Outlander PHEV yleisimpiä kysymyksiä ja vastauksia niihin.

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tämän threadin eka postaus kohta 18. On ollut siellä vuosia. Kannattaa lukea se aloitusviesti.
 

Jokiset

New Member
Liittynyt
20 Elokuu 2021
Ok, kiitos selvennyksestä. Mutta silti minusta hinta ei ole ihan mahdoton, jos sillä saadaan taas jopa 8 vuotta lisäaikaa. Ajoni melko pieniä. Javerothan voi välttää ajelemalla rajan toiselle puolelle asennukseen.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Sellainen että akku hajoaa tehden autosta ajokyvyttömän on todella harvinaista. Auto pysyy toimivana mutta akun kapasiteetti hiipuu ajan ja käytön myötä ja käytännössä sähköllä pääsee siis vain aiempaa lyhemmän matkan.
 

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Kun akut on loppu niin voiko ne purkaa pois ( = turhaa painolastia ) ja jatkaa ajoa bensalla ?
Näin saisi edulliset autoverot yms "vihreät" edut itselle vaikka ei niitä toteuta.
Katsatusmies ei tarkista onko ajettu sähköllä vai bensalla.
 

Kawalate

New Member
Liittynyt
27 Heinäkuu 2021
Kun akut on loppu niin voiko ne purkaa pois ( = turhaa painolastia ) ja jatkaa ajoa bensalla ?
Näin saisi edulliset autoverot yms "vihreät" edut itselle vaikka ei niitä toteuta.
Katsatusmies ei tarkista onko ajettu sähköllä vai bensalla.
Kun tutkit miten auto toimii, huomaat, että akkua tarvitaan koko ajan. Eli eipä onnistu...
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Autossahan ei esim. ole starttimoottoria ollenkaan, ja startti tehdään ajoakun voimalla. Ja vaikka polttomoottori tuottaa sähkön, akkua tarvitaan reserviksi myös bensalla ajettaessa.
 

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Autossahan ei esim. ole starttimoottoria ollenkaan, ja startti tehdään ajoakun voimalla. Ja vaikka polttomoottori tuottaa sähkön, akkua tarvitaan reserviksi myös bensalla ajettaessa.
No kyllä siinä näennäiset säästöt hupenee kun käy akkukaupoilla. Onkohan niitä tarvittavia akkumalleja esim 10 v päästä edes rahalla saatavana ?
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Tämä Mitsun phev kyllä syö akkua paljon nopeammin kun vaikka jo lopetettu Opel Ampera / Volt, mitä noista on käyttäjien kommentteja.
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
No kyllä siinä näennäiset säästöt hupenee kun käy akkukaupoilla. Onkohan niitä tarvittavia akkumalleja esim 10 v päästä edes rahalla saatavana ?

Kennomalli on sen verran yleisesti käytetty, että uskoisin löytyvän ainakin irtokennoina. Sitten jos koko akkupaketin haluaa varaosana, niin valmistajilla on muistaakseni velvoite taata osien saatavuus tietyn ajan. Se on tietty eri asia, jos valmistaja menee vaikkapa konkurssiin.
 

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
Kennomalli on sen verran yleisesti käytetty, että uskoisin löytyvän ainakin irtokennoina. Sitten jos koko akkupaketin haluaa varaosana, niin valmistajilla on muistaakseni velvoite taata osien saatavuus tietyn ajan. Se on tietty eri asia, jos valmistaja menee vaikkapa konkurssiin.
Kannattaa muistaa että sähköautojen yleistyessä varmaan yleistyy myös akkuja korjaavat pajatkin ja todennäköisesti 10v päästä minkä tahansa EV:n akun voi korjauttaa pikkurahalla omassa kaupungissa, kuten minkä tahansa muunkin rutiinikorjauksen...tai sitten ei, jää nähtäväksi....
 

Cooley

New Member
Liittynyt
5 Marraskuu 2021
Avatkaa joku mulle tätä auton talvikeleillä jatkuvalla syötöllä heittämää ”DRIVER ASSISTANCE CAMERA BLOCKED” -ilmoitusta?

