Pajero gen4 hankinta

Valto.

New Member
Liittynyt
13 Elokuu 2020
Tervehdys vaan kaikille. Eli harkinnassa olisi tuollaisen gen 4 pajeron hankinta. Tuo nokkaketjun yläohjain näissä pitää ilmeisesti tarkistella säännöllisesti. Onko näissä tämän ikäisissä (07 eteen päin) muuta tyypillistä vikaa? Vieläkö näissä on ollut syöttöpumpun vikoja? Onko paha ruostumaan, onko nelivedossa paljon ongelmia tai onko automaateissa ongelmia? Tai jotain muuta kalliimpaa tyyppivikaa ihan perus huoltojen ja kuluvien osien lisäksi?

Mihin kannattaisi kiinnittää ostovaiheessa huomiota ja onko kuinka paha ruokaisia? Vai kannattaako ostaa suosiolla 5 vuotta vanhempi ja 150tkm enemmän ajettu land cruiser?
 

Prefect

New Member
Liittynyt
29 Syyskuu 2016
Terve. Meillä ollut -07 malli jotain 5 vuotta ja ajettu tuossa ajassa kilometrit 200 000-330 000.

- Huoltokirjassa merkintä että ennen meidän omistusta tehty takaisinkutsuna nokkaketjun kiristäjäremontti. Itse ei olla asialle tehty mitään.

- EGR venttiili jumitti alussa. Piti putsata. Nyt taitaa taas alkaa oireilemaan.. ilmenee satunnaisena tehojen puutumisena

- Neliveto ja automaattilaatikko toiminut aina hyvin. Kerran tosin laatikko oireili pitkään, syyksi paljastui liian vähäinen öljy.. Oli vuotanut keulan öljynjäähdyttimen letkusta. Korjaantui öljyn vaihdolla.

- Takatilan ilmastoinnin putket auton pohjasta vuosi ilmastointinesteet pihalle pari vuotta sitten. Putket aika suojaamattomana siellä, ja ruostuvat. Makso reilu tonnin korjaus pari vuotta sitten. Nyt taas tänä kesänä alkoi ilmastointi hiipumaan.. Käytin täyttöhuollossa ja ainetta meni 675 grammaa, kun koko tilavuus taisi olla 890 g... Eli jostakin vuotaa taas. Mutta on silti toiminut jo 3 viikkoa täytön jälkeen..

- Pohja on todella ruman näköinen ruosteen takia. Ei se nyt mätä ole, onhan siellä rautaa mitä ruostua, mutta on se ruman näköinen.. Saksalaiset mukavampia kun ruoste on muovien alla piilossa. Pellit on päälle päin täysin ruosteettomat.

- Pakoputki on myös ruostunut tiensä päähän. Olisin jo ostanut vuosi sitten uuden, mutta en löytänyt mistään.. Sitten tuli paikkailtua sitä hitsillä ja siirrettyä ongelmaa tuonnemmaksi.

- Kulutus on aina 10 - 12 litraa, siitä se ei muuksi muutu vaikka kuinka yrittää pihistellä, tai vaikka ois iso kärry perässä.

- Pääsääntöisesti olen ollut täysin tyytyväinen autoon, ja hyvin ja luotettavasti se on palvellut. Ja saa hetken vielä palvellakin. Mutta seuraavassa merkki kyllä vaihtuu tuon pohjan ruostumisen ja kulutuksen takia.
 

Valto.

New Member
Liittynyt
13 Elokuu 2020
Auttaakohan näissä lastutus mitenkään tuohon kulutukseen? Toki iso neliveto eikä konekkaan ole enää aivan starttimoottorien sarjaa, joten ottaahan se omansa. Joskus oli tuollainen -99 A4 quattro Audi ja tahtoi sekin imaista sen 10l tuolla 2,5l V6 tdi koneella.

Tuo alustan ruostuminen on vähän huolestuttava. Tarkoitus olisi kuitenkin ajaa autolla ainakin 5 vuotta ja jättää sitten mahdollisesti jahtiautoksi. Jos löytäisi kohtalaisen aihion, niin eihän tuo olisi paha rasti ruostesuojata paremmaksi. Mutta jos alusta alkaa olla siinä kunnossa, että vaatisi käytännössä jo hiekkapuhalluksen, niin menee kyllä jo liian työlääksi.
 

