Outlander PHEV MY16 myyty 2017 vuosimallina, menikö oikein?

Wilbur

New Member
Liittynyt
8 Elokuu 2021
Heippa foorumilaiset,

Ostin hiljattain käytetyn Ruotsin-tuonti Outlander PHEV'n. Autoliike myi sen 2017 vuosimallisena, ilmoituksessa maininta, että käyttöönotto 05/2017. Rekisteröintitodistuksen/osa 1 mukaan käyttöönottopäivä on 7.4.2017.

Auton itselleni saatuani ja siihen nyt paremmin tutustuttuani olen todennut, että MY16 se kuitenkin on:
- käsijarru mallia kahva, eikä sähköinen kuiten MY17 (tosin taidan olla tähän pikemmin tyytyväinen)
- brake auto hold -nappi puuttuu
- ev-nappi puuttuu
- blind spot warning -nappi puuttuu

Tähän johtopäätökseen tulin auton ominaisuuksia tutkimalla ja MY16 ja MY17 käsikirjoja vertailemalla.

Kaiken kaikkiaan MY16 ja MY17 väliset erot taitavat kuitenkin olla aika vähäiset.

Pyydän neuvojanne, kokeneemmat foorumilaiset: menikö tämä nyt aivan oikein? Voiko ja kannattaako autoliikkeeltä vaatia hinnanalennusta? Kaipa se vaikuttaa auton arvoon joskus sitä poiskin vaihtaessani, että kumpaa vuosimallia se on?
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Vuosimallista jos ollut puhe, niin 2017 tuo on ensirekisteröinnin mukaan.

Mallivuosi (ModelYear) on sitten toinen asia ja se lienee 2016. Eli auto on ollut esim. myyntivarastossa hetken.

Oman entisen uutena ostetun Outtiksen mallivuosi oli 2019 ja vuosimalli oli 2018. Ostin tuon loppuvuodesta ja meni rekisteriin 2018 puolella.
 

Wilbur

New Member
Liittynyt
8 Elokuu 2021
Kiitos vastauksesta, PajeGIs. Vuosimalli ja mallivuosi (MY) ovatkin siis eri asia.

Hyvä etten heti ekana lähtenyt kauppiaalle räyhäämään. :)

Oon ajellut PHEV'illäni nyt n. 1.500 km ja ollut tyytyväinen. Ainut mikä vähän yllätti, oli bensakoneen janoisuus moottoritienopeuksissa. Meno-paluu-reissulle Hki-Tre lähdin täydellä tankilla ja paluumatkalla piti jo tankata Keimolassa kun bensavalo alkoi vilkkumaan.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Mallivuosi - vuosimalli, pitäisin näitä kyllä ihan samana asiana, minusta suo "malli" sana kertoo enemmän juuri tuosta autotehtaan vuosikerrasta. Jos varaosaa hakiessa kysytään vuosimallia, kerron kyllä jotain muuta kuin ensirekisteröinti vuoden. Enkä ole kyllä huomannut käytettävän mallivuosi ilmaisua.
 

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Mallivuosi - vuosimalli, pitäisin näitä kyllä ihan samana asiana, minusta suo "malli" sana kertoo enemmän juuri tuosta autotehtaan vuosikerrasta. Jos varaosaa hakiessa kysytään vuosimallia, kerron kyllä jotain muuta kuin ensirekisteröinti vuoden. Enkä ole kyllä huomannut käytettävän mallivuosi ilmaisua.
Varaosakaupassa kysyvät aina rek no --> sen perusteella osat löytyy.
 

Royce

New Member
Liittynyt
2 Maaliskuu 2021
Yleensä autokauppiaat myy huijaten uudempana , eli 2016 autoa, mikä otettu käyttöönkin 2016 puolella ,myydään 2017 mallisena.

Tässä tapauksessa siis , otteessa oleva ensimmäinen käyttöönotto 7.4.2017 ,eli auto on rehellinen 2017 .
vaikkakin ylivuotista mallia ,koska EV nappi puuttuu . Uutena jäänyt jollekin varastoon seisomaan hetkeksi.