Lasi on puhdas ja kameran pitäis kyllä nähdä vaivatta läpi, mutta tarkoittaako tuo viesti jotakin muutakin anturia tai sensoria, kuin itse kameraa? Ja jos niin mitä sensoria tai tutkaa ja missä voi käydä putsailemassa, että tuo jatkuva piipitys loppuu?
 

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
Avatkaa joku mulle tätä auton talvikeleillä jatkuvalla syötöllä heittämää ”DRIVER ASSISTANCE CAMERA BLOCKED” -ilmoitusta?

Lasi on puhdas ja kameran pitäis kyllä nähdä vaivatta läpi, mutta tarkoittaako tuo viesti jotakin muutakin anturia tai sensoria, kuin itse kameraa? Ja jos niin mitä sensoria tai tutkaa ja missä voi käydä putsailemassa, että tuo jatkuva piipitys loppuu?
Jos siinä on kamera niin lasi huurtuu kameran ja lasin välistä, jos on lämmitettävä tuulilasi niin auttaa tilanteeseen. Kannattaa myös katsoa ettei ole kiveniskemää kameran kohdalla lasissa.
Adaptiivisen vakkarin tutka on puskurin sisällä kilven vasemmalla puolella, käsittääkseni hyödyntää myös sitä FCM:än kanssa. Alue kannattaa pitää puhtaana lumesta, vaikka harvemmin siihen kohdalle mikään tarttuu.
Kannattaa samalla putsailla parkkitutkat ja kamerat. Ainakin MY16 herjaa parkkipaikkavauhdeissa vastaavaa lisätarkennuksella "REAR" ja herja poistuu kun takaparkkitutkat putsaa... Todella huonot sanavalinnat on japsit keksineet noihin herjoihin.

Piipitykset saa pois kun napsauttaa sieltä lisävarusterivistä pois päältä koko FCM-törmäyshärvelin. Samalla ranneliikkeellä helppo sipaista koko rivi pimeäksi niin loppuu piippailut...
 

Jusu

New Member
Liittynyt
9 Elokuu 2021
Moikka. Ärsyyttää vähän tuo kun ei akustolle ole 2014 mallille lämmitystä kun ei akustoa pysty käyttämään kun kikkailemalla lämmitys ajastimen ja latauksen ajastimen kanssa, niin vasta silloin saa yli -10° pakkasella jotenkin lyhkäsillä ajoilla akuston mukaan ajoon. Niin kysyisin tässä onko kukaan asennellu erillisiä lämmittimiä letkujen väliin kun tuo orkkis moottorin lämmitinkin on ihan hanurista eli ei edes huomaa mistään onko se edes lämmittänyt mitään.
Eli meinasin laittaa kaksi kiertovesi pumpullista 500w teholla akustolle ja moottorille niin rupee pakkasellakin liikkumaan enemmän sähköllä?

Kokemuksia saa laittaa tähän alle jos on.
Talvi kulutus matka ajossa 8.2 täydellä kuormalla ja boksi katolla , minusta ihan kohtuullinen n. 100km/h vauhdeilla kelissä kuin kelissä....
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Ne lämpöputket ei mene akulle vaan sille lämpöä tekevälle sähkölämmittimelle, kuskin penkin alle. Akunlämmitin on eri asia eikä toimi nestekierrolla.
Mitään orkkis moottorin lämmitintä ei näissä ole.
 

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
Moikka. Ärsyyttää vähän tuo kun ei akustolle ole 2014 mallille lämmitystä kun ei akustoa pysty käyttämään kun kikkailemalla lämmitys ajastimen ja latauksen ajastimen kanssa, niin vasta silloin saa yli -10° pakkasella jotenkin lyhkäsillä ajoilla akuston mukaan ajoon. Niin kysyisin tässä onko kukaan asennellu erillisiä lämmittimiä letkujen väliin kun tuo orkkis moottorin lämmitinkin on ihan hanurista eli ei edes huomaa mistään onko se edes lämmittänyt mitään.
Eli meinasin laittaa kaksi kiertovesi pumpullista 500w teholla akustolle ja moottorille niin rupee pakkasellakin liikkumaan enemmän sähköllä?