Larppa

Active Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2019
Kannattaa kattella 2010 vuosimallista eteenpäin, joissa teho 147 kW. Vaihtuu just tossa 2010 aikana, eli vanhempaa ja uudempaa mallia myynnissä. Uudemmassa kulutus (ja verot) pienemmät ja tehoo enemmän ja automaattivaihteisto vaihtunut parempaan(?). Lisäksi vaihtunut vapaammin virtaava hiukkassuodatin joka ei tukkeudu helposti toisin kuin vanhemmassa gen4. Niin ja jossain vanhemmissa gen4 ei oo ollenkaan hiukkassuodatinta.. Näissä on aika paljon variaatioita.

Kattele netistä ulkomaanfoorumit läpi, ausseissa aika paljon näitä. Löytyy hyvin juttua kun googlettaa Pajero gen4 tai Pajero NT (sama kuin gen 4-2 2010 vm).

Imusarja kannattaa aukasta ja putsata, yleensä aika mönjänen sisältä kun 200tkm lähestyy mittarissa jos ei ikinä putsattu. Venttiilinvälykset samalla kertaa kohilleen, niitä pitäis kait 90 tkm välein kattella.

Egr saa modattua pois toiminnasta kun juottelee sopivaan piuhaan vastuksen, ite tosin ostin valmiin palikan minkä lyö johtosarjan väliin niin egr ei enää aukee eikä lyö vikakoodia. Tostakin löytyy paljon juttua googlella esim: Pajero gen4 egr disable.

Itellä ei juuri ruostetta löydy, ruotsin tuonti ja nyt 230 tkm mittarissa. Korotusalustasarjan asensin kun alkuperäset iskarit ja jouset oli aika löllöt ja samalla tuli säätöpuslajumppaa kun takaa kaikki jumissa ja edessä yks.

Nykimistä ja puutumista saattaa usein ilmeisesti aiheuttaa SCV eli Suction Control Valve joka annostelee löpöö pumpun läpi. Ns kuluva osa joka kestää sen 150-250 tkm. Ei välttämättä vaadi muuta kuin vaihdon, mutta suositellaan tehtäväksi sen jälkeen SQL eli Small Quantity Learning, joka kalibroi suuttimet. Tai näin oon ymmärtänyt. Googleen taas Pajero gen4/NT/NW scv sql niin löytyy juttua.

Jakoketjun yläohjain on tässä 147 kW versiossa jo sitä kestävämpää mallia, mutta takasinkutsuna on kiristimen tarkistus/vaihto. Toisena takasinkutsuna oli etuturvatyynyjen kaasunkehittimien vaihto.

Ei kannata ostaa jos ei meinaa ite tehä noita huoltoja tai jos ei oo rikas.

Joo, on tullut ite selviteltyy auton oston jälkeen juttuja :) Mutta kato tosiaan että nelivedon kaikki asennot loksahtaa päälle ja ettei oo pohja ruosteessa pahasti ja mitä näitä nyt normi juttuja nyt katotaanki yleensä. Huoltokirjasta kannattaa öljynvaihdot kattoo että on ylipäänsä periin, jakolootaan ja automaattiin ne edes joskus vaihdettu.

Mulla kitkoilla maantiellä kulutus 7,5-8 ja kaupungissa 9-9,5. Keskikulutus aika tarkkaan pysyy seka-ajossa 8,5-9. Nyt tosin huonot kesärenkaat nosti kulutusta litralla.
 

Valto.

New Member
Liittynyt
13 Elokuu 2020
Kiitoksia. Eikö näistä saa egr pois normaalisti ohjelmoimalla? Samalla saisi vähän lisää puhtia ja mahdollisesti kulutusta pienemmäksi.

Tuo imusarjan irroitus ja putsaus onnistuisi varmaan itseltäkin, mutta onko tuo venttiilien säätö haastava homma kotikonstein?

Tuo taas toisaalta houkuttelisi jos löytyy hyvä yksilö jossa ei ole hiukkassuodatinta ollenkaan. Olisipahan nekin murheet pois.
 

Larppa

Active Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2019
Omaan oon ohjelmointia pähkinyt, ei vaan tähän 147 kW mottiin ainakaan suoraan ole listoista löytynyt sopivaa ohjelmaa. Pitäis varmaan soitella pajoille jos tietäisivät suoraan, ei oo vaan vielä ajankohtasta niin oon tyytynyt vaan netistä selaamaan. Saahan sen egr sitten siinä ohjelmoitua pois ja niin sen teenkin sitten joskus.

