Outlander PHEV ajoakun kunto

Ajoakun SOH%

  • 95-100%

    Äänet 3 6.5%
  • 90-94%

    Äänet 5 10.9%
  • 85-89%

    Äänet 11 23.9%
  • 80-84%

    Äänet 4 8.7%
  • 75-79%

    Äänet 7 15.2%
  • 70-74%

    Äänet 7 15.2%
  • 65-69%

    Äänet 4 8.7%
  • 60-64%

    Äänet 4 8.7%
  • Alle 60%

    Äänet 1 2.2%

  • Äänestäjiä yhteensä
    46

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Hurjalta kuulostaa. En valitettavasti osaa ollenkaan itse asiassa auttaa mutta tuo 12V akun tyhjeneminen kiinnostaa; kuinkahan pitkään oli jännitteettä että resetoituu? Luulisi että olis jotenkin varmennettu lyhytaikaista jännitteettömyyttä vastaan aika kriittinenkin toiminto?

BMU reset-ohjeissa ainakin haetaan joku sopivan matala jännite (noin 8V ?) akun johtoihin, ja samaan aikaan kytketään autoa käyntiin tai latausjohtoa kiinni että BMU herää. Oikealla jännitteellä BMU suostuu lähtemään käyntiin mutta sekoaa heti ja resetoi itsensä tehdasarvoihin. Jos jännite on liian matala niin mitään ei tapahdu, ja tarpeeksi korkealla jännitteellä se tietysti toimii normaalisti.

Eli varmaan on tosiaan tuuri käynyt ja akku ollut juuri sopivan hyytynyt autoa käynnistellessä. Varmaanhan se maailman ensimmäinenkin BMU reset on jotenkin näin käynyt, tuskin tuota muuten olisi kukaan keksinyt.

Luulisin että tuo korjaantuu itsestään. Siihen asti kannattanee ajella niin että esim Watchdogilla tarkkailee kennojännitteitä ja noin 3.6V kohdalla nappaa Save-napin päälle, niin akku ei enää pääse tyhjemmäksi.

Tämä on kyllä ihan malliesimerkki siitä kuinka tuo BMU reset toimii ja mihin sen toiminta perustuu.. :oops: Kuluneesta akusta otetaan uutta akkua vastaavat kilowattitunnit ulos, niin tyhjäksihän se menee.
 

sako

Outlander 2.0
Liittynyt
1 Syyskuu 2004
Ja eilen sitten törmäsin vielä sellaiseen, että auton ajoakku melkolailla tyhjä, palkkia oli silti vielä 1/4 jäljellä mutta ev range näytti viivaa. Auto käyntiin (polttomoottori käynnistyi, normal mode), vaihde silmään ja kaasua -> auto ei liiku yhtään, sama homma eteen ja taaksepäin. Vapaalla ollessa auto ei nostanut kierroksia vaikka kuinka kaasua polki. Kokeilin pariin otteeseen käynnistää auton uudelleenkin mutta ei vaikutusta, mitään vika valoja ei syttynyt. Napista charge päälle 10-15min odottelua niin auto liikkui taas ihan normaalisti, charge mode päällä. En uskaltanut kokeilla normal modea tuossa, kun olin reissunpäällä niin ei huvittanut jäädä välille vaan ajelin kotiin.

Oisko ideoita mitä tälle voisi tehdä vai onko ainoa konsti ajella auto huoltoon?
Vikakoodit tuosta tietenkin voisi kokeilla myös lukea, mutta onnistuukos tämä jollain android softalla vai vaatiiko myös se huollossa käyttöä?
Minullakin oli yksi päivä samanlainen tilanne. Laitoin latauksen päälle Eco tilassa ei liikkunut mihinkään. Aattelin että sutiiko kun oli jäätä ainakin takarenkaiden alla, no mittaristossa ei palanut sitä "liukastelu" valoa ja sit aattelin jokos tää meni rikki. No sitten otin Econ pois eli Normal tilaan niin sitten liikkui.

