Outlander phev akun kunto

Haksu

New Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2020
Sijainti
Lappeenranta
Ihan tilaston jatkoksi, MY15, 153tkm, merkkiliikkeen pikatesti huollon yhteydessä antoi 71% akuston kunnoksi. Meinasin kyllä selvitellä vielä tarkan käyttöönottopäivän ja käydä juuri siinä kynnyksellä uudessa testissä, vaikka näyttää kyllä sieltä että jos pikatesti antaa nyt tuon, max 6,5tkm päästä ei kalibroinnin jälkeinen pitkä testi jää alle 70:nen..
 

Keilemi

New Member
Liittynyt
28 Tammikuu 2023
vm 2019 Outlander testissä ja kauppoja hieromassa. Akun kuntohan se piti tietenkin testata ja nyt vähän ristiriitaiset fiilikset mitenkä tätä nyt pitää lukea. Prosentit mielestäni aika alhaiset siihen nähden et melko uusi auto eikä mahdottoman paljon ajettu, mutta kuinkas nuo Ah on noin korkea jos lähtötaso on 40Ah? Vai johtuuko tämä nyt siitä kun käytössäni on Watchdogin ilmaisversio, enkö näe nyt kaikkia tarvittavia tietoja? Käytännön range oli tänään testattuna, lämpimästä tallista lähdettynä 26,8km täydestä tyhjään, ulkolämpötila jossain -4c hujakoilla ja ajoin ehkä 70% maantietä ja 30% kaupunkia. Testailen vielä huomenna ihan pelkkää kaupunkipyörittelyä paljonko vaikuttaa. Onko akun kunto nyt tosiaan ”vain” 75,4% ja miksi Ah on noin korkea, eikö sen pitäisi olla reilusti alle 30Ah tässä tapauksessa?

0357FAF2-108E-4377-A20D-1971A9A2B3C9.png
 

Keilemi

New Member
Liittynyt
28 Tammikuu 2023
vm 2019 Outlander testissä ja kauppoja hieromassa. Akun kuntohan se piti tietenkin testata ja nyt vähän ristiriitaiset fiilikset mitenkä tätä nyt pitää lukea. Prosentit mielestäni aika alhaiset siihen nähden et melko uusi auto eikä mahdottoman paljon ajettu, mutta kuinkas nuo Ah on noin korkea jos lähtötaso on 40Ah? Vai johtuuko tämä nyt siitä kun käytössäni on Watchdogin ilmaisversio, enkö näe nyt kaikkia tarvittavia tietoja? Käytännön range oli tänään testattuna, lämpimästä tallista lähdettynä 26,8km täydestä tyhjään, ulkolämpötila jossain -4c hujakoilla ja ajoin ehkä 70% maantietä ja 30% kaupunkia. Testailen vielä huomenna ihan pelkkää kaupunkipyörittelyä paljonko vaikuttaa. Onko akun kunto nyt tosiaan ”vain” 75,4% ja miksi Ah on noin korkea, eikö sen pitäisi olla reilusti alle 30Ah tässä tapauksessa?

Näytä liitetiedosto 24250
Latasin akun täyteen ja sinne meni 8,74kwh joten tämä kyllä tukee akun kuntoa, ei ole enää lähellekään täysi kapasiteetti tallella :/
 
Viimeksi muokattu

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
Paitsi että…. Eikös käyttökapasiteetti ole 11kwh joten tuolla sinun menekillä olis -20% kapasiteetin lasku?
Ja eikös se ole noille kilsoille ihan normikunto?
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
@Keilemi - onko mahdollisesti Turun suunnalta löytyvä Suomi-auto koeajamasi yksilö?

Itse tein viikko sitten kaupat, sattumoisin juuri Turusta, yksityishenkilötä MY19 Instyle Sport Suomi-kotterosta. Mittarissa 49 tkm ja watchdog näytti ajoakun kapasiteetiksi 78 %.

Pieni riski toki tuo kapa, mutta yksilö oli muuten siisti, särmästi huollettu ja mieluinen, niin kaupathan siitä syntyi. Itse asiassa en muistanut ottaa edes OBD-lukijaa reissuun mukaan, joten akun suhteen sokkona tuli tehtyä kaupat. Paikallisessa Delta-Auto:ssa täytyy mahdollisesti jossain kohtaa käydä kysymässä BMU-päivityksen perään.

N. 500 km tullut ajeltua viikon sisään ja kylmästä autokatoksesta lähtien, 10 tai 20 min esilämmityksellä näyttää käytännön range olevan n. 30 km nollakelissä / pikkupakkasilla, EV-nappula pohjassa ja pappatyyliin körötellen, mikä on itselleni OK. Kesällä päässee hieman pidemmälle.
 

Keilemi

New Member
Liittynyt
28 Tammikuu 2023
@Keilemi - onko mahdollisesti Turun suunnalta löytyvä Suomi-auto koeajamasi yksilö?

Itse tein viikko sitten kaupat, sattumoisin juuri Turusta, yksityishenkilötä MY19 Instyle Sport Suomi-kotterosta. Mittarissa 49 tkm ja watchdog näytti ajoakun kapasiteetiksi 78 %.

