Pajero 3.2 Di-D -14 Sisätilanlämmittimen läpivienti

Sannpppa

New Member
Liittynyt
16 Joulukuu 2018
Vm. 2014 3.2 Di-D Pajeroon pitäisi asentaa sisätilanlämppärille haara. Homma on vasta suunnitteluasteella. Onko tietoa mistä suunnalta kannattaa etsiä läpivientiä? Hanskalokeron / akun takaako? Löytyykö valmiina vai meneekö poraushommiksi?

Samalla laitan kiinteän akkulaturin, autossa 2 akkua. Meneekö ihan metsään, jos laitan vain yhden laturin? Akuthan ovat rinnankytkettynä.
 

Sannpppa

New Member
Liittynyt
16 Joulukuu 2018
Tässä raportti asennuksesta:

Autoon laitettiin sisätilanlämmitin ja akkulaturi, moottorin lämmittää Webasto. Sisätilanlämmitin haluttiin Webastosta huolimatta, koska auto on välillä pitkiä aikoja liikkumatta pohjoisessa. Näin saa sisätilat kuivattua ja jäät sulateltua ikkunoista roikan päässä, ilman pitkää Webaston käyttöä.

1. Sähköpistoke tuli eteen vasemmalle etusäleikköön.

2. Akkulaturille (Defa Multicharger 1210 10A) ei mottoritilasta helposti tilaa löytynyt. Päädyin asentamaan sen etusäleikön taakse oikean lampun viereen. Hieman vinottain asennettuna mahtui johdotkin hyvin ja bonuksena latauksen valon pääsee näkemään ilman konepellin avaamista, jos tuota nyt on tarve nähdä. Asennus onnistui hyödyntämällä valmiita reikiä ja ilmastoinnin lauhduttimen(?) kiinnikettä vaihtamalla pultti kierretankoon ja kääntämällä pää sopivaan kulmaan.

3. Läpivienti sisätilanlämmittimen haaralle löytyi toisen akun takaa/alta oikealta puolelta. Akku ja akkuteline on irroitettava, jotta mahtuu piuhan laittamaan. Läpivienti oli vain 16mm, mutta askelporalla sen sai helposti suurennettua ~20mm:iin sisäpuolelta poraten. Moottoritilassa oleva kaapeli kannattaa suojata, ettei lipsahda pienet piuhat poikki. Sisäpuolen muovit lähivät irti parilla ruuvilla ja klipsit ruuvimeisselillä varovasti irroittaen. Yhteensä muoviosia irroitetaan vänkärin jalkatilasta kolme; vasemmalta, oikealta ja ylhäältä. Tämän jälkeen matto pois, sekä jalkatilassa oleva styroksi ja äänieristykset, jolloin läpivienti löytyy oikealla ylhäällä. Tulipellissä olevan sähköboksin suojapellin irroittaminen voi tuoda hieman lisätilaa. Pistorasian päädyin kiinnittämään oikeanpuoleiseen muoviin, ja itse lämmittimen vasemmalle puolelle keskikonsolin/vaihteenvalitsimen alle suojamuoviin. Piuhan sai piiloon ylemmän suojamuovin päälle pois jaloista.

Akut näyttävät olevan rinnan kytkettynä, eivätkä kytkeydy releellä irti toisistaa auton ollessa sammuksissa (molemmissa nousee jännite toista akkua ladatessa), joten tuo 10A laturi lataa varmasti hyvin molempia akkuja. Kytkin laturin auton oikealla puolella olevaan akkuun.

Hommaan meni rauhallisesti edeten yksi ilta, josta suunnitteluun ja ihmettelyyn valtaosa ajasta.
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Itsellä tuossa läpiviennissä on tuon Eberin piuhat siksi läpivienti auton alta kumitulpan kautta, toisen läpiviennin kautta lokasuojan kautta, kuskinpuolelta pääsee myös suoraan sulakerasian läheisyyteen, tuosta auton omat sähköt on myös johdettu.
 
Ylös Bottom