Pajero gen3 3.2 Did vesi-öljy ongelma.... missä vika?

heimohuima

New Member
Liittynyt
16 Joulukuu 2013
Kertokaapas onko kellään sattunut samanlaista.

Jäähdytysnestettä menee öljyn sekaan edelleen vaikka

a) kansi, jolla on ajettu vain n. 60tkm, on otettu auki, paineistettu, oikaistu ja kasattu kiinni originaalilla kannentiivisteellä ohjeiden mukaan.
b) turbo vaihdettu tehdasuuteen, koska vanha oli väljä, mutta myös varalta tämän vian takia

Öljyä ei ole jäähdytysnesteen seassa.
Ei ulkoisia vuotoja.
Nestettä vähenee säiliöstä ja syyläristä kunnes nestepinta on kennon tasalla, eli on paisuntavaraa.
Lämmintä tulee koko ajan lämppäristä, jopa myös takaa.
Minulla olon, 6kk, aikana lämmöt ei ole noussut mittarin puoliväliä ylemmäs.

Kolme epäilyä:
1) Olisiko lohko halki? Onko lohkovikoja?
2) Voiko jakopään kotelo olla halki vesipumpun kohdalta?
3) Voiko öljyn jäähdyttimen kautta päästä vesi öljyn sekaan?
Onko jäähdyttimessä normaali öljynpaine vai vapaa kierto.

Olisin erittäin kiitollinen vinkeistä tai selvistä ratkaisuista.

Jos jollin on moottorin räjäytyskuvaa niin sekin valottaisi asiaa.

Kiitos!

Heimohuima
herva78@hotmail.com
 

mikki87

Pajero liikuttaa..
Liittynyt
26 Elokuu 2004
Sijainti
Kurikka
Vs: Pajero gen3 3.2 Did vesi-öljy ongelma.... missä vika?

Kannattaa ottaa se Egr:n jäähdytyspönttö irti ja koittaa kattoa että onko se märkä, ja vaikka jotenkin yrittää koeponnistaakkin sen.. Niitä on jokunen hajonnu myös näissä pajeroissa..
 

Magwel

New Member
Liittynyt
16 Joulukuu 2013
Vs: Pajero gen3 3.2 Did vesi-öljy ongelma.... missä vika?

Luultavasti jakoketju syönyt reiän jako koteloon vesipumpun pohjaan.
Yhden tälläisen joskus korjannut.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Pajero gen3 3.2 Did vesi-öljy ongelma.... missä vika?

Ei kai siellä EGR-pöntössä nyt sentään öljy kulje (vaikka jäähdytysneste kulkeekin)?

4M4# koneissahan on se lohkoon rakennettu öljynjäähdytin. Se nyt on ainakin selkeästi yksi paikka, jossa öljy ja jäähdytinneste kulkevat vierekkäin. Tosin silloin paine-eron luulisi kyllä ennemminkin puskevan öljyä jäähdytinnesteen sekaan, kuin toisinpäin.
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Pajero gen3 3.2 Did vesi-öljy ongelma.... missä vika?

Öljynjäähdyttimen kenno on tosiaan vesitilassa, mutta kennossa on öljynpaine, joten vuodon luulisi olevan toisin päin.

Oma veikkaus menisi ketjukotelon suuntaan. Se on suora ja vastapaineeton reitti öljytilaan. Ehkä se lohkon ja pumppupesän välinen liimaus tai pumppupesän hiushalkeama tms. Pumppupesä on siis siinä alumiinisessa ketjukotelossa. Onko siihen tehty jakopäähommia tms. ketjukoteloon liittyviä?

Harmi vaan kun se ketjukotelojumppa on aika isotöinen ihan vianetsimismielessä. Ja se vesipumpun puoli on niin ahdaskin sieltä ketjukotelon alta, ettei taida edes kaapelikamerallakaan päästä katselemaan. Korkeintaan alakautta.

Tiedä sitten jos ottaiskin vesipumpun irti ja paineistaisi kampikammion. Silloin vuoto olis vesitilaan päin. Näkyiskö mahd vuoto vuodonilmaisimella ?


edit: ylempänä noita ehtikin jo tulla :)
 

heimohuima

New Member
Liittynyt
16 Joulukuu 2013
Vs: Pajero gen3 3.2 Did vesi-öljy ongelma.... missä vika?

Onko tuolla öljyn jäähdyttimessä sisällä normaali 5-6 baarin paine, vai onko se vaapaakierrolla/matalammalla paineella?

Kun ei tuo jakopään kansi tai vesipumppu ollut kansirempan yhteydes irti, niin eipä tullut sitä vaihtoehtoa tarkistettua... eiköhän se näy lampun kanssa, jos venttiilikopan irrottaa ja paineistaa jäähdytyspuolta. Luulisi pisaroiden näkyvän, kun 600 km matkalla siirtyi reilu litra nestettä väärään paikkaan. Vuoto tapahtuu ilmeisesti vain täyslämpöisessä koneessa.

kiitos jo tähänastisista!
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Pajero gen3 3.2 Did vesi-öljy ongelma.... missä vika?

heimohuima sanoi
Onko tuolla öljyn jäähdyttimessä sisällä normaali 5-6 baarin paine, vai onko se vaapaakierrolla/matalammalla paineella?

