Outlander PHEV viimasuoja

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Mulla on nyt pari päivää ollut se viimasuoja keulalla. Pakkasta oli ekana päivänä about 7 astetta. Kyllä sanoisin että auttaa moottorin käynnistyksiin ja sitä kautta myös kulutukseen. Tekee myös sen, että pienet puolen tunnin, tunnin paussit ei jäähdytä konetta läheskään yhtä paljon ja liikkeelle pääsee monesti ilman moottoria.

Sellainen erikoinen havainto, että ulkolämpötilan näyttö sekoaa tuosta keulapahvista ???.
Vaikka ulkona on 6 astetta pakkasta, niin lämpotilan näytön mukaan se kohoaa tasaisesti. Eilen ajoin pikku pätkän. Lähtiessä lämpötila näytti -6 ja noin 15km jälkeen se näytti +2. Ulkona oli kokoajan -6. Auto oli sitten hetken parkissa ja lähdin liikkeelle, niin näytti -3. Selkeästi tuo mittari on pikkuisen liian lähellä moottoria.

Silloin kun mulla oli vain ne teipit keulalla(jätin niihin pikkusen rakoa), niin tätä ilmiötä ei ollut.
 
Vs: Outlander PHEV

Anaconda sanoi
Mulla on nyt pari päivää ollut se viimasuoja keulalla. Pakkasta oli ekana päivänä about 7 astetta. Kyllä sanoisin että auttaa moottorin käynnistyksiin ja sitä kautta myös kulutukseen. Tekee myös sen, että pienet puolen tunnin, tunnin paussit ei jäähdytä konetta läheskään yhtä paljon ja liikkeelle pääsee monesti ilman moottoria.

Sellainen erikoinen havainto, että ulkolämpötilan näyttö sekoaa tuosta keulapahvista ???.
Vaikka ulkona on 6 astetta pakkasta, niin lämpotilan näytön mukaan se kohoaa tasaisesti. Eilen ajoin pikku pätkän. Lähtiessä lämpötila näytti -6 ja noin 15km jälkeen se näytti +2. Ulkona oli kokoajan -6. Auto oli sitten hetken parkissa ja lähdin liikkeelle, niin näytti -3. Selkeästi tuo mittari on pikkuisen liian lähellä moottoria.

Silloin kun mulla oli vain ne teipit keulalla(jätin niihin pikkusen rakoa), niin tätä ilmiötä ei ollut.

Maskiin pitäisi kuulemma jättää pieni reikä siihen kohtaan, jonka takana ulkoilmaa haisteleva lämpöanturi on. Joissakin viimasuojissa näin ilmeisesti onkin, joissakin ei... Ei tietty kovin vaikea tehdä itse, kun vaan tietäisi missä kohdassa se pitäisi olla ???
 
Vs: Outlander PHEV

jamwww sanoi
Maskiin pitäisi kuulemma jättää pieni reikä siihen kohtaan, jonka takana ulkoilmaa haisteleva lämpöanturi on. Joissakin viimasuojissa näin ilmeisesti onkin, joissakin ei... Ei tietty kovin vaikea tehdä itse, kun vaan tietäisi missä kohdassa se pitäisi olla ???

Itselleni vastaten: ainakin muissa Outlander III:ssa sensorin paikka on ilmeisesti puskurin alla olevan aukon oikeassa ylälaidassa (tai ajosuuntaan katsoen vasemmalla puolella):

ACB04430_AC00_ENG.png


Lähde: http://faq.out-club.ru/download/outlander-III/maintenance/Service_Manual_2013/2013/70/html/M170100060338400ENG.HTM

Tuolta (http://faq.out-club.ru/download/outlander-III/maintenance/Service_Manual_2013/2013/index_M1.htm) varmaan voi löytyä muutakin kiinnostavaa, joskin varsinaisesti näyttää olevan bensa-/dieselmoottorisille Outlandereille, ei PHEVille. Ei kenelläkään satu olemaan linkkiä PHEVin vastaaviin manuskoihin? Ehkä ne tuonnekin ilmestyy, kunhan PHEV ehtii myyntiin Venäjälle asti ;D

EDIT: Jotain tuon näköistä voi erottaa ainakin tätä kuvaa zoomailemalla: http://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/gallery/paris-2012-mitsubishi-outlander-phev_8.jpg
 
Vs: Outlander PHEV

Anaconda sanoi
Sellainen erikoinen havainto, että ulkolämpötilan näyttö sekoaa tuosta keulapahvista ???.