Oston jälkeen akun kapasiteetti oli 76,6%-->n.6v/n.143000km -24% akun kapasitetti pienentynyt kuudessa vuodessa (n.4%/v). Nyt olen itse ajanut n.7kk/n.11000km (75,6%), WD mittauksien perusteella näyttää akun kapasiteetti on pienentynyt 1% ja 0,4Ah.
 

Beavis

Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Eikös merkkihuollossa saada DBCAMin avulla kirjoitettua BMUhun akun oikea kapasiteetti? Ehkä nyt BMU sekoaa kun sen oma luulo ja akun todellinen kapasiteetti eroavat niin paljon.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Omassa olen pari kertaa bmu resetoinut ohjelmallisesti ja se kyllä alkaa aika nopeasti korjata sitä kapasiteettia alaspäin, jos haluaisi sen pysyvän 80% yläpuolella saa 2 kk välein nollata tai jopa useimmin. Jos todellinen kunto siis 60% luokkaa. Jos sen saisi helposti kirjoitettua vaikka 80% niin mitään ongelmia ei tulisi. Resetti ei vaan ole mikään ratkaisu kun akku on pudonnut alle 70%.
 

Tume_T

New Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2015
Sijainti
Sodankylä
Tuossa nyt parinapäivänä ajellut EvBatMonin ja PHEV Whatchdogin kanssa, tuo BatMon tuntuu minun tabletilla ja odb2 palikalla toimivan huomattavasti helpommin kuin tuo Watchdog niin pääsääntöisesti ajellut sen kanssa.

Näkyi olevan tuo resetoituminen tapahtuneet tammikuun puolenvälin paikkeilla, jolloin Watchdog ilmoittanut akun kunnoksi 94,8% ja 37,9Ah.
toissapäiväinen lukema ensimmäisen mittailuajon jälkeen oli 82,8% ja 33,1Ah. Näillä kahdella mittauksella väliä siis hieman vajaa 3kk ja kilometreinä n. 2500km.

Sitten eilinen ajo n. 100km kahdessa n. 50km pätkässä ja välillä lataus, tämän ajon niinkuin toissapäiväisenkin ajelin siten, että seurailin tuota EVBatMonin Min ja Max cell volt arvoa ja painelin välillä chargea hetkeksi päälle ja välillä savea. Tämän ajon jälkee tilanne oli 81,5% ja 32.6Ah. Eroa siis tuli ~100km ajolla edelliseen lukemaan -1,3% ja -1,5Ah.

Sellaisen tuossa myös huomasin, että melkolailla joka kiihdytyksessä nuo jännitteet käyvät alle 3.6v, mutta nousevat sitten nopeuden tasoituttua takaisin 3.6v yläpuolelle. Nopeammalla ajolla, 100km/h jännitteet laskevat todella nopeasti 3.6v tietämiin, ehkä noin 13-18km ev ajoa. Ja taas taajama nopeuksilla 30-60km/h ev ajoa menee melkolailla 35km ilman ongelmia, että jännitteet laskisivat.

Pitää jatkaa tuota tabletin kanssa ajelua, ja tilanteen seurailua josko tuo tuosta alkaisi toimimaan.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Sellaisen tuossa myös huomasin, että melkolailla joka kiihdytyksessä nuo jännitteet käyvät alle 3.6v, mutta nousevat sitten nopeuden tasoituttua takaisin 3.6v yläpuolelle. Nopeammalla ajolla, 100km/h jännitteet laskevat todella nopeasti 3.6v tietämiin, ehkä noin 13-18km ev ajoa. Ja taas taajama nopeuksilla 30-60km/h ev ajoa menee melkolailla 35km ilman ongelmia, että jännitteet laskisivat.

Joo kiihdytyksessä jännitteet saa notkatakin. Se on oikeastaan idle-jännite mitä pitäisi seurata, eli tyyliin 5min auto sammuksissa ja sitten katsoo miltä näyttää. Mutta sitä nyt ei tietenkään ajon aikana pysty tekemään. Mutta jotain osviittaa saa juuri tuosta matka-ajon jännitteestä, ei se siitä ihan kauheasti nouse vaikka sammuttaa kokonaan.
 
Ylös Bottom