Tuo bensankulutus kuullostaa isolta äkkiseltään ?
Paljonko se siis vei ? hki-tre on alle 200km eikö?
Itse kävin ajaa 350km lenkin vasta kesällä ja kulutus näytti 6L , 100km motaria ,loput 80-100kmh aluetta ,reilulla ajolla
 

Beavis

Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Tuo että vuosimalli ja mallivuosi olisi eri asioita, ei ole mikään virallinen totuus. Joku on vain keksinyt että sanat kääntämällä voisi puhua eri asioista.

Auton tekninen vuosimalli katsotaan VIN-koodista, jossa 10. merkki kertoo auton vuosimallin. Mm. täällä taulukko:

https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_identification_number?wprov=sfla1

Auton käyttöönottovuosi ilmenee rekisteriotteesta. Se voi heittää joskus useammankin vuoden vuosimallista.

Näiden kahden sekoittaminen aiheuttaa paljon hämmennystä ja myös todellisia ongelmia. Siksi pitäisin käsitteet aina erillään, enkä lähtisi sekoittamaan pakkaa mallivuosi vs. vuosimalli -teoretisoinneilla.

Nettiauton ilmoituksissakin on täytettävänä sekä käyttöönottoajankohta että vuosimalli, ja myyjien soisi täyttävän nämä oikein.

Ja näin phev-foorumilla kun ollaan, niin pakko mainita että MY2013 phevejä tuntuu olevan yllättävän monella, kun huomioidaan että Euroopan myynti alkoi MY2014:lla (runkonumeron 10. merkki on E)
 
Viimeksi muokattu

58make

New Member
Liittynyt
23 Elokuu 2021
Sijainti
Valkeala
Meille tuli maanantaina 2015 mallinen Outlander, kuitenkin auto on mallivuoden 2016 tuote, näissä kuten muissakin merkeissä on joskus
ongelmia osien hankinnan kanssa.
 

Beavis

Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Ongelmiaha ei ole, kun tietää auton todellisen vuosimallin, eikä mene tilaamaan osia käyttöönottovuoden mukaan. Sitten erikseen on joillain valmistajilla vuosimallin aikana tapahtuneita muutoksia, jolloin puhutaan esimerkiksi vuosimallista 2017.5
 

Royce

New Member
Liittynyt
2 Maaliskuu 2021
Se kuka /ketkä autoa osaa korjata ja itse korjaa ,tietää kyllä mitkä osat tilaa ja käy.Ja tietää osien ja autojen erot .

Nythän taisi olla kysymys siitä ,onko huijausta myydä autoa uudempana kuin varusteiltaan onkaan .
Tekniset edellytykset ja vaatimukset kulkee aina käyttöönoton mukaan , ei korin mallin mukaan.
Tästä syystä itselläni on ainakin auto sen vuotinen kuin on eka käyttöönotto otteessa.
ja ostaessa, jos myyjä sanoo 2017 ,otteessa pitää olla 2017 , ei 2016 .
silmä näyttää loput, onko uusi vai vanha korimalli ,facelift ymym

Suomessa myös auto kulkee rek.todistuksen mukaan mikä siinä lukee.
Lopuista voi sitten vääntää ja kääntää miten kukakin .
 

Beavis

Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Ei siinä ole mitään väännettävää. Auto on otettu käyttöön silloin kun otteessa lukee, ja auton tulee täyttää tosiaan käyttöönottohetken mukaiset vaatimukset.

Se ei kuitenkaan muuta sitä, että auton varustelu ja tekniikka ei ota kantaa käyttöönottohetkeen, vaan riippuu vuosimallista, jota ei lue rekisteriotteessa. Tätä varten pitää katsoa sitä runkonumeroa.

Kuten mainittua, näitä kahta ei pidä sekoittaa keskenään, eikä näistä siten saa vääntöä aikaiseksi, kun käytetään asianmukaisia termejä.

