Outlander phev kannattavuus isoilla kilometrillä?

Tomywa

New Member
Liittynyt
30 Heinäkuu 2014
Newbie kysymys, toivottavasti paikka on oikea.

Nyt on alla Subaru Outback 2,5 bensakoneella. Kulutus 8,2 eli maahantuojan ilmoituksen mukainen. Kilometrejä kertyy vuodessa 35-40 tkm.

Olen kovasti kaivellut nettiä ja lukenut esitteitä yms mutta en ole löytänyt vastausta, toivottavasti täällä herää aiheesta keskustelua.

Phev kiinnostaa pienen päästön/ kulutuksen kannalta. (Ja onhan se todella hieno auto muutenkin...)

Lataamista töpselistä en pysty päivisin töissä/asiakaskäynneillä ainakaan toistaiseksi tekemään. Kotona latausmahdollisuus on mutta on myös mahdollisuus autoetuun firman bensoilla...

Kysymykseksi herääkin, työmatka yht n 55km, josta 35km moottoritietä per suunta päivittäin, mikähän mahtaa olla hybridikäytön kulutus, en lukemieni juttujen perusteella ymmärrä onko se tosiaan 1,9l /100km vai kuten epäillen jotain ihan muuta...

Eli kannattaako katsoa kuitenkin outlanderin diesel versiota..

Tähän ei kukaan tapaamistani automyyjistä ole osannut sanoa oikeastaan mitään, tuntuu että myyvät vain mitä heillä sattuu hyllyssä olemaan...
 

jtp_fi

New Member
Liittynyt
10 Syyskuu 2013
Vs: Outlander phev kannattavuus isoilla kilometrillä?

Tuohon on varmaan aika vaikea antaa kattavaa vastausta, kulutuskin riippuu niin monesta eri asiasta.

Mitäs jos pyytäisit auton koeajoon ja testaisit kulutusta tuolla työmatkalla? Eli ensin autoliikkeestä kotiin, siellä täyteen lataus ja sitten työmatkakeikka ja takaisin kotiin. Phev kertoo sulle paljonko keskikulutus tuolla reissulla oli. Siitä voisi sitten laskea paljonko polttoainetta säästyisi verrattuna diesel-versioon. Ilmastoinnin käyttö ajon aikana syö akustoa ehkä noin 10%.

Itselläni keskikulutus kävi jo 1.6 litrassa/100 km. Sitten kävi semmonen kuvio jota en osannut ennakoida eli käynnistyksen yhteydessä auto starttasikin bensamoottorin ja inforuudussa luki: engine started to maintain fuel system. Ohjekirjasta piti tsekata mitä se tarkoittaa ja siellä kerrottiinkin että jos auto on pitkään tankkaamatta (bensaa) niin polttomottori käynnistetään systeemin ylläpitämiseksi. Olin tankannut auton viimeksi huhtikuussa täyteen kun kilsoja oli noin 5000 ja sen jälkeen ajanut 3000 km enempi vähempi pelkästään sähköllä. Nyt piti sitten ajaa tankkiin sen verran tilaa että sai tankattua vaaditut 15 litraa jolloin auto suostui taas toimimaan pelkästään sähköllä.
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Outlander phev kannattavuus isoilla kilometrillä?

Sanoisin, että töihin päin kulutus voi olla se 1,9l/100km. Jos et pysty lataamaan töissä autoa menee kotimatka sitten bensalla, jolloin kotimatkan kulutus on luokkaa 7-9l/100km, riippuen nopeudesta ja muista olosuhteista. Toki myös akkuja hyöynnetään, sillä moottori lataa akkuja hieman myös hybridi moodissa ja lisäksi jarrutusenergia otetaan talteen.

Optimitilanteessa 110km edestakainen matka, ilman lisälatausta on luokkaa 4-6l/100km. Kaikki muu päivittäinen ajo ilman lisälatausta saattaa kasvattaa keskikulutusta tuosta vielä.
Lisäksi kannattaa huomioida että lataaminen normalista pistorasiasta on hidasta puuhaa. Ladata pitää vähintään tunnin yhtä jaksoisesti, että siitä on oikeasti mitään hyötyä. Tunnin latauksella pääsee noin 10km.

Tähän kaikkeen vaikuttaa sitten myös suomen talvi. Itse pääsen plussa keleillä työmatkat 0l/100km, mutta talvella huonoimmassa tapauksessa kulutus on ollu 11l/100km. Tällöin auto ei käytä akkuja juuri lainkaan.

Siltikin valitsisin ehdottomasti PHEV:in dieselin sijasta. Alhainen käyttövoima + autovero dieseliin verrattuna ja mahdollisuus ajaa lyhyet matkat kokonaan sähköllä todella edullisesti, yhdistettynä dieselin voimaan - auton silti ollessa todella hiljainen - on aika lyömätön yhdistelmä. :peukku

Lisäksi nelivetojärjestelmä toimii dieseliä paremmin sähkömoottorin korkean väännön ja ohjattavuuden takia.
 

tiko

New Member
Liittynyt
18 Marraskuu 2013
Vs: Outlander phev kannattavuus isoilla kilometrillä?

Olen ajanut Hyvinkäältä Helsinkiin ja takaisin, edestakainen kulutus on noin 5,5l/100km. Tämän hetkiseltä asuinpaikaltani kylälle on noin 45km ja tie on tosi vaihteleva, kasikympin rajoitusta käytännössä kokoajan. Parhaimmillani olen päässyt alle 4l/100km, ajomatkaa tulee yhteensä noin 100km. Ajonopeus vaikuttaa todella paljon, sekä kuinka alamäessä pystyy ottamaan energiaa talteen. Jos ajaa moottoritiellä 110 tai 120 km/h, vaikutus on myös kova.