Haastavin homma venttiilinsäädössä on juurikin tuon imusarjan edestä pois purkaminen ja siksi ne kannattaakin tehdä samalla kertaa. 0,10 ja 0,15 rakotulkki ja hyvät työkalut vaan ja hermoja. Ja momenttiavain, että saa suutinputket sopivaan kireyteen kun jos liikaa kirraa niin suuttimen päästä ei vuotoa näe kun menee venttiilikopan kannen läpi kiinni suuttimeen.

Se unohtu mainita, että vanhemmassa gen4 hiukkassuodattimen poltossa öljyn sekaan menee aina vähän löpöä ja siks siinä on kaks merkkiä öljytikussa, ylempi määrää millon viimestään kannattaa öljyt vaihtaa tai ainakin tyhjentää (<- tää ihan luettua tietoo, joku voi korjata jos menee mutuksi).

Uudemmassa ei tota tapahdu, kun on vapaammin virtaava hiukkassuodatin, ei ilmeisesti tartte paljoo poltella auki.

Ja taas tuli yks mieleen: uudemmassa automaattilaatikossa ei ole öljytikkua, vanhemmassa on.
 

Valto.

New Member
Liittynyt
13 Elokuu 2020
https://turbotec.fi/performance-service/

Eikös tuossa ole tuo uusin ohjelma. Audin ja Volvon olen turbotecillä ohjelmoinut ja molemmista poistanut egr siinä samalla ja hyvät kokemukset ainakin näistä. Muistelisin että löytyy myös nelivetopenkki ainakin parista paikkaa eteläsuomesta, joten saisi ohjelmoitua ihan penkissä tuon vehkeen ja laput kouraan ohjelmoinnista.

Lähinnä tuossa ventiilien säädössä mietin että pääseekö tuosta pyörittämään konetta jotenkin nätisti vai pitääkö yrittää jollain vinssillä kiskoa koko autoa? Jos joutuu autoa liikuttamaan, niin tarkoittaa käytännössä ulkona tekemistä, kun ei ole riittävän suurta hallia käytössä. Jos taas voi konetta pyörittää nätisti, niin sopisi tekemään ihan autotallissa.

Tuo ei yleensä lupaa hyvää jos ei löydy öljytikkua. Toki se tikku nyt ei mitään auta, mutta voi teettää enemmän töitä löytää auto johon on öljyjä vaihdettu säännöllisesti. Kiikarissa olisi joku mielellään max 250tkm ajettu yksilö. Jos mennään yli 300tkm, niin sama katsella jo land cruiser, kun pitävät arvonsa niin paljon paremmin. Vähän kuitenkin epäilyttää nuo joissa kilometrejä olisi mittarin mukaan alle 10tkm/vuosi. Äkkiä tulee mieleen ruuvattu mittaristo tai kolariauto.
 

Larppa

Active Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2019
Noniin, jäänyt tuo lafka sitten kokonaan noteeraamatta, näyttäisi olevan sopiva ohjelma tarjolla. Kiitos, pistän muistiin tuon.

Pystyy helposti kampiakselin päästä pyörittämään konetta välyksiä säädellessä. Lantikoita minäkin alkuun katselin, mutta hintaa melkein +10 ke vs samanikänen pajero ja lantikat ne vasta mädiltä näytti pohjasta mitä paria kävin katsomassa.

Oman ostin vuoden alussa kamuxilta ja oli ruotsintuonti, 205 tkm mittarissa. Huoltoleimat löyty kyllä tasasin väliajoin joissa kilometritkin loogisessa järjestyksessä niin aika levollisin mielin tän hommasin lopulta.
 

Valto.

New Member
Liittynyt
13 Elokuu 2020
No samaa olen tuskaillut. Toki jos katsoo lantikoita, niin näkyy olevan vielä yli kympillä noita 700tkm ajettuja myynnissä. Eli varmaan tuollainen 300-350tkm ajettu menisi vielä koneen puolesta pitkään melko huoletta. Mutta siitä ei pääse mihinkään, että 5 vuotta vanhempi on 5 vuotta vanhempi ja entistä varmemmin umpiruosteessa. Olipa valinta kumpi tahansa, niin 150tkm ja 5 olisi tarkoitus päästä kohtuu pienillä murheilla. Jos alusta ei olisi läpimätä valmiiksi, niin sen voi vielä rälläkän virsikirjalla, rosteensyöjällä, pohjamaalilla, kotelonsuojaaineella ja alustamassalla/raptorilla parsia siihen kuntoon, ettei nyt 10 vuoteen joudu hitsaamaan. Tuonne 350-400tkm pitäisi päästä kyllä mitsullakin huollettuna, näkyyhän noita vanhoja mitsujakin olevan vielä yli 500tkm ajettuna liikenteessä.

