Outlander PHEV 2014 puhaltaa sisään vain viileää

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Anturi joka mittaa lämpötilaa auton sisällä, mittauspisteitä taitaa olla useampia
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Kun nyt kyse phev:stä aika todennäköistä että tämä vika on kuitenkin tuolla muualla. En anturia ensimmäiseksi lähtisi tutkimaan.
 

Juice80

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2022
Itselläni MY13 Hollannin tuonti ilman sähköistä lisälämmitintä ja oireet lämpimän ilman puuttuminen kabiinista. Nyt kelien viilentyessä palasi mieleen taas tämä vaiva ja aikaakin oli sopivasti käytettävissä. Ajattelin tehdä lämppärin kennnon huuhtelun, mutta hyvin nopeasti huomasin sen turhaksi. Tässä mallissa ei ole alumiinista putkea kennolle menevässä letkussa. Sen sijaan löytyy erillinen suodatikuppi, joka oli aivan täynna hiekkaa (?!? ) Ja muuta mujua. Hetken kylpy jäähdyttimen puhdistusaineessa ja kunnon mekaaninen puhdistus, niin alkoi lämpö siirtyä ohjaamoon....
 

Liitetiedostot

  • IMG_20220910_182045637.jpg
    IMG_20220910_182045637.jpg
    115.9 KB · Lukukerrat 246
  • IMG_20220910_181808136_HDR.jpg
    IMG_20220910_181808136_HDR.jpg
    141.2 KB · Lukukerrat 260

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
Kertokaapas nyt puuttuuko autosta jotain vai onko ominaisuus.
Kulkine on my20 webastolla. Hytti lämpenee webastolla normaalisti, bensamylly kun jauhaa niin lämmintä tulee ok. Sitten jos pihistelee pelkällä sähköllä niin lämpö loppuu. Puuttuuko tästä nyt joku lämmitykseen liittyvä ominaisuus vai onko jotain rikki/tukossa?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Kuulostaisi että sun autossa ei ole sähkölämppäriä lainkaan ja siihen on sen vuoksi laitettu Webasto. Oletko kattonut meneekö pohjassa ne lämppärin putket?
 

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
On tuossa sähkölämppäri olemassa ja kyllä sieltä lämmintä tuntuu paikallaan tulevan ja letkutkin lämpenee. Toki sihti voinee olla vähän tukossa ja ei vesi ehdi lämmetä…
 

Joonatan

Member
Liittynyt
27 Joulukuu 2019
Se on aika hengetön loppupeleissä se sähkölämmitin kun pakkaset alkaa/kovenee. Itse eristin solukumilla kaikki näkyvät putket sieltä auton alta aina rintapeltiin asti, auttoi jonkin verran ettei viima jäähdytä nesteitä, mutta ei se kesää ohjaamoon tehnyt. Pitää toppavaatteet pitää päällä kun ajelee pelkällä sähköllä. My19 malli.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Noniin siinä taisi tulla oikea vastaus. Saahan sitä ihan väärän kuvan kun vertaa webaston tehoon :D
Bensa Webasto on 4 kW tehoinen, phev sähkölämmitin samaa luokkaa. Jos ero käytännössä suuri, niin sähkölämmitin viallinen (tai sen tehonsäädin). Täälläkin ollut tapaus jossa tehoton lämmitin vaihdettu uuteen ja vika korjaantunut. Jos webasto asennettu lämmittämään samanaikaisesti moottoria lämmitysteho sisätiloihin voi olla pienempikin.
 

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
Eikös tuo sähköinen lämmitin ole ennemminkin on tai off eli toimii tai rikki? Tuo on varmasti totta mitä aikaisemmassakin kommentissa ilmeni eli etenkin ajossa tuo sähköinen lämmitin on melkoinen lämmönhukkaaja vs webasto joka on hyvin lähellä kennoa.
Tämä minun probleema tuli ilmi nimenomaan ajossa. Pitää tässä joskus jaksaa kokeilla vielä parkissa lämmittää 10min ja verrata vähän lämpöä vs jos lämmittää saman ajan webastolla.
 

