Pajero 2,5td koneen tuho

F

Fastway

Guest
Heippa Pajeromiehet
Kaverillani on otsikossa mainittu peli vm -88. Tuossa pari viikkoa sitten ajeltiin sillä hyvää rallisoratietä pituudeltaan 15km ja frendini pisti todella parastaan ts. otti vehkeestä aivan kaiken irti. Siis aivan kaiken. No helvetin hauskaahan meillä oli, mutta Pajeron 340tkm ajettu kone ei tykännyt tästä yhtä hyvää kuin me. Heti pikiksen päätyttyä kiinnitimme huomiota koneeseen ilmestyneeseen sivuääneen, joka kuulosti lähinnä pahalta venttiilin naputukselta. Pajero kuulosti hetken aikaa vanhalta Hiacelta.
No frendini ei tästä masentunut vaan vaihtoi seuraavana päivänä koneeseen tuoreet TD-öljyt ja kaikki tuntui olevan kunnossa, tehot tallella, ei naputusta ja koneessa pehmeä käynti. No, nyttemmin lähdimme uudelle ajelulle samaa tietä ja tällä kertaa ajoimme rivakasti, mutta emme kuitenkaan ottaneet vehkeestä ihan kaikkea irti. Noin 40 km ajettuamme kiinnitimme huomiota, että venttiilin ääni ilmestyi taas ja öljynpaine oli laskenut noin 2bariin. Ääni paheni pahenemistaan kunnes pysäytettyämme koneesta kuului tyhjäkäynnilllä tussahdus, alkoi ravistaminen ja tehot katosivat. Kone tuntui käyvän kolmella pytyllä.
Pahaksi onneksi olimme keskellä metsää noin 10 km lähimmästä maantiestä mökkimaastossa ja poiskin oli päästävä. Eikun paluumatkalle.
Paluumatka pituudeltaan 70 km oli tuskainen. Välillä pysähdyimme ja tarkastimme öljyt, jolloin totesimme, että öljynpinta kohoaa ajossa nopeasti, mutta paine pysyi n. 2 barissa kierroksilla. Tyhjäkäynnillä painetta ei juuri ollut, mutta pakkohan kotiin oli päästä. Loppumatkasta koneen puhti alkoi olla käytetty ja tehot täysin poissa. Myös koneesta alkoi kuulua enemmänkin sivuääniä ja kotiin päästyämme totesimme, että peli on pelattu.
Nyt pajero on korjaamon pihalla, joka ottaa sen maanantaina työn alle ja alkuun selvittää mitä on tapahtunut. Mitä arvelette, kuinka rikki moottori mahtaa olla? Itse epäilemme ns. täystuhoa.
 
No jos kerta öljypinta kohoaa, niin sillon varmaanni on yks mäntä sulanu ja öljyn sekaan menee löpöä. Ei muutaku romikselta uus mäntä ja laakerit uusiksi ja ei muutaku uus pohja-aika pikikselle. :)
 
ilman paineita ajeltu moottori -> täystuho..

worst case: akselit, laakerit sökönä, kannen laakeripinnat sökönä, sitten jos männästä on lähtenyt palasia niin ne on menny ahtimesta läpi ja ahdin on sökönä.... ja päinvastoin, jos ahtimesta on on irronnut tavara pyttyihin niin lohko ja kansi ovat luultavasti entiset....

No, 340tkm ajettu kansi, se nyt joutikin mennä vaihtoon. Toivotte vaan nyt, että alakerrasta saa vielä kalua ja että ahdin on ehjä. Jos motti menee vaihtoon niin kannattaa samalla miettiä IC-koneen hommaamista jostain lahosta/kolari korista....
 
Terve taas
Täytynee rapsata reaaliajassa tää mun kamun pajeron konevika: Tiistaina Simo sai auton korjaamolta joka kertoi nelospytyn olleen kiinni; keinuvivuston akseli ja yksi akselipukki rikki. Öljyt, jonka pinta mittatikussa oli min - max välin verran max kohdan yläpuolella ei ollut aiheuttanut toimenpiteitä. Simo vaihdatti öljyt ja suodattimen, kaikki maksoi430€ ja kone kävi nätisti.
Mutta mutta... Alle 100km myöhemmin, perjantaina autolla piti lähteä matkalle (n.270km). Kaveri pääsi n.40km maantieajoa 90km nopeudella ja sitten leikkas kiinni kesken ajon. Auto tienlaitaan ja siitä hinaamalla takaisin samalle pajalle, mistä tiistaina lähdettiin.
Simo oli hieman tuohtunut, hänhän nimenomaan oli halunnut, että auto taas toimii. Korjaamo tietysti levitteli käsiään; he oli löytäneet vian, korjanneet sen ja auto pelitti hyvin. Ei auta kuin avata ja katsoa mitä tällä kertaa on tapahtunut. Lupasivat yrittää maanantaina selvittää ja tulevat kuulemma laskussa vastaan.
Kuluja tähän mennessä 400€ ja tällä kertaa ei taida tulla niin halvaksi. Pajeroja joilla on ajettu reilu 300tkm tuntuu olevan paljon myynnissä. Ja kohta taitaa olla yksi lisää.
 