Pieni riski toki tuo kapa, mutta yksilö oli muuten siisti, särmästi huollettu ja mieluinen, niin kaupathan siitä syntyi. Itse asiassa en muistanut ottaa edes OBD-lukijaa reissuun mukaan, joten akun suhteen sokkona tuli tehtyä kaupat. Paikallisessa Delta-Auto:ssa täytyy mahdollisesti jossain kohtaa käydä kysymässä BMU-päivityksen perään.

N. 500 km tullut ajeltua viikon sisään ja kylmästä autokatoksesta lähtien, 10 tai 20 min esilämmityksellä näyttää käytännön range olevan n. 30 km nollakelissä / pikkupakkasilla, EV-nappula pohjassa ja pappatyyliin körötellen, mikä on itselleni OK. Kesällä päässee hieman pidemmälle.
Tämä oli Espoosta tai Vantaalta, en muista enää. Pitää itsekin kysyä paikallisesta kivijalasta tuosta BMU-päivityksestä. Onko se nyt fakta että sen saa vielä takuuseen vai mitenkä?
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Tässä oman autoni akkutiedot n. 200-300 km ajeltuani oston jälkeen.

Täytyy myöntää, että salaa toivoin hieman korkeampaa %-lukua, kun OBD-lukijan viimein kiesiin iskin kiinni, mutta minkäs teet.

Osasin toki kyllä alle 80 %:n lukemaan etukäteen henkisesti varautua.

Screenshot_20230123_124320_PHEV Watchdog Free.jpg


Tässä lisämausteena ihan uutena 6km kohdalla tehty DBCAM. Näitä on tullut jonkun verran eteen aiemminkin 19 ja 20 kieseissä. En tiedä onko uhka vai mahdollisuus.

ETA:
Olisikohan tuo ennen luovutusta / luovutuspäivänä tehty DBCAM joku normaaliluovutusprotokollaan (yksi hienoimpa suomalaisia yhdyssanoja?) liittyvä homma?
 
Viimeksi muokattu

Diddi

Grandis DI-D -09
Liittynyt
16 Maaliskuu 2013
@Keilemi - onko mahdollisesti Turun suunnalta löytyvä Suomi-auto koeajamasi yksilö?

Itse tein viikko sitten kaupat, sattumoisin juuri Turusta, yksityishenkilötä MY19 Instyle Sport Suomi-kotterosta. Mittarissa 49 tkm ja watchdog näytti ajoakun kapasiteetiksi 78 %.

Pieni riski toki tuo kapa, mutta yksilö oli muuten siisti, särmästi huollettu ja mieluinen, niin kaupathan siitä syntyi. Itse asiassa en muistanut ottaa edes OBD-lukijaa reissuun mukaan, joten akun suhteen sokkona tuli tehtyä kaupat. Paikallisessa Delta-Auto:ssa täytyy mahdollisesti jossain kohtaa käydä kysymässä BMU-päivityksen perään.

N. 500 km tullut ajeltua viikon sisään ja kylmästä autokatoksesta lähtien, 10 tai 20 min esilämmityksellä näyttää käytännön range olevan n. 30 km nollakelissä / pikkupakkasilla, EV-nappula pohjassa ja pappatyyliin körötellen, mikä on itselleni OK. Kesällä päässee hieman pidemmälle.
Aika paljon noilla kilometreillä laskenut kapasiteetti vai miten? Itsellä just hankittu MY2017 ja näitä asioita kans nyt selvittelen, ilmeisesti nyt tilanne on joku 67 % 104 tkm. Pitääpä katsoa illalla tuo WD ja hyvä vinkki avata tuo ikkuna.
 

Keilemi

New Member
Liittynyt
28 Tammikuu 2023
Tässä oman autoni akkutiedot n. 200-300 km ajeltuani oston jälkeen.

Täytyy myöntää, että salaa toivoin hieman korkeampaa %-lukua, kun OBD-lukijan viimein kiesiin iskin kiinni, mutta minkäs teet.

Osasin toki kyllä alle 80 %:n lukemaan etukäteen henkisesti varautua.

Näytä liitetiedosto 24258

Tässä lisämausteena ihan uutena 6km kohdalla tehty DBCAM. Näitä on tullut jonkun verran eteen aiemminkin 19 ja 20 kieseissä. En tiedä onko uhka vai mahdollisuus.

ETA:
Olisikohan tuo ennen luovutusta / luovutuspäivänä tehty DBCAM joku normaaliluovutusprotokollaan (yksi hienoimpa suomalaisia yhdyssanoja?) liittyvä homma?
Tänään kävi auto huollossa ja katsoivat samalla tuon BMU päivityksen niin kuulemma on jo tehty, eikä sitä enää uudelleen voi tehdä. Mitenkä mahdoit saada tuon keltaisen DBCAM palluran näkyville? Ei minulla sitä näkynyt vaikka olevinaan on tehty. En hoksannut pyytää siitä mitään kirjallista dokua huollostakaan kun silmät kirkkaana sanotaan, että se on tehty jo. Todettiin sitten, että jos tippuu prosentit alle 70% niin auto tänne vaan niin saat uudet akut. Jotenkin minusta tuntuu, että joku ämpyily ja ihmettely siitäkin saadaan aikaan ja tiedä vaikka sitten se BMU resetointi voidaankin yllättäen tehdä taas ja prosentit nousee :D
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Aika paljon noilla kilometreillä laskenut kapasiteetti vai miten? Itsellä just hankittu MY2017 ja näitä asioita kans nyt selvittelen, ilmeisesti nyt tilanne on joku 67 % 104 tkm. Pitääpä katsoa illalla tuo WD ja hyvä vinkki avata tuo ikkuna.
Juu, 100% -> 78% on tottakai roima pudotus 50 tkm ajetulle.