Saakohan näihin muuten laittaa lain mukaan noita metallipuskureita?
https://tuhkanen.fi/fi/c/140/off-road/fabryka4x4-puskurit/mitsubishi-pajero

Tuolta kunnollinen metallipuskuri ainakin eteen, ehkä myös taakse ja pohjapanssari 6mm alumiinista, niin jo alkaisi olla melko kenttäkelpoinen yksilö kovempaankin käyttöön. On ne niin paperia nuo nykyajan muovipuskurit ettei niillä uskalla kovin jäiseen penkkaan pökätä. Ja jos vinssiä hamuaa, niin tuollaisen puskurin saisi melkeen pedin hinnalla.

Se on myös plussaa, että monessa mitsussa näyttää olevan webasto valmiina. Sekin on 1500€ investointi. Safariteline katolle, vähän työvaloja, all terrainit alle ja korotus. Tuollaisella 5000€ investoinnilla mitä säästäisi pajero vs cruiser hankinnassa varustelisi auton jo aivan eri luokan menijäksi. Touhutonnin kun varaa alkuun vielä huoltorahaa ja pari viikonloppua aikaa, niin siinäpä olisi autoa taas joksikin aikaa.

Vaihtoehtona sitten ostaa joku loppuun ajettu ja umpi ruosteessa oleva projekti 5000€ ja upottaa toinen mokoma varusteluun. Jos ostaisi tuoreemman nyt käyttöautoksi ja jättäisi sen joskus tulevaisuudessa jahtiautoksi, niin luultavasti pääsisi vähemmällä. Voi sitten joskus hankkia sen pieniruokaisen perhefarkun jos alkaa kilometrejä tulla enemmän töiden takia.
 

Valto.

New Member
Liittynyt
13 Elokuu 2020
Ja jos ajatellaan taloudelliselta puolelta tuota hankintaa, niin tarvittaessa valot, vinssin ja safaritelineen saa siirrettyä seuraavaan autoon. Jos pitoaika olisi 5 vuotta ja 150tkm, niin kierros jousia ja iskareita on käytännössä kuluvaa osaa ja perus huoltoa, joka voisi muutenkin olla järkevä tehdä tuollaiseen 200tkm ajettuun laitteeseen. Kumit voi myös siirtää seuraavaan autoon, mutta luultavasti ne on aika lopussa jos lasketaan noin 75tkm/sarja. Jos on ennestään hyvät kumit alla, niin nehän voi myydä eteenpäin. Puskuri ja pohjapanssari vie sen tonnin. Toisaalta ne voi vähän nostaa arvoa tai helpottaa ainakin myyntiä jos päättää luopua. Samoin valmiit johdotukset valoille ja vinsseille ottaa aikaa, mutta helpottavat myyntiä. Ruostesuojaus on myös iso tekijä käytettyä myydessä. Jos voi hyvillä mielin ottaa myyntikuvia siististä alustasta, niin äkkiä saa laittaa tonnin kovemman hinnan muihin vastaavilla kilometreillä oleviin. Mutta isommat koneremontit syö sitä kassaa turhaan, kun niitä ei saa autosta irti eikä vaikuta jälleenmyyntiarvoon.
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Mulla tuo Pajero ollu uudesta saakka, muuta ongelmaa ei oikeastaan ole ollut kuin tuo kaksoismassapyörä, jarrupalat olen laittanut 2 kertaa ja eteen yhdet levyt.
Iskarit menossa toiset ja samoin pitkittäis tukivarren pusla on vaihdettu yhden kerran aiemmin, nyt paikoillaan polyuretaanista tekemäni.
Takaluukun kaasujousi meni nyt kesällä jumiin ja vaihdoin tavallisen tilalle.
Ajettu n.260tkm.
Öljyt vaihdettu 15 välein ja öljynä Castrolin Edge.
Imusarja puhdistettu kerran ja samalla tehty tuo EGR:n tulppaus kuitenkin siten että venttiili toimii edelleen.
Ohjlmoitu boxilla, tehot riittää.
Kulutus matkaajossa 7-7,6, keskikulutus alle 9.
Hiukkasuodatin toiminut moitteetta ja kun sitä olen katsonut niin on puhdas.
Pakoputki suojattu lämpösuojanauhalla takapönttöön saakka.
Ilmastointi huollettu aina vähintään 2: n vuoden välein, kuivain vaihdettu kertaalleen.
Niveliä ei vielä ole mennyt vielä yhtään, eikä laakereita.
Ruostetta ei ole muualla kuin takaluukun yhdessä kiveniskemässä, pohjassa jotain pintaruostetta, joten kyllä tuolla vielä ajelee.
Sisätilat on huomattavasti väljemmät kuin esim. Tojotassa, melua toki enempi.
Hyvin pidettynä varsin luotettava peli siis...
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Jarrut kannattaa huoltaa kerran vuoteen ettei rupea jumittelemaan.
 