Vilkutin

New Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2012
Tämä lämpiämis puoli vähän jännittää phevi päätöstä pohtiessani, täällä taitaa suurin olla 14-15 mallisia, ykköskoppasia missä tätä sihti, kiertovesipumppu, nelitieventtiili ja oliko yksi lämmitysvastuskin ollut viallinen? Jäikö jotain puuttumaan?
Onko 16 kuitenkin täysin sama systeemi?
En ole vielä paremmin foorumia tutkinut vuosien mitsu tauon jälkeen mutta tähän voisi joku perehtynyt tehdä check listin tonne yleisiä kysymyksiä topikkiin mitä pitää kattoa ja tutkia. Voisi merkkikorjaamot täältä sitten saada ohjeita, käsittämätöntä että vaihdellaan osia summamutikassa, mutu tuntumalla.

Lämpiääkö kaikilla phevit tällä hetkellä, vai onko täällä vielä vika päällä olevia autoja? Tuollasen selvitys autoa ostaessakin vaatii pitkän koeajon pakkasessa kun autot usein lähtee lämpösestä hallista koeajolle.

Itse en tuota sihtiä poistaisi, koska sihdin putsaus paljon helpompaa kun kennon putsaus, toki menee aikansa ennenkö kenno on tukossa.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Eikös tuo sähköinen lämmitin ole ennemminkin on tai off eli toimii tai rikki?
En voi enään kokeilla uudelleen kun autoa ei enään ole. Mutta akku ladattuna täyteen, 16 ampeerin latausjohto kiinni esilämmityksessä kulutusmittarin kautta katselin, niin otti lämmenneenä vähemmän kun mitä johdon kautta olisi saanut. Muuten ottaisi täydet reilu 3kW mitä tuolla johdolla sai.
 

OutlandeRRR

New Member
Liittynyt
20 Huhtikuu 2022
Sisätilan puhallin toimii mulla vain hetken ja pysähtyy, tilasin uuden mutta tässä odottaessa sitä mietin että voisiko se sittenkin olla puhaltimen vastus joka reistailee tai lämpiää liikaa? Putsasin lehdet ja roskat pois puhaltimen ympäriltä, ja uusi suodatin, sulakkeita ei ole mennyt. Näyttää puhaltimen vastukset olevan loppu lähes kaikissa verkkokaupoissa? Onkos muilla tästä kokemuksia? PHEV 2014
 

Risto113

New Member
Liittynyt
21 Elokuu 2020
Sijainti
Nurmijärvi
Sisätilan puhallin toimii mulla vain hetken ja pysähtyy, tilasin uuden mutta tässä odottaessa sitä mietin että voisiko se sittenkin olla puhaltimen vastus joka reistailee tai lämpiää liikaa? Putsasin lehdet ja roskat pois puhaltimen ympäriltä, ja uusi suodatin, sulakkeita ei ole mennyt. Näyttää puhaltimen vastukset olevan loppu lähes kaikissa verkkokaupoissa? Onkos muilla tästä kokemuksia? PHEV 2014

Kokeile ilman suodatinta, siitä suodattimen aukosta pyöräyttämällä, lähteekö se pyörimään.
Minulla lähti pikku hetkeksi aina noin.
Jos täysin hengetön, mittaa onko jännite syöttöjohdossa (muovisuoja moottorin alta pois niin pääsee).

Minulla hiilet oli loppu puhaltimen moottorista.
 

OutlandeRRR

New Member
Liittynyt
20 Huhtikuu 2022
Kokeile ilman suodatinta, siitä suodattimen aukosta pyöräyttämällä, lähteekö se pyörimään.
Minulla lähti pikku hetkeksi aina noin.
Jos täysin hengetön, mittaa onko jännite syöttöjohdossa (muovisuoja moottorin alta pois niin pääsee).

