Pajero 3.2 DiD 2012 vikakoodi P0401

Pajero 2012

New Member
Liittynyt
1 Helmikuu 2019
Pajerossa 2012 ajettu 65 tkm toistuvasti vikakoodi P0401 (EGR flow insufficient) ja rauhallisessa ajossa ilmenee pienellä kuormalla. EGR tulpattu pellillä jossa 8mm reikä. Kovassa vedossa ja kuormalla toimii mutta rouvan ajossa lähes heti tulee. En ole saanut poistumaan ongelmaa/löytänyt ratkaisua. Onko pellin reikä liianpieni? Viittaisi EGR virtaukseen.
JK
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Onko egr venttiili puhdistettu?
Lisäksi se map anturin liitäntä imusarjaan, se karstottuu joillakin öljyillä ajettaessa.
Itse olen käyttänyt kohta parisataatuhatta Castrolin Edgeä FST 10-40 ja ainakaan tuo ei sotke...
 

Pajero 2012

New Member
Liittynyt
1 Helmikuu 2019
egr venttiili puhdistettu ja näyttäisi toimivan ongelmitta. Map liitäntä oli auki. Vikakoodin nollauksen jälkeen toimii normaalisti kunnes ajaa kevyesti pintakaasulla rauhallisesti ja antaa rullata D päällä ilman kaasua vauhdin alas kun hiljentää. Eli kun ajaan todella rauhallisesti niin heti tulee koodi takaisin.
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Reikä on ihan samankokoinen joka itsellä on Pajerossa.
Tarkista vielä että kaikki alipaineletkut ja map anturin letku on kiinni ja tuo anturin letku auki.
Oletko seurannut egr: n toimintaa testerillä ajossa tai paikoillaan konetta käytettäessä?
Ettei sinne ole tehty sitä johtokikkaa jolla sitä huijataan tai poistetaan käytöstä..
Itse venttiilin puhdistus on yksinkertainen juttu mutta kannattaa tehdä ihan kunnolla ja kunnon aineilla samoin kun imusarjan puhdistus ja läpät siellä sarjassa.
Jos nuilla kilometreillä on paikat tukossa niin hieman kyllä ihmettelen mistä johtuisi.
DPF lie paikoillaan ja kunnossa..
 

Pajero 2012

New Member
Liittynyt
1 Helmikuu 2019
Ei ollut kauhean likainen EGR mutta tuli samalla puhdistettua kun tulppasin. Mapin arvoa kun seuraan ajossa niin vaikuttaisi seuraavan ihan oikein manuaali mittaria (tarkkaa vaimennettua) joka haaroitettuna mapin letkusta. Lähtöarvona n.100 kPa kun auto ei käy. Tästä nousee ahtopaineen mukaan ylöspäin. DPF on paikoillaan ja toimii. Auto toimii täysin moitteettomasti, ei savuta ja hyvin vetää. Vain rouvan ajossa tämä vikakoodi tulee ärsyttävästi mittaristoon (todella rauhallinen kaasunkäyttö).
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Elikkä egr: n toimintaa et ole seurannut jos ymmärsin oikein.
Mulla on tuollainen JOBD II lukija ,( joku motonetin edullinen olikohan jtn lynx tms) jossa on tuo historian seuranta mahdollisuus, se näyttää venttiilin toiminnan prosentteina, samaisella lukijalla voi seurata mm.ahtopaineet jne.
Onko auto ollut uudesta omassa käytössä elikkä historia tiedossa...
 

Pajero 2012

New Member
Liittynyt
1 Helmikuu 2019
EGR toimintaa en ole nyt seurannut, auto tuli minulle n40tkm ajettuna historia tiedot tiedossa/ok. Auton huoltohistoria ja kunto moitteeton tätä ongelmaa lukuun ottamatta/ongelma tuli EGR tulppauksesta vaikka reikä 8mm pellissä. Poistin tulppauksen niin vikaa ei tule, en kuitenkaan haluaisi tätä sontaa imusarjaan yhtään enää lisää jatkossa. Kaikki mitsun kampanjat tehty. Täytyy vielä kaivaa historiatietoja ja seurata EGR toimintaa tarkemmin nyt tulpattuna. Löytyy myös JOBD II lukija.
 

Pajero 2012

New Member
Liittynyt
1 Helmikuu 2019
Nyt kaivettu toimintaa lisää ja historiaa en saanut ulos ja nyt ei yhtään olemassa olevaa vikakoodia ollut nkun olin nollannut. Luin EGR toiminnot ajossa/käydessä ja tuntuu pyyntiä olevan EGR 69-70% kevyessä ajossa kokoajan ja EGR virhe pyörii nopeasti max 11% 2sek. Rajummassa kiihdytyksessä (reilusti 3/4 kaasu) välittömästi pyynti 0% ja virhe 0% ja kun löysää kaasun pois niin pyynti 69-70% / virhe 100% muutama sek. En itse ajamalla saa vikaa helposti päälle. Mahtaako reijän isontaminen tukkeessa esim 9mm rauhoittaa tilannetta. Todella rauhallisesti pintakaasulla tuntuu tuo EGR virheen keston % kasvavan ka kesto hivenen pidentyvän, tästä päättely että mahdollisesti tukkeeni häiritsee liikaa tätä mittausta ja tulkitaan viaksi.
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Kannattaa kokeilla, kuulostas tosiaan siltä että kaipais enemmän virtausta.
Mitkä öljyt sulla on?
Tuleeko mönjää sinne egr:lle?
 

Pajero 2012

New Member
Liittynyt
1 Helmikuu 2019
Huollon öljyistä en ole varma mitä aiemmin käytetty mutta itse olen ajanut Teboil Diamond Carat III 5W-30. Nyt egr kuivaa diesel nokea 1,5mm /5tkm. Reikä oli pienentynyt noesta n.6 milliin, ei virtaus ollut pitänyt auki.
 

Pajero 2012

New Member
Liittynyt
1 Helmikuu 2019
Tämä öljy on taulukon mukaan sopiva mutta paras olisi Carat IV jika on nimenomaan suunniteltu Mitsun fielelille jossa on dpf ja egr. Nyt taas rehkitty ja imusarja kokonaisuudessaan purettu/kasattu ja puhdistettu (reilusti tatitaa läpissä/läppäkoten loppupäässä). Reikä isonnettu 9 milliin tukkeessa ja tukkeen siirsin egr tuloputken jäähdyttäjän päähän. Näyttäisi tään toimivan paremmin, ainakin ääni koneessa parani ja tuntuu reagoivan ripeämmin toimintoihin kaasun osalta. Vikadoodeja ei ole tullut ainakaan vielä. Tämä työna vain aika kova imusarjan purkamisen osalta. JK
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Siis oliko sulla se tulppauslätkä siinä venttiilin edessä?
Siinä jäähdyttimen puoleisessa päässä itsellä tuo on...ja toiminut toistaiseksi moitteetta jo tovin...
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Eihän tuossa carat III: ssa taida olla dpf hyväksyntää, IV:ssä on..
 

Pajero 2012

New Member
Liittynyt
1 Helmikuu 2019
Lätkä oli egr venttiilin edessä. Taulukon mukaan sopiva oli tuo öljy mutta juuri näin päättelin kuin sinäkin että ei tämä carat III ole dpf sopiva vaikka suositus myös minun malliin jossa dpf.
 
Ylös Bottom