Outlander phev ostoa harkitsevat

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Sijainti
Salo
Joo, niin toimisi, mutta sitten kun pitää päästä *kauppaan* niin sitten sinne onkin jo 100km matkaa. Ja jos varaa että pääsisi kauppaan ja takaisin laatamatta talvella, esim laskien nyt kohtuullisen 25kWh/100km kulutuksella niin akku saisi olla vähintään 60kWh, mielummin yli 70kWh että jää marginaaliakin, niin alkaa sähkäreiden hinnat nousemaan melko korkeaksi.
Kona EV / Tesla Model Y oikeastaan järkevät vaihtoehdot.
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Kyllä noilla tiedoin voisin suositella Outlanderia pehvanlämmitinmodauksella ryyditettynä. Kylmempinä pakkaspäivinä voi sitten joutua ajamaan bensalla akun ollessa liian kylmä, mutta eiköhän enemmistö päivistä ole sellaisia että pääsee sähköllä ne lyhyet ajot.

Sitten kun lähtee sinne 100 km päähän niin pääsee taas osan matkasta sähköllä mikä alentaa mukavasti keskikulutusta.

Jos ajot koostuu pääosin tuollaisista ajoista ja tarvitsee tai haluaa Outlanderin tiloilla varustetun nelivedon, niin vaikea on keksiä fiksumpaa valintaa autoksi.

Akkua saa muuten lämmitettyä muutaman asteen käyttämällä tai lataamalla sitä. Eli esilämmitys tai lataus päälle ennen ajoon lähtöä, niin akun lämpötila voi nousta muutaman asteen. Esimerkiksi jos akku on tyhjä kotiin tullessa niin ajastaa latauksen alkamaan siten että lataus on valmis suunnilleen kun on taas lähdön aika.
 

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Sijainti
Salo
Joo tässä on heinäkuu 2021 - kesäkuu 2022, niin eihän tuossa kauhean pitkää jaksoa olisi kun pitäisi ajaa bensalla.
1677921636817.png
 

qwRad

New Member
Liittynyt
6 Syyskuu 2021
Joo, tuota akun lämpötilaa tässä hain. Itsellä auto tulisi tuohon taivas-alle ja eikä liikkuisi edes jokapäivä, niin kyllä se ehtisi jäähtymään, jos vaan pakkasta ulkona piisaa. Tänä talvena nyt ei kauhean montaa yli -10c pakkas jaksoa ole ollut.
Miten muuten tuo lataaminen suuremmissa pakkasissa? Eli siis lämmittääkö tuo ensin akkua jonka jälkeen vasta alkaa lataamaan -> ulkona kun seisoo, niin suurinosa menisi harakoille.
Meillä täällä napapiirin yläpuolella auto seisoo kylmässä katoksessa kiinni laturissa ja tuo akun lämmitin toimii ilmeisesti juuri niin, että se välillä lämmittää aukkua juuri lataustakin ajatellen. Jos auto on useamman päivän -20 tai kylmemmässä kelissä ja siihen välillä yhdistelee Remote Control appillä niin se oikein näyttää ilmoituksen että akun lämmitysjärjestelmä on aktivoitunut. En tiedä millainen logiikka / lämpötilaraja siinä on, mutta selvästi on välillä kuultavissa että lämmitysjärjestelmässä neste kiertää kun kävelee auton ohi.
Screenshot_20221121-152703.png


Systeemi ei kuitenkaan ilmeisesti yritä pitää akkua -10 astetta lämpimämpänä koko ajan, koska aina ei pysty lähtemään sähköajoon suoraa jos auto on seissyt kauan ja on esim. -25 tai -30 astetta pakkasta. Kylmin lämpöitla mitä olen akuston soluille nähnyt on jossain -20 asteen kieppeillä PHEV Watchdogilla katsottuna jos on ollut useampi päivä -30 keliä. Ja silloinkaan auto ei ole jäänyt paikalleen vaan polttomottoori on hörähtänyt iloisesti käyntiin ja liikkeelle on päästy -36 pakkasestakin, Sitten jossain vaiheessa akusto on lämmennyt ja ajo onnistunut taas sähkölläkin. Akussa lienee siis sen verran eristystä että ilmeisen kauan saa olla todella kylmä että koko akku on alle sen -30 joka taitaa olla se turvaraja käynnistyksen estolle?

Useimmiten 20-30min auton esilämmitysjakson aikana akusto on myös lämmennyt riittävästi, että pystyy lähtemään pelkällä sähköllä liikkeelle kylmälläkin. Lämmityshän ottaa hieman enemmän virtaa (ehkä 4,5kw?) kuin tuo schukopikkulaturi (3,7kw max?) pystyy antamaan seinästä eli auto käyttää vissiin silloin myös akun kapasiteettia lämmitykseen ja samalla akusto lämpiää virtaa luovuttaessaan. Ja ehkä myös tuo akustonlämmitin aktivoituu aina normaalin kabiinilämmityksen aikana?
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Mukava kuulla käytännön kokemuksia ajoakun lämmityksen toiminnasta.