Mahtaako auto säädellä moottorin pakkokäynnistymistä kylmässä ulkoilman lämpötila-anturin perusteella vai ehkä moottorin jäähdytysnesteen lämpötilan perusteella?
 
Vs: Outlander PHEV

fon sanoi
Mahtaako auto säädellä moottorin pakkokäynnistymistä kylmässä ulkoilman lämpötila-anturin perusteella vai ehkä moottorin jäähdytysnesteen lämpötilan perusteella?
Kyllä mitsuissa on mun mielest imuilmalle omat anturinsa. Toi keulan anturi antaa vain näyttöpaneelille ulkolämpötilan.
 
Vs: Outlander PHEV

fon sanoi
Mahtaako auto säädellä moottorin pakkokäynnistymistä kylmässä ulkoilman lämpötila-anturin perusteella vai ehkä moottorin jäähdytysnesteen lämpötilan perusteella?

Luulisin että käytettävä anturi on MAF:n yhteydessä, eihän tämä MAP-ohjattu ollut?
 
Vs: Outlander PHEV

jamwww sanoi
Itselleni vastaten: ainakin muissa Outlander III:ssa sensorin paikka on ilmeisesti puskurin alla olevan aukon oikeassa ylälaidassa (tai ajosuuntaan katsoen vasemmalla puolella):

ACB04430_AC00_ENG.png


Lähde: http://faq.out-club.ru/download/outlander-III/maintenance/Service_Manual_2013/2013/70/html/M170100060338400ENG.HTM

Tuolta (http://faq.out-club.ru/download/outlander-III/maintenance/Service_Manual_2013/2013/index_M1.htm) varmaan voi löytyä muutakin kiinnostavaa, joskin varsinaisesti näyttää olevan bensa-/dieselmoottorisille Outlandereille, ei PHEVille. Ei kenelläkään satu olemaan linkkiä PHEVin vastaaviin manuskoihin? Ehkä ne tuonnekin ilmestyy, kunhan PHEV ehtii myyntiin Venäjälle asti ;D

EDIT: Jotain tuon näköistä voi erottaa ainakin tätä kuvaa zoomailemalla: http://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/gallery/paris-2012-mitsubishi-outlander-phev_8.jpg
Leikkasin noille paikkeille 1cm x 2cm reiän, mutta tuntuu ettei sillä ollut kummempaa vaikutusta. Koitan vielä jossain vaiheessa suurentaa aukkoa. Siitä tuli ehkä turhan pieni. ???
 
Vs: Outlander PHEV

Anaconda sanoi
Leikkasin noille paikkeille 1cm x 2cm reiän, mutta tuntuu ettei sillä ollut kummempaa vaikutusta. Koitan vielä jossain vaiheessa suurentaa aukkoa. Siitä tuli ehkä turhan pieni. ???

1x2 cm kuulostaa tosiaan pieneltä. Tuossa yksi Tunekon YouTube-pätkä, missä Corolla saa rei'itetyn maskin:

http://www.youtube.com/watch?v=6SeRgOYKHDA

voi hypätä vaikka kohtaan 2:45. Aika iso reikä, noin 5cm halkaisija pitäisi ilmeisesti olla :eek:
 
Vs: Outlander PHEV viimasuoja

Nyt kun kelit on lämmenneet, niin oon huomannut että keulan tukkimisella on entistäkin suurempi vaikutus. Kun lämpötila on 4-8 asteen hujakoilla, nii keulan ollessa tukossa ei tarvii edes esilämmityksiä, niin auto menee kokonaan sähköllä. Otin suojat liian nopeasti pois ja huomasin että ero on todella selkeä. Aion laittaa ne hetimiten takaisin. Jotenkin siellä moottoritilassa on lämpösempää kun ilma ei vaihdu. Pakkasella sitä ei niin huomaa mutta nyt kyllä. Pahvit sit pois keulalta vasta vappuna :nykii
 
Vs: Outlander PHEV viimasuoja

Tähän ajoviiman jähdytysvaikutukseen liittyy ottomoottorin
käyttäminen kylmällä ilmalla, kai...
 
