outlander phev 2014 latauskaapeli

nelikko

New Member
Liittynyt
6 Maaliskuu 2018
Morjens!
Tuli hommattua otsikon mukainen kulkine ja mukana oli se "kotilataus"kaapeli,niin nyt olis hyvät neuvot tarpeen,mistä ja minkälainen kaapeli kannattaa ostaa että pääsee hyödyntää noita latauspisteitä,huomasin että on olemassa myös latausjohtoja minkä toinen pää käy suoraan punaiseen ns voimavirta pistokkeeseen(löytyisi kotonta/mökiltä)mutta arvaako tuollaisella ruveta latailemaan?
 

ironworks

Member
Liittynyt
19 Heinäkuu 2012
Vs: outlander phev 2014 latauskaapeli

Itse satun olemaan töissä alan yrityksessä joten voinen vastailla tähän kysymykseen.
Voimavirtapistorasiasta ensin sinun tapauksessasi. Autosi on varustettu Type1-latauspistokkeella,
auto ottaa siis vastaan virtaa vain yhden vaiheen kautta. Maksimissaan auto ottaa vastaan 1x16A virtaa joten
voimavirtapistorasian kolmesta vaiheesta ei olisi tässä tapauksessa isoa hyötyä. Lisäksi pitäisi tietää onko
voimavirtapistorasia vikavirtasuojalla varustettu. Ja vielä lisäksi onko se DC-virran tunnistavalla vikavirtasuojalla varustettu.
Tai onko nämä ominaisuudet ympätty tuohon voimavirta <-> Type1-adapterikaapeliin jos sellaista halutaan. Jos vikavirtatunnistus on
sisäänrakennettu kaapeliin, pitäisi spekseistä löytyä merkinnät "integrated RCD type B" tai vastaavaa.
Adapterikaapelissa pitää siis olla älyosa joka kommunikoi auton kanssa. Type1 pistokkeessa on ohjausväyläpinnit jotka tunnistaa kun
pistoke liitetään autoon. Toinen pinni tunnistaa mikä on auton maksimivirta mitä se ottaa vastaan ja toinen pinni kertoo
mikä on latauslaitteen maksimivirta mitä se antaa autoon päin. Tunnistuksen tehtyää latauslaitteen älyosa päättää
millä virralla se alkaa lataamaan autoa.

Tässä tapauksessa se olisi siis voimavirtapistokkeesta kyseisellä adapterikaapelilla maksimissaan 1x16A. Tuollainen
voimavirtapistoke - type1 adapterikaapeli kunnollisella älyosalla vaan maksaa reilusti. Ongelmaksi tulee siinä vedonpoisto
pidemmällä aikavälillä, latauslaitteen painavahko älyosa roikkuu kaapelin varassa koko ajan rasittaen liitoskohtia
joista se aikaa myöden pettää. Tämän lisäksi se rasittaa pistorasiaa johon tulee koko ajan sivuttaissuuntaista vetoa.
JA lisäksi, tuollainen kaapelihan ei lukitu mitenkään eli voidaan varastaa koska vaan.

Sama juttu on auton omalla tilapäislatauslaitteella. Auton oma tilapäislatauslaite lataa 1x10A kiinteällä virralla
eikä muistaakseni ole phevissä säädettävissä 8 ampeeriin. Normaali Schuko pistorasia on mitoitettu siten että
jatkuva maksimivirta saa olla enintään 1x8A normien mukaan. Ja tässäkin tosiaan tulee koko ajan sivuttaista vetoa/rasitusta.
Sekä vikavirtasuojauksien puutteellisuus.

Yhteenvetona:
En lähtisi kikkailemaan noiden voimavirta - Type1/2 adapterien kanssa ollenkaan.
Suosittelen ostamaan laadukkaan Type1-latauskaapelin jolla voit liittyä kaikkiin Type2-standardin mukaisiin latauspisteisiin.
Nämä kaapelit on tarkoitettu sähköauton lataukseen turvallisesti ja lukittuvat laturiin.

Meiltähän löytyy hyllystä tosi laadukkaita kaapeleita valmiina toimitukseen kohtuuhinnalla -->
https://kauppa.plugit.fi/pd/latauskaapelit/271/plugit-latauskaapeli-ev-type1-4m-1ac32a-mode-3-1623909/
Sekä suojalaukkua jos sellaista tarvitsee -->
https://kauppa.plugit.fi/pd/lisavarusteet/378/latauskaapelilaukku/

p.s. Pidemmän päälle fiksuin ratkaisu on varmasti asennuttaa myös kotiin kiinteä Type2 liitännällä varustettu latauslaite.
Joku perus 1x16A laite joka riittää kotikäytössä varsin hyvin. Phevin akun saa sellaisella ladattua täyteen n.3,5 tunnissa.
Latureitakin saa meidän kautta montaa eri mallia.