Näillä leveyspiireillä ei oikein ole ollut tarpeeksi kipakoita pakkasia, että olisi päässyt itse tuota käytännössä ihmettelemään.

MY20 käyttöohjekirjassa todetaan ajoakun lämmityksestä täl viisiin:
Screenshot_20230320_135702_Outlook.jpg
 
Viimeksi muokattu

grizzly77

New Member
Liittynyt
2 Huhtikuu 2023
Heissan kaikille. Minua on pidempään kiinnostanut Outlander PHEVin osto, mutta nyt vasta vedin ostohousut jalkaan. Löytyi mielenkiintoinen yksilö, 2018 vuosimalli, otettu käyttöön 11.2017, ajettu 140tkm, mutta hiukan nyt mietityttää. Auto on koeajolla, ja latasin akun täyteen. Kun sitten käynnistin auton, niin ev-range näytti 18 kilometriä. Asteita oli parisen astetta pakkasta, ja mistään esilämmityksestä ei ole mitään tietoa meikäläisellä. En ole saanut Remotea toimimaan, ja nollasin kaikki asetukset autosta manuaalisesti.
Mutta onko tosiaan niin, että EV range voisi olla pelkästään 18 km melkein nollakeleissä, vai onko nyt jo syytä epäillä, että akku on sökö? Minulla ei ole mahdollisuutta käyttää WD, ja auton omasta järjestelmästä ei vissiin pysty saamaan mitään irti?
Sen 18 kilsaa pääsinkin, juuri ja juuri, eco mode kytkettynä.
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Jos ilman lämmitystä (l=ämmityslaitteen pyynti 15 astetta) pääsee sähköllä vain 18 km niin ei se kauhean hyvältä kuulosta. Toki riippuu vähän minkälaista ajoa, jos 120 km/h painaa menemään, niin tuo 18 km on ihan hyvä, mutta jos vauhdit oli sellaisia alle 80 km/h tai muuten taajama-ajoa niin ei kuulosta normaalille.

Sitten taas jos lähdit ajoon ulkoa kylmällä autolla ja lämmityslaitteessa kunnon pyyntilämpötila niin oli ajo minkälaista vaan, tuo 18 km saattoi olla ihan ok saavutus. Paras on siis testata rangea aina ilman lämmitystä jos vain mahdollista, ja toki mielellään lämpimällä autolla ja akulla, mikä ilman tallia voi talvella toki olla haasteellista.

Enempää on vaikea sanoa näillä tiedoin. Itse suosittelen kyllä jo koeajoja varten hankkimaan sen OBD-lukijan ja Watchdogilla katsomaan mitä se akun kunnosta kertoo.
 

grizzly77

New Member
Liittynyt
2 Huhtikuu 2023
Jos ilman lämmitystä (l=ämmityslaitteen pyynti 15 astetta) pääsee sähköllä vain 18 km niin ei se kauhean hyvältä kuulosta. Toki riippuu vähän minkälaista ajoa, jos 120 km/h painaa menemään, niin tuo 18 km on ihan hyvä, mutta jos vauhdit oli sellaisia alle 80 km/h tai muuten taajama-ajoa niin ei kuulosta normaalille.

Sitten taas jos lähdit ajoon ulkoa kylmällä autolla ja lämmityslaitteessa kunnon pyyntilämpötila niin oli ajo minkälaista vaan, tuo 18 km saattoi olla ihan ok saavutus. Paras on siis testata rangea aina ilman lämmitystä jos vain mahdollista, ja toki mielellään lämpimällä autolla ja akulla, mikä ilman tallia voi talvella toki olla haasteellista.

Enempää on vaikea sanoa näillä tiedoin. Itse suosittelen kyllä jo koeajoja varten hankkimaan sen OBD-lukijan ja Watchdogilla katsomaan mitä se akun kunnosta kertoo.
Akkua latasin eilen illalla, ja otin piuhan irti illalla. Jos lämmityslaitteen pyynnillä tarkoitat auton sisälämpötilaa, niin se taisi olla jotain luokkaa 21 astetta. Taajamaa-ajoa oli, 40-60 kmh. Auto oli siis kylmä, taivasalla yön, olisiko ollut joku -5 astetta yöllä, lämmintä tallia ei löydy.
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Joo sitä lämmityslaitteessa olevaa pyyntilämpötilaa tarkoitin. Ajoit siis varmaankin EV-moodi päällä eli polttomoottori ei käynnistynyt vain tuottaakseen lämpöä vaan vasta kun akku oli tyhjä?