Larppa

Active Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2019
Joko on sopiva pajero alla tai kiikarissa?

Ite vien oman pajen viikon päästä turbotecille tehomittaukseen ja ohjelmointiin. 240 hepoo ja 500 nm lupailivat, jännä nähä mitä on lopulliset mitatut :)
 

Valto.

New Member
Liittynyt
13 Elokuu 2020
Ei ole vielä mieleistä löytynyt eikä asialla ole varsinaisesti kiirettä. Budjettikin on vielä toistaiseksi väliltä 10-30 000€, riippuen vähän siitä miten työkuviot etenee. Pahimmassa tapauksessa joutuu jäädyttämään koko hankkeen hetkeksi jos työmatka muuttuu kovin pitkäksi. Eiköhän nuo kuviot tässä selkiydy hiljalleen. Ei taida enää tälle syksyä ehtiä jahtiautoksi, mutta jospa ensi syksynä olisi jo kunnollinen jahtiauto alla.
 

n3lonen

New Member
Liittynyt
29 Joulukuu 2020
Uskaltaako 4 gen diesel mallia ostaa 250-400 ajaneena, jos huoltohistoria näyttää hyvältä? Ruosteet huomioiden tietenkin.

Yksi pienempi km määrä löytyy, mutta ilmeisesti tuontiauto ilman pohjoisen varustelua.
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Jos ei ole kovin montaa omistajaa ollut niin ei luulis olevan mitään ongelmaa sikäli kun varusteet ja hinta kohtaa.
 

Valto.

New Member
Liittynyt
13 Elokuu 2020
No nyt on työkuviot selvinneet ja työmatka vaikuttaa siltä, että maasturille voisi näyttää vihreää valoa, koska kulutus ei näyttele tuolla matkalla.

Eli ei muuta kun vaihtoehtoja kartoittamaan. Nyt sitten päästään mielenkiintoiseen kysymykseen. Jos katsotaan tarjontaa, niin näyttää nuo 200tkm ajetut -10 mallia tuoreemmat liikkuvan siellä 20 000€ paremmalla puolella. Vastaavasti -07 saa 250tkm ajettuina sinne alle 15 000€. Eli hintaero liikkuu välillä 5000-10 000€. Molempia löytyy enemmän ja vähemmän ruosteisina, mutta oletuksena että vanhempien kanssa joutuu olemaan tarkempi ja valikoimaan enemmän. Samoten huoltohistorioita on molemmissa laidasta laitaan. Oletetaan nyt että etsitään kohtuullisen vähäruosteista ja huollettua yksilöä.

Varusteluiksi tulisi joka tapauksessa vinssi+tarvikkeet 1000€, karkeammat kesärenkaat ja isommat talvirenkaat 2000€, korotus 1000€, lastutus ja pientä sipistelyä sisälle sekä muutoskatsastus pakuksi 1000€ ja valoihin saa varata varmaan sen 500€. Näiden lisäksi jos webasto puuttuu, niin sellainen tulee puhelinohjauksella 2000€. Eli rahaa vakiomalliin palaa 5500-7500€. Ajatuksena toki pitää autoa +5 vuotta, joten ainakin renkaat ja mahdollisesti jotain alustajumppaa joutuisi tekemään jokatapauksessa. Ja tietysti myydessä saa valot ja vinssin irti, joten ne ei varsinaisesti uppoa kuluina aivan täysin hukkaan.