Ja tosiaan se joka autoja itse korjaa ja tietää siitä mitään, ymmärtää tilata osat vuosimallin eikä käyttöönottovuoden mukaan. Olisi vain suotavaa että tämän osaisivat vähemmän autoja korjailevatkin autoilijat. Ihan senkin takia että tietää mitä ostaa, itselleni voisi ketjun aloittajan tilanteessa tulla pettymyksenä esim. EV-napin puuttuminen.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Ja kyllä käytetyn auton hinta menee tehtaan mallivuoden mukaan eikä käyttöönoton, vaikka mitään eroa ei tekniikassa olisikaan. Myöhäisempi käyttöönotto näkyy ehkä kunnossa ja kilometreissä.
Toisaalta esim Wilburin tapauksessa tuo ei välttämättä ole edes ollut tahallista jos käytettyjen kauppa, vaatii hieman tietoa ja aikaa jotta eri merkkien ja mallien oikeat vuosimallit saa tarkistettua.
 

Royce

New Member
Liittynyt
2 Maaliskuu 2021
eli .. meinaat että tuo 16 auto myytiin 17 hinnalla vai ?
noo kuka myy milläkin
ostajan puolelta , riippuu mitä on ostamassa ,
itse kun ostin oli 3 vaatimusta muista ei niin väliä.. ev nappi ,sähköinen lämmitin sekä penkinlämmittimet
koska ilman noita voi ostaa normi bensa auton talveksi . Tuo kun ei muuten ilman kikkailuja mene pelkällä sähköllä eikä anna lämpöäkään.
enkä kattonu vin:iä :) vaan katoin keskikonsoliin ja pohjan alle.
Sen sain mitä olin ostamassa.
 

Wilbur

New Member
Liittynyt
8 Elokuu 2021
Yleensä autokauppiaat myy huijaten uudempana , eli 2016 autoa, mikä otettu käyttöönkin 2016 puolella ,myydään 2017 mallisena.

Tässä tapauksessa siis , otteessa oleva ensimmäinen käyttöönotto 7.4.2017 ,eli auto on rehellinen 2017 .
vaikkakin ylivuotista mallia ,koska EV nappi puuttuu . Uutena jäänyt jollekin varastoon seisomaan hetkeksi.

Tuo bensankulutus kuullostaa isolta äkkiseltään ?
Paljonko se siis vei ? hki-tre on alle 200km eikö?
Itse kävin ajaa 350km lenkin vasta kesällä ja kulutus näytti 6L , 100km motaria ,loput 80-100kmh aluetta ,reilulla ajolla
Tarkalleen reitti oli pituudeltaan 402 km (Google Maps), liikkeelle kotoa Hgistä ajoakku täynnä, motaria 130 km/h vauhtia, charge/save -nappi käytössä motarilla, pyörähdys Nokialla, siitä Treelle ja motaria illalla rankkasateessa kotiin. Keskikulutus auton mittarin mukaan muistaakseni 10,7 litraa / 100 km. Ja tosiaan Keimolassa eli n. 375 km kohdalla piti mennä tankille.

Kun tankin vetoisuus 45 l ja bensavalon helkkyessä 7 l jäljellä, niin aika oikeassa tuo varmaan on (38 l / 3,75 =) 10,13 l/100 km.

Mutta onko se enemmän kuin pitäisi? Edellinen isohko tila-autoni 2 litran bensakoneella jäi varmasti tollasella reissulla ja ajolla alle 9 litraan satasella. Tosin siinä ilmastointi sökö eikä satojen kilojen ajoakkuja painamassa.

Tänään auto herjasi alhaista rengaspainetta ja kaikkiin kumeihin meni ilmaa kyllä, voiko se vaikuttaa noin paljon?
 

Royce

New Member
Liittynyt
2 Maaliskuu 2021
Kyllähän tietysti rullaa huonommin jos on vajausta renkaissa, muutenkin monet taitaa pitää aika kovia paineita mitsuissa ,kun tuo on aika painava möhkö.
Mutta eniten nostaa kulutusta tuo charge nappi. Itse ajoin tuon 350km ihan normi tilassa 6L/100km .
Sen huomaa ajossakin kun laittaa charge päälle ,se ei kulje niin kevyesti ,
lataus ottaa extra tehoja bensakoneesta ,auton kuljettamisen lisäksi .
70km/h nopeudessa ja yli kytkee suoravedon bensakoneesta etupyörille.

