Pajero IV automaattilaatikko ei aina kytke vaihdetta

Prefect

New Member
Liittynyt
29 Syyskuu 2016
Eli nyt on 2007 pajerossa otsikon mukainen vika. Kahden viikon aikana tehnyt nyt neljä kertaa saman tempun. Kun vaihteen valitsimme siirtää P:ltä D:lle, vaihde ei kytkeydykään eikä auto lähde liikkeelle. Tällöin ei myöskään pakki mene päälle. Mittariston vaihdevalot vaihtuu. Kun vaihdekeppiä vekslaa vähän aikaa, aina on lopulta liikkeelle päässy.

Ongelma tulee tosiaan tosi harvoin. Ja aina on ollut kylmä kone..

Ongelman ollessa päällä, ja kun D:llä kaasuttaa, vika saattaa mennä yhtä äkkiä pois päältä ja auto hyppää liikkeelle.

Nyt kun asiaa hieman tutkin, autossa oli virrat päällä ja vaihdekeppiä vekslattiin edestakaisin. Joka siirrolla kuului aika surina auton alta.. Liittyneekö asiaan ja onko normaalia..

Onko veikkauksia, missä vika? Jotain 270 tkm mittarissa ja laatikkoöljyt vaihdettu jotain 50 000 sitten. Ja tikun mukaan määrä ok.
 

lehtijousi

Member
Liittynyt
29 Huhtikuu 2017
Vs: Pajero IV automaattilaatikko ei aina kytke vaihdetta

Onhan öljyjen kanssa vaihdettu suodatinkin?
 

Prefect

New Member
Liittynyt
29 Syyskuu 2016
Vs: Pajero IV automaattilaatikko ei aina kytke vaihdetta

Joo toki on suodatinkin vaihdettu.

Ja tosiaan kun vika poistuu kuin taikaiskusta, laatikko toimii kuin ajatus. Eli tuntuis että ei ole vikaa öljyissä tai momentin muuntimessa, vaan joku sähköinen/mekaaninen kytkentävika.

Tosiaan kun vaihteita vekslaa, kuuluu selvä terve surina auton alta. Olisiko niin että kun vika on päällä, ei surinaa kuulu.. eli joku kosketusvika.. mikä siellä surisee ja missä sen surisijan kosketusvika voisi olla..?
 

Prefect

New Member
Liittynyt
29 Syyskuu 2016
Vika on pysynyt ennallaan. Ei pahentunut eikä parantunut.. Silloin tällöin tekee edelleen. Pari uutta havaintoa olen tehnyt. Auttaisiko jotakuta arvaamaan vian..? Öljyjäkään en ole vielä vaihtanut, kun en usko vian niissä olevan, eikä viittis vaihtaa turhaan.. Jos laatikko pitää kuitenkin pian avata..

Havainto nro 1: Vian saa aina pois päältä, kun ryntäyttää moottoria reilusti. Kierrokset jonnekin 3000 tienoille. Tätä ei tietenkään parane tehdä D päällä, sillon lähtö on turhan rivakka.. Mutta kun laittaa kepin N:lle, ryntäyttää, antaa kierrosten laskeutua, laittaa D:lle, niin lähtee nätisti.

Havainto nro 2: Vian saa päälle 80 % varmasti, kun ajaa D:llä maantie nopeutta, ja tekee tehokkaan jarrutuksen pysähdykseen asti. Huomasin, kun testailin jarruja kuivalla asfaltilla. Aina pysähdyksen jälkeen vika oli päällä, vaikka keppiin ei oltu koskettu. Ja vika korjautu joko odottelemalla (joskus sekunteja, joskus kymmeniä sekunteja), tai ryntäyttämällä. Tässäkin havainnossa vaikutti siltä, että koneen lämmetessä vian päälle tulo harveni...