Minulla hiilet oli loppu puhaltimen moottorista.
Joo minäkin annoin sille tekohengitystä yläkautta pyöräyttämällä käyntiin, toimi noin viikon mutta sit oli täysin kuollut. Uusi https://www.autodoc.fi/tyc/14546910 moottori toimii ok. Saitko sen muuten hiilet vaihdettua, mullakin viel vanha tallessa?
 

3xxx

New Member
Liittynyt
3 Tammikuu 2023
Tämä lämpiämis puoli vähän jännittää phevi päätöstä pohtiessani, täällä taitaa suurin olla 14-15 mallisia, ykköskoppasia missä tätä sihti, kiertovesipumppu, nelitieventtiili ja oliko yksi lämmitysvastuskin ollut viallinen? Jäikö jotain puuttumaan?
Onko 16 kuitenkin täysin sama systeemi?
En ole vielä paremmin foorumia tutkinut vuosien mitsu tauon jälkeen mutta tähän voisi joku perehtynyt tehdä check listin tonne yleisiä kysymyksiä topikkiin mitä pitää kattoa ja tutkia. Voisi merkkikorjaamot täältä sitten saada ohjeita, käsittämätöntä että vaihdellaan osia summamutikassa, mutu tuntumalla.

Lämpiääkö kaikilla phevit tällä hetkellä, vai onko täällä vielä vika päällä olevia autoja? Tuollasen selvitys autoa ostaessakin vaatii pitkän koeajon pakkasessa kun autot usein lähtee lämpösestä hallista koeajolle.

Itse en tuota sihtiä poistaisi, koska sihdin putsaus paljon helpompaa kun kennon putsaus, toki menee aikansa ennenkö kenno on tukossa.
Ehkä kannattaa unohtaa 14-15 mallit sillä väliraha uudempaan ( jos nekään toimii ? ) hupenee noihin sihtiseikkaluihin.
Ja sehän voi uusiutua ja taas rahaa palaa.
Jollakin pitäisi se väliaika kulkea jos sihtihomman takia pajalla.
Siihenkin palaa rahaa.
 

Haksu

New Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2020
Sijainti
Lappeenranta
Omasta (MY15, 153tkm) putsattiin tänään sihti määräaikaishuollon yhteydessä. Eipä tuo kallis homma ollut, 30min töitä. Tukossa oli, minkä kyllä empiiriset havainnotkin osoittivat jo ennen huoltoa. Eikai mahdoton homma tehdä itsekään, mutta aika kätevästi ja edullisesti hoitui huollon yhteydessä.
 

hscrp

New Member
Liittynyt
10 Toukokuu 2023
Noniin. Itsellä tuli tämä vika myös. Lueskelin keskustelun läpi, mutta se oli melko rikkonainen tai luetun ymmärtämiseni on huono. :D
Mistä tätä vikaa lähtisi ensikädessä etsimään? Se putkessa oleva suodatin? 4-tie venttiili? Joku muu?

Ajastetulla esilämppärillä auto lämpeää hyvin kovallakin pakkasella. Muutaman kilsan ajon jälkeen tuntee jo viileemisen. Eilen reilu 100km ajossa -15 pakkasella hytissä oli helvetin kylmä, vaikka pyyntö oli 29 astetta. Ei auttanut save eikä charge modet. Tammerin viimasuojat keulassa.
Jos saisi itse ronklattua kuntoon. Ilmeisesti se suodatin on ainakin helppo vaihtaa itse?
Ajelin just auton talliin jos sielä jokin jossain on jäässä kun ulkona olen pitänyt. Varmaan toiveajattelua ettei tarvisi ruveta remppaamaan. :D
Jokseenkin persiistä nuo autorempat AINA. Vaihdat sitten vaikka "vain" polttimoa niin kohta on umpio pöydällä kun tila on niin vähissä.