Kokemuksia saa laittaa tähän alle jos on.
Talvi kulutus matka ajossa 8.2 täydellä kuormalla ja boksi katolla , minusta ihan kohtuullinen n. 100km/h vauhdeilla kelissä kuin kelissä....
Kuten tuossa jo vastattiin niin akustolle ei mene mitään nesteputkia, joilla akkua voisi lämmittää. Päivittäisessä ajossa akku pysyy hyvin käyttölämpötiloissa lähes -°C pakkasiin saakka, kun ajastaa latauksen ja matkustamon lämmityksen päättymään juuri ennen lähtöä. Näin ainakin itsellä, mutta ei jaksa nykyään enää kikkailla ja palella, ajellaan bensalla kovemmat pakkaset.

Auton alkuperäinen Remote -systeemi lämmittää tosiaan vain matkustamoa. Pitäisi kyllä selvästi huomata matkustamon lämmenneen esilömmityksen jälkeen, ellei lämmitin tai nelitieventtiili ole rikki...
Erillisellä kiertovesilämmittimellä saa kyllä moottorin lämmitettyä jos haluaa, mutta se ei auta sähköajoon yhtään mitenkään, eikä ko. aggregaatti välttämättä lämmitintä tarvi.
 

Jusu

New Member
Liittynyt
9 Elokuu 2021
Hä miksi tässä on sitten kaksi erillistä jäähdytin yksikköä kun selvästi letkut toisesta menee alustalle ja toinen moottorille ja kun ilmastoinnilla lämmittää lämpiää vain jäähdytys kenno tietenkin, lukeehan auton kirjassakin akustojen jäähdytys järjestelmästä???
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
On akuston jäähdytys, mutta ei lämmitystä. Jäähdytys ilmastoinnin kompuralla, eli samoin kun ilmastoinnin kenno viilentää sisätilaa on toinen pieni akkukotelossa. Eli sinne virtaa kylmäaine eikä jäähdytinneste. Toki sillä samalla aineella se lämpökin tehdään kun puhutaan uudempien sähköautojen ilmalämpöpumpusta.
 

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
Hä miksi tässä on sitten kaksi erillistä jäähdytin yksikköä kun selvästi letkut toisesta menee alustalle ja toinen moottorille ja kun ilmastoinnilla lämmittää lämpiää vain jäähdytys kenno tietenkin, lukeehan auton kirjassakin akustojen jäähdytys järjestelmästä???
Toinen on polttomoottorille ja toinen EV järjestelmälle. Auton pohjaan menevät nesteputket menevät vain tuolle sähköiselle lisälämmittimelle, eikä millekkään muulle.

Akuston jäähdytys hoidetaan ilmastoinnilla ja akkupakettiin menee ilmastoinnin kylmäaineputket. Ilmastointijärjestelmä ei ole kaksitoiminen, eikä kykene lämmittämään.
 

Retku

New Member
Liittynyt
9 Tammikuu 2022
En löytänyt vastausta keskusteluista, enkä edes manuaalista, joten joudun kysymään todella typerän kysymyksen. Miten hemmetissä tuon auton kellonajan saa asetettua uudelleen MY20 mallissa? Akku meni tyhjäksi ja nyt kello näyttää ihan mitä sattuu, ja valikoista en saa kuin vaihdettua aikavyöhykettä. Ei enää oma ymmärrys vaan riitä..
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Jos radiossa on rds päällä se tuo oikean ajan. Parhaiten aika tulee vaikka voimakkaalta ylen radiokanavalta.
 