Muutenkin motari nopeuksilla kun nostaa vauhtia 100km/h 120 tai 130 kulutus nousee aika jyrkästi
esim Bensa rav4 nosti kulutusta normi 80-100km/h ajosta, verraten motari nopeuksilla melkein 2 litraa,painava auto ja tuulipintaa.
 

Wilbur

New Member
Liittynyt
8 Elokuu 2021
Tuo että vuosimalli ja mallivuosi olisi eri asioita, ei ole mikään virallinen totuus. Joku on vain keksinyt että sanat kääntämällä voisi puhua eri asioista.

Auton tekninen vuosimalli katsotaan VIN-koodista, jossa 10. merkki kertoo auton vuosimallin. Mm. täällä taulukko:

https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_identification_number?wprov=sfla1

Auton käyttöönottovuosi ilmenee rekisteriotteesta. Se voi heittää joskus useammankin vuoden vuosimallista.

Näiden kahden sekoittaminen aiheuttaa paljon hämmennystä ja myös todellisia ongelmia. Siksi pitäisin käsitteet aina erillään, enkä lähtisi sekoittamaan pakkaa mallivuosi vs. vuosimalli -teoretisoinneilla.

Nettiauton ilmoituksissakin on täytettävänä sekä käyttöönottoajankohta että vuosimalli, ja myyjien soisi täyttävän nämä oikein.

Ja näin phev-foorumilla kun ollaan, niin pakko mainita että MY2013 phevejä tuntuu olevan yllättävän monella, kun huomioidaan että Euroopan myynti alkoi MY2014:lla (runkonumeron 10. merkki on E)
Tsekkasin omastani, VIN-koodin 10. merkki on G eli MY16. Vaikka käyttöönotto 7.4.2017.
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Tuo että vuosimalli ja mallivuosi olisi eri asioita, ei ole mikään virallinen totuus. Joku on vain keksinyt että sanat kääntämällä voisi puhua eri asioista.

Auton tekninen vuosimalli katsotaan VIN-koodista, jossa 10. merkki kertoo auton vuosimallin. Mm. täällä taulukko:

https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_identification_number?wprov=sfla1

Auton käyttöönottovuosi ilmenee rekisteriotteesta. Se voi heittää joskus useammankin vuoden vuosimallista.

Näiden kahden sekoittaminen aiheuttaa paljon hämmennystä ja myös todellisia ongelmia. Siksi pitäisin käsitteet aina erillään, enkä lähtisi sekoittamaan pakkaa mallivuosi vs. vuosimalli -teoretisoinneilla.

Nettiauton ilmoituksissakin on täytettävänä sekä käyttöönottoajankohta että vuosimalli, ja myyjien soisi täyttävän nämä oikein.

Ja näin phev-foorumilla kun ollaan, niin pakko mainita että MY2013 phevejä tuntuu olevan yllättävän monella, kun huomioidaan että Euroopan myynti alkoi MY2014:lla (runkonumeron 10. merkki on E)
Suomessa nyt vain yleisesti vuosimalli juontaa ensirekisteröintipäivästä. Mallivuosi sitten tulee englannin-kielisestä sanasta Model Year, joka kuvaa auton tietyn vuoden teknistä versiota.

Autoa liikkeeseen myydessä ensirekisteröintipäivä antaa vuoden millä auto hinnoitellaan. Kun liike sitten myy autoa, se miellellään sekoittaa vuosia sen mukaan, mikä ostajalle kuulostaa parhaalta. Näin etenkin kun auto ensirekisteröity aivan vuoden lopussa.

VIN tosiaan kertoo mallivuoden (MY) tarkalleen, jos sillä on merkitystä. Saa siitä muutakin tietoa, esim. valmistusmaan, sekin on joillekin tärkeää.
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Juuri nyt alkaa olla aika kun autoliikkeet alkavat myydä mallivuoden 2022 autoja. Mutta jos ne rekisteröidään tämän vuoden puolella ne ovat vuosimallia 2021 ja sen mukaan hinnoittelu menee, kun liike niitä aikanaan ostaa kuluttajilta vaihtoautoina tai suoraan. Tämän vuoksi esim. nykyisen kulkineeni halusin rekisteriin vasta vuoden 2021 tammikuussa, vaikka olisin sen saanut autokaupassa jo marraskuun 2020 lopulla. Vaikka hintaero ei ole suuren suuri kun autoa aikanaan myyn, on siinä taulukkohinnassa tonnin parin ero.
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Suurin osa ostajista ei välitä teknisestä mallivuodesta yhtään mitään. Aloittajan tapauksessa ei asiasta huijausta saa muuten kuin jos myytäessä on ilmoitettu MY2017 varusteita (sähköinen käsijarru, EV-tila...), mitä autossa ei ole. Tällöinkin korvaukset asian riitauttamisen jälkeen olisivat todennäköisesti muutamia satasia.
 

