Pajero ei saa virtaa. Sähkökaavio? Apuja!

K

kim

Guest
Yritin eilen laittaa Haperoa käymään, mutta eipä reagoinut sähköön millään tavalla. Laitoin akut kiinni (joissa oli taatusti virtaa) akunnapoihin. Mitään ei tapahtunut missää sähkölaitteessa. Maadoitukset olivat kunnossa. Akujen +navoista lähti kaapelit startin kyljessä olevalle mötikälle (solenoidi?). Mötikässä on kolme "napaa" ainoastaan siinä oli jännitettä mihin akulta tulevat kaapelit oli kiinnitetty. Putsasin muutkin liittimet.
Minusta on vähän outoa kun kaikki virta menee tuon mötikän kautta. Eikö yleensä muihin sähkölaitteiisiin oteta virta aika suoraan akulta? Vai puuttuuko minulta joku piuhanippi sieltä konehuoneesta? Kytkentäkaavio ainakin puuttuu. Olisikohan sitä saatavissa netistä?
 
J

jaskajokunen

Guest
Kytkentäkaavio voi löytyä kirjaston hyllyltä ? Haynesin Korjausoppaassa on sellainen, vastaavasti sellaisen voi tilata myös www.alfamer.fi nettikaupasta. Mulla on toi opus muttei scanneria.

Onko uudet akut vai mistä tiedät niiden akkujen olevan virroissaan ? Siellä jossain konehuoneen kätköissä on myös johtosulakkeet -88 pajerossa kuskin puolen sisälokasuojan ja jarrutehostimen välissä suurinpiirtein, mutta myös apukuskinpuolella olevan johtosulakenipun olen nähnyt -89 pajerossa Tarkista on sieltä enginen piuha poikki. Toimiiko virrat muuten ??

ps. Mittasitkos akun navoista sen jännitteen eli pitäis olla ladattuna likemmäs 13v ja jos akut ovat olleet autossa kiinni useita vuosia ilman välilatausta niin hyvännäköinenkin akku on yleensä paskana, etenkin jos on päässyt ulkosäilytyksessä jäätymään. Mulla hajosi noista projektiautoista viime talvena pari akkua juuri siksi ettei ollut tarpeeksi virtaa ja pääsivät jäätymään
 
K

kim

Guest
No jos akut on kiinni ajossa olevissa mersuissa jotka on ajettu pajeron kylkeen ja kytketty apukäynnistyskaapeleilla (mallia kuorma-auto) pajeron akunkenkiin niin jo on kumma jollei niissä ole virtaa. :p

Ja toistan itseäni: mikään pajeron sähkölaite ei reagoinut millään tavalla. Eli siis mikään toistan MIKÄÄN pajeron sähkölaite ei saanut virtaa tai ei ainakaan toiminut.

Kokeilin erikseen molempien "akkujen" maadoituksen volttiampeerimittarilla. Maadoitus toimii. Virtaa tulee solenoidin (siis se mötikkä startin kyljessä) napaan mittarilla mitaten. Jännite n. 13V. Molempien akkujen +kaapelit tulevat suoraan solenoidiin ilman minkäänlaisia haaroja tai risteyksiä. Meneekö siis virta auton kaikille sähkölaitteilla solenoidin kautta? Kai sen saa niinkin toimimaan, mutta kuulostaa aika uskomattomalta! Tosin en ole näihin japanilaisiin paljon joutunut perehtymään kun mulla on ollut vaan tojotaa joita ei tarvinnut korjailla. Akkujen lähistöllä ei ole mitään irrallisia johdon päitä näkyvissä.
 
M

Molmatsalo

Guest
ei kai toimi mikään jos mitään ohjaus sähköjä oo vedetty akulta ;D
Kyllä solenoidi vetääkseen tarvii sähköä ;)
onkohan akusta pää sulakerasialle menevä piuha poistettu?
 
K

kim

Guest
mlm \S/ sanoi
ei kai toimi mikään jos mitään ohjaus sähköjä oo vedetty akulta ;D
Kyllä solenoidi vetääkseen tarvii sähköä ;)
onkohan akusta pää sulakerasialle menevä piuha poistettu?

No tuotahan minä epäilinkin. Onko siis Pajerossakin niin, että akusta kuuluu mennä piuhaa pääsulakerasialle?
 
M

Molmatsalo

Guest
kyllä sen täytyy sähköä akuista saada muuallekin kuin startin koskettimelle..
pääsulakerasialta sähköä siirretään ohjaussulakerasialle.. jonka kautta avaimesta virtasiirtyy solenoidin kelalle(pikkujohto)..

pää sulakerasia sijaitsee apukuskin puoleisen akun läheisyydessä..
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
kyllä minä lähtisin etsimään niitä "pääsulakkeita" niinkuin J.Jokunen jo neuvoikin. Eli seuraat akuilta lähteviä kaapeleita konehuoneessa ja tutkit liitokset.....
 
K

kim

Guest
Niko Päivinen sanoi
kyllä minä lähtisin etsimään niitä "pääsulakkeita" niinkuin J.Jokunen jo neuvoikin. Eli seuraat akuilta lähteviä kaapeleita konehuoneessa ja tutkit liitokset.....

Joillain kavereilla ei näytä menevän jakeluun, että akuilta ei lähde mitään muita johtoja kuin maadotus runkoon sekä +kaapelit solenoidille. Kiitos kuitenkin neuvoista. Kyllä sieltä sai poimittua helmiäkin joukosta. Eli minun pitää nyt vaan etsiä se pääsulakerasia ja vetää akulta sinne piuha(t).
 
