S
Sanna
Guest
Mitsubishi Pajero 2.5td -89 ja kitkalukko. Miten pitäisi oikeastaan toimia?
... ja sitten se selitys
Nyt reissulla ajettiin mökille ja aamusta, yöpakkasten jälkeen tiepohja oli kova sekä onneksi kantava. Paluumatkalla putosimme tiepohjasta läpi ja 200 m matkaan kului useita tunteja :'(
Kitkalukon toiminnasta oli useita eri havaintoja. Välillä tuntui että auton juuttuessa kiinni, vain toinen takapyörä pyöri onnellisesti ympäri ja mitään ei tapahtunut (siis etenemistä).
Välillä kun taas edettiin, niin kumpainenkin takapyörä heitti lunta taaksepäin. Toisinaan pyörät alkoivat tärisemään ja nykimään siten, että veto tuntui vaihtuvan pyörästä toiseen.
Tämä tosin aiheutti koriin niin pahalta tuntuvan kasvavan tärinän, että oli pakko hellittää kaasua (ja upota takaisin sohjoon :seina)
Autolla yritettiin ajaa nätisti, eikä koskaan käytetty yli 3 000 kierrosta koneessa, varmaankin keskimäärin noin 2 000 kierrosta. Neliveto päällä (4L) kakkosvaihteella nopeutta mittarissa maksimissaan ehkäpä noin 20 km/h (mitä siinä nyt ehti ja uskalsi katsoa :-[)
Tuollaisessa paikassa auto kyllä vei enimmäkseen meitä eikä toisinpäin. Ehkä ensi kerralla ei perille asti... Kauhea urakka, 5 metriä punkeamalla eteenpäin ja 10 min kaivamista. Kuitenkin lopulta tuntu hyvältä kun alla oli kova, kuiva asvalttipinta eukku
... ja sitten se selitys
Nyt reissulla ajettiin mökille ja aamusta, yöpakkasten jälkeen tiepohja oli kova sekä onneksi kantava. Paluumatkalla putosimme tiepohjasta läpi ja 200 m matkaan kului useita tunteja :'(
Kitkalukon toiminnasta oli useita eri havaintoja. Välillä tuntui että auton juuttuessa kiinni, vain toinen takapyörä pyöri onnellisesti ympäri ja mitään ei tapahtunut (siis etenemistä).
Välillä kun taas edettiin, niin kumpainenkin takapyörä heitti lunta taaksepäin. Toisinaan pyörät alkoivat tärisemään ja nykimään siten, että veto tuntui vaihtuvan pyörästä toiseen.
Tämä tosin aiheutti koriin niin pahalta tuntuvan kasvavan tärinän, että oli pakko hellittää kaasua (ja upota takaisin sohjoon :seina)
Autolla yritettiin ajaa nätisti, eikä koskaan käytetty yli 3 000 kierrosta koneessa, varmaankin keskimäärin noin 2 000 kierrosta. Neliveto päällä (4L) kakkosvaihteella nopeutta mittarissa maksimissaan ehkäpä noin 20 km/h (mitä siinä nyt ehti ja uskalsi katsoa :-[)
Tuollaisessa paikassa auto kyllä vei enimmäkseen meitä eikä toisinpäin. Ehkä ensi kerralla ei perille asti... Kauhea urakka, 5 metriä punkeamalla eteenpäin ja 10 min kaivamista. Kuitenkin lopulta tuntu hyvältä kun alla oli kova, kuiva asvalttipinta eukku