 14.2.2019, jolloin akku olisi vaihdettu siis keväällä 2019 eli aika normaaliin tapaan alkuperäinen olisi kestänyt viisi vuotta. Huoltokirjassa ei ole mitään merkintää akun uusimisesta, mutta ei niitä yleensä sinne merkitäkään huollon toimesta. Auto on tullut Suomeen ja mun omistukseen vasta syksyllä 2019.

Minkäslaisia koodeja muut ovat Yuasoistaan löytäneet?
 
Viimeksi muokattu

Pera

New Member
Liittynyt
28 Huhtikuu 2019
Kiitokset vastauksista.
Voi tosiaan olla, että sulakkeet liittyvät vetokoukkuun, koska minunkin autossani on sellainen.

Vaihdoin tänään akun ja kiinnitin sulakkeet uuden akun kylkeen Velcro-tarralla, kun sellaista sattui olemaan sopivasti käsillä.

Operaatio sujui ongelmitta täältä ammennettuja oppeja ja Defa-älylaturin virtalähdetoimintoa hyväksi käyttäen.
Ainut asia mikä jäi askarruttamaan oli se, että kun latasin uutta akkua niin mainittu laturi ei useamman tunnin lataamisellakaan saanut akkua mielestään täyteen, vaan laturin viimeinen led jatkoi aina vaan vilkkumistaan. Tämä siitäkin huolimatta että yleismittari kertoi akun olevan täysi.
Mistähän moinen?
--------------------------------
Veikkaan, että että tuo päivämääräkoodi on muotoa DDMMYY, koska MY15-autoni vanhassa akussa se oli 180914W.

DSC_0595.JPG


Uuden akun yläpinnan ilme olikin sitten tyystin eri näköinen, enkä tullut katsoneeksi oliko siinä vastaavaa päivämäärätietoa, mutta sivuseinässä oli tällaiset merkinnät:

DSC_0593.JPG
 
Viimeksi muokattu

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Pahus, tuokaan numerosarja ei anna täyttä varmuutta onko se DDMMYY vai YYMMDD. Vai onko auto ollut sulla niin kauan että tiedät että akku ei voi olla syyskuulta 2018?
 

Pera

New Member
Liittynyt
28 Huhtikuu 2019
Totta, että se voi olla myös YYMMDD, ja olen hankkinut autoni vasta talvella 2019.
Pidän kuitenkin epätodennäköisempänä sitä vaihtoehtoa, että sekä sinun että minun autooni olisi vaihdettu uudet akut ja vieläpä juuri Yuasa-merkkiset juuri ennen kuin autot päätyivät meille. Mutta eihän sekään tietenkään ole mahdotonta.

Toivotaan, että joku ilmoittaa tänne vielä sellaisen päivämäärätiedon, mistä voimme päätellä sen syntaksin. :)
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Piti tänään koota tuo takakontti takaisin kasaan. Eikä siinä sinänsä mitään ongelmaa, kokoaa vain käänteisessä järjestyksessä sen minkä purki.

Mutta kuten aina autojen kanssa ropatessa, kokoamisvaiheessa tuntuu jäävän osia yli :D

Tällä kertaa tällanen pelti, josta mulla ei ole purkuvaiheesta mitään muistikuvaa enkä muutenkaan keksi mihin tuo kuuluisi. Osaako joku auttaa?

eTY9La3.jpeg


rEzx891.jpeg
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Kyllä se akun koodi taitaa olla DDMMYY ja mulla sekä Peralla porsi autoista alkuperäiset akut. Meinaan tällä videolla noin kohdassa 2:15 näkyy akun koodi 020714W, ja videon auto on rekisteritunnuksen perusteella loppuvuonna 2014 käyttöönotettu:


Aika pitkäikäinen akku siis mun autossa, kun se on vajaa yhdeksänvuotias. Ja siellä autossa se edelleenkin palvelee tositoimissa kun odottelen tilattua Yellow Topia toimitettavaksi. Apukäynnistin löytyy nyt autosta niin ei tarvi jännittää lähtöjä ennen kuin saan akun vaihdettua.

Toisaalta akku on mun käytössä ollut kyllä tosi pienellä rasituksella, kun auto on harvoin seissyt ulkona pakkasessa ja silloinkin yleensä latauspiuha on kiinni. Lisäksi ajoa ja ajoakun latausta tulee melkein päivittäin, eli pikkuakkukin saa virtaa lähes päivittäin. Tämä viime viikon kerta taisi olla ensimmäinen kolmeen vuoteen kun auto oli ilman latauspiuhaa yli kaksi vuorokautta seisomassa ulkona.
 
Ylös Bottom