Outlander phev ostoa harkitsevat

Kiiinnitin huomiota toisessa langassa siihen, että joku mainitsi, että Remote controllilla esilämmitys sanotaan nyt vaikka 20 min ennen lähtöä lyhentäisi rangea? Onko sitten niin, että:
- autoa ei saa pitää latauksessa tuona aikana,
- vai kuluttaako esilämmitin enemmän sähköä akustosta, tuon 20 min aikana, kuin mitä verkkovirrasta saadaan ladattua?

lähinnä haluun tietää, jos lämmitintä ei saa pitää päällä latauksen aikana, että tiedän nappasta latauksen pois päältä lämmittämisen ajaksi. Ymmärrän toki, että se lämmitin käyttää sähköä, joten silloin tuo kakkos vaihtoehto lienee tosi, että lämmitin kuluttaa enemmän, kuin autoa saa normaalilatauksessa ladattua samassa ajassa.

Eilen aamulla oli täällä kuopiossa aamulla +2 astetta lämmintä, kun vaimo lähti töihin ja polttomoottorilla auto käynnistyi, eikä sähköllä. Auto käynnistettiin kylmiltään.
 
Kiiinnitin huomiota toisessa langassa siihen, että joku mainitsi, että Remote controllilla esilämmitys sanotaan nyt vaikka 20 min ennen lähtöä lyhentäisi rangea? Onko sitten niin, että:
- autoa ei saa pitää latauksessa tuona aikana,
- vai kuluttaako esilämmitin enemmän sähköä akustosta, tuon 20 min aikana, kuin mitä verkkovirrasta saadaan ladattua?

lähinnä haluun tietää, jos lämmitintä ei saa pitää päällä latauksen aikana, että tiedän nappasta latauksen pois päältä lämmittämisen ajaksi. Ymmärrän toki, että se lämmitin käyttää sähköä, joten silloin tuo kakkos vaihtoehto lienee tosi, että lämmitin kuluttaa enemmän, kuin autoa saa normaalilatauksessa ladattua samassa ajassa.

Eilen aamulla oli täällä kuopiossa aamulla +2 astetta lämmintä, kun vaimo lähti töihin ja polttomoottorilla auto käynnistyi, eikä sähköllä. Auto käynnistettiin kylmiltään.
Lämmitin taitaa olla 4.1kw ja johdosta tulee 3.6...
 
Ei mitään estettä ladata samalla kun lämmittää. Lähteestä riippuen kabiinin sähkölämmitin on teholtaan 4-4,5 kw, eli tosiaan rangen pudotus johtuu siitä että perus sukojohdolla saa 2 kw latausta ja enimillään peruslatauksella saa 3,6 kw.

Chademo-latauksen aikana lämmitys ei suostu toimimaan, eli yllä mainittu koskee peruslatausta.
 
Uusi foorumilainen ja auton vaihto kutkuttelee mielessä. Ensiautoni kultaisella 1990-luvulla oli Mitsubishi Colt, joten olisikohan aika palata juurille :) PHEV alkanut kiinnostaa tilojen, nelivedon sekä tietysti hybridin takia. Kovasti olen koittanut lukea foorumia ja ymmärtää mitä kannattaa katsoa käytetyn PHEVin valinnassa. Pari vaihtoehtoa on nyt kiikarissa hintaluokassa 20-25.000€ ja mielipiteitä kaivataan, uudempi on n. 2000€ kalliimpi:

MY2014 - 110 000km, remote climate control, akun tiedot kuvassa
MY2017 - 130 000km, EV, ei tietoa akun kunnosta

1. Onko MY2014 mitään järkeä ostaa tuolla akkukapasiteetilla? Entä remote climate control, toimiiko kuin EV?
2. Paljonko MY2017 noilla kilometreillä akkukapasiteetin olisi hyvä olla? Takuuta voimassa ymmärtääkseni 30.000km/3v?
3. Vai parempi jatkaa etsintää ja unohtaa nuo molemmat?
 

Liitetiedostot

  • WhatsApp Image 2022-08-30 at 10.59.23.jpeg
    WhatsApp Image 2022-08-30 at 10.59.23.jpeg
    163.2 KB · Lukukerrat 473
1. Remote Climate Control tarkoittaa että voit ottaa kännykällä yhteyden autoon. Tehtaalta tuolla varustettuihin autoihin on siis asennettu sähkökäyttöinen lämmitin jolla voit esilämmittää tai -jäähdyttää auton hallita ajastuksia jne.
2. 80%. Takuu on tosiaan 8v/160tkm
3. Mun mielestä molemmat kuulostaa nuilla tiedoilla ihan kohtuullisilta. Kannattaa tarkistaa myös tuon uudemman varustelu sillä näitä on tuotu todella huonoilla varusteilla ulkomailta.
 
