Kyseessa: Pajero, vin JMBLYV78W5J001952, 3200 did 160hp automaatti 7 paikkainen 2005. Km 380.000, kohtalaisen hyvin huollettu, mkl. automaatin öljyt. Viimeksi vaidettiin lootan öljyt Mitsun merkkihuollossa Porin Rinta-Joupilla (6.3L laskuttivat) kesällä
Vaihdoin pari kuukautta sitten autooni jäähdytysnesteen ja polttoainesuodattimen. Jäähdytysnesteen vaihto meni hitaasti, koska tein sen pitkän kaavan kautta syylärin alapropun avaamalla. Huuhtelin 6 kertaa vedellä (tyhjennys ja täyttö vedellä, meni n. 5 litraa joka kerta) saadakseni "värittömän" mutta makean nesteen varmasti ulos. Lopuksi täytin vihreällä Rinta-Joupin suosituksen mukaisesti (merkki King, oma valinta).
Käytin moottorin aina vaihtojen välissä lämpimäksi kierrokset n. 800-2000 vaihdellen.
Savutus #1: Kun lähdin pihasta ylämäkeen heti edellä kuvatun huollon jälkeen moottori alkoi savuttaa pahasti n. 30 sekuntia. Näytti harmaalta. Pitkä mäki jatkui, mutta savutus siis loppui.
Savutus #2 (kuukausi edellisestä): Käytin auton lämpimäksi ja laitoin 1700kg asuntovaununi perään ekaa kertaa. Ajoin muutaman sata metriä pikkutietä hitaasti, kaikki ok. Sitten käännyin asfalttitielle, ja siinä pikku mäki, ja tuntui kuin automaatti luistaisi kolmosella (nopeus n. 30kmh). Näin auton takana savua ja pysähdyin, jätin auton vapaalle ja tyhjäkäynnille ja palaneelta haissut savutus lakkasi melkein heti. Lähdin uudestaan liikkeelle ja ajoin 200km myös ylämäkiä, mutta kaikki toimi normaalisti.
Mitä noista savutuksista pitäisi ajatella? Vähän huolestuttaa pienten lasteni kanssa lähteä pidemmälle reissulle autolla.
Editoitu 31/10/24: Korjattu väärinmuistettu vaihteistoöljyn määrä 4.5 > 6.3
Vaihdoin pari kuukautta sitten autooni jäähdytysnesteen ja polttoainesuodattimen. Jäähdytysnesteen vaihto meni hitaasti, koska tein sen pitkän kaavan kautta syylärin alapropun avaamalla. Huuhtelin 6 kertaa vedellä (tyhjennys ja täyttö vedellä, meni n. 5 litraa joka kerta) saadakseni "värittömän" mutta makean nesteen varmasti ulos. Lopuksi täytin vihreällä Rinta-Joupin suosituksen mukaisesti (merkki King, oma valinta).
Käytin moottorin aina vaihtojen välissä lämpimäksi kierrokset n. 800-2000 vaihdellen.
Savutus #1: Kun lähdin pihasta ylämäkeen heti edellä kuvatun huollon jälkeen moottori alkoi savuttaa pahasti n. 30 sekuntia. Näytti harmaalta. Pitkä mäki jatkui, mutta savutus siis loppui.
Savutus #2 (kuukausi edellisestä): Käytin auton lämpimäksi ja laitoin 1700kg asuntovaununi perään ekaa kertaa. Ajoin muutaman sata metriä pikkutietä hitaasti, kaikki ok. Sitten käännyin asfalttitielle, ja siinä pikku mäki, ja tuntui kuin automaatti luistaisi kolmosella (nopeus n. 30kmh). Näin auton takana savua ja pysähdyin, jätin auton vapaalle ja tyhjäkäynnille ja palaneelta haissut savutus lakkasi melkein heti. Lähdin uudestaan liikkeelle ja ajoin 200km myös ylämäkiä, mutta kaikki toimi normaalisti.
Mitä noista savutuksista pitäisi ajatella? Vähän huolestuttaa pienten lasteni kanssa lähteä pidemmälle reissulle autolla.
Editoitu 31/10/24: Korjattu väärinmuistettu vaihteistoöljyn määrä 4.5 > 6.3
Viimeksi muokattu