Beavis

Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Suomessa nyt vain yleisesti vuosimalli juontaa ensirekisteröintipäivästä.
Suomessa on yleinen väärinkäsitys, että ensirekisteröintipäivä määrittää vuosimallin. Se ei tee käytännöstä mitenkään oikeata.

Ihan viranomaistasolla käytetään termiä vuosimalli kuvaamaan auton teknistä vuosimallia, tämä näkyy mm. Kilpailu- ja kuluttajaviraston päätöksissä, joissa on käsitelty nimen omaan tapauksia, joissa kuluttaja on ostanut auton luullen sen olevan vuosimallia x, koska auto oli rekisteriotteen mukaan käyttöönotettu kyseisenä vuotena. Sitten jälkikäteen kävikin ilmi että auto on vanhempaa vuosimallia. Enpä usko että viraston käsittelyssä paljon auttaa, jos automyyjä menee selittämään nettifoorumilta oppimiaan termejä, että vuosimalli katsotaan otteesta ja mallivuosi VIN-koodista.


Jokainen saa toki puhekielessään käyttää mitä termejä haluaa, mutta ei sitten kannata ihmetellä miksi jotkut kyselee että miksi "MY2017:ssä" Phevissä ei olekaan EV-nappia, tai miksi "MY2016" Phevissä on faceliftaamaton kori (vastaus: ne on oikeasti MY2016 ja MY2015, jotka on otettu käyttöön vasta seuraavana vuonna). Ja kannattaa siis muistaa että asiassa on olemassa myös viranomaisten kanta, eli edes jonkinasteinen virallinen totuus.

Vähemmän virallisissa yhteyksissä mm. Nettiauton ilmoituslomakkeella on täytettävänä kohdat "Vuosimalli" ja "käyttöönottopäivä" erikseen. Sen sijaan "mallivuotta" ei ilmoitukseen pyydetä täyttämään. Suotavaa siis olisi, että myyjät laittavat näihin oikeat tiedot, eivätkä kahteen kertaan käyttöönottoajankohtaa.

Vielä kun mietitään sanojen merkitystä, niin "vuosimalli" kuvaa siis auton mallia, siis muotoilua, ominaisuuksia, tekniikkaa ja varustelua. Olisi hieman hämäävää ajatella että nämä ominaisuudet muuttuisivat kun auton rekisteröinti lipsahtaakin tammikuulle joulukuun sijasta. Sen sijaan termi käyttöönottopäivä tai ensirekisteröintipäivä on täysin selkeä kuvaamaan tarkoittamaansa ominaisuutta.

Suurin osa ostajista ei välitä teknisestä mallivuodesta yhtään mitään.
Tämä riippuu enemmän autoyksilöstä kuin ostajasta. Jos kyseisten vuosien välillä on tapahtunut täydellinen malliuudistus, niin kyllä sitä ostajaa kiinnostaa onko ostamassa vanhaa vai uutta mallia. Koska rekisteröintivuosi ja mallinimi voivat olla samat, näiden autojen ero ilmenee papereissa vain vuosimallista, eli siitä VIN-koodin 10. merkistä. Facelift ilmenee toki kuvistakin, mutta esim MY2020 Phevissä on aikaisempia vuosimalleja isompi akku, joka ei ilmene mistään muusta kuin tarkistamalla auton vuosimalli, oli käyttöönottovuosi sitte mikä tahansa (toki siinä on myös isompi moottori, mikä ilmenee rekisteriotteesta).