Noista mainituista kahdesta vaihtoehdosta ottaisin sen uudemman kunhan auto on kunnossa, akun kapasiteetti osoittautuu Watchdogilla olevan ok tasolla ja varusteissa ei ole mitään itselle kriittistä puutetta. 2000 euron lisähinta 3v uudemmasta autosta on kuitenkin aika pieni ja 20 tkm ero mittarilukemassa on vastaavasti aika maltillinen.
 
Noista mainituista kahdesta vaihtoehdosta ottaisin sen uudemman kunhan auto on kunnossa, akun kapasiteetti osoittautuu Watchdogilla olevan ok tasolla ja varusteissa ei ole mitään itselle kriittistä puutetta. 2000 euron lisähinta 3v uudemmasta autosta on kuitenkin aika pieni ja 20 tkm ero mittarilukemassa on vastaavasti aika maltillinen.
Molemmat nyt koeajettu.
1. MY2014, Intense Navi eli hyvä varustelu, mutta siinäpä se sitten olikin. Autossa jotain isompaa vikaa, ja ensimmäistä kertaa elämässä epäilin, että auto hajoaa käsiin ajaessa. Eli tämä hylätty vaikka laitettaisiin kuntoon, jäi niin paha maku suuhun :sick:
2. MY2017, perusvarustelu ja ok ajettava, mutta akun kapasiteetti 73,3% ja Mitsun omassa testerilapussa punaisia kohtia (liitteenä), joten ei tämäkään vakuuta.(n)

Nyt kiikarissa toinen MY2014 Intense Navi, jonka akusto on uusittu alle 10.000km sitten. Olisikohan nyt jo sellainen yksilö, jonka uskaltaisi ostaa? Vai pitääkö luovuttaa Outlander PHEVin suhteen ja suunnata katse vaikka Toyota RAViin?:rolleyes:
 

Liitetiedostot

  • WhatsApp Image 2022-09-02 at 15.36.47.jpeg
    WhatsApp Image 2022-09-02 at 15.36.47.jpeg
    132.3 KB · Lukukerrat 479
Tuo 2017 auton akku on melko varmasti resetoitu ja mielestäni teit ihan oikean päätöksen sen suhteen.
Tuon uuden kiikarissa olevan auton suhteen kannattaa varmistaa merkkiliikkeestä että se akku on tosiaan oikeasti vaihdettu.
Ei kannata luovuttaa näitä autoja on todella paljon ja kyllä niiden joukosta löytyy hyviäkin.
 
Ei tosiaan kannata Mitsua hylätä ostoslistalta parin huonon yksilön vuoksi. Tarjontaa on paljon ja kannattaa ahkerasri etsiä sopivaa yksilöä. Itselleni osui muistaakseni neljännellä yksilöllä vasta speksit ja auton kunto kohdalleen odotuksien kanssa.
 
Hinta toki aina vain nousee, mutta oliko nyt niin, että vm 2019 ja uudemmissa on EV-nappi ja remote control lämmityksellä/ilmastoinnilla, vai oliko näitä jo vanhemmissa?

Itsellä 2019 tuontipeli ja remote löytyy, toimii sinänsä hyvin, mutta se auton wlan + puhelimen äppi on hidas ja kantama huono...
2019:ssa ainakin android auto, joskin pieniresoluutioisella näytöllä, mutta tyhjää parempi.

Aikoinaan koeajoin jotain ehkä 2015-2016 mallia ja tämä 2019 on kyllä vakaampi kuin se, voi toki eroa olla alustan kuluneisuudessa, renkaissa yms... Muistaakseni se kuskin penkkikin oli siinä vanhassa aikamoinen nitku-natku keinutuoli. Kyllähän se tuossa 2019:ssakin hieman liikkuu, jos on tottunut saksalaisiin tai yleensäkin vag-konserniin...
 
Hinta toki aina vain nousee, mutta oliko nyt niin, että vm 2019 ja uudemmissa on EV-nappi ja remote control lämmityksellä/ilmastoinnilla, vai oliko näitä jo vanhemmissa?

Itsellä 2019 tuontipeli ja remote löytyy, toimii sinänsä hyvin, mutta se auton wlan + puhelimen äppi on hidas ja kantama huono...
2019:ssa ainakin android auto, joskin pieniresoluutioisella näytöllä, mutta tyhjää parempi.