Auts, sattuipa pahasti muistojen sopukoihin tuo kiinnileikkauskertomus.
Itse olen onnistunut saamaan kaksi konetta vastaavaan tilanteeseen.

Ensimmäisellä kerralla lensi öljyt hetkessä tielle (öp-mittari ei toiminut!), samantien hajosi turbo (aloittelevana pajerokuskina en tosin tuota vihellystä tajunnut hajonneeksi turboksi). Pikku hetkeä myöhemmin  tuli kanki ulos kyljestä.

No, ostin vanhan kohtuukokoisen koneen tilalle. Meni alle puoli vuotta, kun koneesta alkoi kuulua kummaa naputusta. Yksi korjaaja sanoi että ongelma oli tasapainoakseleissa. Korjaus ei tehonnut. Toinen sanoi, että syy on vanha nokka-akseli. Vaihdoin, ei auttanut. Kolmas ehdotti kiertokangen laakereita. Korjata ei ehditty, vaan alakerta leikkasi kiinni. Kaikki hajosi.

Kun ruumisarkku avattiin, löytyi painekellosta silikonilla tehty korjaus. Korjaamomies epäili, että typerästi edellisen omistajan korjaama painekello olisi olisi aiheuttanut jatkuvan liikapaineen koneeseen.

Pajerosta oli puolet vielä maksamatta, eivätkä rahoitusyhtiöt kuuntele selityksiä. Auton tarve oli edelleen samanlainen kuin Pajeroa ostaessani, eli vaihtoehtoina oli käytännössä uusi vanha Pajero (tai muu vastaava vanha romu) tai nykyisen korjaus. Autorahoituskuvioiden vuoksi päädyin vielä koneremonttiin.

Mutta tällä kertaa päätin tehdä sen niin, että kone kestää. Tilasin ihkauuden lohkon tilpehööreineen (n. 2000e) ja koneistutin kannen vermeineen päivineen.  Ruumisarkun purku, uuden koneen kasaus ja asennus ammattimiehillä. Toinen 2000e (ja risat).

Typeränä pitänevät monet minua. Ja voi olla että olenkin. Mutta tarkoituksena oli saada TOIMIVA kone, joka kulkee mukanana Pajeron korista toiseen aina kun ruoste syö vanhan.

Mistä tuleekin mieleeni: sopiiko Pajeron kone Delicaan?
 
Sopii.

Jamin kertomus on hyvä esimerkki tilanteesta, jossa Pajeroiden joukosta aina löytyy näitä entisten omistajien pilaamia, huonosti huollettuja ja/tai mittariruuvattuja pommeja. Pajeroa ostaessa pitää todella tarkkaan tietää mitä ostaa ja mitä vikoja etsii ja odottaa... Pajeroita on myyty todella paljon, käytettyjen joukkoon mahtuu todella monenkuntoisia laitteita. Kannattaa muistaa, että monet yksilöt ovat aloittaneet taipaleensa työkäytössä ja että harva ostaa autoa pihaan seisomaan jos siitä juoksee 600+e veroa vuodessa vaikkei aja metriäkään...

(ja turha sanoa, että väittäisin tässä Pajeroa täysin viattomaksi laitteeksi, tiedän kyllä hyvin, että siinäkin on ne omat jekkunsa. Pointti on lähinnä, että joskus nämä TSI-turaukset menevät turhaan auton piikkiin...)
 
Pajeromiehen saagassa on myös lisää "selviytymistarinaa" . Nyt on kone pysynyt nipussa (kopkopkop) n.50tkm itse autolla on yli 400tkm takana
 
Tässäpä välitiedotuksena pikku lainaus Simon mulle lähettämästä sähköpostista:

"- nokka-akseli leikannut kiinni
- yksi keinuvipu poikki
- hihna hypännyt yli
- kaikki venttiilit paskana (arvatenkin,kun nokka leikkas..)
- öljypumpun laakerit paskana
- vittusaatanaperkele
No.Kustannusarvio tältä osin n.1500.Kansi lähtee koneistamoon,joka katsoo,onko siitä enää koneistettavaksi.Muussa tapauksessa uusi kansi"

Kyllä miestä korpee. Korjaamo sitten vielä lohdutteli, että tällä kertää korjauksella on takuu! Itse kyllä kehotin luopumaan koko laitteesta, heti kun se vaan on "kunnossa". Seuraavaksi laukeaa mitä ilmeisimmin kampuran laakerit ja "takuu" tuskin niitä kattaa.
 
Olikohan n-akseli leikannut etummaisesta laakerista kiinni ja olikohan koneesta kuulunut aikaisemmin ikäänkuin venttiilin naputus?
Jos kyllä, luulisin ketjureaktion alkaneen katkeneesta keinuvipuakselista josta seuraa öljyn loppuminen n-akselilta koska öljy tulee keinuvipuakselia myöten laakereille.
 
jos sillä on ajettu ilman öljynpaineita, niin en kyllä kasaisi sitä konetta avaamatta alakertaa. Toiseksi, en laittaisi vanhaa kantta enää kiinni vaikka sen saisikin koneistettua, vaan ostaisin suosiolla uuden....

Ja kokonaisia koneitahan on kaupan kyllä niitäkin...
 
Takaisin
Ylös Bottom