Vs: Outlander PHEV
Sain hankittua vuoden -14 Otlander PHEVin muutama kuukausi sitten, ehti olla vähän talviajoakin. Yllättänyt niiiin positiivisesti. Ennen hankintaa luulin tarvitsevani Webaston, näitä kuulemma asennetaan, mutta aivan turhaan. Autossa on tiettävästi 5 kW lämmitin ajastimella, testasin sitä auton sisällä istuen. Lämmitin alkoi ensin kuin lehmän henkäyksellä, puhallin oli heikko. Hetken päästä alkoi hurrikaani puhaltaa tuulilasille sekä jalkatilaan ja on kuumaa ilmaa. Petyin kun sitä kesti vain 10 minuuttia eikä sitä päässyt säätämään. Kunnes hankin puhelimeen mitsun Remote Control-applikaation, jonka kautta voi säätää ajastinta ja jopa lämmitysaikaa 10, 20 tai 30 minuuttia. 20 minuuttia riitti hyvin täällä etelän talvessa. Kyllä on auto lähtiessä lämmin 15 asteen pakkasellakin. Kännykän kautta voi lämmityksen painaa päälle, vaikka heti (Huom. WiFi kantama). Rokottaa vähän akun varausta.
Hämmästyksekseni huomasin, että kun on käyttänyt lämmitintä, niin moottori ei pärähtänyt käyntiin 13 kilometrin työmatkan aikana. Muuten jopa tallista (10-15 astetta) lähtiessä moottori meni heti kohta päälle muutamaksi minuutiksi, lämmittäen moottorin valmiiksi toimintakuntoiseksi. Olen ennen lähtöä kokeillut lämmitystä käyttää myös tallissa (10 min), moottori ei käynnisty mennään vaan sähköllä

. Tästä ilmiöstä ei mainita missään, ainoa selitys on, että lämmitin lämmittää myös moottorin niin, että sen ei tarvitse tehdä sitä bensalla. Siis Webasto olisi ollut turha investointi.
Tyhjä akku täyttyy viidessä tunnissa vieden karvan alle 10 kW. Hinta täällä siirtohintoineen on 65 snt. Talvella pääsi just yli 30 km sähköllä, eli tekisi noin 2.17 e/100 km. Tankkausvälit ovat pitkiä. Viime tankkauksen jälkeen on kertynyt kohta 1000 km eikä mitään kiirettä tankkaamaan ja autossa on pieni tankki (n. 45 L). Ihan käsittämätöntä, aikaisemmin Honda CR-V vei 11 L kaupungissa ja alimmillaan tien päällä saattoi päästä 8 L / 100 km. Nyt suurin kulutus on ollut 4,4 L, tällöin ajomatka oli edestakaisin noin 250 km josta mittarin mukaan noin 50 prosenttia sähköllä. Hei melkein 2000 kg painavalle autolle aika ok. Katson tätä menoa säästäväni bensakustannuksissa 1000 - 1500 euroa / V. Autohan ei aio kulkea akku vähissäkään koko aikaa bensalla. Se lataa tehokkaasti akkua ja aika ajoin kulkee sähköllä ja taas bensalla, lataa ja taas sähköllä jne.
ECO-nappi vaikuttaa turhalta, tuntuu vaikuttavan kaasupolkimen liikerataan. Oppii aika nopeasti poljinta käyttämään niin, että ei turhaan survo. Lähinnä moottoritielle pyrkiessä tarvitsee reippaammin painaa.
Jonkun mainitsemista moottorin hajuista ei mitään havaintoa. Talvella oli kitkat alla ja oli hiljaista menoa. Nyt vaihdoin mukaani saamani kesärenkaat, taitavat olla alkuperäset Toyo-renkaat. Ei uskoisi, mutta ovat äänekkäät. Tasanen, huumaava jyminä, tyhmä juttu, ei voi mitään, kulutuspintaa vielä niin paljon. Olihan ostettaessa mittarissa vasta reilut 20 000 km.
Sitten vaihdekeppi tai vipu, taitaa olla Japanilaista huumoria. Vipua pitää käyttää taka-asennossa kun haluat kulkea eteenpäin. Ja kun haluan peruuttaa, pitää vipua tökkästä eteenpäin. Tässä vielä oppimista, kun on minusta ainakin epälooginen, hätäisesti tehtynä meinaa lähteä ajo väärään suuntaan.
Vähän kalliimpi vakuutus entiseen verrattuna mutta vuotuinen vero taas pienempi, eli ei juuri muutosta. Huoltohintoja en vielä tiedä. Vähän käytettynä hankintahinta kohtuullinen. Olisihan tätä lisääkin, mutta itse olen erittäin tyytyväinen tähän autoon. Näillä näkymin, jos ei ihmeempiä vastaan tule, niin ainakin hybridi on vastaisuudessakin valinta autolle.