Outlander PHEV MY20 sähköinen käsijarru

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
Taisipa käydä huono tuuri, että loskassa ja jarrutuksessa meni takalevy kieroksi. Noh se on oma tarinansa se.
Nyt kuitenkin kun sähköisen käsijarrun ajaa auki vaikka 9v paristolla niin mites palautuminen. Täytyykö ajaa paristolla lähemmäksi ja sitten auton oma käsijarrunappi ymmärtää toimia oikein? Eikös tuo mene niin, että jossain ajassa moottorien ottaman virran täytyy kasvaa jyrkästi = palat tiukasti levyssä?
Ehdotuksia miten tehdä vaihto levyt/palat diy?
 
Lainaa kaverilta testeriä ja tekee sillä. Useimmissa autoissa on jo sellainen ominaisuus että käsijarru pitää ensin laittaa huoltotilaan, jonka jälkeen ajetaan männät.
 
Uskoisin että onnistuu ihan delphi / launch vehkeilläkin, syvempään diagnostiikkaan tarvitsee sitten MUT testeriä.
 
Löytyi senverta monta videota maailmalta jossa noita sähköisiä käsijarruja ajettiin ties millä sähköllä manuaalisesti auki :D
Asiaan: Testasin tuota käsijarrunapin eestaas taktiikkaa pariin kertaan. En saanut haluttua lopputulosta joten -> 9v paristolla männät auki ja loput vaihtotyöstä on ihan perus rutiinia.
Työhön tarvii 13mm 14mm ja 17mm lenkkiavaimet. 2x M8 pultit niin saa levyt hakkaamatta irti.
Kun mäntiä ajaa kiinni niin itse mäntähän ei liiku! Eli varovainen 2-3sek ajo jonka jälkeen testaus käsipelillä saako mäntää painettua sisäänpäin.
Homman lopuksi sitten jarrupolkimella pumppailut ja sen jälkeen vasta sähköisen käsijarrun testaus. Sitten on hyvä vielä varmistaa jarrunestesäiliön pinnantaso.
Jos tässä joku meni pieleen niin joku korjatkoon ja muussa tapauksessa tein itse ja säästin :D
 
Minulla vm 20 PHEV, kotipihaan parkkeeratessa tahtoo hiukan "valua" takaisin tielle päin noin metrin verran.
Kiusallinen ongelma koska auratielle hyvin lyhyt matka. Ominaisuus vai vika??
 
Oletuksena vain manuaalisesti napista. Erikseen ”Auto hold” toiminnolla pysyy mäkilähdössä varmasti paikallaan.
 
Minulla oli vanhempi phev jossa perinteinen käsijarru jota en käytännössä koskaan käyttänyt, P-asento "vaihteella" oli taas mekaaninen tyyliin keppi pinnojen väliin eli ei voi valua mihinkään, samantapainen kun automaattivaihteisissa.
 
Takaisin
Ylös Bottom