Outlander PHEV yleisimpiä kysymyksiä ja vastauksia niihin.


Tuollaisen joskus tilasin, sen C500 -mallin siis mikä tulee OBD -porttiin:

https://m.aliexpress.com/item/32951091348.html

Havaintoja:

Akun tarkkailun volttimäärä piti nostaa korkeaksi, johtuen hybridin tavasta latailla akkua ihan miten sattuu. Muuten sammuili koko ajan.

Toisinaan tarvitsee käyttää virtakytkimestä pois/päälle etenkin käytettäessä sisätilan etälämmitystä/-viilennystä. Jää johonkin vastaamattomaan tilaan noiden jälkeen.

En osaa sanoa, onko laillinen. Jossain mainittiin, että Trafi sallisi pian jälkiasennettavat HUDit. Eipä kukaan ole tosin valittanut.

Ulkomailta alkanut kuulumaan, että mikä tahansa auton OBD-porttiin asennettu värkki vie takuun. Tämä sen vuoksi, että asiakkaat käyttävät WatchDogia akun kunnon tarkkailuun. Siitä ei oikein tykätä.
 
Pitäisikö Outlander PHEV intensessä olla valot ovien sisäkytkimissä ts. lasinnostin, peilisäädöt? Ihmettelen eikö tällaisessa autossa luulisi olevan, onko minulla vika?
 
Morjens!
Onkohan kellään tullut eteen Mitsun Outlander PHEVille varta vasten tehtyä latausportin suojaa lunta ja sadetta vastaan? Mulla on ajossa vm 2014 ja viime vkl kelit muuttui suojasta pakkasen puolelle, jolloin latauskaapeli jymähti auton pistorasiaan kiinni. Kyllähän sen nytkyttelemällä lopulta irti sai, mutta jos tuollainen toistuisi päivittäin luulen, että pistorasian muoviosat rapsahtaa kauniisti halki jonain kirpakkana ja sopivan kiireisenä aamuna. En löytänyt aiheesta toistaiseksi tarkempaa feediä. Jos on siis tietoa liikkeistä, jotka myisivät suomessa kyseistä tuotetta, olisin kiinnostunut tiedosta. Kiitos!
 
Minä oon vähän ihmetelly et onko nuista suojista mitään iloa tuntuu että enemmän vaivaa kuin oikeaa hyötyä. Mut näköjään voi olla hyödyllinenkin jos ton saa jäätymään kiinni. Ei ole tosin mulla ollut tollasia ongelmia vaikka ihan alkuun mietin että pitäisikö laittaa joku muovipussi siihen johdon päälle.
 
Pitäisikö luistonesto saada aina pois? Koitin painella - jotenkin 4wd lock-napin kanssa sain vasta liukastelevan autonkuvan mittaristoon. Lapsetti kun taivaalta satoi tehoja - nyt jäi kuitenkin leikki lyhyeen.
 
Onko kukaan keksinyt miten tuon auton bluetoothin puhelimen "soittoäänen" saa vaihdettua tai edes hiljennettyä? Suorastaan säikähtää, kun yhtäkkiä alkaa erittäin kovaääninen ja kimeä pirinä kuulumaan. Ja miksi bluetoothin puheluäänet kuuluvat vain oikeanpuoleisesta etukaiuttimesta?

Löytyikö tähän ratkaisua? Vaimo valittelee ettei viime huollon jälkeen puheluista saa enää mitään selvää kun kuuluu niin heikosti pelkästään oikeasta kaiuttimesta, ennen kuului molemmista.
 
Ei löytynyt, alunpitäenkö kuuluisi siis molemman puolen kaiuttimista? Luulin tuon olevan ominaisuus...
 
Varmaan ajatuksena että vähentää "kiertämistä" eli mikrofoni ja kaiutin ovat etäämmällä toisistaan.
 
"Ongelma" ratkesi kun laittoi volaa isommalle, varmaan huollon jäljiltä oli asetukset muuttuneet kun olivat käyttäneet akun kenkää irti hapettumisen vuoksi. On muuten edelleen alkuper pikkuakku v -014 autossa ja jännitteet vielä speksien sisään. Muija tosiaan kattoi kuin tonnin seteliä kun väitin että aina on kuulunut vain toisesta kaiuttimesta :)
 
Onkohan ominaisuus vai välystä jossain, kun parkkihallissa varsinkin huomaa ns.täyskäännöksessä mitenkä eturipustuksessa jokin "muljahtaa" kun renkaat linkussa ja eteenpäin valuttaa. Kokemuksia?
 
vm19 Phev Ruotsinuitto tuli edellisen hybridin korvaajaksi. Heräsi kysymys jotta ladataanko 12v akkua samalla kun ajoakku on latauksessa?
En mielestäni löytänyt omistajan käsikirjasta vastausta...
 