Aikoinaan koeajoin jotain ehkä 2015-2016 mallia ja tämä 2019 on kyllä vakaampi kuin se, voi toki eroa olla alustan kuluneisuudessa, renkaissa yms... Muistaakseni se kuskin penkkikin oli siinä vanhassa aikamoinen nitku-natku keinutuoli. Kyllähän se tuossa 2019:ssakin hieman liikkuu, jos on tottunut saksalaisiin tai yleensäkin vag-konserniin...
EV-nappi tuli 2017, remote control on ollut jo ihan alusta asti
 
Molemmat nyt koeajettu.
1. MY2014, Intense Navi eli hyvä varustelu, mutta siinäpä se sitten olikin. Autossa jotain isompaa vikaa, ja ensimmäistä kertaa elämässä epäilin, että auto hajoaa käsiin ajaessa. Eli tämä hylätty vaikka laitettaisiin kuntoon, jäi niin paha maku suuhun :sick:
2. MY2017, perusvarustelu ja ok ajettava, mutta akun kapasiteetti 73,3% ja Mitsun omassa testerilapussa punaisia kohtia (liitteenä), joten ei tämäkään vakuuta.(n)

Nyt kiikarissa toinen MY2014 Intense Navi, jonka akusto on uusittu alle 10.000km sitten. Olisikohan nyt jo sellainen yksilö, jonka uskaltaisi ostaa? Vai pitääkö luovuttaa Outlander PHEVin suhteen ja suunnata katse vaikka Toyota RAViin?:rolleyes:
Monihan nimenomaan etsii pheviä,jossa akku takuuta vielä jäljellä parikin vuotta ja kapasiteetti juurikin tuolla jossain 73% tai alle luokkaa,tällöin saa muutaman kuukauden kuluttua uudet akut autoon ja auton arvo nousee huomattavasti.
Tarkoitus oli itsellä myydä auto vielä takuu aikana,mutten vaihdakkaan,koska
akusto nyt 73.8% ja tätä menoa (alkuvuodesta oli 76.8%)akusto menee takuu vaihtoon ens kevät puolella.Takuuta on jäljellä 2024 huhtikuulle.
Auto on muuten erittäin hyvä kuntoinen,eikä juuri tulleen huollon yhteydessä löytynyt mitään ylimääräistä huomautettavaa.
Auto on suomi Auto ja täydellinen huoltokirja instyle varusteilla,joka on parempi kuin mainitsemasi intense varustelu.
Autolla ajettu 125tkm,eli helposti akut vaihtuu takuuaikana ja ei mitään järkeä vaihtaa esim.uudempaan pheviin,koska tähän tulee kohta uudet akut.Todenäköisesti saisin huonomman auton ja joutuisin laittamaan jonku donan välirahaa.Toki sillä olisi vähemmän ajettu,mutta vastaavasti huonommat akut.
Toki pitää olla tarkkana,että juurikin on täydellinen huoltokirja,että saa akut vaihdatettua takuuaikana.
 
Akun lämmitys tuli saataville 2019 mutta sitä löytyy harvoin tuontiautoista.
 
Uusi PHEV-kuumeinen jäsen täällä kyselee:

Kaksi autoa harkinnassa: 2018 Instyle varusteilla oleva 105tkm ajettu Suomi-auto ja 2019 Intense varusteilla oleva 65tkm ajettu ruotsin vehje. Hintaeroa 3000€.

Kannattaako maksaa tuo 3k enemmän vuoden tuoreemmasta, vähän huonommin varustellusta? Kilsoja tulee 10-15tkm vuodessa joten voisi kuvitella että arvo ainakin uudemmassa pitää paremmin 5v syklillä. Mitä muita asioita kannattaa puntaroida? Valtaosa meillä on kaupunkiajoa, vaimon kanssa molempien työmatkat alle 20km.
 
Varusteiden osalta on tosi yksilöllistä mitä kukin kaipaa, joten kävisin molempien varustelun itse läpi ja päättäisin sitten onko uudemmassa itselle riittävä varustus vai ei.

Jos vähäisempikin varustelu on itselle riittävä, huoltokirjat kunnossa ja autojen yleiskunnot muuten yhtäläiset (ja riittävät omaan makuun) niin maksaisin itse varmaan sen 3 t€ enemmän vuoden uudemmasta ja vähemmän ajetusta. 2019 on kuitenkin isommalla akulla ja moottorilla, joten teknisesti auto on selvästi uudempaa versiota kuin 2018. 3t€ hintaero vastannee noin 10 % erotusta kokonaishinnoissa, mikä on ihan pätevä korvaus tuosta ikä- ja kilsaerosta.