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
En löytänyt vastausta keskusteluista, enkä edes manuaalista, joten joudun kysymään todella typerän kysymyksen. Miten hemmetissä tuon auton kellonajan saa asetettua uudelleen MY20 mallissa? Akku meni tyhjäksi ja nyt kello näyttää ihan mitä sattuu, ja valikoista en saa kuin vaihdettua aikavyöhykettä. Ei enää oma ymmärrys vaan riitä..
Siinäpä joku ohje uudemman mallin mankkaan:
 

Hanusmitsu

New Member
Liittynyt
16 Kesäkuu 2021
Huoltoväli on 20tkm. Vähän pitkäks venähtäny sulla jos nyt jo 27tkm edellisestä huollosta. 160tkm huoltoon kuuluu normaalien toimien lisäksi pa-suodattimen vaihto.


Voi.


Lukollisesta postilaatikosta ajattelin tehdä itse.


Tästä olisin itsekin kiinnostunut.
Kysymys. Kun laittaa remonteista lasien lämmityksen päälle auton ollessa latauksessa. Ottaako se virtaa käynnistysakusta?
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Jos tarkoitat käynnistysakulla 12v akkua, niin riippuu siitä onko lataus valmis vai vielä käynnissä. Jos auto lataa ajoakkua kun aloitat lämmittämisen, ei käytännössä tarvita sähköä 12v akusta koska auton järjestelmät on jo käynnissä ja 12v akkuakin ladataan samalla. Jos lataus ei ole päällä mutta piuha on kiinni, niin 12v akulla hoidetaan releiden kytkentä ja auton järjestelmien käynnistys, lämmitykseen käytetty sähkö tulee kuitenkin ajoakusta ja laturilta. Tämä ei sinänsä eroa siitä että autossa ei ole piuha kiinni muuten kuin että jos piuha ei ole kiinni, niin kaikki lämmittämiseen tarvittava sähkö tulee tietenkin ajoakusta.
 
Viimeksi muokattu

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Kysymys. Kun laittaa remonteista lasien lämmityksen päälle auton ollessa latauksessa. Ottaako se virtaa käynnistysakusta?
Ajoakusta tulee tuo lämmityslaitteen virta. Vain penkkien, ratin, takalasin ja tuulilasin alareunan lämmitysvirta tulee 12V akulta.
 

TomiA

New Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2021
Mikähän mahtaa olla, kun kuskinpuoleinen takaovi ei aukea, ei ulkoa eikä sisältä? Voisikohan lukkomekanismi olla jäässä? Samoiten ei kuskinkaan ovi auennut tänään ulkoa mutta sisältä kylläkin. Aiemmin ollut myös samanlaista ongelmaa vänkärin oven kanssa. Mutta siinä oli kyllä jo eri tilanne, kun autoon oli päässyt sisälle mutta ajon jälkeen ei enää ulos. Piti ees taas lukita ja avata, että aukesi. Onkohan jotain sähköongelmaa tämä?
 

jala72

New Member
Liittynyt
24 Heinäkuu 2019
Mikähän mahtaa olla, kun kuskinpuoleinen takaovi ei aukea, ei ulkoa eikä sisältä? Voisikohan lukkomekanismi olla jäässä? Samoiten ei kuskinkaan ovi auennut tänään ulkoa mutta sisältä kylläkin. Aiemmin ollut myös samanlaista ongelmaa vänkärin oven kanssa. Mutta siinä oli kyllä jo eri tilanne, kun autoon oli päässyt sisälle mutta ajon jälkeen ei enää ulos. Piti ees taas lukita ja avata, että aukesi. Onkohan jotain sähköongelmaa tämä?
Kovilla pakkasilla takaovet välillä eivät aukea mulla, rämppäsin lukkoja auki/kiinni, ei apua. Sisäpuolelta kun käänsi takaoven lukon oven napista auki niin ovikin aukesi.
 

TomiA

New Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2021
No löytyipä takaovelle selitys. Ei tainnut johtuakkaan pakkasesta vaan ihan peilistä tuijottavasta "asiantuntijasta". Ymmärsin kokeilla laittaa sisäpuolelta lukon toiseen asentoon ja johan lähti ovi auki. Ekalla kerralla napsuttelin sitä ees taas, niin eihän se silloin auttanut. Oli suurella todennäköisyydellä mennyt vahingossa lukkoon, kun oon poikaa ottanut pous turvaistuimesta ja siinä sitten huitaissut nappia.

