Outlander phev ostoa harkitsevat

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Sijainti
Salo
Joo, niin toimisi, mutta sitten kun pitää päästä *kauppaan* niin sitten sinne onkin jo 100km matkaa. Ja jos varaa että pääsisi kauppaan ja takaisin laatamatta talvella, esim laskien nyt kohtuullisen 25kWh/100km kulutuksella niin akku saisi olla vähintään 60kWh, mielummin yli 70kWh että jää marginaaliakin, niin alkaa sähkäreiden hinnat nousemaan melko korkeaksi.
Kona EV / Tesla Model Y oikeastaan järkevät vaihtoehdot.
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Kyllä noilla tiedoin voisin suositella Outlanderia pehvanlämmitinmodauksella ryyditettynä. Kylmempinä pakkaspäivinä voi sitten joutua ajamaan bensalla akun ollessa liian kylmä, mutta eiköhän enemmistö päivistä ole sellaisia että pääsee sähköllä ne lyhyet ajot.

Sitten kun lähtee sinne 100 km päähän niin pääsee taas osan matkasta sähköllä mikä alentaa mukavasti keskikulutusta.

Jos ajot koostuu pääosin tuollaisista ajoista ja tarvitsee tai haluaa Outlanderin tiloilla varustetun nelivedon, niin vaikea on keksiä fiksumpaa valintaa autoksi.

Akkua saa muuten lämmitettyä muutaman asteen käyttämällä tai lataamalla sitä. Eli esilämmitys tai lataus päälle ennen ajoon lähtöä, niin akun lämpötila voi nousta muutaman asteen. Esimerkiksi jos akku on tyhjä kotiin tullessa niin ajastaa latauksen alkamaan siten että lataus on valmis suunnilleen kun on taas lähdön aika.
 

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Sijainti
Salo
Joo tässä on heinäkuu 2021 - kesäkuu 2022, niin eihän tuossa kauhean pitkää jaksoa olisi kun pitäisi ajaa bensalla.
1677921636817.png
 

qwRad

New Member
Liittynyt
6 Syyskuu 2021
Joo, tuota akun lämpötilaa tässä hain. Itsellä auto tulisi tuohon taivas-alle ja eikä liikkuisi edes jokapäivä, niin kyllä se ehtisi jäähtymään, jos vaan pakkasta ulkona piisaa. Tänä talvena nyt ei kauhean montaa yli -10c pakkas jaksoa ole ollut.
Miten muuten tuo lataaminen suuremmissa pakkasissa? Eli siis lämmittääkö tuo ensin akkua jonka jälkeen vasta alkaa lataamaan -> ulkona kun seisoo, niin suurinosa menisi harakoille.
Meillä täällä napapiirin yläpuolella auto seisoo kylmässä katoksessa kiinni laturissa ja tuo akun lämmitin toimii ilmeisesti juuri niin, että se välillä lämmittää aukkua juuri lataustakin ajatellen. Jos auto on useamman päivän -20 tai kylmemmässä kelissä ja siihen välillä yhdistelee Remote Control appillä niin se oikein näyttää ilmoituksen että akun lämmitysjärjestelmä on aktivoitunut. En tiedä millainen logiikka / lämpötilaraja siinä on, mutta selvästi on välillä kuultavissa että lämmitysjärjestelmässä neste kiertää kun kävelee auton ohi.
Screenshot_20221121-152703.png


Systeemi ei kuitenkaan ilmeisesti yritä pitää akkua -10 astetta lämpimämpänä koko ajan, koska aina ei pysty lähtemään sähköajoon suoraa jos auto on seissyt kauan ja on esim. -25 tai -30 astetta pakkasta. Kylmin lämpöitla mitä olen akuston soluille nähnyt on jossain -20 asteen kieppeillä PHEV Watchdogilla katsottuna jos on ollut useampi päivä -30 keliä. Ja silloinkaan auto ei ole jäänyt paikalleen vaan polttomottoori on hörähtänyt iloisesti käyntiin ja liikkeelle on päästy -36 pakkasestakin, Sitten jossain vaiheessa akusto on lämmennyt ja ajo onnistunut taas sähkölläkin. Akussa lienee siis sen verran eristystä että ilmeisen kauan saa olla todella kylmä että koko akku on alle sen -30 joka taitaa olla se turvaraja käynnistyksen estolle?

Useimmiten 20-30min auton esilämmitysjakson aikana akusto on myös lämmennyt riittävästi, että pystyy lähtemään pelkällä sähköllä liikkeelle kylmälläkin. Lämmityshän ottaa hieman enemmän virtaa (ehkä 4,5kw?) kuin tuo schukopikkulaturi (3,7kw max?) pystyy antamaan seinästä eli auto käyttää vissiin silloin myös akun kapasiteettia lämmitykseen ja samalla akusto lämpiää virtaa luovuttaessaan. Ja ehkä myös tuo akustonlämmitin aktivoituu aina normaalin kabiinilämmityksen aikana?
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Mukava kuulla käytännön kokemuksia ajoakun lämmityksen toiminnasta.

Näillä leveyspiireillä ei oikein ole ollut tarpeeksi kipakoita pakkasia, että olisi päässyt itse tuota käytännössä ihmettelemään.

MY20 käyttöohjekirjassa todetaan ajoakun lämmityksestä täl viisiin:
Screenshot_20230320_135702_Outlook.jpg
 
Viimeksi muokattu
Ylös Bottom