Jos noin, niin noihin lämpötiloihin ja esilämmittämättömyyteen nähden sanoisin että ei se 18 km välttämättä mistään ongelmasta akussa tai autossa muuten kerro. Se sähkölämmitys nyt vain vie aika paljon sähköä varsinkin kun kylmänä lähtee liikkeelle.

Siksi jos vain auto on latausmahdollisuuden ääressä yön, kannattaa auto pitää latauspiuhassa kiinni lähtöön saakka ja esilämmittää ohjaamo ennen lähtöä. Tällöin mahdollisimman paljon lämpöä tuotetaan verkosta otetulla sähköllä ja sitä myöten akun sähköstä jää mahdollisimman paljon ajamiseen.
 

grizzly77

New Member
Liittynyt
2 Huhtikuu 2023
Joo sitä lämmityslaitteessa olevaa pyyntilämpötilaa tarkoitin. Ajoit siis varmaankin EV-moodi päällä eli polttomoottori ei käynnistynyt vain tuottaakseen lämpöä vaan vasta kun akku oli tyhjä?

Jos noin, niin noihin lämpötiloihin ja esilämmittämättömyyteen nähden sanoisin että ei se 18 km välttämättä mistään ongelmasta akussa tai autossa muuten kerro. Se sähkölämmitys nyt vain vie aika paljon sähköä varsinkin kun kylmänä lähtee liikkeelle.

Siksi jos vain auto on latausmahdollisuuden ääressä yön, kannattaa auto pitää latauspiuhassa kiinni lähtöön saakka ja esilämmittää ohjaamo ennen lähtöä. Tällöin mahdollisimman paljon lämpöä tuotetaan verkosta otetulla sähköllä ja sitä myöten akun sähköstä jää mahdollisimman paljon ajamiseen.

Juuri näin. Eilen kokeilin illalla uudestaan, ja nyt pienemmällä pyynnillä ilman mitään lämmitystä antoi 21 km ev asetuksella, joten pieni nousu. Ajan nyt Kia Sportagella, ja täytyy rehellisesti sanoa, että JOPA siinä laatuvaikutelma on parempi kuin Outlanderissa. Aika pintakova on tuo phevi, kovat äänet sisällä ja melkoisesti kuulu nitinatia ja kolinaa muoviosista vrt Sportageen, mutta...mahdollisuus "nelivetoon" ja pieneen sähköiseen ajeluun houkuttaa. Ja isot tilat. Eikä tuo RF järjestelmä haittaa yhtään kun tahtoo purkaa kiukkua ajellessa.
Vielä yksi ihmetyksen aihe, miksi mallin nimi on Instyle Navi vaikka ei ole navia? Ei tue edes Google Mapsia android-tilassa? GPS löytyy, ja kertoo kordinaatit, mutta ei navia???
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Se ei varmaankaan ole oikeasti Instyle Navi, vaikka ilmoituksessa niin lukisi. Myyjillä ei ole oikeaa tietoa autojen varusteluversioista, niin lätkivät ilmoitukseen mitä sattuu. Ainakaan omasta autostani en löytänyt mistään tietoa millä nimellä kiesi oli uutena myyty, eli ei sitä tietoa oikeasta varusteluversion nimestä oikein ole välttämättä saatavilla vaikka miten kaivaisi.

Lisäksi varusteversioissa on isojakin eroja markkina-alueiden ja vuosimallien välillä ja eri maissa vielä versioille on omat nimensä. Suomen markkina kun on täynnä eri maista käytettyinä tuotuja Phevejä niin ei niissä versioissa oikein kukaan pysy perässä muutenkaan.
 

grizzly77

New Member
Liittynyt
2 Huhtikuu 2023
Se ei varmaankaan ole oikeasti Instyle Navi, vaikka ilmoituksessa niin lukisi. Myyjillä ei ole oikeaa tietoa autojen varusteluversioista, niin lätkivät ilmoitukseen mitä sattuu. Ainakaan omasta autostani en löytänyt mistään tietoa millä nimellä kiesi oli uutena myyty, eli ei sitä tietoa oikeasta varusteluversion nimestä oikein ole välttämättä saatavilla vaikka miten kaivaisi.

Lisäksi varusteversioissa on isojakin eroja markkina-alueiden ja vuosimallien välillä ja eri maissa vielä versioille on omat nimensä. Suomen markkina kun on täynnä eri maista käytettyinä tuotuja Phevejä niin ei niissä versioissa oikein kukaan pysy perässä muutenkaan.
Mjoo, ei tosta tiedä. Takaosassa lukee joku 100 year edition, ja kaikkea hauskaa löytyy, paitsi navigaattori. Taidampa ottaa ja ostaa pois, ihan toimivalta peliltä tuntuu (vaikka hiukan pintakova, muovit vähän kolisee ja natisee, ohjaustuntuma löysä yms yms), mutta kai tämä joku sairaus on. Eikä oikein samassa hintaluokassa löydy parempaa mun tietääkseni.
 

Duali

New Member
Liittynyt
3 Huhtikuu 2022
Mjoo, ei tosta tiedä. Takaosassa lukee joku 100 year edition, ja kaikkea hauskaa löytyy, paitsi navigaattori. Taidampa ottaa ja ostaa pois, ihan toimivalta peliltä tuntuu (vaikka hiukan pintakova, muovit vähän kolisee ja natisee, ohjaustuntuma löysä yms yms), mutta kai tämä joku sairaus on. Eikä oikein samassa hintaluokassa löydy parempaa mun tietääkseni.
Alustan pintakovuus johtuu 100year mallissa bilsteinin alustasta. Jos kurkkaat etukulmiin niin löytyy keltaiset iskarit. Navigointi ainakin itsellä hoidettu android auton kautta.
 

JuZ

Member
Liittynyt
15 Maaliskuu 2023
Mitenkäs muuten kun käytte koeajamassa näitä mitsuja, niin saatteko auton pidempiaikaiseen koeajoon, vai onko ne niitä .n tunnin ajoja. Eli antaako autoliikkeet vielä auton vaikka päiväksi ajoon ?
 

grizzly77

New Member
Liittynyt
2 Huhtikuu 2023
Alustan pintakovuus johtuu 100year mallissa bilsteinin alustasta. Jos kurkkaat etukulmiin niin löytyy keltaiset iskarit. Navigointi ainakin itsellä hoidettu android auton kautta.
No pirskules, niinhän tuolla näyttäisi olevan. Ihmettelinkin, että ompaha jäykän tuntuinen vrt muihin ajamani Outlandereihin. Netistä tuntuu olevan sula mahdottomuus löytää koottua tietoa malleista ja eroista.
 

grizzly77

New Member
Liittynyt
2 Huhtikuu 2023
Mitenkäs muuten kun käytte koeajamassa näitä mitsuja, niin saatteko auton pidempiaikaiseen koeajoon, vai onko ne niitä .n tunnin ajoja. Eli antaako autoliikkeet vielä auton vaikka päiväksi ajoon ?
Riippuu varmaan paljon liikkeistä. Itse sain lauantai-maanantai, mutta olikin tuttu myyjä. Nuo lyhyet koeajot ovat enemmän tätä päivää, koska asiakkaiden kikkailut ja kyseinen auto on poissa rivistä sen aikaa.
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Volyymi, varaston nopea kierto, vakuutus-, lisäturva- jne. kauppa sekä rahoituskuviot on nykyään se millä autoliikkeet tekevät tuloksensa.

Autoissa on enemmän tai vähemmän apteekin hinnat nykyään ja autokohtainen kate on aiempaa pienempi.

Innostus venymiseen mm. koeajojen suhteen on siis aiempaa laimeampaa.

Tapauskohtaista toki, mutta perustuu myymäläpäälliköiden kanssa jutusteluihin.
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
No pirskules, niinhän tuolla näyttäisi olevan. Ihmettelinkin, että ompaha jäykän tuntuinen vrt muihin ajamani Outlandereihin. Netistä tuntuu olevan sula mahdottomuus löytää koottua tietoa malleista ja eroista.

Omassani (MY19) on myös Bilsteinin iskarit. En ole kokenut liian jäykäksi. YMMV.
 

grizzly77

New Member
Liittynyt
2 Huhtikuu 2023
Omassani (MY19) on myös Bilsteinin iskarit. En ole kokenut liian jäykäksi. YMMV.
Pahaa sanoa onko LIIAN kova, mutta huomattavasti kovempi kuin ns perusalusta. Huomaa vaan nyt kun on routavaurioita enemmänkin, niin melkein säikähtää kun osuu johonkin kuoppaan, tienpinnan halkeamaan tms. Lisäksi on melko pomppiva kyyti kun ajaa kuoppaista hiekkatietä, metsätietä tms. Mukavempi sitten pitkällä matkalla tietty. Mutta mukavan tuntuinen tämä pirssi tuntuu olevan, kaupat taisi tulla.
 

JuZ

Member
Liittynyt
15 Maaliskuu 2023
Nyt olisi kiikarissa yksi ruotsin tuonti. ilmoituksessa lukee business X vm 2020. Tässä mallissa on kuitenkin nähtävästi etulasin lämmitin, kattoluukku, mustat kattokaiteet ja kromiset polkimet. Onko tämä siis kuitenkin S edition malli? Tässä ei ole mitään mainintaa sähköisestä lämmittimestä tai remote controlista, löytyykö nämä kuitenkin aina näistä malleista?
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
S-Edition täytyy olla kyseessä.

Kaikissa alunperin Ruotsiin tehtaalta maahantuoduissa pitäisi olla sähkölämmitin ja etälämmitys / Remote Control.
 

JuZ

Member
Liittynyt
15 Maaliskuu 2023
Tässä autossa huollot tehty 18/1/21 20174km , 15/12/21 41130km ja 24/10/22 63358km. Miltäs tämä vaikuttaa? Onko näissä mitsuissa minkälainen huoltoväli?
 

JuZ

Member
Liittynyt
15 Maaliskuu 2023
Tiukasti tulkiten 3. eli viimeisin huolto on mennyt kilometrien osalta pitkäksi.

Toleranssi on 1 kuukausi / 1.600 km ainakin tämän mukaan:
https://mitsubishi-motors.co.uk/wp-content/uploads/2021/06/Mitsubishi-customer-warranty-manual.pdf

Näytä liitetiedosto 24374

Härmäksi vastaavaa ei äkkiseltään löytynyt.

Toki tuossa viitataan takuun osalta vain huoltoihin liittyviin ongelmiin, mitä se ikinä tarkoittaakaan.
Tämä ei varmaan kuitenkaan auton akkutakuuseen vaikuta , vaikka vähän yli on kilometrit mennyt? Eikös näissä ole akkutakuu 8v / 160tkm ja tehdastakuu 5v / 100tkm. ? Lauantaina pitäisi käydä auto koeajamassa.
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Eipä kait. Huollon meneminen pitkäksi ei akun happanemiseen pitäisi vaikuttaa, etenkin jos/kun huoltoon ei sisälly akkuun liittyviä toimenpiteitä.

Juu, ajoakulla 70% kapasiteetin takuu 8v/160 tkm ja tehdastakuu 5v/100.
 

JuZ

Member
Liittynyt
15 Maaliskuu 2023
Nähtävästi suosittuja nämä mitsut tällä hetkellä. Piti mennä taas koeajamaan autoa, mutta tämähän oli taas jo myyty. Nyt 2 autoa mennyt jo nenän edestä.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Mun auto meni tunnissa siitä kun laitoin toriin myyntiin ja soittoja tuli vielä sen jälkeen kun olin merkinnyt sen myydyksi.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Eipä kait. Huollon meneminen pitkäksi ei akun happanemiseen pitäisi vaikuttaa, etenkin jos/kun huoltoon ei sisälly akkuun liittyviä toimenpiteitä.

Juu, ajoakulla 70% kapasiteetin takuu 8v/160 tkm ja tehdastakuu 5v/100.
Eihän tuohon akun kuntoon mikään huolto vaikuta, mutta huollon puuttuminen tai pitkäksi meneminen voi olla syy luovia takuu vastuusta. Näinhän vakuutusyhtiötkin tekevät kun vahinko sattuu. Jos talo palaa, palovakuutus voi olla korvaamatta vaikka nuohouksen puuttumisen takia, vaikka palo syttyisikin sähkölaitteesta. Tämä esimerkki omasta päästä, mutta tämän tapaista se on.
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Eihän tuohon akun kuntoon mikään huolto vaikuta, mutta huollon puuttuminen tai pitkäksi meneminen voi olla syy luovia takuu vastuusta. Näinhän vakuutusyhtiötkin tekevät kun vahinko sattuu. Jos talo palaa, palovakuutus voi olla korvaamatta vaikka nuohouksen puuttumisen takia, vaikka palo syttyisikin sähkölaitteesta. Tämä esimerkki omasta päästä, mutta tämän tapaista se on.

Onhan se näinkin. Ketkut ketkuilevat, jos tilaisuus näin sallii.

Varman päälle, jos haluaa pelata, niin skippaa yksilöt, joissa huoltohistoria ei ole tip-top.

Itsekin skippasin yhden muuten potentiaalisen yksilön, kun oli jobbarin myyntirivistössä seisomisen aikana mennyt huolto pari kuukautta pitkäksi. Ei ollut kyllä ainoa syy.
 

iamyourfather

New Member
Liittynyt
19 Huhtikuu 2023
Tervehdys! Oli rekisteröidyttävä foorumille kyselemään ja näin aiheelliseksi perustaa uuden ketjun kysymyksineni, koska en saanut phev käyttökokemusten ketjusta vastausta enkä halua sitä ketjua tukkia tyhmillä kysymyksillä. Kovasti herättänyt kiinnostusta tälläinen phev ikälopun ja loppuunajetun mersun tilalle (-03 ja +300tkm). Kattelin, että tietyin edellytyksin olisi mahdollista hankkia noita tällähetkellä myynnissä olevia 2014 vuoden malleja. Mutta muutama kysymys mietityttää kovasti ja tässä muutama tärkein.

-Ne akut. Mikähän on niiden laita n. 150tkm ajetussa ja mikä on niiden laita viiden vuoden kuluttua jos ajan 30tkm vuoteen.?

- Mistä näihin saa osia ja onko tässä autossa omat osansa vai käyvätkö normaalin outlanderin osat tähän pl. hybridijärjestelmä? (jarrut, jouset jne..)?

-voiko tuota yleensä edes itse huoltaa vai tekeeko hybridijärjestelmä tästä mahdotonta? Sähköiskuvaara tai joku muu este.

Kymmeniä kysymyksiä varmaan olisi vielä, mutta nämä kai tärkeimmät.

Yp. Saa siirtää ja poistaa jos tämä ei omaa ketjua tarvitse tai vastaukset löytyvät foorumia lukemalla. Olen yrittänyt kuitenkin etsiä vastauksia ennen foorumille kirjoittelua.
Useampi vuosi PHEV-2014 autoilua takana ja ilman murheita on päästy (takajarrujen päivitys kutsu, ilmainen). 210 000 ajettu ja akku toimii edelleen hyvin. SUURIN muutos on virallisen huollon mukana tullut päivitys (2022) jonka jälkeen auto vetää pelkällä sähköllä ja polttomoottori pääasiassa lataa vain akkuja. 0-130 km/h pari sekuntia nopeampi tai enemmän eli selkeä muutos entiseen. Joskus virallinen huolto kannattaa vanhaankin autoon, peukku.
 

JuZ

Member
Liittynyt
15 Maaliskuu 2023
Tuore Outlanderin omistaja täällä hei :) .Tuli sitten hommattua MY20 instyle business x . Nyt kysymys kuuluu että mitenkäs rengaspainevarotin saadaan nollattua? Autoon vaihdettu juuri kesärenkaat myyjän toimesta, ja nyt herjaa rengaspaineita.
 

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
Käsijarru päälle ja settings valikosta toinen sarja käyttöön näin lyhykäisesti selitettynä.
 

TiPee

Member
Liittynyt
9 Elokuu 2019
Tuore Outlanderin omistaja täällä hei :) .Tuli sitten hommattua MY20 instyle business x . Nyt kysymys kuuluu että mitenkäs rengaspainevarotin saadaan nollattua? Autoon vaihdettu juuri kesärenkaat myyjän toimesta, ja nyt herjaa rengaspaineita.
Sieltä:
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Tuore Outlanderin omistaja täällä hei :) .Tuli sitten hommattua MY20 instyle business x . Nyt kysymys kuuluu että mitenkäs rengaspainevarotin saadaan nollattua? Autoon vaihdettu juuri kesärenkaat myyjän toimesta, ja nyt herjaa rengaspaineita.

Nonni! Tervetuloa kerhoon.

Muistini mukaan monitoiminäytöstä asetukset-kohdan alta löytyy rengaspaineantureiden paikan valinta (1 tai 2) ja reset.

Toimintalogiikka vielä hieman auki itsellekin, kun on edellleen kitkat alla. Oletan, että kun kesärinkulat laitan alle, niin vaihdan oikean paikan, säädän paineet kohdilleen ja valitsen reset.

ETA: oliko kyseessä uudet kesärenkaat / vanteet vai aiemmin autossa alla olleet? Jos uudet, niin onkohan myyjä koodannut/rekisteröinyt anturit jompaan kumpaan paikkaan (1 tai 2) ?
 
Viimeksi muokattu

TiPee

Member
Liittynyt
9 Elokuu 2019
Toimintalogiikka vielä hieman auki itsellekin, kun on edellleen kitkat alla. Oletan, että kun kesärinkulat laitan alle, niin vaihdan oikean paikan, säädän paineet kohdilleen ja valitsen reset.
Ei tarvi resettiä, riittää että valitset 1 tai 2 riippuen siitä kumpi on nyt noille kitkoille.
Eli kuten tuossa aikaisemmin linkkaamassani ohjeessa on
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Ei tarvi resettiä, riittää että valitset 1 tai 2 riippuen siitä kumpi on nyt noille kitkoille.
Eli kuten tuossa aikaisemmin linkkaamassani ohjeessa on
Oolsprait. Kokeilin valikosta ja kitkoille on nyt näemmä valittu paikka 1.

Ostin auton tammikuussa ja melkein heti perään CVC7 kitkat (orkkisvanteineen ja antureineen) auton mukana tulleiden nastarenkaiden (tarvikevanteilla ja antureilla) tilalle. Ja myin nastat vanteineen Torissa etiäpäin toiselle Outtis-kuskille.

Kävin kitkojen alle vaihtamisen jälkeen Vianorilla koodatuttamassa anturit 20€ hintaan.

Puhe oli, että laittaisivat ne paikkaan 2 (jossa oli pohjilla pois myymäni nastarenkaat), jotta kesärenkaat säilyisivät paikassa 1.

Ovatkohan nyt sitten ylikirjoittaneet kesärenkaiden anturit kitkojen antureilla paikkaan 1 ja nastat on edelleen paikassa 2...:rolleyes:

Pahus, voi olla, että joudun koodatuttamaan kesärenkaiden anturit uudelleen, mutta nyt sitten tuohon paikkaan 2.

Hrmph.
 
Viimeksi muokattu

JuZ

Member
Liittynyt
15 Maaliskuu 2023
Ei auttanut minulla vaikka vaihdoin valikkoa 1-2 tai 2-1 .Ei anna myöskään resetoida. Täytyy käydä rengasliikkeessä koodailemassa. Autoon siis vaihdettu "vanhat" kesärenkaat alle Ruotsissa ennen kuin auto tuli Suomeen.
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Ok...ainahan sitä voi olla vaikkapa joku antureista viallinen tai jostain anturista akku loppu.

Tai sitten antureita ei ole rekisteröity autoon tai rekisteröinnit ylikirjoitettu toisen rengassarjan antureilla.

Liikaa vaihtoehtoja. Mielellään sitä rengasliikkeelle pulittaa pari kymppiä, että pääsee ongelmasta eroon.

Jos itse saisin valita, niin autossa ei olisi koko TPMS:ää tai vielä parempaa, toteutus olisi sellainen, että sen voisi ottaa halutessaan pois päältä.
 

JuZ

Member
Liittynyt
15 Maaliskuu 2023
Huomasin muuten että minulla on muoviset venttiilit renkaissa. Onkohan mahdollista että TPMS venttiileitä ei ole edes laitettu renkaisiin. Eikös ne ole metalliset ?

Edit. Sain renkaat kuntoon. Kävin rengasliikkeessä koodailemassa.
 
Viimeksi muokattu

JuZ

Member
Liittynyt
15 Maaliskuu 2023
Nyt muutamapäivä ajeltu outlanderilla. Akku näyttää täyteen ladattuna n. 35-40km, omilla matkoilla akkua riittänyt myös sen 35-40km ,itse en ole päässyt mittailemaan akkutieoja, mutta eikös tämä ihan kunnossa pitäis olla. Itse olen kyllä tykästynyt autoon, tällä ajaessa rupee itsekkin todella pihiksi ja rupee välillä sammuttelemaan ilmastointia että jos vielä vähän pitemmälle pääsisi :) .varusteena Instyle varustetaso ja itselleni on kaikki tarvittavat varusteet. Aikaisempi auto bmw x3 2012vm, siihen verrattuna kori ei ole yhtä jäykkä, vaan vähän välillä kallistelee, mutta tämä ei minua haittaa. remote controlia en ole saanut toimimaan, vaikka poistin aikaisemmat käyttäjät ja lisäsin uuden. No täytyy tuohon perehtyä joskus enemmän ,kun jaksaa. Katotaan muutaman kk päästä mitä ajatuksia auto vielä herättää :)
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Suht normaalilta kuulostaa. Omien kokemusten eli n. 3kk ja n. 5 tkm perusteella talvella sähköajorange on seka-ajossa n. 25-35 km.

Keväällä / kesällä pääsee sitten huomattavasti pidemmälle, etenkin kaupunkinopeuksissa ja ilmastointi off-asennossa. 60 km lienee about käytännön yläraja omalla akulla (n. 85% SoH).

Screenshot_20230502_124854_Gallery.jpg


Ja piripintaan ladatulla pakasta vedetyllä akulla sitten oletettavasti pääsee vielä hieman pidemmälle. 70 km?

Onko auto milloin otettu käyttöön alunperin?
Ennen helmikuuta 2020 (?? en ihan varma ajankohdasta) tehtaalta maahantuoduille MY19 ja MY20 kotteroille on marmorilta saatavana BMU-softaan päivitys.

Vaffa suositus obd2-palikan hankkimiselle ja PHEV Watchdog appin lataamiselle puhelimeen.
 
Viimeksi muokattu

JuZ

Member
Liittynyt
15 Maaliskuu 2023
Suht normaalilta kuulostaa. Omien kokemusten eli n. 3kk ja n. 5 tkm perusteella talvella sähköajorange on seka-ajossa n. 25-35 km.

Keväällä / kesällä pääsee sitten huomattavasti pidemmälle, etenkin kaupunkinopeuksissa ja ilmastointi off-asennossa. 60 km lienee about käytännön yläraja omalla akulla (n. 85% SoH).

Näytä liitetiedosto 24424

Ja piripintaan ladatulla pakasta vedetyllä akulla sitten oletettavasti pääsee vielä hieman pidemmälle. 70 km?

Onko auto milloin otettu käyttöön alunperin?
Ennen helmikuuta 2020 (?? en ihan varma ajankohdasta) tehtaalta maahantuoduille MY19 ja MY20 kotteroille on marmorilta saatavana BMU-softaan päivitys.

Vaffa suositus obd2-palikan hankkimiselle ja PHEV Watchdog appin lataamiselle puhelimeen.
Auto on otettu käyttöön 2.3.2020. ajettu 77000km. Täytyy seuraavassa huollossa mainita että päivittäisivät BMU-softan.Hankin jo obd2 palikan EM 327 , mutta en ole onnistunut saada luettua akkutietoja.
 

TiPee

Member
Liittynyt
9 Elokuu 2019
Itselläni ei ainakaan silloin aikoinaan lähtenyt tuo ELM 327 toimimaan Watchdogin kanssa, tilasin sitten suosiolla yhden Watchdogin sivuilla luetelluista palikoista ja ongelmia ei ole ollut

Toki tuosta on jo liki 5 vuotta aikaa joten voi olla että tänä aikana tuosta ELM 327:sta on tullut uudempikin malli joka mahdollisesti toimii
 

JuZ

Member
Liittynyt
15 Maaliskuu 2023
Tosiaan mitään kontaktia Watchdog ei autoon saa tuolla palikalla, tai sitten on vain käyttäjästä kiinni. Kun laitan palikan kiinni autoon ja käynnistän watchdogin, niin mitään ei tapahdu. Bluetooth kyllä palikan löytää ja saan paritettua puhelimeen.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Nämä elm327 palikat on kaikki kiinalaisia kopiota alkuperäisestä ja kopioiden laatu vaihtelee. Mistään ei voi tietää mikä toimii mikä ei, ellei nyt sitten ole tieto että tämä ko malli toimii tietyssä autossa.
 

JuZ

Member
Liittynyt
15 Maaliskuu 2023
Jos joku liikkuu pks-seudulla ja jaksaa lukea autostani tiedot korvausta vastaan tietenkin, niin voi laittaa mulle viestiä :)
 

JSO

Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2016
"Nämä elm327 palikat on kaikki kiinalaisia kopiota"
Ei se nyt ihan noinkaan ole, minulla on ELM327 palikka jonka chip on aito Kanadassa valmistettu, varmistin tehtaalta.
Edi: mutta jos palikasta raskii maksimissa sen kympin maksaa niin sitten se todennäköisesti on kiinalainen.
 

Grunt

New Member
Liittynyt
7 Toukokuu 2023
Tervehdys!
Tässä on kuukauden verran tullut etsittyä sopivaa Outlander PHEV -yksilöä ja samalla parhaan mukaan viisastua siitä, mitä kaikkea kannattaisi ottaa huomioon kun käy katsomassa ja koeajamassa yksilöitä. Toisin sanoen, olen aktiivisesti lukenut tältäkin foorumilta hyviä ajatuksia ostovaiheeseen.

Itse asiaan: eilen pääsin kokeilemaan kolmatta yksilöä ja se vaikutti kyllä kaikin puolin lupaavalta kulkuvälineeltä, mutta muutama asia jäi askarruttamaan vaikka on nyt alustava sopimus nyt olemassa autoliikkeen kanssa. Keskiviikkoon mennessä olisi tarkoitus allekirjoittaa sopimukset ja vaihtaa nykyinen tuohon Outlanderiin, kunhan saan varmistuksen muutamasta asiasta autoliikkeeltä.

Outlanderin tiedot: Suomi-auto, ensirek. 2/2020 (MY20), ajettu ~40tkm, laajempi Instyle-varustelu (mm. lämmitettävä tuulilasi, navigaattori, kattoluukku). Hinta piirun alle 37 t€.

Sitten ne merkittävimmät askarruttavat asiat:
- Ostin OBD2-lukijan näitä koeajoja varten ja tsekkailin PHEV Watchdogilla että SOH on 78,9% / 36.3 Ah. Iski hienosti epävarmuus akun kunnosta, mutta myyjä vakuutti tuon lukeman olevan normaali. Pyysin että akun kunto tarkastetaan.
- Takuu ja huoltovälit. Myyjä vakuutti takuiden olevan kunnossa. Määräaikaishuollot ovat tehty 18.2.2021 / 15tkm, 26.4.2022 / 30tkm, 21.4.2023 / 39tkm.
- Hinta vs speksit. Oma mututuntumani perusteella hinta on yläkanttiin, mene ja tiedä. Osamaksun korko olisi 6,4%, joka yhtälailla kuulostaa melko korkealta mutta lienee ajan henki korkojen suhteen nousujohteinen.

Eilen iltapäivällä sitten neuvoteltiin suuntaan ja toiseen kauppaa, myyjä teki paperityöt pariin kolmeen otteeseen ja osamaksun erän suuruus kasvoi loppua kohden kun luvut olivat aluksi vääriä. Lopulta myyjä lähetti epähuomiossa väärän version sopimuksesta.

Auton speksit ovat omasta mielestäni just eikä melkein ja koeajo tuntui todella hyvältä.

Mitä ajatuksia muissa foorumilaisissa herää ja mitä kannattaisi varmistella tai tarkastella?
 
Ylös Bottom