Pajero Ihmiset huomio...

H

halsa

Guest
Ensinnäkin uusi jäsen esittäytyy ja kumartaa...

Mutta nyt aiheeseen olen tässä saanut todella pahan Pajero kuumeen ja sellainen olisi nyt hankinnassa.
Ja nyt olisi hieman kysyttävää ko. autosta.

1. Hieman yksinkertainen kysymys, mut kuiteskin. Mikä on napalukko ja mitä se tekee?

2. Mihin asioihin pitää/kannattaa kiinittää huomiota käytetyssä Pajerossa. Entä tyyppiviat?

3. Mikäs on bensa ja diesel koneen kulutus erot?
 
Juu, tervetuloa vaan. Keltanokkahan minäkin, ja Pajero on ollut alla vasta muutaman viikon. Kohta 2000 km takana, ja täytyy sanoa, että hyvin on mennyt. Varsinkin kun sain uudet iskarit alle ja kallistuksenvakaajat kiinni. Lämppärinkin sain toimimaan, muita pikkujuttuja saa tehdä vielä jonkun aikaa. Mutta mukava auto se on ajella. Etupyörän laakeri pitäs vaihtaa piakkoin, lienee aika kova homma?Alle laitan märkäkorvan vihjeitä toiselle, eli kokeneemmat korjatkoon...

1. Napalukko kytkee vetoakselin ja pyörännavan toisiinsa, eli jos tämä toimii, niin etupyörät alkavat vetää kun lyöt nelikon päälle.
2. Tyyppivikoja on kai monia, jokaisella omansa ;) Meikäläisen yksilössä on toistaiseksi ollut suurin ongelma ruoste. Joka kerta kun tsekkaan uuden kohdan autosta, löydän uusia reikiä/reiänalkuja. Toinen ongelma mulla on öljyvuodot, joita on miltei kaikkialla (perät, loota, jakoloota ja kone). Kansiahan noista on mennyt, ja startin kehiä startteineen. Vanhempien (-88 ja vanhemmat) laatikoissa oli ilmeisesti heikommat palikat, kuulemma Galantista, joten niitä menee. Mulla on olevinaan vahvempi laatikko, mutta ei sekään jouheasti toimi. Synkat ykkösellä ja kakkosella vähän valittavat, varsinkin kylmänä. Turbo kannattaa kai tsekata, ettei ole öljyvuotoja ja ylimääräisiä pihinöitä. Alustan kaikki kumit on mulla ainakin ihan muruina ja kallistuksen vakaajien kiinnitystangot vääntyneitä/poikki. Pikkuhiljaa uusin niitä koko ajan.
3. Bensakoneesta ei kokemusta, mutta aikamoinen rosvo se kuulemma on. Meikän TDIC tuntuu vievän 10 satasella, ajettiin sitten kaupunkia tai maantietä.
 
:)Kolmen Pajeron ja n.250000 km:n kokemuksella.
On ollut -88 Pajero ( ei ollut isompia ruoste murheita,laatikko laitettiin kerran ja starttikehä.Muuten ihan tavanomaisia huoltoja,(-93 Pajero oli parempi,ei ruostevikoja,starttikehä uusittiin,laatikko laakeroitiin kerran muuten meni ihan hyvin) viimeisin ostos -03 pajero Sport,ei ainakaan vielä olut mitään vikoja.Vedän aika paljon n.1600 kg painavaa asuntovaunua vuosittain.
Voin kyllä suositella Pajeron hankintaa,kunhan ennen kaupantekoa tekee huolellisen koeajon ja pitää samalla silmät ja korvat "auki".Tervetuloa vaan joukkoon! ;D
 
Tervetuloa kerhoon. ;)

Kun itselle pari syttyi kipinä Pajeroa kohtaan, niin vaikea siitä oli eroon päästä vaikkakin tein ensin lyhyen hairahduksen ja ostin Transitin (paska vehje, ei millään pahalla Niko). ;)

No tämän vuoden tammikuussa vaihdoin sen ekaan Pajerooni, joka oli kyllä täysi riiska, joten neuvoisin tarkasti miettimään ja tutkimaan mistä pajerosi ostat ja minkä kuntoisen. Jos jostain olen tuolle ekalle pajerolle kiitollinen, niin siitä että sen kanssa oppi tuntemaan Pajeron viat ja muutenkin sen tekniikkaa. Tämä nykyinen Pajero on tähän asti vaikuttanut hyvältä hankinnalta, joskin on tämäkin pientä laittoa vaatinut, kuten jakopään hihnat, etuiskarit ja vasen alapallonivel. Seuraava projekti on jarrulevyjen, -palojen ja -letkujen vaihto, sitten vielä odottaa nokkaakselin ja keinuvipujen vaihto lähitulevaisuudessa. Se omasta autosta, sitten kysymyksiisi.

