En nyt ihan varma ole, että onko tämä oikea ketju tälle, mutta en parempaakaan oikein löytänyt
Tulipas tuossa sitten tehtyä BMU resetti omaan 2014 vuoden rapeat 250000 ajettuun phevviin. Tarkoitus ei ollut tehdä tuota resettiä mutta kuoli tuo 12v akku ja siinä samalla oli ilmeisesti jännitteet laskeneet niin alas, että oli tuo BMU myös resetoitunut. Tämän siis huomasin, kun asensin uuden 12v akun ja huomasin, että ev range on noussut aikaisemmasta 30kilometristä 55kilometriin. Aluksi homma vaikutti todella hyvältä, autossa tosiaankin oli pidempi ev range myös käytännössä, polttomoottori heräsi paljon myöhemmin käyntiin (aikaisemmin melkein joka kiihdytyksellä polttomoottori hörähti pyörimään vaikka eco mittari oli vielä hyvin vihreällä) ja myöskin moottorijarrutus tuntui tehokkaammalta ja mittarikin painui syvemmälle chargen puolelle kuin ennen.
Sitten alkoivatkin ongelmat.
Aluksi meni näin: Kun ajoakku alkaa olemaan tyhjä ei auto jotenkin osaa vaihtaa polttomoottorille vaan meno alkaa vain hyytymään. Myöskään kaasupoljin ei reagoi, esim. kickdown ei käynnistä moottoria. save tai charge nappi käynnistää polttomoottorin ja sen avustuksella voi ajaa normaalisti.
Seuraavaksi vika tuntui "pahenevan", eli: Akun varaus ollessa melkein täynnä ja normal modella ajaessa sähköllä n. 100km/h alkaa auto nykimään ja nykiminen loppuu vain save tai charge napilla. Myöskään kaasupoljin ei tunnu reagoivan. Jos ajelee noin 70-80km/h niin akun voi ajaa noin puoleenväliin ennen kuin tämä ongelma ilmenee ja ns. taajama nopeuksilla voi akun ajaa melkolailla tyhjäksi ennen nykimisen ilmaantumista.
Sitten uusimmat ongelmat: taajama nopeudella akku tyhjäksi ja vaikka polttomoottori on käynnissä tuntuu ettei auto jaksa nousta edes pientä ylämäkeä.
Ja eilen sitten törmäsin vielä sellaiseen, että auton ajoakku melkolailla tyhjä, palkkia oli silti vielä 1/4 jäljellä mutta ev range näytti viivaa. Auto käyntiin (polttomoottori käynnistyi, normal mode), vaihde silmään ja kaasua -> auto ei liiku yhtään, sama homma eteen ja taaksepäin. Vapaalla ollessa auto ei nostanut kierroksia vaikka kuinka kaasua polki. Kokeilin pariin otteeseen käynnistää auton uudelleenkin mutta ei vaikutusta, mitään vika valoja ei syttynyt. Napista charge päälle 10-15min odottelua niin auto liikkui taas ihan normaalisti, charge mode päällä. En uskaltanut kokeilla normal modea tuossa, kun olin reissunpäällä niin ei huvittanut jäädä välille vaan ajelin kotiin.
Oisko ideoita mitä tälle voisi tehdä vai onko ainoa konsti ajella auto huoltoon?
Vikakoodit tuosta tietenkin voisi kokeilla myös lukea, mutta onnistuukos tämä jollain android softalla vai vaatiiko myös se huollossa käyttöä?