Outlander PHEV yleisimpiä kysymyksiä ja vastauksia niihin.

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Olen tykännyt kovasti, tosin kuherruskuukausi (/kuukaudet) tässä on vasta menossa...

Ajokissa on Instyle Sport -varustetaso, jossa riittävät varusteet ja ylikin. Android Auto rokkaa ja Googlen tätiä voi pyytää kertomaan vitsejä matkan ratoksi. Erittäin toimiva voimalinja, tilaa riittävästi lapsikatraalle ja tavaroille. Kelpo äänentoisto. Riittävän kyvykäs neliveto ja vetomassa omiin tarpeisiin. Ja mikä tärkeintä, sähköajorange ja toimintalogiikka myös kylmillä ilmoilla on sellainen, että omassa ajoprofiilissa 80-90 % matkoista taittuu sähköllä kesät talvet ilman tuskaa ja turhia polttomoottorin käynnistämisiä.

Ainoat ärsyttävät seikat mihin olen tähän mennessä törmännyt ovat: infotainmentin niukka näytön koko, joka MY19:ssä on 7" ja auton wifi-hotspotin kantama, joka on mallia pätkä. Mutta kyllä näiden kanssa elämään pystyy.

Mitsu korvasi käyttiksenä MY17 Toyota Verson, 7-paikkaisena 1.8 bensa-automaatilla.

Sillä kulutus oli maantiellä n. 6 l / 100 km, motarilla 9 l / 100 km ja kaupunkipyörityksessä ihan liikaa, kesällä 8 l seutuvilla ja talvella 10 tai ylikin. Olisiko keskikulutus ollut omassa kaupunkivoittoisessa ajossa 7,5 l / 100 km? Ehkä enemmänkin.

2 € / l hinnalla polttonesteen kulutuksen hinta siis n. 15 € / 100 km. Plus päälle lohkolämmittimen ja sisätilalämmittimen sähköt. Olisiko vaikka 16 € / 100 km.

Mitsulla on mennyt näin talvella omissa ajoissa n. 25 kWh / 100 km + n. 1 l 95E:tä päälle. 15 c / kWh ja 2 € / l hinnalla siis yhteensä n. 6 € / 100 km.

10 € siis säästöä per 100 km. Ja tähän mennessä 300 € / 3000 km.
Vuosittaisella 20k km ajosuoritteella säästöä n. 2000 € / v.

Vakuutukset Mitsussa inasen kalliimmat kuin Versossa, vero n. puoleen hintaan. Huollot lienevät samaa suuruusluokkaa, aika näyttää.
Arvonalenema on arvoitus, merkittävä sellainen. Versossa 1,5 v ja n. 20.000 km ajon jälkeen arvonalenema oli varsin poikkeuksellisen pieni 300 €, siihen tuskin Mitsun kanssa päästään.

ETA:
Käyttökustannusten säästöpotentiaali ja vaihdon kannattavuus totta kai paljon kiinni siitä, että mihin vaihtoehtoon verrataan, mikä on polttonesteen hinta, mikä on sähköenergian ja siirron hinta, minkälaiseen ajoprofiiliin auto tulee jne.
 
Viimeksi muokattu

JuZ

New Member
Liittynyt
15 Maaliskuu 2023
Olen tykännyt kovasti, tosin kuherruskuukausi (/kuukaudet) tässä on vasta menossa...

Ajokissa on Instyle Sport -varustetaso, jossa riittävät varusteet ja ylikin. Android Auto rokkaa ja Googlen tätiä voi pyytää kertomaan vitsejä matkan ratoksi. Erittäin toimiva voimalinja, tilaa riittävästi lapsikatraalle ja tavaroille. Kelpo äänentoisto. Riittävän kyvykäs neliveto ja vetomassa omiin tarpeisiin. Ja mikä tärkeintä, sähköajorange ja toimintalogiikka myös kylmillä ilmoilla on sellainen, että omassa ajoprofiilissa 80-90 % matkoista taittuu sähköllä kesät talvet ilman tuskaa ja turhia polttomoottorin käynnistämisiä.

Ainoat ärsyttävät seikat mihin olen tähän mennessä törmännyt ovat: infotainmentin niukka näytön koko, joka MY19:ssä on 7" ja auton wifi-hotspotin kantama, joka on mallia pätkä. Mutta kyllä näiden kanssa elämään pystyy.

Mitsu korvasi käyttiksenä MY17 Toyota Verson, 7-paikkaisena 1.8 bensa-automaatilla.

Sillä kulutus oli maantiellä n. 6 l / 100 km, motarilla 9 l / 100 km ja kaupunkipyörityksessä ihan liikaa, kesällä 8 l seutuvilla ja talvella 10 tai ylikin. Olisiko keskikulutus ollut omassa kaupunkivoittoisessa ajossa 7,5 l / 100 km? Ehkä enemmänkin.

2 € / l hinnalla polttonesteen kulutuksen hinta siis n. 15 € / 100 km. Plus päälle lohkolämmittimen ja sis.tilalämmittimen sähköt. Olisiko vaikka 16 € / 100 km.