Minulla on mittarissa reilut 15 000km ja keskikulutus on 5,6l/100km. Ajan paljon maantieajoa. Käyppä katsomassa tuosta linkistä lisää http://www.insideoutlander.boards.net/thread/441/best-range-on-ev?page=1&scrollTo=4759

Muuten auto kyllä koukuttaa ajajansa varsin pian, sillä tuo sähkön hiljaisuus ja vääntö on todella upea kokemus.
 

Tomywa

New Member
Liittynyt
30 Heinäkuu 2014
Vs: Outlander phev kannattavuus isoilla kilometrillä?

Kiitos vastauksista ja vinkeistä, juuri näitä asioita olen pähkäillytkin.

Haen huomenna koeajoon Phevin ja testaan tuon oman vakioreittini, tosin nyt niillä akuilla joita sattuu autossa ladattuna olemaan... Todella kiva päästä testaamaan myös tuo vääntö ja automaatin toiminta.

Tikon 5,6l ei kuulosta autoon nähden ollenkaan pahalta keskikulutukselta, itselläkin tosiaan maantieajoa tulee melko reippaasti.
 

Tomywa

New Member
Liittynyt
30 Heinäkuu 2014
Vs: Outlander phev kannattavuus isoilla kilometrillä?

Tänään tilattu, pari viikkoa toimitus...

Koeajo keskustassa pörräämistä ja moottoritietä Keravalle, kulutus 2,7 - akut oli täynnä lähtiessä ja tyhjänä lopuksi.

Takaisinpäin kulutus oli 7,8l/100, en siis hissutellut.

Pitää opetella "best practices" kun saa auton alle..

Ajotuntuma dieselin verrattuna ihan erilainen, pysyy ihan eri tavalla tiessä, olisiko painopiste akkujen takia matalampi tms. Joka tapauksessa, tilaus on tehty ja innolla odotellaan... :)
 

jtp_fi

New Member
Liittynyt
10 Syyskuu 2013
Vs: Outlander phev kannattavuus isoilla kilometrillä?

Onneksi olkoon tilauksesta, nopeasti saat auton ajoon!
 

tiko

New Member
Liittynyt
18 Marraskuu 2013
Vs: Outlander phev kannattavuus isoilla kilometrillä?

Hieno homma, onneksi olkoon! Me ensimmäiset saimme auton juuri talvea vastaan, marraskuussa, ja kyyti oli aika kylmää ;D. Nyt kun olen ajanut autolla nuo 15 000km:ä olen kyllä tyytyväinen autoon. Tosi nopeasti sait omasi, minä odotin omaani kahdeksan kuukautta.
 

jols

Outlander Instyle Navi 2,2 TC-SST '11 MB C CDI A T
Liittynyt
16 Helmikuu 2008
Vs: Outlander phev kannattavuus isoilla kilometrillä?

Minä testasin omalla työmatkalla eräänä maanantaina, 90 km suuntaansa, akut olivat esittelyautosta viikonlopun aikana käytännössä tyhjentyneet ja mentiin melkeinpä koko ajan bensalla. Motarilla kulutuksessa pääsi just alle kympin...

Testasin toisen kerran kun oli juuri ladattu ja en mennyt motarille vaan ajelin kaupungissa niin sillä pääsi noin 30 km. Mukavaa tuo hiljaisuus ja väännön tunne. Hauska seurattavahan tuo on kulutuksen suhteen ja saa varmaan aikaan sen että yrittää minimoida kulutusta ja yrittää päästä mahdollisimman pienellä mutta onko se sen väärti? Talvella säästettävä penkinlämmityksissä ja ehkä lämmityksessäkin jne. Ei minulle ainakaan sovi mutta hyvä että tulee vaihtoehtoja ja kehitystä tapahtuu!
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Outlander phev kannattavuus isoilla kilometrillä?

Joo kyllähän tuo kannustaa ajamaa pihisti, jopa niin, että välillä kismittää kun joutuu kiihdyttämään rajummin ja kulutus nousee nollasta heti pariin litraan satkulla :driver

On totta että täyttä hyötyä ei vielä saa kaikkina vuodenaikoina, eikä kaikilla ajotyyleillä / matkoilla. Joillekin tuo sopii paremmin kuin toisille. Sen olen kuitenkin omalla kohdallani huomannut että paluuta ei enää ole, ellei ole pakko. Muiden autojen ajaminen on tuntunut kivikautiselta Outlander PHEV:in jälkeen.

Polttomoottorilla on ovela etulyöntiasema kylmissä ilmastoissa käytön osalta, kun huono hyötysuhde kääntyy tavallaan eduksi, erillisen lisälämmityksen tarpeen puuttuessa. Joo toki dieseleissä on joo mutta silti moottori tuottaa osan lämmöstä.


Jännä nähdä minne kehitys lähteen menemään. Tullaanko esim. autoja tulevaisuudessa lämpöeristämään jotenkin paremmin lämpöhukan minimoimiseksi tms. Olettamus kuitenkin on, mikä tahansa autoa tulevaisuudessa liikuttaakin, niin en usko että sen hyötysuhde tulee olemaan yhtä tuhlailevainen, kuin nykypolttomoottorin.
 
Ylös Bottom