Outlanderin -09 moottorin (DI-D 2.0) tyhjäkäyntikierrokset

usvis

New Member
Liittynyt
14 Tammikuu 2010
Olen ajellut pari päivää otsikon autolla. Kun rullaa esim liikennevaloihin vapaalla ilman kaasua on kierrokset noin 800/min. Sitten kun auto pysähtyy kokonaan, nostaa kone kierrokset tuhanteen tai vähän ylikin. Tänään huomasin, että jos laitan ilmastoinnin kokonaan offille tai automaatille, kierrokset laskee taas 800 pintaan. Ymmärrän toki että moottori säätä kierrokset tarpeen mukaan, mutta tuntuu vähän kummalta että ilmastointi manuaalisäädöillä aiheuttaa tällaista. Onko normaalia vai kaipaako moottori säätöä tai uudelleenohjelmoitntia tai mitä ikinä? Aiemmin ajoin useamman vuoden Volkkarilla, jossa käsittääkseni oli sama kone kuin tässä, ilmastointi oli mutta ei automaatti-ilmastointia eikä siinä moottori koskaan moista tehnyt.
 
Vs: Outlanderin -09 moottorin (DI-D 2.0) tyhjäkäyntikierrokset

Paremmin tietämättömänä olisiko niin että koneen ohjaus ottaa huomioon ilmastointikompressorin vaatiman tehon ja pitää kierroksia korkeammalla? Onko muut huomanneet tyhjäkäynnillä että välillä kone jotenkin "naksahtaa" - samalla valot hetkellisesti himmenevät? Johtuuko tämä jälkihehkutuksen aiheuttamasta hetkellisestä virran kulutuksen hyppäyksestä?
 
Vs: Outlanderin -09 moottorin (DI-D 2.0) tyhjäkäyntikierrokset

Ilmastoinnin kun laittaa päälle niin kierrokset nousee jonkun verran. Flekti siellä menee päälle kun jotain naksahteluja kuulee. Ihan normaalia nuo kaikki :peukku
 
Vs: Outlanderin -09 moottorin (DI-D 2.0) tyhjäkäyntikierrokset

Omasa grandiksessa sähköinen lisälämmitin nostattaa kierroksia tyhjäkäynnillä kylmällä autolla.
 
Vs: Outlanderin -09 moottorin (DI-D 2.0) tyhjäkäyntikierrokset

Sama Pajerossa, vastuksen kytkeytyminen on kiinni lämpötilasta (ulko,neste), sisäilman suunnan ohjauksesta ja ilmastoinnista.
Vastuksen teho oli muistaakseni 250W luokkaa :nykii
 
Vs: Outlanderin -09 moottorin (DI-D 2.0) tyhjäkäyntikierrokset

Omassani en ole huomannut samaa lämpimällä moottorilla, mutta moottorin ollessa kylmä moottorissa kierrokset nousee.
Jos on rinteessä ja päästää auton valumaan vapaalla, niin kierrokset laskevat automaattisesti.
Tällä varmaankin vältetään tahattomat äkkilähdöt.
 
Vs: Outlanderin -09 moottorin (DI-D 2.0) tyhjäkäyntikierrokset

Jep saman kierrosten nousun olen huomannut minäkin. Veikkaan että liittyy niihin PTC vastuksiin, jolla tuotetaan lisälämpöä ohjaamoon jos moottorin lämmöt ei riitä. Siksi tätä tapahtuu varsinkin silloin kun kone on kylmä tai ulkona on kova pakkanen vaikka kone olisikin jo lämmin.

Myös se naksuminen ja valojen vilkahtaminen liittyy jotenkin tähän, koska ajelin Kuusamosta kajaaniin pakkasen pysytellessä koko matkan -30 asteessa ja ajossa huomasin valojen välillä vilkahtavan nopeasti ja samalla kojelaudasta kuului pieni naksahdus. Eli varmaan joku rele säätelee tuota lisälämpöä siellä.
 
Takaisin
Ylös Bottom