Vs: Outlander PHEV viimasuoja

Ajoviima jäähdyttää ottomoottorin kylmällä ilmalla, eikö?
Kylmän moottorin ottaminen tarvittaessa "tehokäyttöön" ei sekään
kovin energiatehokasta ole, kai.
Olen päätynyt hajatelmaan, että "kylmällä" ilmalla ottomoottoria
käytetään "tarpeettomasti" lämmitykseen vaikka akut riittäisivät,
juurikin tuon ottomoottorin takia, ei akkujen tai akkujen lämpötilan
yms. akkuteknologian haasteiden tähden.

Ne joilla on kokemusta kompatkaa tai tyrmätkää, ihan miten vain ;)
 
Vs: Outlander PHEV viimasuoja

Jäähdyttää se kylmä ilma ahdetunki moottorin. Mutta ei siintä enempää tässä topicissa.
 
Vs: Outlander PHEV viimasuoja

Noh se menee sitten jo vähän tarkemmaksi ku ruvetaan miettimään sitä, että onko se imuilma kylmää vs se että sitä pakettia jäähdytetään kokoajan ulkopuolelta. JA eipä se vaadi kovaa ilmavirtaakaan moottoritilaan että kylmällä se paketti saa kovan jäähdytystehon ulkoilmasta ulkoisesti. Oliko niin että tämä ei tosiaan ole turbokone...
 
Vs: Outlander PHEV viimasuoja

Liittyy väljästi aiheesee...

Tuli hommattua tommonen konepellin suojus ;D
 

Liitetiedostot

  • OPI_HOODPROTECTOR(1).jpg
    OPI_HOODPROTECTOR(1).jpg
    289.6 KB · Lukukerrat 3,016
Vs: Outlander PHEV

jamwww sanoi
Itselleni vastaten: ainakin muissa Outlander III:ssa sensorin paikka on ilmeisesti puskurin alla olevan aukon oikeassa ylälaidassa (tai ajosuuntaan katsoen vasemmalla puolella):

ACB04430_AC00_ENG.png


Lähde: http://faq.out-club.ru/download/outlander-III/maintenance/Service_Manual_2013/2013/70/html/M170100060338400ENG.HTM

Tuolta (http://faq.out-club.ru/download/outlander-III/maintenance/Service_Manual_2013/2013/index_M1.htm) varmaan voi löytyä muutakin kiinnostavaa, joskin varsinaisesti näyttää olevan bensa-/dieselmoottorisille Outlandereille, ei PHEVille. Ei kenelläkään satu olemaan linkkiä PHEVin vastaaviin manuskoihin? Ehkä ne tuonnekin ilmestyy, kunhan PHEV ehtii myyntiin Venäjälle asti ;D

EDIT: Jotain tuon näköistä voi erottaa ainakin tätä kuvaa zoomailemalla: http://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/gallery/paris-2012-mitsubishi-outlander-phev_8.jpg

Onkohan kukaan löytänyt siistimpää maskisuojaa kuin tuon solumuovisen, jota näyttää olevan myynnissä useammassa paikassa. Ja ilmeisesti siihen pitää vielä leikata tällainen ilmareikä.

http://www.tarvikkeet.fi/img/kuvat_suuret2/10370-ts411-maskisuoja-mitsubishi-outlander-2013.jpg
 
Vs: Outlander PHEV viimasuoja

Ei ole löytynyt...
Mä pyöristin ne solumuovipalojen kulmat saksilla leikkaamalla.
Hieman pehmensi vaikutelmaa, ei näytä ehkä ihan niin hölmöltä, mutta hölmöltä kuitenkin :nykii
 
Vs: Outlander PHEV viimasuoja

No juu, viime vuonna asennutin Deltalla viimasuojan, joka oli vain toiseen aukkoon - en tiedä millaiset kiinnikkeet oli, kun eka Lapin reissulla katosi koko kapistus...