Varustelusta vielä huomio että kannattaa tosiaan itse paikan päällä käydä toteamassa autossa olevat varusteet jos et ole jo sitä tehnyt. Ilmoituksissa on usein puuta ja heinää enkä luottaisi myöskään ilmoituksen otsikossa olevaan intense/instyle/instyle navi -mainintaan, meinaan myyjät laittaa sinne vähän mitä sattuu. Näissä on ollut myös markkina-aluekohtaisia eroja varustuksissa eli ei voi luottaa pelkkään mallimerkintään senkään takia, kun iso osa autoista on myyty uutena eri maissa.

Toki lisäksi lukisin Watchdogilla vielä akun kunnon autosta ennen lopullista päätöstä.
 
Tosiaan, kuten sanottu, jos tuossa vuosimallissa tuli se hyppäys moottorikoossa 2.0 -> 2.4 ja akkuun lisää kapasiteettia, niin sitten onkin jo järkevämpää maksaa uudesta enemmän, vaikka vähän jostain varusteista joutuisikin tinkimään. Kannattaa tarkistaa nuo kyseiset tekniikkafaktat myös, eikä luottaa myynti-ilmoituksen kertomaan vuosimallista. Varusteissa sitten merkkaa, että haluaako ratin/tuulilasinlämmitintä, led-ajovaloa tms. Mitä sitten lie näissä uudemmissa jo vakiona, itsellä kun MY16. Itselläni ei ollut vaihtoehtona luopua edellämainituista, kun vaihdokkia piti etsiä peuran alle jääneen tilalle :D
 
Kiitos vastauksista. Kyllähän se tosiaan jos PHEViin päädytään, niin tuo uudempi on juurikin noiden uudistusten ja km määrän vuoksi. Pohditaan vielä kallistuuko kuitenkin Corollan hybridifarkkuun, josko pienellä vetomassalla ja tylsemmällä autolla pärjäisi. Tonnin parempi hyvitys nykyisestä autosta, ja oletettavasti pienemmät ylläpitokulut (renkaat ym.) kallistaisi tällä hetkellä siihen suuntaan. Kulutuksen osalta, jos laskee bensan ja sähkön niin menisi varmana aika samaan. Outlander kiinnostaisi enemmän, mutta myyjäliike ei käytännössä yhtään anna neuvotteluvaraa.
 
Kyllä se korolla kannattaa jättää kauppaan ja hankkia oikea töpseliauto eikä mitään itseensävetävää
:p
 
No näin minäkin sanoisin että korolla jääkööt autokaupan riviin jos näiden kahden välillä valinta. Korolla vie bensaa sen saman mitä vastaavat ilman jättiakkua olevat.
Toista se on töpselikärsällä kun saa ajella helposti 30km pelkällä sähköllä. Pystyy itse vähän valitakkin millä ja miten mennään.

Ja summasummaarum omat ajot on noin 50-80km päivässä ja keskikulutus on 3l/100km niin taitaa korolla hörpätä tuplaten samassa ajossa. Kestää siis latailla akkua vaikka vähän kalliimmallakin kwh hinnalla.
 
Kiitos vastauksista. Kyllähän se tosiaan jos PHEViin päädytään, niin tuo uudempi on juurikin noiden uudistusten ja km määrän vuoksi. Pohditaan vielä kallistuuko kuitenkin Corollan hybridifarkkuun, josko pienellä vetomassalla ja tylsemmällä autolla pärjäisi. Tonnin parempi hyvitys nykyisestä autosta, ja oletettavasti pienemmät ylläpitokulut (renkaat ym.) kallistaisi tällä hetkellä siihen suuntaan. Kulutuksen osalta, jos laskee bensan ja sähkön niin menisi varmana aika samaan. Outlander kiinnostaisi enemmän, mutta myyjäliike ei käytännössä yhtään anna neuvotteluvaraa.
Aika mielenkiintoista sinänsä, jos vaihtoehtoina Corolla ja Outlander :)
Toki jos ei ole niin väliä, mutta itsellä valintakriteereinä oli nelivetoisuus, hieman suurempi maavara, pystympi istuma-asento ja parempi näkyvyys ulos, kun ei istuta katutasossa. Työkaverilla on pari Corollaa, sinänsä kait ok auto, mutta on se jotenkin ahtaan tuntuinen Outlanderiin verrattuna.
 
