Outlander PHEV ilman tolppaa kotona

chadez

New Member
Liittynyt
12 Elokuu 2022
Moi! Auton vaihto on hyvinkin käsillä ja otsikon mukainen kosla tuntui koeajossa aika kivalta.

Mielestäni käyttö olisi matkojen suhteen aika optimaalista, puolet kilsoista työmatkaa 14km sivu ja työpaikalla latausmahdollisuus.
Yksi ikävä puoli nykyisessä asuinjärjestelyssä on, ettei autolle ole edes lämpötolppaa. Aloinkin kyseenalaistamaan koko homman mielekkyyden, erityisesti talvisaikaan (vaikkakin eteläsuomen talvi), jolloin aamulla lähtiessä auto olisi kylmä ja akku korkeintaan puolillaan. Lisämaksusta saisin hallipaikan, mutta käsittääkseni sielläkään ei pääsisi lataamaan.

Minkälaisia kokemuksia kylmästä käynnistelyn suhteen on ja kuulostaisiko plugarin väärinkäytöltä? Meneekö käytännössä bensalla ajamiseksi aamut? Webasto lienee jonkinmoinen ratkaisu tietysti..

Malli olisi 2014 ja karvan verran alle 200t ajettu, omia kilsoja tulee alle 15t vuodessa ja vuoden - pari pitäisin.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tuohan on ihan sun omista mieltymyksistä kiinni. Webastolla toi olisi sulle tosiaan parhaimmillaan. Kyllä mä itse ottaisin tuollaisessa tilanteessa mutta huolehtisin ettei autoa säilytetä akku tyhjänä esim. SAVE tai CHARGE -nappien avulla. Kannattaa myös kiinnittää huomiota akun kuntoon ostaessa.
 

chadez

New Member
Liittynyt
12 Elokuu 2022
Hyvä vinkki. Täytyy tutustua noihin latausmoodeihin.
Ko. yksilön akusta on merkkiliikkeen raportissa 66,7% SOH, tämä lienee aika normaali tuon verran ajetulle? Kukapa tietää millainen mustapekka tuon kanssa käteen sitten jää. Myyjäliike ei anna käyttää omaa lukijaa, saisikohan huoltamolta jotenkin kattavamman raportin akusta puretusta energiasta, yksittäisistä kennoista yms?
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Et sinä tuolla sitä 14km siivua takaisin töihin lataukseen pääse, vaikka ei lämmitystä käyttäisi ollenkaan kumpaankaan suuntaan. 25km max.
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Ihan ok auto tuohon käyttöön. Se että pääsee töissä lataamaan mutta ei kotona, vastaa työmatkakäytössä käytännössä ihan sitä että voi kotona ladata mutta ei töissä. Eli yksi lataus per työpäivä, ja tämähän on monelle ihan normaali tilanne.

Eri asia sitten miten paljon tulee kaikkea muuta ajelua, joita varten ei sitten kotona pääse lataamaan.
 

chadez

New Member
Liittynyt
12 Elokuu 2022
Eipä tullut kauppoja tuosta yksilöstä, ei sopinut myyjälle että lukisin akun tiedot omalla lukijalla ja muutenkin oli aika rähjääntynyt.
Siispä seuraavaan: 2014, 170tkm, webasto, kaistavahti ja adaptiivinen vakkari. Eka koeajo meni höpöksi kun etujarrut laahasi niin että keskikulutus oli 12l/100km, eikähän tuo muutenkaan käyttäytynyt kunnolla. Liike lupasi korjauttaa (liekö vai käyttävät satulat auki.. kunhan ei olisi kiekot kierona jo kun ravisteli rattia) ja huomenna uusi yritys, tällä kertaa toivottavasti täydellä akulla. Tähän liittyen, kun ei ole tuttua, miten ajaisin koeajosa rangetestin niin ettei moottori lähtisi käyntiin? Eco-moodi päälle, eikä kaasua pohjaan? Voisin ajaa lähes oikean työmatkapätkän.

Tuulilasia ei varmaankaan tuon kaistavahdin takia ole raaskittu uusia, vaikka isot iskemät on, joista yksi näyttäisi aloittelevan halkeamista. Tarjoukset autojerrystä 600-1000€ vaihdolle.. mitenkäs hyvin noita nykyään saanevatkaan korjatuksi?

Ongelmista huolimatta sain ainakin akun tiedot lukaistua, kuva alla. Myyjä sanoi että ovat joskus teettäneet jonkun sortin balansoinnin kauppahintaan, onko arvausta tehdäänkö näille mitsun liikkeessä yleensä kunnon dbcam, vai vain ajetaan tyhjäksi ja ladataan hitaasti täyteen? Paljonko noilla operaatioilla on realistista saavuttaa? Prosentti? Kaksi?

Voisihan tämä SOH olla parempikin, aika kovasti on syklejä kertynyt. Parempi toki kuin edellisessä kokelaassa, mutta niin on hintakin..
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20220816-181001_PHEV Watchdog Free.jpg
    Screenshot_20220816-181001_PHEV Watchdog Free.jpg
    87.4 KB · Lukukerrat 174

chadez

New Member
Liittynyt
12 Elokuu 2022
Jarruremontin jälkeen täydellä akulla koeajo saattoi kyllä nostella suupieliä, nätisti kulki! :)
Sain ajettua työmatkalenkin ja vähän päälle akullisella, yhteensä sähkömatkaa kertyi 35,4km. Ei mielestäni huono, kitkarenkailla. Taidan kokeilla tuota kitkoilla vuoden ympäri ajoa, hiljaiset ainakin ovat ja ihan hyvin käyttäytyi auto. Ainut huoli alla olevien kumien kanssa on, etteivät olleet edessä ja takana samaa sarjaa tai edes merkkiä. Ilmeisesti liian suuri heitto ympärysmitassa aiheuttaisi vikatilanteen? Liekö muutoin ok tilanne?
Alla vielä statsit ajosta:
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20220820-214637_PHEV Watchdog Free.jpg
    Screenshot_20220820-214637_PHEV Watchdog Free.jpg
    62 KB · Lukukerrat 140
Ylös Bottom