Nyt sitten tilasin tuon Tammers tekeleen, eli pari palaa solumuovia ja muutama kiinnike. Mitenhän ihmeessä nuo yläsuojan jousikiinnikkeet pitäisi laittaa paikalleen, kun ne ovat lyhyttä 6 mm mallia, ja ei yllä läheskään ripojen taakse? Onko vinkkejä. Ohjeessa on ihan samat mitat mainittu, eli lähetysvirhe kyllä ei ole.
 
Vs: Outlander PHEV viimasuoja

Edullinen ja näppärä vaihtoehto on rautakaupasta solumuovista harmaata putkieristettä 15 mm ja puukko käteen. Ei tarvitse mitään eri kiinnikkeitä.
 
Vs: Outlander PHEV viimasuoja

fon sanoi
Edullinen ja näppärä vaihtoehto on rautakaupasta solumuovista harmaata putkieristettä 15 mm ja puukko käteen. Ei tarvitse mitään eri kiinnikkeitä.

Oisko kuvia ???

Tässä vaiheessa vielä Tammers kiinnikkeistä vinkkejä kaipaillen, kun sen jo ehdin ostaa - ajattelin, että helppo ratkaisu...
 
Vs: Outlander PHEV viimasuoja

sama ongelma, mukana tuli aivan liian lyhyet... piti käydä motonetistä hakemassa sopivat
 
Vs: Outlander PHEV viimasuoja

äijä teki grilliin viimasuojan
että edes jossakin lämmin ois
(H.Harma)
 

Liitetiedostot

  • WP_20151230_10_44_17_Pro (2).jpg
    WP_20151230_10_44_17_Pro (2).jpg
    258.8 KB · Lukukerrat 2,241
Vs: Outlander PHEV viimasuoja

Ostettu Deltasta hintaan 25 eur . ( netti 45 eur) Asennettu itse jousikiinnikeillä jotka olivat riittävän pitkiä? Vähän löysän oloiset jousikuormitukset, mutta 650 km reissu heitetty ja on vielä paikoillaan. Lohkolämmittimen pistoke asennettu siten, että leikkasin suojasta palan pois ja samainen reikä laskee ilmavirran lt. anturille
 
Vs: Outlander PHEV viimasuoja

Anaconda sanoi
Liittyy väljästi aiheesee...

Tuli hommattua tommonen konepellin suojus ;D
Mistä olet hommannut suojuksen? Vois auttaa noihin kiveniskemiin.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vs: Outlander PHEV viimasuoja

Ebaysta aikanaan. Tosin kun kattelin 2016 mallille tota, niin en enää tota samaa mallia löytänyt.
 
Vs: Outlander PHEV viimasuoja

äijä teki grilliin viimasuojan
että edes jossakin lämmin ois
(H.Harma)
Joo tämä oli hyvä. Bauhauksesta ostin 15mm putkelle 9mm ja 13mm vahvuudella sekä 18mm putkelle vielä vankempaa. Putkien hinnat 0.6-0.9€/metri eli aika paljon halvempi kuin Tammer 59€ setti:
1613940578709.png


Pari sataa kilsaa ajettu näyttäis pysyvän paikallaan ilman mitään kiinnikkeitä.
 
Viimeksi muokattu
Retkipatjasta saksilla leikkaamalla saa hyvän.
Kiinnityksen tein rautalangalla ns grillistä läpi.
On riittävän suojaava ja kukaan ei ole valittanut että olisi ruma.
 
Riisseleissä noita askarreltuja olen käyttänyt, mutta en kyllä tässäkään bensa koneellisessa ole sellaiselle kokenut tarvetta. 80 kmh vauhdissa koneen lämpö nousee jopa yli 90 asteen pakkasellakin.
 
Joo, mutta hybridiajossa kovilla pakkasilla Mitsun kone myös jäähtyy nopeasti maantiellä, kun mennään välillä sähköllä. Tämä saattaa lisätä sähkövastuksen käyttöä lämmitykseen ja/tai polttomoottorin käyttöä lämmön ja/tai sähkön tuottamiseen.
 
Takaisin
Ylös Bottom