Mitäs mieltä olette… jos nyt tekisi kaupat arviolta 2019/2020 vuosimallisesta noin 30-32te Outlander Phevistä niin voisiko jälleenmyyntiarvoa olla vielä 6v kuluttua 10-14te. Ikuinen autorahoituskysymys…
 
Jaa a aikamoista myllerrystä on ollu nää automarkkinat ja hankala ennustaa nyt mutta kyllä mä uskoisin että tuohon haarukkaan pääsee jos nyt et kovin montaa kertaa aja maapallon ympäri ja pidät auton kunnossa.
 
No teoriassa ostohetkellä 50-70tkm ja 6v jos rullaisi niin +150tkm tuohon eli vielä ihan siedettävä…
 
Aika vaikea arvailla 6 vuoden päähän. Itsellä auto ollut nyt reilun vuoden ja näyttäisi ainakin autoliikkeiden hinnat pysyneen aika samoissa vm 2019 ja 30-70 tkm ajetuilla, eli sen perusteella voisi ajatella arvonaleneman olleen pieni.
 
Joo eihän tässä mistään voi olla liian varma paitsi siitä että nykyiseen jos ajaa 50tkm lisää niin hinta romahtaa parissa vuodessa…
Mitkäs nyt olisi viimehetken vinkit vm2019 kategoriaan? Melkoisen kirjavaa on tarjonta!!!!
 
Mitäs luokkaa näissä uudemmissa on ollut akustot? Uutena luvattu km? Ja käytännössä kokemukset vs paljonko auto kokonais km määrä on mittarissa?
 
Nyt olis kiikarissa kulkine missä varusteet on kohdillaan mutta pari huoltoa pitkänä. Yksi +1tkm ja sitten seuraava on +4tkm niin mitenköhän on… auton 100tkm ei tule enää kyseeseen mutta mitenköhän on akkutakuun kanssa? Ja mitenköhän huollot jatkossa eli ajalle 100-160tkm onko ns järkeä kiikuttaa merkkihuoltoon?
 
Mitsun merkkihuollot on niin edullisia, että mielestäni kannattaa käyttää merkkihuoltoa tuossakin tilanteessa. Perushuollot maksaa luokkaa 220 euroa pieni ja 330 euroa iso huolto ja siihen toki päälle tietyissä huolloissa tehdyt ohjelman mukaiset muut työt.

Itse olen käyttänyt oman MY2014:ni merkkihuollossa kolmasti ja autolla oli ajettu 126 tkm kun ostin sen lokakuussa 2019. Samalla saa Mitsubishin ajoturvan voimaan.
 
Ai ne oli noinkin edullisia..! Akku näyttäisi olevan 77,8% ja aika vähän on laturissa roikkunut. 2412Ah eli erittäinkin vähän?
Näissä uudemmissahan kapasiteetti tippui vähän nopeammin mutta eikös tuo ole ihan linjassa jos autolla ajettu melkein 100tkm?
 
Kaivoin vielä huoltokuitteja, huollot tehty Turun Auto-Centerissä jota voin kolmen huoltokerran kokemuksella kyllä kehua.

2020 pieni huolto 210 euroa
2021 iso huolto 305 euroa
2022 pieni huolto 220 euroa

Ison ja pienen ero näissä siis jarrunesteen ja raitisilmasuodattimen vaihto, jotka tehdään vain isossa huollossa. Auton huoltokirjan mukaan myös tarkistuslistassa on isossa huollossa enemmän kohteita, mutta huollon checklistissä ne on suurimmaksi osaksi kyllä merkkattu ja mulla ruksittu myös pienissä huolloissa.

Joka kolmannessa huollossa (60tkm/3v välein) vaihdetaan lisäksi moottorin ilmansuodatin, josta veloittivat tänä vuonna 55 euroa tuon 210 euron päälle, ja samoissa huolloissa pitäisi tarkistaa myös pyöränlaakerien välykset.

100 tkm välein vaihdetaan tulpat ja katsotaan venttiilivälykset, 160 tkm tai viimeistään 10v kohdalla polttoainesuodattimen vaihto. 180 tkm/9v kohdalla jäähdytysnesteen vaihto.

Noista yllämainituista töistä siis sitten perushuollon päälle lisähintaa tapauksen mukaan, mulle ei ole osunut vielä muita kuin tuo ilmansuodattimen vaihto kohdalle.
 