Toivottavasti mun sekavasta kirjoituksesta oli jotain apua ;)
 

nelikko

New Member
Liittynyt
6 Maaliskuu 2018
Vs: outlander phev 2014 latauskaapeli

Kiitos vastauksesta ironworks,niin ajattelinkin ettei noista voimavirtakaapeleista saa suurempaa hyötyä,joten tollanen esittämäsi kaapeli on ostettava,eli nuo pihalatauslaitteetkin lataa melkein yhtäpitkää kun tuo väliaikaiseen lataukseen tarkoitettu piuha,niitä mitkä lataavat se 80%puoleentuntiin on siis vain tuolla huoltamoitten/markettien pihoissa...ps;jaitoin ulkopistorasian alle koukun ja sen kaapelissa olevan "murikan"siihen roikkumaan ettei rasita painollaan rasiaa.
 

KeJu

New Member
Liittynyt
15 Tammikuu 2018
Vs: outlander phev 2014 latauskaapeli

ironworks sanoi
Sama juttu on auton omalla tilapäislatauslaitteella. Auton oma tilapäislatauslaite lataa 1x10A kiinteällä virralla
eikä muistaakseni ole phevissä säädettävissä 8 ampeeriin. Normaali Schuko pistorasia on mitoitettu siten että
jatkuva maksimivirta saa olla enintään 1x8A normien mukaan. Ja tässäkin tosiaan tulee koko ajan sivuttaista vetoa/rasitusta.
Sekä vikavirtasuojauksien puutteellisuus.

Mistä tuo 8A on keksitty?
"Normaali" schuko pistorasia on 1,5mm2 kaapelin päässä, joka mitoitettu jatkuvalle 10A virralle. Itse asiassa 13-14 A jatkuvalle virralle, mutta turvamarginaalia jonninverran. Ulkopistorasiat 2,5 kaapelin päässä, joka mitoitettu 16A jatkuvalle virralle. Mitoituksena 10A ja 16A sulakkeet, jotka laukeavat mikäli suositusvirta ylittyy. Kuluttajan ei ennenkään tarvinnut arvuutella josko sen sähkölämmittimen kuorma sittenkin on liian kova, ja torppa palaa kun johto seinässä lämpiää liikaa. Mikäli sulake kestää, kuormaa ei ole liikaa.

Mikäli torppa palaa ennen sulaketta on asennus ollut virheellinen, mutta mitään lähdettä 8A virtaan normaali schukolle en löytänyt. Tällöinhän myös sulakkeen tulisi olla 8A, eikä niitä sähkökaapista löydy.

Lähteenä omat sähkötekniikan opiskelut -90 luvulta sekä pikainen googletus hakusanalla "sähköjohdon mitoitus"

Jussi
 

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Vs: outlander phev 2014 latauskaapeli

Sähköjohdon mitoitus on eri asia kuin tämä auton latauskokonaisuus.
Tuo kirjoitus mm vikavirtasuojan tyypistä jne kannattaa huomoida tosissaan.
AC sähkön muuttaminen auton tarvitsemaan DC sähköön aiheuttaa monelaista pulmaa esim ns kolmen kerrannaisten yliaaltojen muodossa ( 150 Hz jne )
Ja myöskin se 16A pistorasia ei kestä täyttä 16 A virtaa koko ajan.
 

KeJu

New Member
Liittynyt
15 Tammikuu 2018
Vs: outlander phev 2014 latauskaapeli

3x sanoi
Ja myöskin se 16A pistorasia ei kestä täyttä 16 A virtaa koko ajan.

En ota kantaa latauskokonaisuuten sen enempää kuin että miksi ei 10A tai 16A mitoitetusta pistokerasiasta voisi ottaa sen 10A tai 16A virtaa. Sellaisille ne on mitoitettu ja sellaista niitten tulisi kestää. Jos virta (hetkellinen tai jatkuva) on liian suuri, sulake laukeaa. Ja miksi ei auton mukana tullutta taikka kaupasta ostettua laitetta voisi turvallisesti kytkeä pistokkeeseen?

Uudemmissa keskuksissa voi olla vikavirtasuojauksia, oletus on kuitenkin että sellaista ei ole. Se on hyvä lisä, mutta mikään kaupasta ostettu laite ei (kai) sellaista voi vaatia. Kuin ei myöskään sitä että meidän asiantuntijan tulisi lisäkorvausta vastaan tarkastaa sopiiko meidän taikka kilpailijamme laitetta kohteessa käyttää.

Eikä tule sivuttaista vetoa/rasitusta mikäli laturin ripustaa seinään iskettyyn naulaan. Kun näillä argumentilla lähdetään myymään tonnin latausasemaa korvaamaan auton mukana tullutta laturia, taikka pelotellaan ostamasta sitä tehokkaampaa matkalaturia.
 
Ylös Bottom