Etuovi taisi olla silloin jäässä mutta vänkärin ovi on yhä mysteeri, että miten voi olla, että autoon pääsi sisään mutta ei enää ulos.
 

Tonoppa

New Member
Liittynyt
18 Tammikuu 2022
Moro kaikille. On ollut mukava lukea ja oppia lisää Outlander Phevistä. Näyttää siltä, että täällä on asiantuntevampaa väkeä kuin monessa autoliikkeessä. Yritin etsiä vastausta kysymykseeni, mutta toivon mukaan se ei ole maailman pahin rikos, kun kysyn sitä täällä:

Eli olen maanantaina mahdollisesti tekemässä kaupat 2015 vuoden phevistä, ajettu 154tkm. Ruotsin tuonti. Työpaikka antoi siunauksen autoni lataamiselle lämmitystolpan kautta. Autossani on tuo auton oma, vakio 10A latauskaapeli.

En itse niin sähkötekniikkaa ymmärrä, joten laitan kuvia liitteeksi lämmitystolpasta. Äkkiseltään, kun yritän tulkita lämmitystolpan käytön kestoa akun lataamiseen, niin näyttäisi siltä, että se kestäisi? Tolpissa on koko ajan jatkuva virta.

Kiitos etukäteen vastauksista!
 

Liitetiedostot

  • IMG_20220225_135945.jpg
    IMG_20220225_135945.jpg
    114.4 KB · Lukukerrat 184
  • IMG_20220225_135951.jpg
    IMG_20220225_135951.jpg
    101.6 KB · Lukukerrat 165
  • IMG_20220225_135958.jpg
    IMG_20220225_135958.jpg
    123.3 KB · Lukukerrat 170
  • IMG_20220225_140014__01.jpg
    IMG_20220225_140014__01.jpg
    244.2 KB · Lukukerrat 193

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
Moro kaikille. On ollut mukava lukea ja oppia lisää Outlander Phevistä. Näyttää siltä, että täällä on asiantuntevampaa väkeä kuin monessa autoliikkeessä. Yritin etsiä vastausta kysymykseeni, mutta toivon mukaan se ei ole maailman pahin rikos, kun kysyn sitä täällä:

Eli olen maanantaina mahdollisesti tekemässä kaupat 2015 vuoden phevistä, ajettu 154tkm. Ruotsin tuonti. Työpaikka antoi siunauksen autoni lataamiselle lämmitystolpan kautta. Autossani on tuo auton oma, vakio 10A latauskaapeli.

En itse niin sähkötekniikkaa ymmärrä, joten laitan kuvia liitteeksi lämmitystolpasta. Äkkiseltään, kun yritän tulkita lämmitystolpan käytön kestoa akun lataamiseen, niin näyttäisi siltä, että se kestäisi? Tolpissa on koko ajan jatkuva virta.

Kiitos etukäteen vastauksista!
Kestää se ladata, kuten mikä tahansa muukin normi shuko. Se 10A laturi lataa oikeasti 8-9A jatkuvalla virralla ja mikä tahansa kunnossa oleva pistoke sen kestää.

Ensialkuun kannattaa seurata hieman laturin johdon ja tuon pistokkeen lämpenemistä ja mahdollisesti uusia tolpan pistoke suosiolla. Omalla työpaikalla pistorasiat saman näköiset ja kesällä/lämpimällä kelillä kuumenee niin paljon, että jätän suosiolla lataamatta...Talvella ei ongelmaa kun valitsee sen hyväkuntoisen tolpan.

Tolppapistokkeet on sen verran raiskattuja lähes aina, että herkästi kontakti jää huonoksi ja lämpenemistä tapahtuu. Tuo ko. pistorasia on jo ulkoisesti kuvan perusteella aika heikossa kunnossa...
 