Tervehdys ryhmäläisille.
Olen uusi jäsen täällä ja vasta hankkimassa PHEV:ä.
Onko foorumilla "ensiostajan" opasta, josta aloittelija saisi vipuvartta kaupan tekoon ?
Harkinnassa nyt ostaa R.Joupilta seuraavanlainen auto:
PHEV Instyle Navi 4WD 5P (Ruotsin tuonti)
Vm.-16
Aj. 102 Tkm
Myyjä sanoi, että vie auton huoltoon, jolloin saadaan akun SOH-tiedot.
Yksi huolto viivästynyt noin 2kk aikaperusteisena, ei siis km-määrä täyttynyt.
Vaikuttaako tämä akun takuuseen ?
Kiitos etukäteen, jos vaivaudutte katsomaan ko. auton sekä antamaan neuvoja ja vinkkejä minulle.
Minulla käytössä autotalli, jossa normaali pistorasia (ehkä10A sulake), riittääkö yön yli lataus saavuttamaan "täyden" kapasiteetin ?
 
Toi kyseinen auto on ainakin hyvin varusteltu. Jos akun SOH on vaan riittävä niin kauppoja hieromaan vaan.
Viivästynyt huolto tuskin vaikuttaa akun takuuseen jos siinä huollossa ei tehdä mitään akkuun liittyvää.
Saat ladattua yön yli täyteen helposti.
Joko luit:
 
No niin kaupat lyöty lukkoon Instyle Plus Edition Navi 4wd 5P (MY18) (Ruotsista tuotu). Huomenna 29.11 tuovat auton mulle. Siitä alkaakin opettelu sitten.
Huolto tehty autoon 9/22, mutta myyjä (XBIL) ei pystynyt SOH-arvoa antamaan.
Otin kenties tietoisen "riskin" vai mtä olette mieltä ?
Kysymys: Kun EV:tä käyttää, niin käynnistyykö moottori automaattisesti ajovirran loputtua ?
Tarjosivat 50tkm/v lisäturvaa (kultataso), mutta en ottanut, olisiko pitänyt ?
Kumpi Remote Controll-sovelluksista kannattaa ladata, maksullinen vai tuo Free-versio ?
Latasin maksullisen (n.15e), en kylläkään sovelluksen ohjeen mukaan saa sitä pelittämään.
Sovelluksen ohje:
Aluun tulee kysymys, että haluatko rekisteröidä WIN-numeron
1.Kytke ACC
2.Paina 5X5 kiinni-auki auton kaukosäätimell.
3.SSID ja wi-fi password esille.
4. Syötä kohdan 3 tiedot ja tässä vaiheessa, kun alkaa SSID:tä syöttämään, sovellukseen aukeaa päälle valkoinen suorakaiteen mallinen
tyhjä "lappu" eikä tapahdu mitään. Salasanan antaa laittaa.
Wi-fi-verkkoon tosin pääsin, mutta eipä hyödytä mitään, kun tuo Remote-sovellus kenkkuilee.
Muilla vastaavaa ollut ??
 
Viimeksi muokattu
Onnittelut kaupoista konemesu niinkuin muutkin outtimiehet ja naiset...

Meillä kävi niin että muutama viikko sitten eukon X5 meni jakoketju ja pheviä yhtenä vaihtoehtona kateltu tilalle.

Mietin näitä tän vuoden viestejä lukiessani että oispa johonkin koottu asioita näitä tutkiville... ja tuossahan se lukee yleisimpiä kysymyksiä eli jatkan sen lukemista seuraavaksi.

Itse tietty epäilen luotettavuutta kun sähköä ja hienoa tekniikkaa aika paljon, mutta saahan näihin niitä vuoden tai kahden lisäturvia joiden pikku tekstit kyllä luettava tarkasti että mitä sitten oikeesti korvataan ja mitä ei.

Mutta josko tuolta kysymyksiä vastauksia osiosta alkais löytyä tietoa mihin pitää kiinnittää huomiota ja mihin ei.

Sen verran kysyn nyt jo että onko kukaan kysynyt mitä tuo akun uusinta maksaa jos rahalla joutuu hoitamaan?
edit. no sieltä se tieto löytyi, n.3000€.
 
Viimeksi muokattu
Nyt saaty Watcdog pelittämään ja autosta sain tällaisia lukemia:
24,8(0,0)%=7,7Ah
77,8 of 40,0Ah
81,8 of 38,0Ah
31,1Ah(9,3kWh)
24932+596=25528Ah
0,0074Ah (total number of lost per estimated cycle)
0,0048Ah(total numeber of Ah lost per day)
12,73% (BMU's cycle deterioration percent)
14,48%(BMU's secular deterioration percent)
302,5V
-3A
(36.3:56,5)kW
Eli kapasiteettia 81,8% näköjään jäljellä, joten takuuseen ei ihan äkkiä ovea kolkutella.
Auto muuten mulla otettu käyttöön 12/17 ja malli tosin -18 aj. 108950. Oli muuten 3tkm enemmän kuin kauppakirjassa.
Mitä mieltä olette lukemista ?
 