Hankinnan yhteydessä asennan varusteet itse, putsaan imusarjan, säädän venttiilit ja vaihdan nokkaketjun yläohjaimen varuiksi. Lisäksi pyyhin alustastavpahimmat ruosteet pois ja suojaan sen mitä vanhaa romua voi.

Eli liikutaan hintaluokassa 20-30 000€ varusteltuna. Kysymys kuuluukin nyt, että onko noissa 2010 mallia uudemmissa jotain merkittävästi parempaa, joka selittää tuon hintaeron? 200tkm vs 250tkm ei sitä minusta selitä, koska käytännössä kyse on pidosta eikä kilometreistä tuossa vaiheessa. Eli mistä maksan jos päädyn 2010 mallia uudempaan? Vai onko arvon alenema vain pahasti kesken?

Jos ajatellaan loogisesti. Nuo vanhemmat 03-06 maallit pyörii siellä noin 3000-8000€ hintaluokassa. Jos ajatellaan että ovat vanhaa korimallia, mutta gen4 uusinta, niin voisi olla että 5 vuoden kuluttua noiden hinnat olisivat jossain 5000-10 000€ kunnosta riippuen. Mutta onko joku peruste miksi se 2010 mallia uudempi olisi edelleen sen 5000-10 000€ arvokkaampi, vai ollaanko jo samoissa hinnoissa?

Näin vasta koulusta valmistuneelle puhutaan isoista rahoista, joten täytyy miettiä että kuinka järkyttävän kalliiksi tämä 5 vuoden hupi tulisi. Jos jälleenmyyntiarvon ero olisi edes lähellä tuota hankintahinnan arvoeroa, eli molemmat laskisi jokseenkin samassa suhteessa, niin tilanne olisi täysin ok. Mutta jos tuo +20 000€ auto olisi 5 vuoden päästä karkeasti 300-350tkm ajettu 5000€ auto hyvin pidettynäkin, niin minusta se on aika karu arvon alenema. Jos taas sanotaan 13 000€ auto on sama 5000€ auto, niin tilanne on edes vähän kohtuullisempi. Pahimmillaan puhutaan erosta 7000€ vs 20 000€ samassa ajassa. Tuo 5000€ hintataso taas säilyy minusta hamaan tulevaisuuteen niin kauan, kun auto on alustalta ja tekniikaltaan siistissä kunnossa. Eli hyvin pidettynä vaikka 10 vuotta. Huonolla pidolla olleet ja reilummin laittoa vaativat pyörii sitten siellä 2000-3000€ tasolla.

Olisiko heittää näkemyksiä että onko perusteltua maksaa se karkeasti kymppi lisää tuosta muutaman vuoden uudemmasta?

Toki tiedossa on, että arvon aleneman kannalta kannattaisi valita cruiseri. Ei vaan tahdo kynnet yltää sellaisiin jotka olisivat riittävän kopsakassa kunnossa, jotta tietäisi sen menevän huoletta seuraavat 5-10 vuotta.
 

Larppa

Active Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2019
Mulla käytännön kokemusta vain 2010 147 kW gen4-2 versiosta, tuo eka gen4-1 on 2006-2009/10, gen4-2 sitten 2009/10 - 2011. Tehoista nuo aika hyvin tunnistaa myyntiesitteitä selaamalla, mitä tuoreempi sitä enemmän tehoa. Alkuun olin vähän sormi suussa kun tuntui että samasta vuosimallista on useampaa eri tehoa/kulutusta/veroa ilmoitettu varsinkin 2010 vuosimallissa ja hinnat pomppi sitten sen mukaan..

Mutta paperilta ja foorumeilta joskus kerättyjä plussia vanhempaan gen4-1 verrattuna:

Uusi parempi automaattivaihteisto (aisin)
DPF vapaammin virtaava, ei tukkeutumisongelmia (jossain vuosimall(e)issa DPF kai poistettu kokonaan välissä)
Tehokkaampi ja kulutus pienempi
Tiedettyjä vikoja korjattu

Tuo hintaero -07 malliin saattaa johtua siitä että on tuota vanhempaa gen4-1 mallia. Itse valitsin gen4-2 kun tuo moottori ja vaihteisto oli päivitetty ja käyttövoimavero toistasataa pienempi. Lisäksi yritän vältellä muutenkin ensimmäisen version vuosimalleja, kun seuraavassa faceliftissä yleensä aika paljon saatu niitä ekaversion vikoja karsittua. Ruostetta saattaa olla tai olla olematta vuosimallista riippumatta.