Muistan lukeneeni että ainakin vanhemmilla malleilla tuo 12v akun lataus tapahtuu automaattisen ajastetusti klo2 mutta en muista oliko päivällä vai yöllä. Uudemmista ei tietoa.
 
Bensarangen ennusteen tarkkuus?

Ensimmäinen pidempi matka takana.
Range ennuste moottoritiellä ajossa oli ~60km kun bensamittariin jäi näkyviin pikserivin ohut viiva alareunaan ja ajotietokone varoitti bensan puutteesta.
Tuosta noin 15km ja mittari näytti täysin tyhjää, varoitus jäi pysyväksi näyttöön ja kosketusnäyttö näytti --- km rangea..
Tässä vaiheessa kaarsin lähimmälle asemalle tankkaamaan ja matkaa perille olisi ollut ~10km jäljellä.

Omistajan ohjekirjan mukaan ensimmäinen varoitus tulee kun polttoainetta jäljellä ~7 litraa millä olisi kotikulmille päästy vaivatta.

Miten tarkka tuo range-ennuste bensalla ajosta mahtaa olla?
 
Eipä ole loppuun saakka tullut ajettua, mutta kerran oli jo kylmä hiki otsalla, kun piti ajaa 40km - - näyttöön ilmestymisen jälkeen.
 
Morjesta,

Tulipa sitten palattua mitsun rattiin , vaikka aikanaan vannoin että asx:n jälkeen en sitä tee. No nyt phev outlander -16 vm
viikon kokemuksella aivan passelin tuntuinen kampe ja miellyttävän tuntuinen ajoltaan ja maltillinen kulutus sekä mahtavan kokoinen.

Ruotsin tuonti ja ei löytyny suomen kielistä manuaalia, joten jos osaatte neuvoa ja auttaa kun auton myyjä ei sinänsä osannut kertoa phevin ominaisuuksista juuri mitään.

1. Eli , minkäläinen on sähkönkulutus ollut taloudessa kun lataatte autoa normaali verkkovirralla? ja kannattaako ladata joka päivä? työmatka on suuntaansa 13 km ja
tuntuis että menis edestakaisin sähköllä. Miten tuo charge ja save nappula käytännössä toimii ja mitkä niiden funktiot on?

2. lohkolämmitintä ei ole autossa ja lienee silti viisain asennuttaa se . Tässä mallissa ilmeisesti jokin sisätilalämmitin on, androidin kautta ohjattava? Miten toimii?

3. onko kukaan asennuttanut karjapuskuria eteen ja siihe lisäpitkiä? Minkäsortin hintaa puskurin asennus?

4. löytyykö trafilta tiedot autosta , vaikka on tuontiauto? kampanjat ja katsastukset ?

5.Onko kärryn vedossa mitään huomioita tarpeen tuon sähköpuolen kanssa? jaksaako outlander 2.0 vetää kelkkakärryä hyvin?

Kiitos jo etukäteen :)
 
1. Jos sitä päivittäin lataa ja auto tuon n. 9 kWh (2016 malli varmaan vähemmän) nappaa virtaa, tulee siitä vuodessa n. 3300 kwh. Hinta sitten omasta sähkösopparista kiinni.

3. Karjapuskurin asennus ongelmallista, jos autossa adaptiivinen vakionop.säädin. Kilpiteline tai maskin sisään asennus ylipäätään ehkä kätevämpää.

5. Jos raskas kärry, kannattaa chargella pitää akun varaus kunnossa, muuten voi tulla äkkistoppi. Raskaalla tarkoitan jotain reilun tonnin painoista kärryä.
 
Sen verran myyjä sanoi että tässä mallissa ei ajaessa voi ladata akkua ajon aikana tai se ei lataudu. ihmettelinkin että puhuukohan tuo nyt mitä sattuu tai ei tiedä mitä myy. Liike vielä mitsun jälleenmyyjä. Eli chargella saa ajaessa ladattua normaalisti akkua , olipa se ajo sitten polttomoottorilla tapahtuvaa ajoa tai sähköllä?

Millä nimellä tuo phevin Sisätilaa lämmittävä lisävaruste on? Jos ruotsi manuaalista osaa saada selvää? Oliko niin että jos se tuossa on, niin siihen on jokin koodi jossain ja appi play kaupasta ja sitä rataa?
 
