Outlander PHEV MY19 moottori ei kytkeydy etuakseliin

Pasitapo

New Member
Liittynyt
12 Maaliskuu 2021
Huomasin auton kulutuksen hieman lisääntyneen maantieosuuksia sisältäneillä matkoilla reilun kuukauden aikana ja rupesin tutkimaan Vehicle Info => Energy Flow auton voimansiirron toimintaa.

Auton voimansiirto ei kytkeenny etuakselille yli 70km/h missään tilanteessa. Kokeiltu ajaa 75-105km/h vakkarilla, ilman, Eco, Normal ajotiloilla ja D ja B ajotiloilla. Onko muilla vastaavaa ongelmaa?
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Olikohan taas näitä Mitsun insinöörien rajoituksia, eihän ne voi käsittää että joku vielä ajaa autolla kun pakkastakin on -xx astetta.
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
En tiedä tarkemmin liittyykö tuo akun lämpötilaan vai mihin, mutta on ihan normaalia että talviolosuhteissa voidaan mennä pitkäänkin sarjahybridinä ennen kuin auto suostuu kytkemään suoran vedon pyörille. Tän olen itse havainnoinut ja moni muukin raportoinut vastaavasta nimen omaan talvella.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Luulen että se on ennemminkin sen polttomoottorin lämpötilasta kiinni. Se pitää olla lämmin että suoraveto lähtee päälle.

Jos ei millään lähde niin voisi ehkä olla esim termari jumissa?
 

mattt

New Member
Liittynyt
20 Kesäkuu 2021
Sama huomio tänään tampere-helsinki välillä. Lämpötila n. 0c. Asensin juuri @Zuikkiksen loistavan pehvanlämmittimen, eikai se nyt siitä voi olla kiinni?
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Kytkeytymättömyys ei näytäi liittyvän moottorin lämpötilaan. Tänään 10 asteen pakkasessa ajoin ensin sähköt loppuun ja 70 km/h alueella polttomoottori käynnistyi kylmänä ja kytkeytyi lähes heti etuakseliin. Akusto oli sen sijaan n. +10 -asteinen tässä vaiheessa.

Aikaisemmin tänä talvena muistan että ajeltiin pikkupakkasessa tyhjällä ja kylmällä akulla parinkymmenen kilsan matka ilman että polttomoottori kytkeytyi suoravetoon kovemmillakaan vauhdeilla. Silloin uskoisin akun kylmyyden aiheuttaneen tuon.

Ehkä ajatus on että sarjahybridinä ajeleminen lämmittää akkua paremmin, joten sillä mennään kunnnes akku on tietyssä lämpötilassa.
 

mattt

New Member
Liittynyt
20 Kesäkuu 2021
Jännä ettei 0c lämmössä tampereelta helsinkiin ajo lämmittänyt sitä...? En tajunnut katsoa akuston lämpöä.
 

TiPee

Member
Liittynyt
9 Elokuu 2019
Samaa huomannut itsekin muutaman kerran, tosin käyttäessä Savea jotta säästyy akkua hitaanpaan ajoon. Joulukuun alussa mökiltä lähtiessä ei kytkeytynyt etuakselille 50km ajon jälkeenkään, pysäytys tien varteen ja auto sammuksiin ja uudelleen käyntiin niin johan päästiin etuakseliin kiinni (parikertaa aikaisemmin tehnyt saman ja samoilla toimilla päästy rinnakkaishybridi tilaan)
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Tuo tuntuisi olevan yleinen logiikka Mitsussa, että auto pitää sammuttaa ja käynnistää uusiksi. Samoin toimii pakkopolttomoottoriajo kun akku on kylmempi kuin -10 astetta; akun lämmettyä yli rajan ei pakkopoltto lopu, mutta jos auton buuttaa, niin pääsee ajamaan sähköllä.
 

Tpa

New Member
Liittynyt
6 Helmikuu 2019
Jos pakkasta tarpeeksi, niin ei näytä kytkeytyvä ollenkaan. Justiin kävin Vaasa - pyhätunturi reissun, niin en saanut sitä ollenkaan päälle. Silloin ei hirveän taloudellinen auto. 10-11 litraa tuli keskikulutukseksi.
 

Arttu

New Member
Liittynyt
16 Heinäkuu 2019
Sijainti
Helsinki
Muutaman kerran törmännyt itsekin pakkasella samaan ongelmaan. Syy taitaa tosiaan olla siinä että auto haluaa lämmittää ajoakustoa kierrättämällä sen kautta mahdollisimman paljon virtaa, eikä sitten osaa siirtyä siitä rinnakkaishybridiksi. Kerran -20 pakkasella ei saanut vetoa etuakselille edes 100 km ajon jälkeen kunnes kokeeksi nostin nopeuden 130 km/h jolloin kytki heti vedon myös etuakselille. Ilmeisesti ohjelmoitu niin että 130 km/h jälkeen etuakseli on aina vedossa mukana. Täytyy seuraavalla kerralla kokeilla tuota sammutus-käynnistys menetelmää matkan varrella.
 
Viimeksi muokattu
Ylös Bottom