Outlander PHEV akun balansointi MUT3:lla?

Phev4fun

New Member
Liittynyt
27 Kesäkuu 2020
Kyse MY14 mallista. Ajoakun yksi kenno on joutunut pahasti epäbalanssiin. Teltta-auto väittää, etteivät pysty balansoimaan akkua, kun yhden kennon jännite on niin alhaalla. Auto on siis ajokelvottomassa tilassa, kun yksi kenno haluaa latausta, ja samaan aikaan muut kennot ovat ihan ylärajalla, että ei voi ladata.

Onko täällä mut3 osaajia paikalla, jotka voisivat vahvistaa tämän?
 
Kuullostaa tutulta, omasta meni samanlailla, MUT3 oli käytössä, ei anna tehdä mitään kun jännite-ero päässyt riittävän suureksi. Suostui välillä lataamaan mutta ei korjannut eroa.
Ei ollut ensimmäinen eikä tosiaan ainoa phev jonka akku hajoaa noin. Ystävälle jolla phev ja akku jo vähän heikko, kehoittaisin hankkiutumaan eroon mahd. pian. Paitsi jos saa akkutakuu piiriin.
 
Pystyykö sen huonon kennon vaihtamaan helposti / hintaan ?
Pitääkö purkaa koko auto jotta onnistuu ?
Jos koko auton joutuu purkamaan on sama vaihtaa koko akku.
 
Mitsubishi voi korjata tuon vian mutta mulla ei ole aavistustakaan mitä se maksaisi.
 
Konalan Delta on paikka, joka olisi korjannut vian. Vaihtavat vain kokonaisia moduuleja, joka siis sisältää 16 kennoa. Kustannus n. 7k€. Ei ole enää kaukana koko akun hinnasta. Eikä uuden moduulin laittaminen vanhojen sekaan ole muutenkaan järkevää.
Mulla se huonoin kenno on 2,1 voltissa, kun jouduin limp modessa kiusaamaan sitä vielä korjaamolle mennessä.
 
Viimeksi muokattu
Juu purkuakkuja löytyy kyllä maailmalta. Mutta sen vaihtaminen jonkun firman puolesta menee "artisti maksaa" tyyppisellä sopimuksella. Eli itse vastaat, että se on toimiva akku. Saa niihin jotain kolmen kuukauden takuitakin akkua ostaessa, mutta kun se on laitettu paikoilleen, ja saatu jo ihan hyvät kustannukset kasaan, niin toimimaton akku ei siinä kohtaa naurata takuista huolimatta. Makselet palautukset ja uudlelleenlähetykset ja asennukset moneen kertaan. Ja olet ilman autoa puoli vuotta.
 
7 k€ akkuihin --saa siinä monta kertaa ajaa 40 km "sähkölenkkejä" ennen kuin on tuo summa taskussa.
Pysyn dieselissä.
 
Jokos joku keksii jostain sen akun vaihtamisen työohjeen? En jaksa uskoa, että mitään rakettitiedettä olisi paiskata nosturilla purkuauton akku tilalle. Toki kunto on aina arvoitus…
 
Jokos joku keksii jostain sen akun vaihtamisen työohjeen? En jaksa uskoa, että mitään rakettitiedettä olisi paiskata nosturilla purkuauton akku tilalle. Toki kunto on aina arvoitus…
Käsittääkseni joku "service manuaali" oli tuolla jotakin.ru sivustoilla saatavilla, mutta taitavat olla sivut nyt nurin. Mielestäni ei kyllä ole kummoinen homma, mutta vaatii sen nosturipaikan koko operaation ajaksi. Jos on akku valmiina vieressä, niin hyvä. Kylmälinjan irrotuskaan tuskin pelottaa, mutta olishan se kiva saada aineet talteen otsonikerrosta pilaamasta. On vaan niin vähän osaajia vielä, vaikka plugin hybridejä on ollut jo aika tovin liikenteessä.
Näin se maailma pelastuu. Jollain "ihanmikävaan nelivedolla" olisi omalle kohdalle kaikki ollut paljon paljon halvempaa. Silti katselen seuraavaksikin kulkineeksi jotain lataushybridiä.
 
Merkkihuollot on vaihdellu nuita akkuja takuuseen ja good willinä sen verran paljon että osaamista löytyy kyllä. Siihen vaihtoon saattaa tulla lisäkulua jos kaapelit on hapettuneet kiinni ja ne joutuu ottamaan väkivalloin irti ja uusimaan.
 
Siihen vaihtoon saattaa tulla lisäkulua jos kaapelit on hapettuneet kiinni ja ne joutuu ottamaan väkivalloin irti ja uusimaan.
Akusta eteen ja taaksepäin lähtevät kaapelit lähtevät normaalisti, sellainen silikonityyppinen haitaritiiviste kun pienemmissäkin autoissa käytetyissä liittimissä. Ongelma on Chademon johdot jossa jostain kumman syystä joku ohut peltinen prässätty kuppi joka tietenkin alumiiniin hapettuu niin kiinni että on ns. yhtäpuuta...
 
Takaisin
Ylös Bottom