Mutta no hätändeeri, tämä on perushuttua MY19 ja MY20 autoille, marmoritiskille kyselemään BMU-päivityksen ja DBCAM:n perään. Ennen pitkää, kun ehdin ja joudan.
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Tänään kävi auto huollossa ja katsoivat samalla tuon BMU päivityksen niin kuulemma on jo tehty, eikä sitä enää uudelleen voi tehdä. Mitenkä mahdoit saada tuon keltaisen DBCAM palluran näkyville? Ei minulla sitä näkynyt vaikka olevinaan on tehty. En hoksannut pyytää siitä mitään kirjallista dokua huollostakaan kun silmät kirkkaana sanotaan, että se on tehty jo. Todettiin sitten, että jos tippuu prosentit alle 70% niin auto tänne vaan niin saat uudet akut. Jotenkin minusta tuntuu, että joku ämpyily ja ihmettely siitäkin saadaan aikaan ja tiedä vaikka sitten se BMU resetointi voidaankin yllättäen tehdä taas ja prosentit nousee :D

No pannahinen...

Tuo keltainen loota ilmestyy itellä watchdogiin, kun appin avaa. Sitä en tiedä että sisältääkö tuo DBCAM 6km kohdalla MY19 ja MY20 autoihin tehdyn BMU-päivityksen vai ei.

Epäilen, että ei, koska ei kai sellaista maaliskuussa 2019 ollut vielä tiedossakaan, että sellaisia joudutaan tekemään...en toki ollenkaan varma asiasta.
 

smau

New Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2021
Tänään kävi auto huollossa ja katsoivat samalla tuon BMU päivityksen niin kuulemma on jo tehty, eikä sitä enää uudelleen voi tehdä. Mitenkä mahdoit saada tuon keltaisen DBCAM palluran näkyville? Ei minulla sitä näkynyt vaikka olevinaan on tehty. En hoksannut pyytää siitä mitään kirjallista dokua huollostakaan kun silmät kirkkaana sanotaan, että se on tehty jo. Todettiin sitten, että jos tippuu prosentit alle 70% niin auto tänne vaan niin saat uudet akut. Jotenkin minusta tuntuu, että joku ämpyily ja ihmettely siitäkin saadaan aikaan ja tiedä vaikka sitten se BMU resetointi voidaankin yllättäen tehdä taas ja prosentit nousee :D
Itsellä MY20 kanssa kävi niin, että BMU päivitys tehtiin mutta DBCAM:iä ei ensiksi tehty ennen kuin pienen juttelun ja huoltomiehiltä varmistuksen jälkeen tiskin takana uskottiin homman jääneen puoleen väliin. Auto otettiin uudelleen sisään ja hommia jatkettiin. Prosentit vain 74.6%->86.7%. Keltainen DBCAM laatikko ilmestyi tuon jälkeen WD:hen automatic. Huoltokirjaan ei tullut merkintää mutta kuitilla on tieto tuosta. Jos DBCAM jää tekemättä mutta BMU päivitys tehdään niin jatkossa kapasiteetti ei laske niin rajusti mutta siihen menssä tapahtunutta extra alenemaa ei oteta "takaisin" käyttöön vaan prosentit jää alas.
 

Keilemi

New Member
Liittynyt
28 Tammikuu 2023
Tänään kävi auto huollossa ja katsoivat samalla tuon BMU päivityksen niin kuulemma on jo tehty, eikä sitä enää uudelleen voi tehdä. Mitenkä mahdoit saada tuon keltaisen DBCAM palluran näkyville? Ei minulla sitä näkynyt vaikka olevinaan on tehty. En hoksannut pyytää siitä mitään kirjallista dokua huollostakaan kun silmät kirkkaana sanotaan, että se on tehty jo. Todettiin sitten, että jos tippuu prosentit alle 70% niin auto tänne vaan niin saat uudet akut. Jotenkin minusta tuntuu, että joku ämpyily ja ihmettely siitäkin saadaan aikaan ja tiedä vaikka sitten se BMU resetointi voidaankin yllättäen tehdä taas ja prosentit nousee :D
No jotain siellä on kyllä tehty nyt kuitenkin. Ajoin auton aamulla huoltoon, range näyttää nykyään aina 26km kun akku on täynnä. Kun olin huollon pihassa niin rangea oli jäljellä 17km. Auto kävi valohoidossa ja kun jatkoin siitä matkaa niin rangea oli 23km ja akun palkki oli minusta ihan samassa. En tiedä latasiko ne sitä siellä, miksi olisivat. Noh sit loppupäivän huruuttelut yhteensä 27,3km. Latasin pienen pätkän tuossa päivällä ja nyt illalla sit loput. Auton akkuun on mennyt tänään 9,3kwh kun aiempi tyhjästä täyteen lataus taisi olla 8,74kw.

Watchdog tulille ja tiedot on ihan jotain muuta. Range on 37km, eli +11km, noh se voi vielä asettua kun ajelee
 

Liitetiedostot

  • A881F82E-A44C-40F6-8B2A-9EE7FC9D85EB.jpeg
    A881F82E-A44C-40F6-8B2A-9EE7FC9D85EB.jpeg
    104.7 KB · Lukukerrat 166
  • 62EA7DA1-E816-4B09-9A8E-F026995F9719.jpeg
    62EA7DA1-E816-4B09-9A8E-F026995F9719.jpeg
    60.9 KB · Lukukerrat 173
  • 3D2AB5E2-6DCA-4459-A09B-5ADFA87FA5D5.jpeg
    3D2AB5E2-6DCA-4459-A09B-5ADFA87FA5D5.jpeg
    68.6 KB · Lukukerrat 166
Viimeksi muokattu

smau

New Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2021
No jotain siellä on kyllä tehty nyt kuitenkin. Ajoin auton aamulla huoltoon, range näyttää nykyään aina 26km kun akku on täynnä. Kun olin huollon pihassa niin rangea oli jäljellä 17km. Auto kävi valohoidossa ja kun jatkoin siitä matkaa niin rangea oli 23km ja akun palkki oli minusta ihan samassa. En tiedä latasiko ne sitä siellä, miksi olisivat. Noh sit loppupäivän huruuttelut yhteensä 27,3km. Latasin pienen pätkän tuossa päivällä ja nyt illalla sit loput. Auton akkuun on mennyt tänään 9,3kwh kun aiempi tyhjästä täyteen lataus taisi olla 8,74kw.

Watchdog tulille ja tiedot on ihan jotain muuta. Range on 37km, eli +11km, noh se voi vielä asettua kun ajelee
Minusta toi ei näytä nyt hyvälle. BMU on resetoitu, siis ei tehty DBCAMia? Kun katsoo sinun vanhaa kuvaa niin akku oli 1383 päivää vanha. Nyt näyttää 5 päivää. Samoin ennen akun elinaikana oli ladattu 20684Ah, nyt 12Ah. Akun SoH nyt 99.8% mitä tuskin oikeasti on.

Viisaammat korjaa, jos olen väärässä mutta siis:
Huollossa akun "pikatesti" on BMUsta luettu kapasiteetin arvo eli siis sama minkä saa ulos WD:llä. Akun SoH ei muutu.
"Pitkätesti" = DBCAM = akku puretaan ja ladataan ja kapasiteetti mitataan SEKÄ mitattu arvo syötetään BMU:lle. Eli nähty kapasiteetti muuttuu ja on mitattu oikea arvo.

BMU sitten ajan kuluessa ohjelmoidusti pudottaa sääntöjensä mukaan akun kapasiteettia, jotta sitä ei tule purettu liikaa. MY19/20 BMU bugi on, että BMU pudottelee kapasiteettia reilusti enemmän kuin akun kapasiteetti oikeasti tippuu. Näin ollen tarvitaan BMU:hun uusi korjattu ohjelmisto sekä DBCAM, jolla saadaan akun oikea kapasiteetti ulos ja kerrottua se BMU:lle.

BMU reset = BMU ei tiedä akusta mitään vaan palautuu tehdasoletuksiin ja siis luulee akun SoH olevan 100%. Normaalisti akkuun jätetään reserviä ja sitä ei pureta liikaa. Tämä tehdään siis oikein kun tiedetään oikea akun SoH eli jäljellä oleva kapasiteetti. Näin akku säilyy parempana. Nyt resetoidun BMUn kanssa vaarana on, että puretaan alle suunnitellun reservin, kun luullaan akussa olevan todellista enemmän kapasiteettia. Akun kunto heikkenee suunniteltua enemmän kun toistuvasti puretaan tyhjemmäksi kuin on suunniteltu. Jos akun oikean kapasiteetin ero tuohon BMUssa olevaan arvoon on 'suuri' niin saattaa olla, että akkua puretaan jopa niin paljon että tarvittavaa tehoa ei saada akusta ulos ja ajossa saattaa esiintyä vaikkapa nykimistä tai vedon puutetta kun akun varaus käy vähiin.
 

Keilemi

New Member
Liittynyt
28 Tammikuu 2023
Minusta toi ei näytä nyt hyvälle. BMU on resetoitu, siis ei tehty DBCAMia? Kun katsoo sinun vanhaa kuvaa niin akku oli 1383 päivää vanha. Nyt näyttää 5 päivää. Samoin ennen akun elinaikana oli ladattu 20684Ah, nyt 12Ah. Akun SoH nyt 99.8% mitä tuskin oikeasti on.

Viisaammat korjaa, jos olen väärässä mutta siis:
Huollossa akun "pikatesti" on BMUsta luettu kapasiteetin arvo eli siis sama minkä saa ulos WD:llä. Akun SoH ei muutu.
"Pitkätesti" = DBCAM = akku puretaan ja ladataan ja kapasiteetti mitataan SEKÄ mitattu arvo syötetään BMU:lle. Eli nähty kapasiteetti muuttuu ja on mitattu oikea arvo.

BMU sitten ajan kuluessa ohjelmoidusti pudottaa sääntöjensä mukaan akun kapasiteettia, jotta sitä ei tule purettu liikaa. MY19/20 BMU bugi on, että BMU pudottelee kapasiteettia reilusti enemmän kuin akun kapasiteetti oikeasti tippuu. Näin ollen tarvitaan BMU:hun uusi korjattu ohjelmisto sekä DBCAM, jolla saadaan akun oikea kapasiteetti ulos ja kerrottua se BMU:lle.

BMU reset = BMU ei tiedä akusta mitään vaan palautuu tehdasoletuksiin ja siis luulee akun SoH olevan 100%. Normaalisti akkuun jätetään reserviä ja sitä ei pureta liikaa. Tämä tehdään siis oikein kun tiedetään oikea akun SoH eli jäljellä oleva kapasiteetti. Näin akku säilyy parempana. Nyt resetoidun BMUn kanssa vaarana on, että puretaan alle suunnitellun reservin, kun luullaan akussa olevan todellista enemmän kapasiteettia. Akun kunto heikkenee suunniteltua enemmän kun toistuvasti puretaan tyhjemmäksi kuin on suunniteltu. Jos akun oikean kapasiteetin ero tuohon BMUssa olevaan arvoon on 'suuri' niin saattaa olla, että akkua puretaan jopa niin paljon että tarvittavaa tehoa ei saada akusta ulos ja ajossa saattaa esiintyä vaikkapa nykimistä tai vedon puutetta kun akun varaus käy vähiin.
Pitää kyllä nyt vähintään soittaa sinne huoltoon ja pyytää kirjallinen dokumentti mitä on tehty kun sanottiin että mitään ei tehty ja prosentit heittää häränpyllyä. Olisikohan tässä tapauksessa fiksua olla yhteydessä maahantuojaan? Mulla siis auton myyjäliike lupautui maksamaan tuon BMU työn vielä niin tässä pitää kyllä tehdä peliliikkeet aika äkkiä. Minusta vaan tuntuu että se huoltoliikkeen kanssa keskustelu ei johda mihinkään.
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Hartikaisella Joensuussa

Ok...luulisi, että Hartikaisella olisi homma hallussa, mutta ilmeisesti ei...:confused:

Ehdottomasti tiukkaa kyselyä sinne perään, että mikä homma.

Täytyypi olla itsekin tarkkana ja tentata vaihe vaiheelta mitä olisivatten tekemässä, kun tuon omani tässä ennen pitkää karautan Tampereen Delta-Autolle samoissa merkeissä.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Delta-Auto:
Oy Konela Ab oli Suomessa vuosina 1948–2003 toiminut auto- ja konealan maahantuontiyritys, joka oli suuren osan toiminta-ajastaan neuvostoliittolaisen V/O Avtoexportin omistuksessa.[1] Yrityksen toiminta on jatkunut nimellä Delta Motor Group Oy brittiläisen pääomasijoittajan omistuksessa.
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Siellä brittiläisen pääomasijoittajan takana oli venäläiset sijoittajat, mutta sittemmin omistus on taas vaihtunut. Deltan sivuilta löytyy tarkemmat selitykset siitä ettei enää olla venäläisessä omistuksessa:

 

Keilemi

New Member
Liittynyt
28 Tammikuu 2023
No jotain siellä on kyllä tehty nyt kuitenkin. Ajoin auton aamulla huoltoon, range näyttää nykyään aina 26km kun akku on täynnä. Kun olin huollon pihassa niin rangea oli jäljellä 17km. Auto kävi valohoidossa ja kun jatkoin siitä matkaa niin rangea oli 23km ja akun palkki oli minusta ihan samassa. En tiedä latasiko ne sitä siellä, miksi olisivat. Noh sit loppupäivän huruuttelut yhteensä 27,3km. Latasin pienen pätkän tuossa päivällä ja nyt illalla sit loput. Auton akkuun on mennyt tänään 9,3kwh kun aiempi tyhjästä täyteen lataus taisi olla 8,74kw.

Watchdog tulille ja tiedot on ihan jotain muuta. Range on 37km, eli +11km, noh se voi vielä asettua kun ajelee
Tämä saga tuli lopulta päätökseen. Sanoisin loppu hyvin kaikki hyvin. Akun kunto nousi alkuperäisestä 75,4% —> 87,8% mihin täytyy olla tosi tyytyväinen mielestäni. Lataushistoria on nollautunut lopullisesti, akun ikä on vähän eri mitä oli alunperin. Rangesta ei osaa vielä sanoa muuta, kuin että aiemmin lämpimässä tallissa täyteen ladattyna näytti 26km ja nyt ulkona nollakelissä päivän odotellut auto täyteen ladattuna näytti 30km.
 

Liitetiedostot

  • 4F48900E-1232-42CE-ACBD-1B4EA5031C67.jpeg
    4F48900E-1232-42CE-ACBD-1B4EA5031C67.jpeg
    100.3 KB · Lukukerrat 147
  • F7B76A0B-F549-424C-8483-D47257974B58.jpeg
    F7B76A0B-F549-424C-8483-D47257974B58.jpeg
    71.4 KB · Lukukerrat 151
  • 9845E369-EE92-48D7-85CF-C9855685904B.jpeg
    9845E369-EE92-48D7-85CF-C9855685904B.jpeg
    65.5 KB · Lukukerrat 149

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Tämä saga tuli lopulta päätökseen. Sanoisin loppu hyvin kaikki hyvin. Akun kunto nousi alkuperäisestä 75,4% —> 87,8% mihin täytyy olla tosi tyytyväinen mielestäni. Lataushistoria on nollautunut lopullisesti, akun ikä on vähän eri mitä oli alunperin. Rangesta ei osaa vielä sanoa muuta, kuin että aiemmin lämpimässä tallissa täyteen ladattyna näytti 26km ja nyt ulkona nollakelissä päivän odotellut auto täyteen ladattuna näytti 30km.
Tulkitsenko oikein eli, että kävit vielä teettämässä DBCAM:in?

Saitko selville kaikki stepit mitä autolle tehtiin?
 

Keilemi

New Member
Liittynyt
28 Tammikuu 2023
Tulkitsenko oikein eli, että kävit vielä teettämässä DBCAM:in?

Saitko selville kaikki stepit mitä autolle tehtiin?
Kyllä DBCAM tehtiin eli ladattiin akku hitaasti tyhjästä täyteen ja mitattiin akkujen todellinen kapasiteetti ja tämä tieto kerrottiin BMU:lle. Näin olen ymmärtänyt että se kuvio menee. Sain siitä todisteeksi hienon lippulappusen.

Nyt vain kovaa ajoa
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Hieno homma!
Ei kun lusikka tiskiin sitten vain....

...eli siis rauhallisesti rullaillen, EV-nappula pohjassa, Eco mode päällä, ilmastointi ja mankka kiinni ja regeneratiivinen jarrutus B5-moodissa sähköllä mahdollisimman pitkälle!
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Kyllä DBCAM tehtiin eli ladattiin akku hitaasti tyhjästä täyteen ja mitattiin akkujen todellinen kapasiteetti ja tämä tieto kerrottiin BMU:lle. Näin olen ymmärtänyt että se kuvio menee. Sain siitä todisteeksi hienon lippulappusen.

Nyt vain kovaa ajoa

Jatketaas vielä tenttausta.

Eli DBCAM tehtiin, mutta mitä sitä ennen tarkalleen ottaen tekivät?

Onkohan tuo normaalia, että lataustiedot nollaantuivat, akun ikä kuitenkin palautunut suht oikeaksi? Eikös ikä myös nollaantunut aiemmin BMU-resetoinnin yhteydessä tai mitä ikinä tekivätkään?
 

Keilemi

New Member
Liittynyt
28 Tammikuu 2023
Jatketaas vielä tenttausta.

Eli DBCAM tehtiin, mutta mitä sitä ennen tarkalleen ottaen tekivät?

Onkohan tuo normaalia, että lataustiedot nollaantuivat, akun ikä kuitenkin palautunut suht oikeaksi? Eikös ikä myös nollaantunut aiemmin BMU-resetoinnin yhteydessä tai mitä ikinä tekivätkään?
Siellä tehtiin se takuuseen kuuluva etutörmäystunnistimen joku päivitys/korjaus ja sit siellä oltiin tehty BMU reset mitä se huoltopäällikkö ei ensin sieltä edes osannut minulle katsoa, että sellainen tehtiin. Sitten kun siitä valittelin ja menin uudelleen käymään niin sieltähän se löytyi, että on tehty BMU reset. Noh sitten yhtäkkiä olikin päivänselvää, että tottakai nyt pitää tehdä se kapasiteettimittaus koska tämä nykytilanne rasittaa turhaan auton akkua kun BMU näyttää tiedot päin helevettiä.

Lataustietojen nollaus ei minua itseäni nyt liikuta koska ne on tallella kuitenkin tuossa kuvassa minkä nappasin ennen tätä kaikkea, enkä usko, että kun autoni aikanaan pistän kiertoon autoliikkeeseen ja ostan sieltä jonkun muun tilalle niin ne tuskin kyselee auton lataushistorian perään :) Kunhan on huollot tehty ajallaan niin se riittää.
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Tämä selkee!

Loppu hyvin kaikki hyvin. Ja juu, autojobbarit tai yksityisen puolen ostajakandidaatitkaan harvemmin kulkee obd-ii lukijat taskussa autokaupoille eli sikäli eipä juuri merkitystä, mitä watchdog sanoo jälleenmyyntitilanteessa.
 