Niin vielä... Juuri äsken kun kävin mutkan ajamassa -15 pakkasella range näytti nollaa vaikka ajoakun varaus oli melkein täysi. Muutaman kilsan päästä paukahti vasta range näkyviin. Sitä ennen mentiin polttiksella. Käytän defrosteria, en heateria. Tulisiko akun esilämmitys toimia molemmilla? No tämä hieman offtopikkina vaikka lämmitykseen liittyykin.
MY19
 

hscrp

New Member
Liittynyt
10 Toukokuu 2023
Omasta (MY15, 153tkm) putsattiin tänään sihti määräaikaishuollon yhteydessä. Eipä tuo kallis homma ollut, 30min töitä. Tukossa oli, minkä kyllä empiiriset havainnotkin osoittivat jo ennen huoltoa. Eikai mahdoton homma tehdä itsekään, mutta aika kätevästi ja edullisesti hoitui huollon yhteydessä.
Onko Haksu kuulolla? Toimikos sulla esilämppäri hyvin, mutta ajossa hytti viileni?
 

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
Eikös tuo kannata selvittää jo ihan käsipelillä? Siellä koneen ja tulipellin välimaastossa on se 4-tieventtiili josta letkuja seuraamalla voinee löytää jotain? Ja sitten siinä jossain on se sähköpumppukin? Sehän kait kierrättää jäähärin nestettä ihan normiajossa (pelkällä sähköllä) kun mm se takasähkömoottorihan jäähdytetään tuolla nesteellä?!
Arvaus 4-venttiili taikka siinä oleva sihti jumittaa?
Ja sekin pitää muistaa ettei tämä enää ihan lämpimin auto ole… vaikka tekis mitä…
 

quokka

New Member
Liittynyt
20 Marraskuu 2023
Morjens. Ongelmia täälläkin kapiinin lämpenemisen kanssa. Tähän asti toiminut hommat hyvin, remotella hytti lämmennyt hyvin. On tarennut ajella niin sähköllä kuin bensallakin. Eilen illalla lähdin ajelulla käymään. Esilämmitys 10min. laitettu > hytti kylmä, putket auton alla lämpimät. Moottori hörähtää käyntiin, käy n. 1min ja sammuu. Ei lämpöä. Ajeltu 30 min, koko matka sähköllä. Ei lämpöä. Charge napilla kone käyntiin, ei lämpöä. Puhallin pyörii ja reagoi nopeuden säätöön, mutta tuntuu silti että puhallustehokin on normaalia heikompi.

Paljon puhuttu sihti näyttäisi tästä puuttuvan, eli joskus järjestelmä puhdistettu ja jätetty ilmeisesti pois. Tämän jälkeen ilmailin järjestelmän ohjeiden mukaan, mutta ei vaikutusta. Onko vika nyt niin selvä, että uskaltaisi tuon 4-venttiilin tilata ja vaihtaa? Kiertovesipumppu myös keskusteluissa tulee esille, mutta mutta ?
 

hscrp

New Member
Liittynyt
10 Toukokuu 2023
Sen verran tuossa tallissa temusin, että sain sen sihdin putsattua. Oli jotain alumiini ja muovihöttöä täynnä. Ilmeisesti irronnutta mujua jäähdytinjärjestelmän osista. En koeajanut kun vitutti löhötä kipeällä selällä siinä myllyn päällä. Neste ainakin virtaa hyvin kun sain glykolit naamalle ilmaruuvia väännellessä.
Pitää ostaa törppö tuota Glysantin BASF G30 litkua koska jotenkin tuntuu ettei tää ollut vielä tässä.
 

