145tkm ajettu. On vaan epäselvyyttä nyt tuon akkutakuun oikeasta pituudesta...Paljonko ajettu? On olemassa riski siitä että merkkihuollossa saavat nostettua tuon juuri yli 70 %:n. Mutta jos on vielä kilsoja jäljellä reilusti 160 tkm:iin niin eiköhän se lopulta takuuseen menisi.
Tuo on 10/2015 käyttöönotettu ja kilsoja on noin 98tkm. Muutaman lenkin nyt päässyt ajelemaan niin, että on pääosin sähköllä menty ja kyllä tuo akku tuntuu normaalissa nurkka-ajossa aika hyvin riittävän. Etenkin kun tajusin laittaa AC:n manuaalille, että ei kokoajan pönötä se lumihiutale sielläRiippuu tietenkin minkä ikäinen auto ja minkä kokoisella akulla mutta ihan hyviä lukujahan nuo on.
Faktaa löytyy täältä foorumilta, sekä suosittelen liittymään facebookin Outlander Phev ryhmään. Faceryhmän tiedostoista löytyy mm. kopio tuosta Mitsun 2017 tulleesta Goodwill akun kapasiteettitakuusta, joka takaa että ajoakun kapasiteetista on vähintään 70% jäljellä 8v/160tkm saakka. Koskee käytännössä kaikkia vanhempia Outlander Phevejä.Olisko kenelläkään mitään faktaa että miten Mitsun Akkutakuu toimii, kuinka pitkä se on ja mikä on "raja" jolloin akku on liian kulunut ikäänsä nähden? Netti kun tuntuu olevan pullollaan kaikenlaisia tietoja niin eipä juuri ota selvää, jossain lukee 8v/160tkm jossain lukee 5v ja jossain mainittiin että huollot on pitänyt teettää valtuutetussa huollossa. Aion asian kyllä kysyä paikalliselta Mitsubishi-huollolta, mutta he lomailee vielä ensi viikon.
Käytettyjä akkuja saa 2200-2500 hintaan, noissa on km 120-150 tkm paikkeilla. Kunnosta ei tietenkään mitään tietoa, eli vaihtotyön kun huomioi niin parempi jättää paikoilleen.Olisiko hyvä idea hankkia PHEV ja myydä pois siitä se akku / vaihtaa kuluneeseen akkuun jos siitä saa kunnolla rahaa.
Kuten täällä jo moneen kertaan on sanottu, ei rangesta kannata päätellä yhtään mitään. Range mittari on puhdas guestimaattori, joka arvioi edellisten ajojen ja olosuhteiden mukaan jonkun hattuvakion tauluun. Ainoan oikean tiedon kapasiteetista saa vain WD:llä tai MUT:illa.Alkaa omasta akun kapasiteetti tippumaan kuin lehmän häntä. Ei ole mitattu, mutta range on tippunut loppukesästä lähtien normaalia enempi. Sitä ennen oli kohtuu stabiili pari vuotta. Tänään taisi tulla pohjat. Lähtö liki täysillä akuilla, esilämmitys toki syö vähän kun laturi ei lataa ihan samaa tahtia. Mittariin tuli kauppareissulla 6 km lisää, lisäksi kaupan pihassa ehti olla lämmitys päällä 7 minuuttia. Ajoakun palkki tippui siinä jo puoleen. Pakkasta 2.
Joulun jälkeen menossa pajalle lämmitysongelmien takia, mutta lisäsin tuon ajoakun listalle. Kilometrejä vasta 70tkm
Jep, en kyllä itse ressaisi pelkän mitatunkaan rangen osalta. Työmatkoilla menee 30min lämmityksen ja 10km ajon jälkeen keskimäärin puolet akusta talviaikaan ja uudella ajoakulla. Silti vaikka olosuhteetkin olisi täysin samat on akkupalkki jotain 30-70% välillä työpaikan pihassa, riippuen edellispäivän ajoista, kaasujalasta, latauksen ajoituksesta yms...Jep. Rangesta voi jotain päätellä, mutta ei siitä rangemittarista. Tuota akun varauksen tilaa näyttävää palkkia olen pitänyt kohtuu luotettavana. Range estimaatti taas kertoo mitä kertoo, käytännön range voi olla täysin eri. Joskus puolet estimaatista joskus 50% enempi.
Huollossa kyllä sitten mittaavat. Oma fiilis perustuu täysin käytännön rangeen edellisinä talvina/vuodenaikoina josta nyt ollaan tultu nopeasti alaspäin.
Sanoisin että jos noihin operaatioihin vertaa niin kannattavinta varmaan hukata auto ennen kuin tuollaisia tarvii miettiä. Mulla jäi ns musta Pekka käteen vajaan 300 tkm kohdalla, akku oli jo pöydällä mutta auto jäi itseltä laittamatta loppuun muusta syystä. Kiinnostus pehviin jotenkin meni kun toin model 3 pihaan. Samalla jäi kaikenmaailman lämmitys ongelmat huitsin Nevadaan.Minuakin kiinnostaisi akun vaihto,omalla ajettu jo yli 162 tkm ja ei mene enää takuuseen,kannattaako ostaa käytetty akkupaketti vai vaihtaa laatikon sisälle akkukennot
Vaikka vähän epämiellyttävä suunta onkin niin laitatko linkkiä? Minä en meinaan onnistunut löytämään.
Ajoakun irroitus, löytyy googlella mutta sivusto oli jotenkin nyt alhaalla: 2018PHEVDismantlingGuide.pdfMinä en tuosta löytänyt akun vaihtoon tietoa. Joku muu?
Kiitos vastauksesta! Ehkä maltan tässä sitten odottaa tuonne takuuajan loppupuolelle. Missäs huolloissa olisi tarkoitus tuolle HV-puolelle sitten tehdä jotain? Ei oikein taitu tuo ruotsi noiden auton lappujen kanssa BTW osaatko sanoa hihaheittona, että mitä tuon watchdogin pitäisi näyttää, että kannattaisi sitten viedä testiin? Tiedän sitten haarukan suurinpiirtein, koska ottaa nokka kohti liikettä.Akkutakuisiin ei pitäisi vaikuttaa kuin niiden huoltojen jotka koskevat HV-puolta. Yleistakuuhan tosta on jo ummessa eli sen puolesta tolla ylityksellä ei ole väliä.
Veisin merkkiliikkeen testeihin vasta takuuajan loppu puolella. Näyttäisi siltä että voisit saada uuden akun myöhemmin mutta nyt kalibrointi saattaa nostaa jäljellä olevan kapasiteetin yli 70% ja sen myötä joudut maksamaan testin etkä saa uutta akkua.
Kävin viiko sitten pikatestissä. Akun muiitauksen tulos oli, 27,1ah/67,75% . Ei tehdä täyttä kapasiteettimittausta, koska kapasiteetin tulos hyvä. Hinta testille 85€ ja isompi testi 300€
Auto 17 malli 135000 km .
just niin sanoivat että, yön yli mittauksessa menee yli 70%. Testaaja oli sitä mieltä, aikaisemmat on kuulema aina menneet yli.Onpa jännä että 67.75% on "hyvä" kun alle 70% olisi takuuvaihdon raja?
Kai sen on käytäntö osoittanut että DBCAM kuitenkin nostaa sen 5%..
Meet uudestaan ajoissa ennen akkutakuun päättymistä, näyttäisi siltä että jää alle 70% silloin.just niin sanoivat että, yön yli mittauksessa menee yli 70%. Testaaja oli sitä mieltä, aikaisemmat on kuulema aina menneet yli.