Kahden pajeron ja n. 30 000 km:n kokemuksella voin tyyppiviosta sanoa, että Pajerot tuntuvat olevan aika helppoja ruostumaan, varsinkin takapäästä lamppujen alapuolelta se alkaa helposti keräämään ruostetta, näin ainakin edellisen pajeroni kanssa. Nykyinen ei ole onneksi mätä kopaltaan eli ruostetta ei pahemmin ole näkynyt. Stefat joutuu suurella todennäköisyydellä uusimaan jossain vaiheessa. En tiedä onko tuo nokka-akseli tyyppivika, mutta edelliseen sen jouduin uusimaan ja nykyisessä se odottaa uusimista. Kansi noissa tahtoo mennä n. 300 000 km paikkeilla, joten käytettynä ostaessa ja yli 300 000 ajettuna kannattaa katsoa, josko siihen olisi kansi uusittu ja muutenkin katsoa huoltokirjaan, jos sellainen autosta löytyy. Ja Pajeroita katsoessasi kannattaa varmistua myös siitä, että siellä konepellin alla on todellakin se pajeron alkuperäinen moottori ettei joudu samanlaisen kusetuksen kohteeksi kuin minä jouduin tuon ekan kanssa, josta oli Pajeron TD IC -moottori otettu pois ja lyöty tilalle L300:n turboton moottori :eek: ja jos kone on vaihdettu, niin vaadi että siitä moottorista löytyy tarvittavat asiakirjat, ettei tule sitten ongelmia katsastuksessa, kuten itselleni kävi, en meinannut saada autoa leimaan kun ei ollut esittää papereita sen moottorin alkuperästä. Puhumalla sitten sain sen läpi. Katsastuksen tuloksista myös kannattaa pyytää jotain paperia, koska kuuleman mukaan monet autojobbarit vievät auton katsastettavaksi jollekin tutulle katsastusmiehelle joka löy siihen leiman välttämättä näkemättä koko autoa, kuten luultavasti tuon edellisen pajeron kanssa oli menetelty aiemmin, kun siihen konevaihtoon ei oltu aiemmin puututtu missän katsastuksessa vaan jouduin vielä muutoskatsastamaan mokoman romun. Jos vedät vaunua, niin varmasti parempi hankinta olisi vuosimalli 88 tai uudempi joissa on vahvempi laatikko. Tuntuu ainakin itsestä paremmalta tuo Canterin tekniikkaan perustuva laatikko kun vertasin sitä erään tutun vm-87 Pajeroon, jossa on tuo Galantin laatikko.

Ei kannata pelästyä noita omia huonoja kokemuksia ekasta Pajerostani, varoitan vain asiasta sen vuoksi että jos erehtyy ostamaan viallisen Pajeron, niin se on pohjaton rahareikä ja varaosat ovat kalliita. Eli mieluummin harkitsee tarkkaan ja valitsee hyväkuntoisen yksilön kuin katuu myöhemmin. Eli kannattaa käyttää ostoehdokasta vaikkapa autotohtorilla tai vastaavalla ennen ostopäätöstä.

Jollain foorumilla joku kyseli juuri tuosta bensakoneen kulutuksesta ja siihen vastannut oli todennut bensakoneen kuluttavan maantieajossa n. 13 - 15 litraa satasella ja kaupunkiajossa jopa 20 litraa satasella. Tiedä sitten onko näin kun ei ole omia kokemuksia. Oma TD Pajero tuntuu vievän 9 - 10 litraa satasella maantieajossa.

Tähän nykyiseen Pajeroon olen kuitenkin tyytyväinen ja suosittelen Pajeron hankintaa. Itsellä ei ainakaan ole haluja vaihtaa merkkiä ja luultavasti seuraavakin auto tulee olemaan Pajero uudempaa vuosimallia tosin, mutta vaihto on ajankohtainen joskus kolmen vuoden päästä aikaisintaan. Eli tervetuloa Pajeron omistajaksi ja tietysti myös tervetuloa MCF:n jäseneksi. ;)
 
Näillä tiedoillakin jo voi lähteä kattelemaan ja koe ajamaan muutamaa Pajeroa jotka on mulla kiikarissa. Täytyy pitää peukkuja jos vaikka löytäis oman Pajeron.

Täytyy palataan myöhemmin asiaan kun olen käynnyt koe ajolla jotta taas vois kysellä viisaita... ;D
 
hammer, turhaan pahoittelet, kyllä mä tiedän että se transam on paska vehje, MÄHÄN JOUDUN AJAMAAN SILLÄ ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom