Tervehdys!
Tässä on kuukauden verran tullut etsittyä sopivaa Outlander PHEV -yksilöä ja samalla parhaan mukaan viisastua siitä, mitä kaikkea kannattaisi ottaa huomioon kun käy katsomassa ja koeajamassa yksilöitä. Toisin sanoen, olen aktiivisesti lukenut tältäkin foorumilta hyviä ajatuksia ostovaiheeseen.
Itse asiaan: eilen pääsin kokeilemaan kolmatta yksilöä ja se vaikutti kyllä kaikin puolin lupaavalta kulkuvälineeltä, mutta muutama asia jäi askarruttamaan vaikka on nyt alustava sopimus nyt olemassa autoliikkeen kanssa. Keskiviikkoon mennessä olisi tarkoitus allekirjoittaa sopimukset ja vaihtaa nykyinen tuohon Outlanderiin, kunhan saan varmistuksen muutamasta asiasta autoliikkeeltä.
Outlanderin tiedot: Suomi-auto, ensirek. 2/2020 (MY20), ajettu ~40tkm, laajempi Instyle-varustelu (mm. lämmitettävä tuulilasi, navigaattori, kattoluukku). Hinta piirun alle 37 t€.
Sitten ne merkittävimmät askarruttavat asiat:
- Ostin OBD2-lukijan näitä koeajoja varten ja tsekkailin PHEV Watchdogilla että SOH on 78,9% / 36.3 Ah. Iski hienosti epävarmuus akun kunnosta, mutta myyjä vakuutti tuon lukeman olevan normaali. Pyysin että akun kunto tarkastetaan.
- Takuu ja huoltovälit. Myyjä vakuutti takuiden olevan kunnossa. Määräaikaishuollot ovat tehty 18.2.2021 / 15tkm, 26.4.2022 / 30tkm, 21.4.2023 / 39tkm.
- Hinta vs speksit. Oma mututuntumani perusteella hinta on yläkanttiin, mene ja tiedä. Osamaksun korko olisi 6,4%, joka yhtälailla kuulostaa melko korkealta mutta lienee ajan henki korkojen suhteen nousujohteinen.
Eilen iltapäivällä sitten neuvoteltiin suuntaan ja toiseen kauppaa, myyjä teki paperityöt pariin kolmeen otteeseen ja osamaksun erän suuruus kasvoi loppua kohden kun luvut olivat aluksi vääriä. Lopulta myyjä lähetti epähuomiossa väärän version sopimuksesta.
Auton speksit ovat omasta mielestäni just eikä melkein ja koeajo tuntui todella hyvältä.
Mitä ajatuksia muissa foorumilaisissa herää ja mitä kannattaisi varmistella tai tarkastella?