Rikhard

New Member
Liittynyt
30 Marraskuu 2022
Vien omani MY20/57 tkm version vuosihuoltoon loppukesästä myös tuonne Joensuun Hartikaiselle. En tiedä muuta kuin että näin nollakeleillä nätisti ajellen 35-40 km sähköllä rullaa eli ajoakku ilmeisesti ok?! Mitä pyydän tekemään huollon yhteydessä vai osaavatko tehdä "kaiken mitä pitääkin" omatoimisesti? Aikaa tuohon toki on.
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
MY20 autot on ymmärtääkseni osittain eli uusimmasta päästä toimitettu uudemmalla BMU-softalla tai ehkä pikemminkin softan versiolla, joka ei ole niin ylisuojelevaa sorttia.

Onko kiesi milloin tilattu tehtaalta / toimitettu / käyttöönotettu?

Ainahan voi valitella, että range on lyhyen oloinen vaikkei olisikaan ja kysyä, että onko autossa varmasti BMU:ssa uusin softa sisällä.

Oma 51 tkm ajettu MY19, jossa mitä ilmeisimmin vanhempi ylivarovainen softa ja watchdog näyttää akun kapasiteetiksi 78%.

33-34 km on pisimmät sähköpäristelysiivut olleet nollakeleissä. Mankka päällä ja ilmastointi automaatilla päällä pyyntinä +18c. EV-nappula pohjassa ja Eco mode päällä. Kaupunkinopeuksissa lisäksi regeneratiivinen jarrumoodi B5 päällä. En tiedä viimeisimmästä, että vaikuttaako rangeen kuinka, mutta kiva ajella lähes yhden polkimen taktiikalla.
 

Rikhard

New Member
Liittynyt
30 Marraskuu 2022
MY20 autot on ymmärtääkseni osittain eli uusimmasta päästä toimitettu uudemmalla BMU-softalla tai ehkä pikemminkin softan versiolla, joka ei ole niin ylisuojelevaa sorttia.

Onko kiesi milloin tilattu tehtaalta / toimitettu / käyttöönotettu?

Ainahan voi valitella, että range on lyhyen oloinen vaikkei olisikaan ja kysyä, että onko autossa varmasti BMU:ssa uusin softa sisällä.

Oma 51 tkm ajettu MY19, jossa mitä ilmeisimmin vanhempi ylivarovainen softa ja watchdog näyttää akun kapasiteetiksi 78%.

33-34 km on pisimmät sähköpäristelysiivut olleet nollakeleissä. Mankka päällä ja ilmastointi automaatilla päällä pyyntinä +18c. EV-nappula pohjassa ja Eco mode päällä. Kaupunkinopeuksissa lisäksi regeneratiivinen jarrumoodi B5 päällä. En tiedä viimeisimmästä, että vaikuttaako rangeen kuinka, mutta kiva ajella lähes yhden polkimen taktiikalla.


Onko kiesi milloin tilattu tehtaalta / toimitettu / käyttöönotettu?
Käyttöönotto 9/2019 Saksassa, tuotu Suomeen kesäkuussa 2020 noin 6 tkm ajettuna.

Ainahan voi valitella, että range on lyhyen oloinen vaikkei olisikaan ja kysyä, että onko autossa varmasti BMU:ssa uusin softa sisällä.
Onko noissa softaversioissa jokin tunnus, esim. 2.0 tms. koodi?

Oma 51 tkm ajettu MY19, jossa mitä ilmeisimmin vanhempi ylivarovainen softa ja watchdog näyttää akun kapasiteetiksi 78%.

33-34 km on pisimmät sähköpäristelysiivut olleet nollakeleissä. Mankka päällä ja ilmastointi automaatilla päällä pyyntinä +18c. EV-nappula pohjassa ja Eco mode päällä. Kaupunkinopeuksissa lisäksi regeneratiivinen jarrumoodi B5 päällä. En tiedä viimeisimmästä, että vaikuttaako rangeen kuinka, mutta kiva ajella lähes yhden polkimen taktiikalla.

Omat ajot ilman mankkaa ja lämppäriä, kun Eberillä lämmitys (akulle Defan ylläpitolataus silloin tällöin). On mielestäni hyvä kombo kun Eberin kulutus on jotain 0,6 ltr/tunti ja ajoakku jää täysin liikuttamiseen ja polttis saa huilata.

"Ajotaktiikkana" kaupungissa pidän mukavampana B0-moodilla ajelua jossa auto rullaa vapaalla pitkät pätkät pienen alkukiihdytyksen jälkeen. Jarrutukset läpysköillä ennakoivasti. Makuasia sanoi katti kun persaustaan pesi...
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Oletko @Rikhard kokeillut PHEV Watchdog-sovelluksella, että mitä se kertoo akusta? Vaatii OBD-II -lukijan auton OBD-porttiin ja ilmaisen sovelluksen lataamisen puhelimeen.

Jostain muistelen lukeneeni, ehkä jopa tällä forumilla, että 02/2020 ennen tehdyt tilaukset olisi toimitettu ylivarovaisella BMU-softan versiolla. En tosin tiedä, että pitääkö muistijälkeni tai tieto ylipäänsä paikkaansa.

En osaa sanoa, että onko softaversioille joku numerokoodisto olemassa.

