Pajero Gen 3 ja 4 nelivedon toiminta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Moxis
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Moxis

New Member
Hei olen uusi täällä ja kiinnostunut hankkimaan otsikon mukaisen kulkineen. Kovasti on tullut lueskeltua tietoa autosta, mutta edelleen on mulle jäänyt epäselvyyksiä tuon nelivetosysteemin toiminnasta.
Eri moodit 2H, 4H, 4Hlc ja 4Llc ovat kutakuinkin selviä, mutta kuinka autossa on hoidettu vasen/oikea tasauspyörästöjen lukitus? Jos vaikka joudutaan ns. ristiriipuntaan, niin miten hoidetaan tehon jakaminen pitävälle pyörälle? Uskoisin että tämä hoituu jarruttamalla ABS:n avulla luistavaa pyörää, jolloin teho siirtyy pitävälle puolelle, mutta toimiiko tuo systeemi kaikilla neljällä moodilla (2H, 4H, 4Hlc, 4Llc)?

2H on takaveto, ei lukkoja, vain luostonesto vetävissä, 4H on viscoveto, luistonesto vetävissä etu/takapyörät,4Hlc on nopea lukittu neliveto, luistonesto ja lukittu keskitasauspyörästö takapäässä jos mekaaninen lukko niin kytkettävissä tässä tilassa 4Llc on hidas lukittu neliveto, luostonestot,vetopito pois ,tasauspyörästö lukittu ja takatasurin lukko kytkettävissä, eli tässä tilassa voi suditella ilman ajotietokoneen rajoituksia.
Etuakselilla ei taida varsinaista kitkalukkoakaan olla mutta aika
"tiukka perä" sekin on ja jarrukikalla sitäkin voi kiusata.

Ristiriipuntaan ei taida jäädä muutoin kuin takavedolla, mutta silloinha valitaan kepistä toista vetotapaa niitähän tässä mallissa on enemmän kuin missään kilpaililevassa mallissa.

Kiitti Hanski vastauksesta. Tämä selvensi hieman asiaa. Mainitsit tuossa takatasauspyörästön kytkettävän lukon. Onko tämä kaikissa suomiautoissa? Vai vaan osassa malleja. Mistä tunnistaa auton mistä se löytyy?

Miten mulla on muistikuva/käsitys, että takana on kitkalukko normiajossa ja nrlivedolla eturenkaita jarrutellaan automatik jos tarvetta :unsure:

Takaperän lukolle on oma nappinsa ja siellä on myös putkihässäkkää perän päällä siihen liittyen. Taitaa suomiautoissa olla vakiona. Mulla ruotsiauto josta tuo myös löytyy.

Takaisin
Ylös Bottom