Voisiko nuo havainnot kuitenkin olla kuitenkin varma merkki öljyongelmasta..? Voisiko esim. öljy paeta jarrutuksessa väärään paikkaan laatikossa, ja öljyn huonosta laadusta johtuen laatikolla menee hetki asiasta toipumiseen.. Toipumista nopeuttaa, kun antaa koneelle kierroksia, ja öljynkierto nopeutuu..
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Jollain tavalla nuo vois joo viitata öljynpaineeseen siellä laatikossa. Sitä en tiedä sitten että johtuuko ne öljypumpusta vai öljystä, ja surinakaan ei kyllä oikein sillä välttämättä selity.
 

Prefect

New Member
Liittynyt
29 Syyskuu 2016
Nyt on vika korjattu. Öljyt vaihdoin ja sen jälkeen ei vikaa ole päälle saanut.

Omaa tyhmyyttä taas paljon koko jutussa.

Öljyt oli ihan kauheata kuravettä, ja sitä oli liian vähän. Merkkiliikkeen vaihdosta aikaa 60 000 km. Olen mitannut tähän saakka öljyn määrän väärin tikulla. Olen mitannut kone sammuksissa, ja pitää mitata koneen käydessä N päällä.

Ja liian pieni määrä johtui siitä, että syksyllä huomasin auton vuotavan "jäähdytysnestettä". Vika paikallistui syylärin alle. Pikku putken klemmaria kiristämällä vuoto loppui. Ja sattui niin sopivasti että jäähdyttäjän neste oli vähissä tuolloin säiliössä. Ei tullut mieleenkään että se olisi vaihteistoöljyä... Mutta nyt kun itse öljyt vaihdoin, tajusin että vaihteistoöljy kiertää sitä kautta jäähdyttimellä..

Vaihtotyö oli aika helppo, tein alla olevan linkin mukaan.


Ainoa poikkeus ohjeeseen että minulla ei ollut öljyn tarkastustikunputkessa mitään pulttia, niin kuin ohjeessa. Ja minulla ei ollut porakoneeseen teräsharjaa, jolla olis poistanut vanhan tiivistemassan öljypohjasta. Meinasi itku tulla sitä poistaessa, ja piti turvautua rälläkkään ja lamellilaikkaan. Mutta se ei ollut täydellinen työkalu, kun se tiivistepinta on vähän koholla keskeltä.. Se putsautu hyvin se "ylin" kohta, mutta matalammat ei.

Mutta ei ole silti pohja yhtään tiputtanut, olen seuraillut jälkeen päin

Öljyiksi laitoin Teboil Fluid S. Ostin 3 x 4l, hintaan 38 €/4l. Ja menekki oli työssä 10 litraa. Sehän riippuu siitä, kuinka pitkään antaa uutta öljyä valua ulos putkesta vaihtotyön loppuvaiheessa.

Siinä kannattaa ottaa kaveri käyttämään autoa, ja katsoa itse kirkkaasta PVC putkesta, milloin vanha öljy vaihtuu uudeksi. Sen huomas aika hyvin kun katsoi silleen että näkee myös putkesta tippuvan nesteen, eikä yritä pelkästään putken läpi katsoa. Ainkin mulla oli helppoa kun ruostevesi muuttui punaiseksi öljyksi..

Suodatin maksoi merkkiliikkeessä 88 €, ja tiivistemassaan meni 17 €. Tuota linkin mukaista tavaraa laitoin.

https://m.motonet.fi/fi/tuote/602334/LOCTITE-5910-Tiivistesilikoni-80-ml

puoli tuubia tais mennä, ja annoin kuivua yön yli ennen kuin lisäsin öljyä. Öljypohjan pulteille löysin jostakin ohjeen 11 nM kireys, ja sillä laitoin.

Ja onpa hyvä varata työhön 14 mm kuparitiivistekin öljypropulle. Öljypohja on hyvä tyhjentää propun kautta niin pääsee pienemmällä sotkulla kuin jos öljy tulee vasta öljypohjan irrotusvaiheen aikana ulos
 
Ylös Bottom