Pajero 3.2 did automaatti 2005 pölläyttelee savuttaa aika ajoin

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Bongo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Bongo

New Member
Liittynyt
16 Huhtikuu 2021
Kyseessa: Pajero, vin JMBLYV78W5J001952, 3200 did 160hp automaatti 7 paikkainen 2005. Km 380.000, kohtalaisen hyvin huollettu, mkl. automaatin öljyt. Viimeksi vaidettiin lootan öljyt Mitsun merkkihuollossa Porin Rinta-Joupilla (6.3L laskuttivat) kesällä

Vaihdoin pari kuukautta sitten autooni jäähdytysnesteen ja polttoainesuodattimen. Jäähdytysnesteen vaihto meni hitaasti, koska tein sen pitkän kaavan kautta syylärin alapropun avaamalla. Huuhtelin 6 kertaa vedellä (tyhjennys ja täyttö vedellä, meni n. 5 litraa joka kerta) saadakseni "värittömän" mutta makean nesteen varmasti ulos. Lopuksi täytin vihreällä Rinta-Joupin suosituksen mukaisesti (merkki King, oma valinta).

Käytin moottorin aina vaihtojen välissä lämpimäksi kierrokset n. 800-2000 vaihdellen.

Savutus #1: Kun lähdin pihasta ylämäkeen heti edellä kuvatun huollon jälkeen moottori alkoi savuttaa pahasti n. 30 sekuntia. Näytti harmaalta. Pitkä mäki jatkui, mutta savutus siis loppui.

Savutus #2 (kuukausi edellisestä): Käytin auton lämpimäksi ja laitoin 1700kg asuntovaununi perään ekaa kertaa. Ajoin muutaman sata metriä pikkutietä hitaasti, kaikki ok. Sitten käännyin asfalttitielle, ja siinä pikku mäki, ja tuntui kuin automaatti luistaisi kolmosella (nopeus n. 30kmh). Näin auton takana savua ja pysähdyin, jätin auton vapaalle ja tyhjäkäynnille ja palaneelta haissut savutus lakkasi melkein heti. Lähdin uudestaan liikkeelle ja ajoin 200km myös ylämäkiä, mutta kaikki toimi normaalisti.

Mitä noista savutuksista pitäisi ajatella? Vähän huolestuttaa pienten lasteni kanssa lähteä pidemmälle reissulle autolla.

Editoitu 31/10/24: Korjattu väärinmuistettu vaihteistoöljyn määrä 4.5 > 6.3
 
Viimeksi muokattu
Lisäys edelliseen:

Syylärin neste ja moottorin öljyt ovat tallella vaikka 5.000 km niillä olen nyt ajanut.

Kuinka automaatin öljyn taso kuuluu tarkastaa? Katsoin sen vapaalla, auto käynnissä, mutta tikku näytti olevan aivan puhtaanpunaisen öljyn peittämä. Liikaa öljyä?
 
Onko tuo "huohotusöljyä välijäähdyttimessä" vakavakin vika? Miten korjattavissa?
 
Sitähän sinne kilometrien myötä kertyy, voi irrottaa välijäähyn ja huuhdella ja kuivattaa tai sitten huolehtia että käytetty öljy jolla ajaa on laadukasta ja antaa kierroksia autolle välillä jolloin ahtopaine vie jäämät sieltä kennosta suurelta olin pois.
Lyhyessä ajossa sitä ilmeisesti enemmän kertyy.
Autossa ei ole tälläistä itsellä esiintynyt, kelkassa jossa suuremmat tehot sitä kyllä kertyy ajoittain.
 
En ole kokeillut, enkä tiedä voiko suositella :D Mutta ite saattaisin yön pimeinä tunteina, jos oikeasti epäilyttää onko välijäähy täynnä huohotusöljyä enkä jaksaisi sitä irti kokonaan repiä (Pajerossa ainakin oli ikävästi irrotettava), porata välijäähyn pohjaan johonkin sopivaan kohtaan reiän josta mahdollinen öljy valuisi sitten pois. Tuonhan paikkaa sitten vaikka ruuvilla jonka tiivistää kemiallisella metallilla paikalleen.
 
Nykyisiin kuorma-autoihin on laitettu pienet reiät välijäähyihin, ei kuulemma haittaa kun paineet on 3bar...
 
Takaisin
Ylös Bottom