Omastani oli pyynti reilu 24 k€, sain vaihtoautosta 11,5 k€ ja tinkasin hinnasta pari tonnia joten loppuhinta oli noin 22 k€, 210 tkm ajettuna.
 

Valto.

New Member
Liittynyt
13 Elokuu 2020

Itse olen katsellut esimerkiksi tätä yhtenä vaihtoehtona. Noista alle 15 000€ vaihtoehdoista aaialliset tuntuu menevän kuin kuumille kiville, eli pitää olla nopea jos hyvä osuu vastaan. Nämä kalliimmat tuntuu liikkuvan aika hitaasti. Mutta tuossa olisi monta juttua jo valmiina mitä tulisin laittamaan. Jos kokonaisbudjettia lasketaan, niin tuohon pitäisi upottaa vielä se 4-5000€ auton hinnan lisäksi, jotta olisi itselle mieleinen.

Ei onneksi ole pakottava tarve hankkia heti nyt ja vain näistä vaihtoehdoista, eli ehtii kyllä katsella rauhassa ja hankkia kun sopiva osuu kohdalle. Mutta pitää nyt kysellä tuosta vähän lisätietoja ja käydä katsomassa mikäli vaikuttaa hyvälle.

Harmi ettei tässä Oulun alueella näytä olevan yhtään myynnissä, niin ei saa mitään ensituntumaa laitteeseen. Voihan se olla ettei tarvitse yhtä koeajoa enempää ja saa unohtaa koko mallin, tai vaihtoehtoisesti innostuu asiasta oikeasti.
 

Larppa

Active Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2019
Asiallisen olonen peli. Hintakin ihan linjassa kuntoon ja kilsoihin nähden, vaikka myyntipuheet onkin myyntipuheita ;)
 

Valto.

New Member
Liittynyt
13 Elokuu 2020
Joo myyntipuheet on myyntipuheita. Itse ajattelen siltä kantilta, että jos autoon on laitettu parilla tonnilla lisävaloja, korotettu kunnollisella alustasarjalla ja laitettu markkinoiden parhaasta päästä olevat renkaat alle, niin voisi olla että autoa on raskittu huoltaa myös muuten. Toki spekuloinnit on spekulointia. Pitää pyytää lisää kuvia alustasta ja huoltokirjasta. Miettii sitten maksaako vaivaa ajella Oulusta pääkaupunkiseudulle autoa ihmettelemään.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
On kyllä komea tuo linkkaamasi Pajero. Kyllähän tuommoisella kelpaisi ajella.
 

Valto.

New Member
Liittynyt
13 Elokuu 2020
On tuo aivan asiallinen. Ehkä suosisin enemmän ihan perinteistä valorautaa, kuin tuota kyseistä telinettä, kattotelinekkään ei näytä aivan tehdastekoisen veroiselta viimeistelyltä. Mutta ajavat asian. Sisustaksi suosisin ennemmin vaaleaa nahkaa.


Esim. tässä on minusta tyylikäs sisusta. Yhden mustan ja yhden vaalean nahkasisustan omistaneena tuo vaalea on minusta tyylikkäämpi, kesällä viileämpi ja huomattavasti valoisampi kuin musta. Varsinkin kun laittaa sisävaloiksi tehokkaat ledit, niin tulee mökkiin valoa myös pimeässä ja talviaamuina nousee hymy huulille, kun klikkaa ovet auki. On se jotenkin aina yhtä tyylikkään näköinen, kun vaalea nahka loistaa kirkkaassa valossa.


Tuossa yksi esimerkki miten hyvin tuo vaalea sisusta tuo valoa.

Mutta ulkoväri on asiallinen eikä ehkä kaikista herkimmin näy kura kyljissä. Tärkeintähän olisi kuitenkin vanhoja katsellessa löytää mahdollisimman hyvin pidetty ja luotettava yksilö. Tyyliseikkojen kanssa voi hifistellä siinä vaiheessa, kun on vara marssia kauppaan ja rastittaa listalta haluamansa.
 

sompio

Member
Liittynyt
17 Helmikuu 2011
Sijainti
Kangasniemi
Mites muuten tuo Pajeron 3,5L bensamoottori? Onko se yhtä huoleton kuin aikoinaan 3,0L V6 kone. Josko tässä palaisi taas Naperokantaan.
 
Ylös Bottom