Viimeksi muokattu
Morjesta,

Tulipa sitten palattua mitsun rattiin , vaikka aikanaan vannoin että asx:n jälkeen en sitä tee. No nyt phev outlander -16 vm
viikon kokemuksella aivan passelin tuntuinen kampe ja miellyttävän tuntuinen ajoltaan ja maltillinen kulutus sekä mahtavan kokoinen.

Ruotsin tuonti ja ei löytyny suomen kielistä manuaalia, joten jos osaatte neuvoa ja auttaa kun auton myyjä ei sinänsä osannut kertoa phevin ominaisuuksista juuri mitään.

Jos 'kolmas kotimainen' taipuu niin vm16 owner's manual löytyy esim täältä:
https://www.mitsubishi-motors.co.uk/owners/manuals
 
Mahtava homma, kiitos paljon neuvoista. Tuo lähinnä ihmetyttää että nykyajan myyjillä , osalla ei taida olla perehdytyksiä autoihin mitä myyvät. Nämäkin asiat olisi selvenneet jo autokaupassa jos myyjä olisi ollut ammattitaitoinen. Palautetta pistetty myös autotalon myyntijohtajalle.
 
Saman olen kokenut, edes Mitsun kenttäpäälikkö ei tiedä miten akun lisälämmitin käytännössä toimii. Lisälämmitin kuuluu lisävarusteihin. Saatikka sitten myyjät eivät tunne autoa.
 
Siirsin viestejä CHARGE/SAVE keskusteluun.

2. Hanki viimasuojat. Lohkolämmitin on ihan ok myös mutta kone saattaa keretä jäähtymään jo ennen kuin se käynnistyy. Webasto on mielestäni fiksuin tapa lämmittämiseen silloin kun verkkovirtaa ei ole tarjolla.
EV Remotesta on useita keskusteluja:
Esilämmitys päälle manuaalisesti ?
Remote control
Sisätilan esilämmitys

3. Mulla ois tarkoitus laittaa adaptiivisella vakkarilla varustettuun autoon Antecin valorauta. Sen pitäisi toimia häiritsemättä antureita.

4. Tiedot autoosi tehdyistä kampanjoista saat merkkiliikkeestä.
 
Pystyykö Webastolla lämmittämään sisätiloja aikana, niin että auton oma ilmastointilaite on offilla?

Auto toimisi tosi hyvin "sähköautona" jos malttaisi pitää lämppärin kokonaan pois päältä, mutta lasithan siinä huurtuu.
 
Käsittääkseni pystyy koska Webasto ohjaa puhallinta. Offillahan se on myös auton ollessa sammutettuna.
 
MY16 mallissa ärsytti kun alle +7 ulkolämpötilassa auton bensamoottori aina hyrähtää käytiin vähän ajan päästä lämpimästä tallista lähdön jälkeen. Eli minulla on auto yön yli tallissa ja kun lähden ajamaan, auto lähtee pelkällä sähköllä liikkeelle, mutta kun softa huomaa ulkolämpömittarin mukaan lämmön putoavan tallin lämmöstä alle +7, jos siis ulkona on sitä viileämpää, niin bensakone lähteeä käyntiin. Sitten se käy pari minuuttia kunne sammuu taas ja meno pelkällä sähköllä jatkuu. Uudemmissa malleissa on vissiin nappi jolla voi "pakottaa" pysymään sähköllä, mutta ei MY16 mallissa.

Ärsytti kun sitä bensakonetta oli pakko päräyttää päälle ihan turhaan kunnes löysin netin syövereistä miten sen voi kiertää. Parin testin jälkeen se on toiminut joka kerta tähän mennessä.

Eli siis tehdään näin:

- Laita autossa virrat päälle, mutta älä polje jarrua niin että auto ei "käynnisty"
- Säädä ilmastointi pois päältä ja lämpötila +18
- Käynnistä auto ja aloita matkanteko
- Kun pari - kolme minuuttia on mennyt, voit säätää lämpöä isommalle asteittain ja laittaa ilmastoinnin päälle jos niin haluat

Bensakone pysyy hiljaa ja pelkällä sähköllä meno jatkuu :)

Jos tulee vielä pakkaskelejä tänä talvena niin pitää testata mites sitten tuo menetelmä toimii, jos ollenkaan.
 
Minultakin lähtee joka aamu lämpimästä tallista, mutta käytän silti 10min remote lämmitystä. Töihin (n.8km) pääsen ilman polttomoottoria, vaikka laskisi pakkasen puolelle. Lämpöpyynti 20,5 ympäri vuoden.
 
Lämpimästä tallista lähtö onkin helppo, vaikka ei esilämmittäisikään.