Mitsulla on mennyt näin talvella omissa ajoissa n. 25 kWh / 100 km + n. 1 l 95E:tä päälle. 15 c / kWh ja 2 € / l hinnalla siis yhteensä n. 6 € / 100 km.

10 € siis säästöä per 100 km. Ja tähän mennessä 300 € / 3000 km.
Vuosittaisella 20k km ajosuoritteella säästöä n. 2000 € / v.

Vakuutukset Mitsussa inasen kalliimmat kuin Versossa, vero n. puoleen hintaan. Huollot lienevät samaa suuruusluokkaa, aika näyttää.
Arvonalenema on arvoitus, merkittävä sellainen. Versossa 1,5 v ja n. 20.000 km ajon jälkeen arvonalenema oli varsin poikkeuksellisen pieni 300 €, siihen tuskin Mitsun kanssa päästään.
Tässäpä tuli kattavasti tietoa. Kiitoksia. Saako muuten tuon näytön kielen vaihdettua suomenkieliseksi? Autoa mitä olen katsonut näyttäisi olevan ruotsinkielinen.
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Oma auto on ehta Suomi-auto, mutta siinä ei ainakaan saa vaan englantiin on tyytyminen. Tai en ainakaan ole keksinyt, että mistä saisi. Outoa olisi, jos muihin maihin alunperin tuoduissakaan suomea löytyisi kielivalikosta.

Käsittääkseni MY20 voi vaihtaa suomen kieleksi, ainakin monissa Ruotsin tuonneissa on suomi näyttänyt olevan kielenä valokuvissa.

Onko auto Ruotsinmaalta uitettu?
 

qwRad

New Member
Liittynyt
6 Syyskuu 2021
Joku semmoinen muistikuva on aiheesta, että tuo EV-mode lähtee pois päältä adaptiivitaavisen vakkarin kanssa, mutta kyllä se toki sähköllä menee silti tiettyyn rajaan saakka. Joku tuon adaptiivisen vakkarin omaava voinee vahvistaa, tai kertoa oikeamman tiedon :)
Tämä tosiaan pitää paikkansa ainakin minun MY20 mallissa. Eli kun yleensä lähtiessä pakotan auton EV-napilla pelkkään sähköajoon niin jos myöhemmin laitan adaptiivista mallia olevan vakkarin päälle EV-moodi kytkeytyy pois ja näyttöön tulee ilmoitus tyyliin "EV-mode cancelled while using cruise control" tai jotain sinnepäin.

Auto kyllä ajaa myös pelkällä sähköllä vakkarin kanssa, mutta käynnistelee välillä polttista kun katsoo sen tarpeelliseksi. Pitkässä matka-ajossa en näe tämän olevan suuri ongelma kun virta ei riitä kuitenkaan koko matkaan, mutta jos päivittäinen työmatka on vaikka 30km motaria minkä haluaisi ajaa cruisella ja haluaisi samalla varmistaa sen että ei polttis käynnisty ollenkaan niin se ei onnistu.
 

JuZ

New Member
Liittynyt
15 Maaliskuu 2023
Oma auto on ehta Suomi-auto, mutta siinä ei ainakaan saa vaan englantiin on tyytyminen. Tai en ainakaan ole keksinyt, että mistä saisi. Outoa olisi, jos muihin maihin alunperin tuoduissakaan suomea löytyisi kielivalikosta.

Käsittääkseni MY20 voi vaihtaa suomen kieleksi, ainakin monissa Ruotsin tuonneissa on suomi näyttänyt olevan kielenä valokuvissa.

Onko auto Ruotsinmaalta uitettu?
Juu kyllä Ruotsista tuotu.

tämä auto kyseessä https://www.nettiauto.com/mitsubishi/outlander-phev/13458842
eikös tuossa pitäisi olla kaikki tarpeelliset varusteet ? Tietenkin tarpeellisuus riippuu mistä tykkää, mutta mielestäni toi on ihan hyvillä varusteluilla.
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Ihan OK varusteet.

Instyle Business tuo ei tosin ole vaikka ilmossa niin seisoo. Tuo on Ruotsin Business. Siitä ylöspäin Ruotsissa on vielä Business X ja S-Edition.

Pelkän Busineksen ja Business äksän erot ovat minimaaliset, taitaa olla vain jakkaroissa eri verhoilu.

Instyle Business on repäisty Suomi-autojen Business-mallistosta:

https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.mitsubishi-motors.fi/content/dam/mitsubishi-motors-fi/price-lists/PHEV%20Business%20MY19%20hinnasto%201.1.2019v1.pdf&ved=2ahUKEwia0se5qeb9AhWRmYsKHS0tDOIQFnoECBcQAQ&usg=AOvVaw0RaR2EO6yH6MBxtlJOC-EX

Pikaisesti vilkaisten tuosta Ruotsin Busineksesta puuttuu Suomen Instyle Businekseen verrattuna:

- Ajoakun lämmitys
- Premium-nahkaverhoilu ruututikkauksin
- Lämpiävä tuulilasi
- Kattoluukku

Kannattaa vilkaista vastaavien hintapyyntöjä Ruotsissa:
www.blocket.se
 
Ylös Bottom