Ihan normi öljynpaine.

suodatinjalka > ö-pumppu > öljynjäähdytin > suodatin > öljygalleria
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Pajero gen3 3.2 Did vesi-öljy ongelma.... missä vika?

Niko Päivinen sanoi
Ei kai siellä EGR-pöntössä nyt sentään öljy kulje (vaikka jäähdytysneste kulkeekin)?

Ja ehjänkin sisällä voi olla hiukan kondenssivettä. Ei välttämäti vuotoa.
 

heimohuima

New Member
Liittynyt
16 Joulukuu 2013
Vs: Pajero gen3 3.2 Did vesi-öljy ongelma.... missä vika?

Jakoketjuremppa on tehty samassa edellisen kansirempan yhteydes, eli n. 60tkm sitten.
Ketjut ja ohjurit oli sen mukaisessa hyvässä kunnossa.

Jos ketju on syöny reikää vesipumpun alle niin voiko se johtua normaalista ketjun liikkkeestä vai varmaankin aikaisemman ketjun löysyydestä tms.
Vai onkohan todennäköisempää että asennusvirheestä haljennut?

Uudelleen on auki otettava... ensin varmaan venakoppa ja perään öljypohja, jos sieltä kautta selviää paremmin myös mahdolliset lohkoviat.
 

Magwel

New Member
Liittynyt
16 Joulukuu 2013
Vs: Pajero gen3 3.2 Did vesi-öljy ongelma.... missä vika?

Tossa minkä korjasin oli jakoketju löysällä, nokkien välinen ohjuri oli poikki ja toinen ohjuri aivan lopussa.
Jakoketju oli hinkannut jakokoppaan ja teki noin milli x milli reiän vesipumpun kotelon nurkkaan.
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Pajero gen3 3.2 Did vesi-öljy ongelma.... missä vika?

heimohuima sanoi
Jakoketjuremppa on tehty samassa edellisen kansirempan yhteydes, eli n. 60tkm sitten.

Sillä vaan kyselin, kun tuo ketjukotelo on aika tiukasti massalla kiinni. Saattaapi se kotelon ja lohkon välisen teräslevyn liimaus irrota sieltä lohkonkin puolelta ja vesikanava menee sen teräslevyn läpi.
 

heimohuima

New Member
Liittynyt
16 Joulukuu 2013
Vs: Pajero gen3 3.2 Did vesi-öljy ongelma.... missä vika?

Sattuisko tuosta jakopään kannen / vesipumpun rakenteesta löytyä keltään räjäytyskuvaa?

Jotain kuvia googlettamalla löytyi, mutta epätarkkoja..
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Pajero gen3 3.2 Did vesi-öljy ongelma.... missä vika?

Magwel sanoi
Tossa minkä korjasin oli jakoketju löysällä, nokkien välinen ohjuri oli poikki ja toinen ohjuri aivan lopussa.
Jakoketju oli hinkannut jakokoppaan ja teki noin milli x milli reiän vesipumpun kotelon nurkkaan.

OT:na sellainen juttu noista ohjaimista, että voisko ketju ylikiristyä ja kuluttaa noita ohjaimia, jos konetta on pyöritelty vastapäivään esim venasäädön yhteydessä? Silloinhan ketjun löysät menee kiristimen puolelle.
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Pajero gen3 3.2 Did vesi-öljy ongelma.... missä vika?

heimohuima sanoi
Sattuisko tuosta jakopään kannen / vesipumpun rakenteesta löytyä keltään räjäytyskuvaa?

Jotain kuvia googlettamalla löytyi, mutta epätarkkoja..

Moottorin tyyppi on 4M41, jos tiedät mitä takoitan ;)
 

heimohuima

New Member
Liittynyt
16 Joulukuu 2013
Vs: Pajero gen3 3.2 Did vesi-öljy ongelma.... missä vika?

Hieman pitäny tyynnytellä päivämittaan, eikä ....tukselta ajatus kulje... Onneksi hitaampikin ymmärtää kun aikansa takoo päätä seinään... moottorityypillähän löytyy vaikka ja sen mitä.
kiitos!
 

Magwel

New Member
Liittynyt
16 Joulukuu 2013
Vs: Pajero gen3 3.2 Did vesi-öljy ongelma.... missä vika?

Tekeekö yhtään painetta jäähdyttäjään edes kuumana?
Lohkon pinta tarkistettu kun oli kansi pöydällä?
 

mki

Member
Club Member
Liittynyt
18 Syyskuu 2006
Sijainti
Äänekoski

heimohuima

New Member
Liittynyt
16 Joulukuu 2013
Vs: Pajero gen3 3.2 Did vesi-öljy ongelma.... missä vika?

Kannen aiemmasta vaihtosyystä ei ole tietoa... hieman takalämppärin letkujen perusteella vois arvailla, että on vähillä vesillä ajettu...

Löytyis se syykin hetipian kun otin venttiilikopan irti ja lyötiin jäähdytyspuolelle kompuralla painetta...
Kansihan on halki jostain kolmospytyn etummaisen pakoventtiilin juuresta... Vesihelmi ja noro ilmestyi öljyyn, eikä syylärissä ollut painetta enempää, kuin mitä korkki piti sisällään.
Ei vaan ollut ilmennyt ponnistuksessa... hieman koneistajakin ihmetteli.

Eli ei kun kansi irti ja uutta aihiota tai hitsikorjausta kehiin.

Kiitos vinkeistä!
 
Ylös Bottom