Opa

Member
Club Member
Liittynyt
2 Maaliskuu 2021
Kysymys ev napista miksi 2017 mallissa siinä napissa lukee ev ja 2019 Mallissa samassa nappullassa sport?
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Olen antanut itseni ymmärtää, että Outlander PHEV MY2019-> Ruåttin tuonneissa ei ajoakun lämmitystä ole toisin kuin Suomi-verrokeissaan.

Viitsisikö joku vääntää rautalangasta, että kuinka olennaisesta ominaisuudesta on todellisuudessa kysymys ja/tai miten ko. lämmitys käytännössä toimii?
 

qwRad

New Member
Liittynyt
6 Syyskuu 2021
Olen antanut itseni ymmärtää, että Outlander PHEV MY2019-> Ruåttin tuonneissa ei ajoakun lämmitystä ole toisin kuin Suomi-verrokeissaan.

Viitsisikö joku vääntää rautalangasta, että kuinka olennaisesta ominaisuudesta on todellisuudessa kysymys ja/tai miten ko. lämmitys käytännössä toimii?
Ainakin yhden yksilön otannalla pitää paikkansa. Eli hommasin viime syksynä MY19 ruotsin tuonnin ns. kaikilla herkuilla ja sitten kun tuli kylmemmät kuin -10 kelit niin ilmoittikin aina että "EV Mode not available battery too cold" tms eikä suostunut ajamaan sähköllä metriäkään. No myyjäliikkeen toisen konttorin tutkittua asiaa tosiaan paljastui että ruotsiversiosta puuttuu tuo ajokuston lämmitys.

Pienen väännön jälkeen auto vaihtui MY20 suomimalliin ja tässä lämmitys löytyy. Kovilla pakkasilla kun katsoo Remote sovelluksella niin se oikein kertoo, että akuston lämmitys on toiminnassa ja nyt onnistuu pelkällä sähköllä ajo vaikka -25 kelissäkin kunhan auton esilämmittää.

Ruotismallilla siis esilämmitti kyllä kabiinin, mutta jos oli -25 pakkasta ja auto seissyt vaikka pari päivää niin akku ei siinä vielä lämminnyt tarpeeksi vaan jäi kylmemmäksi kuin tuo -10 asteen raja jolloin ei suostunut sähköajoon.
 

JanneNi

New Member
Liittynyt
31 Maaliskuu 2022
Moro
Minulla on koeajossa MY20 keskieuroopan tuontiauto. Mistä voin tarkistaa onko ohjaamon ja akuston esilämmitystä? Ilmastoinnin etäohjausvalikosta lämmityksen välilehdestä olen kokeillut useamman kerran säätää lämmityksen ajastettuna päälle, mutta ainakaan ohjaamossa ei tapahdu mitään. Kellonajat yms. muut perusasetukset on tarkistettu useaan kertaan ja auto on latauksessa. Ainoa huomio minkä tein on kun auton laittaa laturiin alkaa auton pohjassa kuskin oven alla kaksi putkea lämpeään, jotka näyttäisi menevän akustolle??
 
Viimeksi muokattu

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Ei Suomi-versiossakaan akun lämmitystä ollut kuin kahdessa parhaassa varustetasossa (Instyle ja Instyle Sport) ja tämä siis mallivuodesta 2019 eteenpäin.

Jos autossa nuo ilmastoinnin ajastukset näkyvät, siinä pitäisi silloin olla matkustamon lämmitys. Ovathan ovet olleet lukittuna aloitushetkellä?
 

JanneNi

New Member
Liittynyt
31 Maaliskuu 2022
Ei Suomi-versiossakaan akun lämmitystä ollut kuin kahdessa parhaassa varustetasossa (Instyle ja Instyle Sport) ja tämä siis mallivuodesta 2019 eteenpäin.