Mitsukoo

New Member
Liittynyt
3 Huhtikuu 2022
On tämä kyllä ilmeisen yleinen ja ärsyttävä vika. Omaani olen vaihtanut huuhdellen nesteet (orig), suodattimen putsannut, nelitieventtiilin avannut&putsannut ja viimeisimpänä sähkölämmityksen kiertovesipumpun vaihtanut. Esilämmityksen teho on heikko ja monesti se lopettaa toimintansa ennen ajastuksen päättymistä. Polttomoottori päällä lämpiää.
Nesteet eivät olleet pahan näköiset eikä sihdissä ollut kuin muutama valuhiekan jyvä. Jostain irtosi painepesurilla huuhtoen alumiinihilettä veden päälle kellumaan, muttei kovin paljon. Letkut kuumenevat esilämmityksellä kättä polttavan kuumaksi. En ymmärrä mistä kiikastaa.
 
Viimeksi muokattu

hscrp

New Member
Liittynyt
10 Toukokuu 2023
On kyllä. Merkkiliikkeessä kuulemmma lähdetään huuhtelusta liikkeelle. Hinta noin 500e. En tohtinut vielä varaillla aikaa kun näyttää että sekään ei tunnu auttavan. Mikähän sen sähköisen lisäpumpun osanumero on? Entä niiden termostaattien? Toinen menee syylärille ja toinen lämmityskennolle. Tutkiskelen ja päivitän tänne jos tulee jotain eteen.

Niin muutes. Pitkää matkaa ajaessa -15 pakkasella ilmastoinnin automaattiasento paiskasi sen lumihiutaleen näyttöön? Pyynti oli +29. Eikös se ole jäähdytyksen merkkivalo?
 
Viimeksi muokattu

hscrp

New Member
Liittynyt
10 Toukokuu 2023
Järjestelmän huuhtelulla ja 4-tie venttiilin uusimisella selvisin (en tarkkaan tiedä oliko venttiilissä vikaa mut puoli ilmaiseksi sain). Aikas paljon oli mujua. Tunteja ja tyhjiä kaljatörppöjä en edes laske mut nyt lämpeää!
 

Simba

New Member
Liittynyt
9 Joulukuu 2023
Itsellä jääkaappi MY17, ei puhalla lämmintä kuin ajastuksella. Systeemi huuhdeltu paikallisessa autohuollossa jossa vahvistivat oman löydäkseni, siivilä oli poistettu järjestelmästä. Huuhtelu auttoi hieman mutta meinasivat että nelitieventtiilissä ongelma, termostaatti ei aukea ja siksi sisälle tulevat vesiletkut ovat kylmät.

Olisko kellään tietoa mitä termostaatti siihen sopii, nelitieventtiili maksaa puoli tonnia ja työt päälle. Jos venttiilin saa itse auki, voisin ensiavuksi koittaa vaihtaa termostaatin ja estää henkilökohtaisen konkurssin ennen joulua.
 

juhis

New Member
Liittynyt
9 Joulukuu 2023
Moottori-lehti on juurikin julkaissut jutun aiheesta. Nyt kun selkeästi on laaja ongelma / tyyppivika, niin mitenköhän kannattaako kysellä meniskö takuun piikkiin? Onko kellään tietoa?
 

hscrp

New Member
Liittynyt
10 Toukokuu 2023
Tässä vielä linkki aiheeseen.


Jään mielenkiinnolla seuraamaan tilannetta. Nyt vaan helvetillinen meteli aiheesta, jotta saataisiin ongelman perimmäinen syy selville maahantuojalta ja ehkä takaisinkutsu? Mihin suuntaan aletaan täyttämään lanketteja? Ilmoittaako merkkihuollot aina maahantuojalle ilmenneistä vioista? Tämähän ei varsinaisesti ole suoraan turvallisuusvika, josta ilmeisesti herkemmin tulee kutsuja, mutta mutta...
 

hscrp

New Member
Liittynyt
10 Toukokuu 2023
Tämähän hiekoittaa kohtuu paljon uutta tuloa Eurooppaan jos vikaa ei saada selville. Hyvä että media ottanut asiasta kopin.
 
Ylös Bottom