Molemmilla vuosilla on siis merkitystä. Itse kun ostin oman PHEVini, niin annoin pientä arvoa sille, että se on MY2014 mutta käyttöönotettu vasta lokakuun lopulla 2014. Se on siis ollut keräämässä kuraa maanteillä yli vuoden lyhyemmän ajan kuin ensimmäiset MY2014 Phevit, jotka pääsivät liikenteeseen jo loppukesästä 2013. Sen sijaan tiedän että MY2015 Phevi, joka on otettu käyttöön samaan aikaan omani kanssa, on todennäköisesti jälkimarkkinoilla hieman halutumpi, vaikka mitään konkreettisia teknisiä muutoksia ei noiden vuosimallien välillä tapahtunutkaan.

Ajan myötä näiden asioiden merkitys pienenee, mutta esim ostaessa vuosimallin mukaan kolmivuotiasta autoa, voi kiinnostaa tietää onko auto ollut oikeasti liikenteessä kaksi, kolme vai jopa neljä vuotta. Ja ostettaessa käyttöönottoajankohdan mukaan parivuotiasta Pheviä, voi kiinnostaa onko se isommalla akulla vai pienemmällä akulla, mikä selviää tarkistamalla vuosimallin, mutta ei käyttöönottovuodesta.
 
Viimeksi muokattu

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Tämä riippuu enemmän autoyksilöstä kuin ostajasta. Jos kyseisten vuosien välillä on tapahtunut täydellinen malliuudistus, niin kyllä sitä ostajaa kiinnostaa onko ostamassa vanhaa vai uutta mallia. Koska rekisteröintivuosi ja mallinimi voivat olla samat, näiden autojen ero ilmenee papereissa vain vuosimallista, eli siitä VIN-koodin 10. merkistä. Facelift ilmenee toki kuvistakin, mutta esim MY2020 Phevissä on aikaisempia vuosimalleja isompi akku, joka ei ilmene mistään muusta kuin tarkistamalla auton vuosimalli, oli käyttöönottovuosi sitte mikä tahansa (toki siinä on myös isompi moottori, mikä ilmenee rekisteriotteesta).

Molemmilla vuosilla on siis merkitystä. Itse kun ostin oman PHEVini, niin annoin pientä arvoa sille, että se on MY2014 mutta käyttöönotettu vasta lokakuun lopulla 2014. Se on siis ollut keräämässä kuraa maanteillä yli vuoden lyhyemmän ajan kuin ensimmäiset MY2014 Phevit, jotka pääsivät liikenteeseen jo loppukesästä 2013. Sen sijaan tiedän että MY2015 Phevi, joka on otettu käyttöön samaan aikaan omani kanssa, on todennäköisesti jälkimarkkinoilla hieman halutumpi, vaikka mitään konkreettisia teknisiä muutoksia ei noiden vuosimallien välillä tapahtunutkaan.

Ajan myötä näiden asioiden merkitys pienenee, mutta esim ostaessa vuosimallin mukaan kolmivuotiasta autoa, voi kiinnostaa tietää onko auto ollut oikeasti liikenteessä kaksi, kolme vai jopa neljä vuotta. Ja ostettaessa käyttöönottoajankohdan mukaan kaksivuotiasta Pheviä, voi kiinnostaa onko se isommalla akulla (MY2020) vai pienemmällä akulla (MY2019).

Tuo isompi akku (13,8 kWh) tuli jo mallivuoteen 2019, samalla polttomoottori kasvoi 2,4 litraan. Itselläni oli tuollainen loppuvuodesta 2018 rekisteröity auto, joka ihan normaaliin tapaan myytiin liikkeestä jälkeeni vuosimallina 2018 (rehellinen liike). Toki puhumalla sain vähän paremman hyvityshinnan, koska kyseessä oli teknisesti uudistettu auto ja tuon teknisen uudistuksen vuoksi liikekin siitä vähän enemmän pyysi kuin muista 2018 vuosimallin autoista.
 

Beavis

Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Totta, isompi akku tuli jo vuosimalliin 2019. Rehellinen ja asiantunteva liike olisi myynyt auton vuosimallina 2019 ja 2018 käyttöönotettuna, niin ei mene termit turhaan sekaisin.
 
Ylös Bottom