Tervetuloa kerhoon.
Kun itselle pari syttyi kipinä Pajeroa kohtaan, niin vaikea siitä oli eroon päästä vaikkakin tein ensin lyhyen hairahduksen ja ostin Transitin (paska vehje, ei millään pahalla Niko).
No tämän vuoden tammikuussa vaihdoin sen ekaan Pajerooni, joka oli kyllä täysi riiska, joten neuvoisin tarkasti miettimään ja tutkimaan mistä pajerosi ostat ja minkä kuntoisen. Jos jostain olen tuolle ekalle pajerolle kiitollinen, niin siitä että sen kanssa oppi tuntemaan Pajeron viat ja muutenkin sen tekniikkaa. Tämä nykyinen Pajero on tähän asti vaikuttanut hyvältä hankinnalta, joskin on tämäkin pientä laittoa vaatinut, kuten jakopään hihnat, etuiskarit ja vasen alapallonivel. Seuraava projekti on jarrulevyjen, -palojen ja -letkujen vaihto, sitten vielä odottaa nokkaakselin ja keinuvipujen vaihto lähitulevaisuudessa. Se omasta autosta, sitten kysymyksiisi.
Kahden pajeron ja n. 30 000 km:n kokemuksella voin tyyppiviosta sanoa, että Pajerot tuntuvat olevan aika helppoja ruostumaan, varsinkin takapäästä lamppujen alapuolelta se alkaa helposti keräämään ruostetta, näin ainakin edellisen pajeroni kanssa. Nykyinen ei ole onneksi mätä kopaltaan eli ruostetta ei pahemmin ole näkynyt. Stefat joutuu suurella todennäköisyydellä uusimaan jossain vaiheessa. En tiedä onko tuo nokka-akseli tyyppivika, mutta edelliseen sen jouduin uusimaan ja nykyisessä se odottaa uusimista. Kansi noissa tahtoo mennä n. 300 000 km paikkeilla, joten käytettynä ostaessa ja yli 300 000 ajettuna kannattaa katsoa, josko siihen olisi kansi uusittu ja muutenkin katsoa huoltokirjaan, jos sellainen autosta löytyy. Ja Pajeroita katsoessasi kannattaa varmistua myös siitä, että siellä konepellin alla on todellakin se pajeron alkuperäinen moottori ettei joudu samanlaisen kusetuksen kohteeksi kuin minä jouduin tuon ekan kanssa, josta oli Pajeron TD IC -moottori otettu pois ja lyöty tilalle L300:n turboton moottori
ja jos kone on vaihdettu, niin vaadi että siitä moottorista löytyy tarvittavat asiakirjat, ettei tule sitten ongelmia katsastuksessa, kuten itselleni kävi, en meinannut saada autoa leimaan kun ei ollut esittää papereita sen moottorin alkuperästä. Puhumalla sitten sain sen läpi. Katsastuksen tuloksista myös kannattaa pyytää jotain paperia, koska kuuleman mukaan monet autojobbarit vievät auton katsastettavaksi jollekin tutulle katsastusmiehelle joka löy siihen leiman välttämättä näkemättä koko autoa, kuten luultavasti tuon edellisen pajeron kanssa oli menetelty aiemmin, kun siihen konevaihtoon ei oltu aiemmin puututtu missän katsastuksessa vaan jouduin vielä muutoskatsastamaan mokoman romun. Jos vedät vaunua, niin varmasti parempi hankinta olisi vuosimalli 88 tai uudempi joissa on vahvempi laatikko. Tuntuu ainakin itsestä paremmalta tuo Canterin tekniikkaan perustuva laatikko kun vertasin sitä erään tutun vm-87 Pajeroon, jossa on tuo Galantin laatikko.
Ei kannata pelästyä noita omia huonoja kokemuksia ekasta Pajerostani, varoitan vain asiasta sen vuoksi että jos erehtyy ostamaan viallisen Pajeron, niin se on pohjaton rahareikä ja varaosat ovat kalliita. Eli mieluummin harkitsee tarkkaan ja valitsee hyväkuntoisen yksilön kuin katuu myöhemmin. Eli kannattaa käyttää ostoehdokasta vaikkapa autotohtorilla tai vastaavalla ennen ostopäätöstä.
Jollain foorumilla joku kyseli juuri tuosta bensakoneen kulutuksesta ja siihen vastannut oli todennut bensakoneen kuluttavan maantieajossa n. 13 - 15 litraa satasella ja kaupunkiajossa jopa 20 litraa satasella. Tiedä sitten onko näin kun ei ole omia kokemuksia. Oma TD Pajero tuntuu vievän 9 - 10 litraa satasella maantieajossa.
Tähän nykyiseen Pajeroon olen kuitenkin tyytyväinen ja suosittelen Pajeron hankintaa. Itsellä ei ainakaan ole haluja vaihtaa merkkiä ja luultavasti seuraavakin auto tulee olemaan Pajero uudempaa vuosimallia tosin, mutta vaihto on ajankohtainen joskus kolmen vuoden päästä aikaisintaan. Eli tervetuloa Pajeron omistajaksi ja tietysti myös tervetuloa MCF:n jäseneksi.