Jos autossa nuo ilmastoinnin ajastukset näkyvät, siinä pitäisi silloin olla matkustamon lämmitys. Ovathan ovet olleet lukittuna aloitushetkellä?
Kyllä ovet oli lukossa. Epäilivät myyjäliikkeessä, että edellisen omistajan luurin asetukset ovat jääneet jonnekin kummitteleen, mutta miten se voi vaikuttaa ohjaamon näytön esiajastuksiin? :unsure:
 

Pepino

New Member
Liittynyt
17 Huhtikuu 2022
Moro! Hommasin tuollaisen phevn. Muutama kysymys heräsi.
1. Auto on 9/2018, mutta autokaupan ilmoituksessa oli 2019 (MY19), kumpi se nyt sitten on?

2. Työmatka on 74km/suunta ja 40km on moottoritie ajoa ja loput maantie ajoa. Kannattaako ajaa Normaali tilassa eco tilassa vai save tilassa? Työpaikalla lataus mahdollisuus.

3. Auto on Saksasta tuotu ja mediakeskuksen kieli on englanti, mutta mittariston pikku näyttö on Saksaksi. Saako sitä muutettua jotenkin. Asetuksissa kaikki on tällä hetkellä laitettu Englanniksi ja pystyykö jossain mitsun liikkeessä ohjelmoimaan Suomen kielen?

4. Sitten tuo Remote Climate. Onko kukaan tehnyt avaimeen sen viritelmän jolla saa napista päälle? Sovellus on turha kun kotona p-paikka on sen verran kaukana ja työpaikalla sama juttu niin katkeaa yhteys.

5. Sitten nämä ratissa olevat "siivekkeet" millä valitaan B-tilat. Voiko joku vääntää rautalangasta miten toimii. Mitä eroa B1 ja B5?

6. Kannattaako tuollaista PHEV Boxia ostaa?

Yritin etsiä tietoa, mutta tällein lukihäiriöisenä on todella hankala ymmärtää, sisäistää tietoa ja etsiä monen kommentin joukosta. Pahoittelut siitä ✌️
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
1. Auton vuosimalli (MY) selviää valmistenumeron 10. merkistä. J=2018, K=2019. Mitsun kohdalla noiden välillä on sellainenkin ero että 2019 on isommalla akulla ja 2.4-litraisella koneella kun 2018 on 2.0-litraisella.

Suurin osa autonvalmistajista aloittaa seuraavan vuoden vuosimallin valmistuksen loppukesästä, jolloin usein käy niin että seuraavan vuosimallin autoja päätyy rekisteriin jo syksyllä ennen vuodenvaihdetta. Tämä aiheuttaa näitä hämmennyksiä.

Ikävä kyllä autokaupollakaan ei ole näistä aina kunnon tietoa ja ilmoituksissa näkee vääriä vuosimalleja sekä näillä aikaisin rekisteröidyillä että ylivuotisilla, jotka menneet kilpiin vasta vuosimallin osoittaman vuoden jälkeen.

4. Olen tuon avainmodin tehnyt, mutta muistelisin että noin uudessa vuosimallissa se ei välttämättä toimisi. Kannattaa selailla netistä vähän tietoja ennen kuin toteuttaa. Itselläni myös vanhemmanmallinen avain, joten en osaa tekniikassa paljoa auttaa.

5. B0-B5 määrittää "moottorijarrutuksen" määrän kun nostat jalan kaasulta. Isommalla numerolla hidastuvuus on kovempaa ja tällöin jarrutus myös regeneroi enemmän virtaa takaisin akkuun. B0:lla rullaa käytännössä vapaasti, eli ikään kuin laittaisi perinteisessä autossa kytkimen pohjaan tai vaihde vapaalle. Kaupunkiajossa voi B5:lla ajella aika paljon koskematta jarrupolkimeen.

6. Itse ostin, mutta palautin myyjälle, kun laite ei mielestäni toimimut ihan luvatusti joten sen hyöty olisi jäänyt aika pieneksi. Oma tavoitteeni oli estää polttomoottorin käynnistyminen lämmityslaitetta varten, ratkaisin sen ongelman sitten ns. Pehvanlämmitinmodilla, josta löytyy tältä foorumilta oma ketjunsa.
 