Itse olen ottanut tavaksi aina autoa sammuttaessa naputella lämpötilapyynniksi +16C, silloin liikkeellelähtö tapahtuu "normaalisti" ja muutaman minuutin jälkeen voi lämpötilaa alkaa nostamaan pikkuhiljaa. Monitoiminäytöstä Info->Trip päälle niin näkee paljonko lämmityslaite ottaa sähköä, sen palkin jos saa pysymään noin puolivälissä niin polttomoottori ei hörähdä..

Mutta tuonkin kikkailun lisäksi pitää kyllä esilämmittää jos ulkoilman lämpötila on alle +10C tms. Siinä taitaa tosiaan olla se 7C erotus ratkaiseva, jos on lämmityksessä pyyntiä 7C yli todellisen niin silloin hörähtää.
 
Itse olen ymmärtänyt (ehkä väärin), että tuo 7 asteen ero moottorin hörähtämiseen johtuu sisäilman lämpötilaerosta. Eli jos pyynti on 21c ja kabiinissa mitattu lämpö 10c, niin kone hörähtää käyntiin. Jos sisäilma 16c niin kone pysyy hiljaa ja sit mennään akuilla. Tai näin ainakin olen itse kokenut, kun päivittäin tulee lämpimästä tallista lähdettyä.
 
MY19 kun laittaa off tilaan lämmityksen ennen auton sammuttamista ja startissa ilman esilämmittelyjä sitten heti EV napista EV tilaan jonka jälkeen taas lämmitys päälle ei polttis ole itsellä käynnistynyt jos pyynti 22C ja ulkona -8C (sen kylmempiä kelejä ei tänä 'talvena' ole päässy kokemaan :D (tiedän että vanhemmissa vuosimalleissa ei ole EV prioritymoodia)
 
Saakos 2014-vuosimalliin lämmitettyä tuulilasia? Kansainväliseltä foorumilta ymmärsin että on ainakin ollut optiona..

Tuli mieleen kun oma tuulilasi on hirmu huonossa kunnossa, varmaan hiekkatiellä ajeltu Ruotsissa kun lasi on ihan matta. Jos tuon joskus vaihtaisi niin voisi samalla päivittää lämmitettyyn versioon..
 
Mitä merkitys muuten tuolla remote controlin Mode valinnasta löytyvällä "tuulilasipuhalluksella"? Puhaltaa lämmintä tuulilasille vai? Selviäisi kokeilemalla muttei jaksa mennä autotalliin.
 
Mitä merkitys muuten tuolla remote controlin Mode valinnasta löytyvällä "tuulilasipuhalluksella"? Puhaltaa lämmintä tuulilasille vai? Selviäisi kokeilemalla muttei jaksa mennä autotalliin.
Kyllä.

Saakos 2014-vuosimalliin lämmitettyä tuulilasia? Kansainväliseltä foorumilta ymmärsin että on ainakin ollut optiona..

Tuli mieleen kun oma tuulilasi on hirmu huonossa kunnossa, varmaan hiekkatiellä ajeltu Ruotsissa kun lasi on ihan matta. Jos tuon joskus vaihtaisi niin voisi samalla päivittää lämmitettyyn versioon..
Mun käsittääkseni on saanu vaan lämmityksen sulkien alle. Voin olla väärässäkin.
 
Kyllä.


Mun käsittääkseni on saanu vaan lämmityksen sulkien alle. Voin olla väärässäkin.
Nappi löytyy täällä kojelaudassa, eteen ja taakse. Olen ainakin luullut tähän asti että lämpiää koko lasi sähkölläkin. Testasin ja epäilykset heräsi jo siinä vaiheessa kun koittaa laittaa puhaltimen päälle jos sohii etuklasin nappia. Lämpökameralla lasien tiirailussa on monta muuttujaa ja virhemahdollisuutta, mutta takalasiin verraten näyttäisi että voineet olla oikeassa.
 
Joo faceliftistä alkaen on tainnut olla mahdollisuus koko lasin lämmitykselle.
 
Tervehdys. Onistuisikohan vikakoodien luku foorumilaisilta pohjois Vantaalla nimimerkkiä vastaan :). Sain pienen ongelman aikaiseksi :mad:
 
Arkena vois onnistua mutta G-scan ei välttämättä saa kaikkea tietoa ulos kuten merkkihuollon MUT3.
 
Kiitos Basbarduu. Yritän ratkoa ongelmaa näin koti konstein. Maanantaina loman jälkeen töihin ja tarvitsen autoa töissä. Katsotaan miten äijän käy:rolleyes: Palataan tarvittaessa asiaan.............?
 
Takaisin
Ylös Bottom