M

Molmatsalo

Guest
Otapas kuva konehuoneesta..
niin voisi vinkkiä antaa paremmin..

missäs auto sijaitsee..?
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
siellä pitäs olla semmonen hyvin lyhyehkö "pääsulake" eli fusible link (riippuen johdon paksuudesta noin 10-20cm), (johto joka toimii sulakkeena = sulaa pahimmassa oikassa), varmaan se on korkannu, sen läpi nimittäin menee kaikki auton virrat, mikään ei autossa pelaa jos se on sulanu/rikki/sitä ei ole/huonokontakti.. näin veikkasin..
 
K

kim

Guest
butch1278 sanoi
siellä pitäs olla semmonen hyvin lyhyehkö "pääsulake" eli fusible link (riippuen johdon paksuudesta noin 10-20cm), (johto joka toimii sulakkeena = sulaa pahimmassa oikassa), varmaan se on korkannu, sen läpi nimittäin menee kaikki auton virrat, mikään ei autossa pelaa jos se on sulanu/rikki/sitä ei ole/huonokontakti.. näin veikkasin..

Paitsi varsinainen käynnistysvirta menee suoraan. Tosin käynnistimen herätevirta menee tuon "pääsulakejohdon" kautta. Olenko ymmärtänyt oikein.

Auto sijaitsee Hämeenlinnan seudulla.
 
M

Molmatsalo

Guest
juu siis startti piuhat menee suoraan akulta vanhemmissa ja ns. päävaroke sulake piuha menee siis pääsulakerasiaa missä releet sun muuta ja sieltä sisätilaan, kuskin jalkotilaan vasempaan laitaan jossa ns. ohjaussulakkeet..
 
M

Molmatsalo

Guest
Rasia kyllä löytyy pienellä hakemisella, ja se johto menee sinne suoraan akulta.. esim. jo 76mallisessa selestessäkin on ks. poksi missä pääsulakkeita esim ajovalojen yms..
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Joillain kavereilla ei näytä menevän jakeluun, että akuilta ei lähde mitään muita johtoja kuin maadotus runkoon sekä +kaapelit solenoidille. Kiitos kuitenkin neuvoista. Kyllä sieltä sai poimittua helmiäkin joukosta. Eli minun pitää nyt vaan etsiä se pääsulakerasia ja vetää akulta sinne piuha(t).

No niin. Vika on sitten löytynyt. Sinulta on yöllä varastettu (ainakin)tässä kuvassa esiintyvät johdot ja rasia, jos kerran akulta ei TOSIAAN mene muita johtoja kuin ne paksut kaapelit startille (josta se muuten ei mene eteenpäin). On tosi hankala neuvoa tarkasti jos tilanne on se, että autosta puuttuu X kpl sähkö-osia -se vika voi silloin olla IHAN missä vaan. Jos sinulta tosiaan puuttuu epämääräinen määrä osia sähköistä, niin akkuja on ihan turha kytkeä kiinni ennenkuin käyt sähköt läpi vaikkapa katsomalla mallia samanlaisesta autosta....

terveisin. nimim. "Pajero pihassa ja Mitsujen kanssa joskus puuhannut"
 
K

kim

Guest
Asentelin sen puuttuvan piuhan pätkän. Sen oli joku katkaissut pihdeillä. Ilmeisesti ajonestoksi. Sain tän auton korjaamolta jonne se oli jäänyt vuosia sitten lahoamaan.

Hyvin lähti käymään kun sain virtaa. Alle puolessa sekunnissa. Kävi n. 10 sekuntia ja sitten tuli ilmaa. Pari minuuttia piti ilmailla ja sen jälkeen on pelannut. Tässä on varmaankin uudemmasta autosta tuo laatikko. Eikö se ollut niin jotta ns. "paremmassa laatikossa" vaihdekeppi paksunee alaspäin? Laatikko on varmaan uusittu alle 10000 km sitten. Samoin kone, voimansiirto, turbo oli todella erinomaisen tuntuinen (äänet, toiminta). Pakoputki on ruostunut poikki ja renkaat lopussa ja 1 vuotaa.

Mitähän tällekin tekis? On turhan hyväkuntoinen tekniikka peltoautoon. Laatikosta ja koneesta apulaitteineen voisi saada hyvät suolarahat erikseen myytynä. Toisaalta jos tuolla pikkupojat ensi syksyn rälläis niin ei tuo tekniikka siitä varmaan miksikään mene. Pakoputkiviritys täytyis tehdä konepellin läpi katolle. (ei vaan raaskis ehjää peltiä särkeä, kuka tulee vaihtamaan huononpaan?).

Voisikohan tuon tekniikan laittaa johonkin toiseen autoon? Esim. amerikkalaiseen tai englantilaiseen. maasturiin. Kokemuksia?
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
ei kannata peltoautoksi laittaa jos tekniikka on ehjä: laatikko, kansi ja turbo vikaisia Pajeroita löytyy. (ja ahdetun koneen ja laatikon saa kyllä rikottua jos haluaa, eli etsi kerubeille joku corolla peltoautoksi)

Kai se tekniikka olisi mahdollista siirtääkin, mutta eipä siinä juuri järkeä ole kun noita tekniikattomia Pajeroitakin varmasti on...
 
K

kim

Guest
No laatikon voisin myydä tonnilla. ::) Tai vaihtaa voimavirtamigiin (mikä tahansa käy kunhan on kemppi).
 
Ylös Bottom