Viimeksi muokattu

Pepino

New Member
Liittynyt
17 Huhtikuu 2022
1. Auton vuosimalli (MY) selviää valmistenumeron 10. merkistä. J=2018, K=2019. Mitsun kohdalla noiden välillä on sellainenkin ero että 2019 on isommalla akulla ja 2.4-litraisella koneella kun 2018 on 2.0-litraisella.

Suurin osa autonvalmistajista aloittaa seuraavan vuoden vuosimallin valmistuksen loppukesästä, jolloin usein käy niin että seuraavan vuosimallin autoja päätyy rekisteriin jo syksyllä ennen vuodenvaihdetta. Tämä aiheuttaa näitä hämmennyksiä.

Ikävä kyllä autokaupollakaan ei ole näistä aina kunnon tietoa ja ilmootuksissa näkee vääriä vuosimalleja sekä näillä aikaisin rekisteröidyillä että ylivuotisilla, jotka menneet kilpiin vasta vuosimallin osoittaman vuoden jälkeen.

4. Olen tuon avainmodin tehnyt, mutta muistelisin että noin uudessa vuosimallissa se ei välttämättä toimisi. Kannattaa selailla netistä vähän tietoja ennen kuin toteuttaa. Itselläni myös vanhemmanmallinen avain, joten en osaa tekniikassa paljoa auttaa.

5. B0-B5 määrittää "moottorijarrutuksen" määrän kun nostat jalan kaasulta. Isommalla numerolla hidastuvuus on kovempaa ja tällöin jarrutus myös regeneroi enemmän virtaa takaisin akkuun. B0:lla rullaa käytännössä vapaasti, eli ikn kuin laittaisi perinteisessä autossa kytkimen pohjaan tai vaihde vapaalle. Kaupunkiajossa voi B5:lla ajella aika paljon koskematta jarrupolkimeen.

6. Itse ostin, mutta palautin myyjälle, kun laite ei mielestäni toimimut ihan luvatusti joten sen hyöty olisi jäänyt aika pieneksi. Oma tavoitteeni oli estää polttomoottorin käynnistyminen lämmityslaitetta varten, ratkaisin sen ongelman sitten ns. Pehvanlämmitinmodilla, josta löytyy tältä foorumilta oma ketjunsa.
Kiitos hyvästä ja kattavasta vastauksesta! Tänään pääsin ekaa kertaa ajaa sillain, että akut oli täynnä. 65km matkalla maantie nopeuksilla oli keskikulutus 4litraa/100km. Edellinen auto oli Corolla vm 21 ja kyllä tähän pehviin olen rakastunut. Aivan mahtava ajettavuudelta.
 

Vren88

New Member
Liittynyt
18 Huhtikuu 2022
Btw, yksi asia mikä häiritsee aina liikkeelle lähdettäessä; tämä auto on huonomuistinen, miks ihmeessä se ei tallenna edellisen ajokerran säätöjä? Nyt pitää lähtiessä aina käydä samat nappulat läpi samassa järjestyksessä. Ja miksi tässä on sähköinen istuimen säätö, mutta ei muistia? Muistin puute tekee siitä täysin hyödyttömän.

Mitsulla on perustekniikka kyllä mielestäni todella hyvää, mutta käytettävyydessä on paljon pieniä juttuja joita ei ole mietitty loppuun asti.

Tämä häiritsee itteänikin enkä keksiny vielä miten saisin aina ajoon lähtiessä Energymonitorin itekseen päälle. Navigaattori on turha mutta energymonitori kiinnostaa. Typerä painaa aina samat napit järjestyksessä kun voisi ola mahdollisuus valita oletus
 

Requiem

New Member
Liittynyt
9 Syyskuu 2021
Onko näin että jarruvalon led-polttimon vaihto onnistuu vain liikkeessä. Siis onko niitä jossain myytävänä?
 
Ylös Bottom