Aika normilukemat. PHEV Watchdogin käyttäjien akuista on sovelluksen kehittäjällä logitettua big dataa, jota maksullisen sovellusversion käyttäjät pääsevät tutkimaan. Sen mukaan 110 tkm ajettujen MY2014-2018 autojen keskimääräinen BMU:n näyttämä kapasiteetti on 30,6 Ah.

Aikaisempiin kysymyksiisi: Remote Control -sovelluksesta ei pitäisi olla Mitsun julkaisemaa maksullista versiota, oliskohan tuo 15 euroa imenyt sovellus joku huijausversio? PHEV watchdogista maksullinen tosiaan on ja se on ihan suositeltava, joskin ei välttämätön.

EV-tilassa kone kyllä käynnistyy kun akku loppuu.

Remote-sovelluksen liittymisongelmiin löytyy netisä paljon vinkkejä. Itselläni ei ole ongelmia ollut, joten en osaa oikein auttaa.
 
Aika normilukemat. PHEV Watchdogin käyttäjien akuista on sovelluksen kehittäjällä logitettua big dataa, jota maksullisen sovellusversion käyttäjät pääsevät tutkimaan. Sen mukaan 110 tkm ajettujen MY2014-2018 autojen keskimääräinen BMU:n näyttämä kapasiteetti on 30,6 Ah.

Aikaisempiin kysymyksiisi: Remote Control -sovelluksesta ei pitäisi olla Mitsun julkaisemaa maksullista versiota, oliskohan tuo 15 euroa imenyt sovellus joku huijausversio? PHEV watchdogista maksullinen tosiaan on ja se on ihan suositeltava, joskin ei välttämätön.

EV-tilassa kone kyllä käynnistyy kun akku loppuu.

Remote-sovelluksen liittymisongelmiin löytyy netisä paljon vinkkejä. Itselläni ei ole ongelmia ollut, joten en osaa oikein auttaa.
Sain watcdogin lopulta, kera ärräpäiden toimimaan, kun erotin soittimen bluetoothin toimimasta. Eli näköjään voin ainoastaan käyttää yhtä sovellusta kerrallaan. Jotain hämärää tuossa Remotessa on. Olen joutunut rekkaamaan pari krt uudelleen. Vaikuttaisi, että autossa pitää olla toimiakseen aina virrat päällä.
 
Mitäpä olette mieltä tämän yksilön akusta? 2 viikkoa aikaa tehdä päätöksiä oston suhteen. Mietityttää tuo DBCAM Performed, mitä se meinaa, uhka vai mahdollisuus? Sen päivämäärä on sama kun auton toimituspäivä, tulkitsenko oikein? Entäpä SOH? Kyseessä MY20 Outlander PHEV, tuotu Ruotsista, jossa ajossa marraskuusta -19. Kilsoja n. 101 000 eli takuu ummessa, akkutakuun pitäisi kaiketi olla voimassa?
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_2023_01_08_18_01_00.png
    Screenshot_2023_01_08_18_01_00.png
    99.4 KB · Lukukerrat 267
  • Screenshot_20230108-152554.png
    Screenshot_20230108-152554.png
    96.1 KB · Lukukerrat 272
  • Screenshot_20230108-152619.png
    Screenshot_20230108-152619.png
    132.9 KB · Lukukerrat 267
  • Screenshot_20230108-152626.png
    Screenshot_20230108-152626.png
    118.9 KB · Lukukerrat 278
Viimeksi muokattu
Mitäpä olette mieltä tämän yksilön akusta? 2 viikkoa aikaa tehdä päätöksiä oston suhteen. Mietityttää tuo DBCAM Performed, mitä se meinaa, uhka vai mahdollisuus? Sen päivämäärä on sama kun auton toimituspäivä, tulkitsenko oikein? Entäpä SOH? Kyseessä MY20 Outlander PHEV, tuotu Ruotsista, jossa ajossa marraskuusta -19. Kilsoja n. 101 000 eli takuu ummessa, akkutakuun pitäisi kaiketi olla voimassa?
DBCAM 6km kohdalla vähän arveluttaa jos pitää paikkansa. Aika heikossa hapessa akkujo, jos reilu 72%. Akun kapasiteettitakuu on se 8v/160tkm (vai oliko se 180tkm..). Jäisi itseltä ostamatta jos ei kovin edullisesti autoa saa jolloin pyrkisin riskillä noin 64% kapasiteettiin ja sitä myöten akun vaihtoon takuuseen ennen kilsoja / aikaa.
 