Ja jeps, ajotaktiikoita on monia ja niillä on kaikilla omat hyvät ja huonot puolensa!
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
No niin, nyt on buukattu omalle MY19 autolle aika BMU-päivitykseen ja yön yli tehtävään DBCAM:iin / kapasiteettimittaukseen.

Aika tosin vasta reilun 3 viikon päästä, mutta parempi myöhään kuin ei silloinkaan.
 

Rikhard

New Member
Liittynyt
30 Marraskuu 2022
No niin, nyt on buukattu omalle MY19 autolle aika BMU-päivitykseen ja yön yli tehtävään DBCAM:iin / kapasiteettimittaukseen.

Aika tosin vasta reilun 3 viikon päästä, mutta parempi myöhään kuin ei silloinkaan.
Onpa jännä kun pitää autoilijan itse tietää/pyytää/vaatia että huollossa tehdään jotain tarpeellista. Muilla ne on usein maahantuojan kampanjahuoltoja tms.

Watchdog-testaus olisi kiva tehdä, mutta taitaa olla epävarmaa mikä ODB2 mokkula on yhteensopiva MY20 kanssa. Jos on varmoja vinkkejä ja vielä ehdotus luotettavasta ostopaikasta niin otan kiitollisena vastaan. Jossain muuten oli juttua, että takuu voisi kärsiä näistä omatoimitestauksista, tuskin pitää paikkansa?!

Kulutuksesta sen verran, että kaupunkiajossa menee noin 16-17 kWh/100 km lukemilla. En silti jää liikenteessä jalkoihin. Startin jälkeen range yleensä hieman kasvaa (+10 %) alkuperäisestä ajotietokoneen oletuksesta.
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Delta-Auton heppu puhui siihen sävyyn, että heillä olisi jossain kohtaa ollut BMU-päivityksistä joku kampanja...mutta tiedä häntä.

https://phevwatchdog.net/

Tuolla on listattu toimivia obd2-lukijoita.

Itse ostin 2021 elokuussa OBDLink LX Bluetooth -lukijan hintaan 69,90€ postikuluineen täältä:
http://www.omega.fi/tilaukset.htm

Nyt heillä hinta näemmä 99,97€ + 6€ PK...onpa hinnat nousseet puolessatoista vuodessa. Varmasti tuota ja montaa muutakin toimivaksi todettua lukijaa saa muualta halvemmalla.

Itse on nyt tullut 3 viikossa ajeltua n. 1300 km, joista sähköllä 86%. Sähkönkulutus ollut keskimäärin n. 22 kWh per 100 km ja lisäksi poltettu 0,95 litraa 95E:tä per 100 km.

Akun kapasiteetti on muuttunut watchdogin mukaan omistusaikana eli tuon 3 viikon / 1300 km ajon jäljiltä 78,0% -> 77,8%.

Watchdogin käyttö nyt tuskin takuuseen vaikuttaa...akun / sen softan resetoinnit ja muokkaamiset sitten asia erikseen.
 
Viimeksi muokattu

Huleksi

New Member
Liittynyt
21 Helmikuu 2020
Itellä kävi my17 yön yli deltta autolla ja tulos 69,8%. Kilometrit vielä takuun rajoilla sopivasti. Tuossa näkyy watcdogin tulokset ennen ja jälkeen. Lisäksi kesältä edellinen tsekkaus jolloin kyselin täältä, että kannattaisko viedä testiin. Laittoivat tiedot tehtaalle ja uutta akkua pitäisi olla tulossa.
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_2023-02-17-10-35-56-80_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    Screenshot_2023-02-17-10-35-56-80_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    94.8 KB · Lukukerrat 314
  • Screenshot_2023-02-18-08-16-11-42_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    Screenshot_2023-02-18-08-16-11-42_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    74.1 KB · Lukukerrat 317

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Kyllähän tuo meni soppelisti, viikon päästä asennus uudelle akulle. 5h piti varata asennusaikaa

Hianoosokeria! Laitahan trip reporttia patterinvaihto-operaatiosta?

Olisi mielenkiintoista tietää, että mitä vaihto maksaisi, jos takuuvaihdon sijaan se pitäisi pulittaa omasta kukkarosta.
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Kävin eilen / tänään paikallisessa Mansen Delta-Autossa teettämässä omaan MY19 kinneriin BMU-softapäivityksen ja DBCAM:in.

Deltan tulostetun raportin mukaan muutos oli seuraava:

35,7 Ah -> 39,2 Ah
77,6 % -> 85,2 %

Watchdog on suurin piirtein samaa mieltä:

Screenshot_20230310_094326_PHEV Watchdog.jpg


Ensikokemus 16 km kotimatkan ajalta on se, että ajellessa rangenarvausmittarin kilometrit hupenivat aiempaa huomattavasti hitaammin. Lisäkokemuksia ja tarkempaa dataa/analyysiä syntyy lisäkilometrien myötä.
 

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
Tuohan vaikuttaa hyvältä! Oma kulkine on about samoissa prosenteissa ja tavoite on päästä samaan operaatioon. Palailen siitä sitten aikanaan.
 
Ylös Bottom