Sellaistakin mietin että onko SOH-luku kuinka luotettava MY20 Outtisten suhteen.. jotain parranpärinää kuullut niiden BMU:n bugisuudesta ja sitä kautta lukujen oikeellisuudesta ollaan montaa mieltä. Onko kellään parempaa tietoa asiasta? Itse auto nyt ollut käytössä kohta pari viikkoa ja ihan hyvät on vaikutelmat. Viikonloppuna päästiin nollakelissä 21 km sähköllä kun kylmänä ilman esilämmitystä lähdettiin liikenteeseen ja pyydettiin 20 astetta lämpöä.
 
On se luotettava jos autoon on päivitetty uusin softa.
 
Viimeksi muokattu
Kuinka pitkälle pakkaseen tuo pehvanlämmitin piisasi?
Oliko se, että jos on yli -10c pakkasta niin sitten akku on niin kylmä että auto pakottaa polttiksen käyntiin?
Lähinnä tässä mietin että kuinka tuo sopii tänne napapiirille.
Talvella matkoja mitä pitäisi päästä olisi 3km taajamaan kauppaan ja takaisin
Tai 6km 80km/h tietä laskettelukeskukseen ja takaisin.
 
Se pehvanlämmitin piisaa vaikka kuinka kylmään, kun valehtelee autolle ulkolämpötilan olevan liki 20 plussaa.
Tuo n. -10 on taas se akun lämpötilan raja minkä jälkeen ajoakkua ei voi käyttää ajamiseen. Uudemman auton akunlämmittimestäkään ei apua jos se vaan suojaa akkua, mutta ei lämmitä käyttökuntoon.
 
Kuinka pitkälle pakkaseen tuo pehvanlämmitin piisasi?
Oliko se, että jos on yli -10c pakkasta niin sitten akku on niin kylmä että auto pakottaa polttiksen käyntiin?
Lähinnä tässä mietin että kuinka tuo sopii tänne napapiirille.
Talvella matkoja mitä pitäisi päästä olisi 3km taajamaan kauppaan ja takaisin
Tai 6km 80km/h tietä laskettelukeskukseen ja takaisin.
Mielestäni itsellä toimii -15 asti, mutta saatan muistaa väärin, eipä täällä Uudenmaan alueella ole paljon kunnon pakkasia nyt ollutkaan...
 
Ulkolämpötila ei vaikuta sähköajoon. Toiminta on just niinkuin Esal kirjoittaa, eli akun lämpötila on se joka ratkaisee käytetäänkö akkua ajoon vai ei, ja akun lämpötilaraja on ainakin MY2014:ssa -10 astetta. Akun lämpötila poikkeaa helposti monta astetta ulkolämpötilasta vaikka auto olisi ollut ulkona parkissa, koska akussa on niin paljon lämpöä varaavaa massaa. Ja lämpimästä tallista lähtien akku voi tietenkin olla vaikka huoneenlämpöinen vaikka ulkona olisi miten kylmä.

Itse olen ajellut tallista lähtien parinkymmenen asteen pakkasessa parinkymmenen kilsan asioinnit pelkällä sähköllä ja pehvanlämmittimen ansiosta ohjaamossakin piisasi lämpöä ihan ok.

Toisaalta pari kertaa yöllä pakkasessa oltuaan oli akun lämpötila karvan verran -10 asteen alapuolella kun laitoin esilämmityksen päälle. Auto ei ollut latauksessa joten lämmitysenergia tuli pelkästä akusta. Tämän takia akku lämpeni ennen liikkeelle lähtöä juuri rajan yläpuolelle ja liikkeelle lähdettiin sähköllä.
 
Viimeksi muokattu
Joo, tuota akun lämpötilaa tässä hain. Itsellä auto tulisi tuohon taivas-alle ja eikä liikkuisi edes jokapäivä, niin kyllä se ehtisi jäähtymään, jos vaan pakkasta ulkona piisaa. Tänä talvena nyt ei kauhean montaa yli -10c pakkas jaksoa ole ollut.
Miten muuten tuo lataaminen suuremmissa pakkasissa? Eli siis lämmittääkö tuo ensin akkua jonka jälkeen vasta alkaa lataamaan -> ulkona kun seisoo, niin suurinosa menisi harakoille.
 
Sehän noissa juuri onkin ongelma, että sitä kylmentynyttä akkua ei saa lämmitettyä, se phev akunlämmitin on lähinnä suoja totaalista jäätymistä vastaan.
Täyssähköauto toimisi tuollaisilla matkoilla aika optimaalisesti vaikka ei olisi akunlämmitystäkään.
 
Takaisin
Ylös Bottom