Pajero ja perän äänet?

E

Eksveekasi

Guest
Olen kuunnellut tuota "klonk,klonk" - ääntä nyt tuhannen kilometriä, siitä lähtien kun tämän -88 pitkän Palleron hankin. Ääni ei ole mitenkään kovin häiritsevä eikä sitä läheskään aina huomaa mutta perästä se tulee ja tahti on sama kuin pyörien pyörintänopeus. Vaihde päällä tai ei, vetoa tai ei, aina sama. Eri pyörillä aivan sama juttu. Yli 60 km/h nopeudessa ja hiljaisella asfaltilla sen kuulee paremmin, hiekkatiellä muu meteli ilmeisesti maskaa äänen kuulumattomiin. Jarru ei vaikuta asiaan.

Mitään tärinää ei välity runkoon tai ohjaukseen, kaikki menee tasaisesti. Mutta klonksuttaa, kaverini mielestä ääni oli jyrinää mutta minusta se on aivan selkeä "klonk".

Kitkalukko tuntuisi toimivan normaalisti, ylimääräisiä paukkeitakaan ei ole. Öljy on kauniin kirkasta mutta uskoisin että lisäaine puuttuu - varma en ole mutta sopisi kuvioon...

Nostin takapään ilmaan eilen ja heiluttelin kaikkea mahdollista. Pyöränlaakerit vaikuttaisivat ehjiltä mutta kardaanissa on kaikkialla aikamoista klappia, pinionpäässä varsinkin. Sieltä on myös tullut vähän öljyä. Pyörissä on viitisen senttiä klappia kun niitä pyörittelee edestakas eli tuon verran tyhjää ennenkuin toinen pyörä ja kardaani tulee "mukaan".

Ja nyt se herkku:

Kun laitoin koneen käyntiin ja annoin pyörien pyöriä kolmosella tyhjäkäynnillä niin ronksutus oli aika valtavaa, selkeätä rytmiä ei kuitenkaan ole. Alan kaveri kuunteli sitä puhelimessa , muiden diagnoosien jälkeen hän sanoi että "anna palaa kunnes se perä kilahtaa, voi kestää päivän tai viisi vuotta, vaihdetaan sitten koko hoito".

Näin teenkin. Mutta ajattelin kuitenkin vaihtaa peräöljyt, muistan esim. yhdestä Jeepistä että nämä kitkalukot ovat aika uskomattoman ronkeleita öljyistä. Sitä lisäainettakin löytyy.

Mutta:

Kannattaako kuitenkaan edes kokeilla öljynvaihtoa vai onko tämä niinsanotusti "pässinlihaa" eli mitä Teille kokeneemmille Palleromiehille tulee mieleen? On noita erilaisia öljyjä tuossa kyllä mutta lutraankohan nyt turhaan jos tuon teen? Eihän ne öljyt kulumia poista.

Kiitos taas.
 
Tuli vaihdettua öölit kuitenkin, jostain syystä oli Wolffin öljyjä ja GM:n kitkalukkolisäainetta jemmassa.

Mikään ei muuttunut, se pieni kolkutus kuuluu edelleen ja perä toimii normaalisti. Tai mistä minä uutena Pajeromiehenä tiedän mikä on "normaalia" mutta ei se ainakaan ronksuta asfaltilla pikkuympyrässä ja kuitenkin mutapellolla liikuttiin eteenpäin ihan mukavasti eli voimaa välittyy vaikka pito on huonoakin. Kurainen hiekkatie tuntui oikein kotoisalta aika kovassakin vauhdissa...

Pitänee laittaa stereot niin tuo ääni lakkaa häiritsemästä. ;D
 
oletkos varma ettei tule kardaanista? Itse olen epäillyt kardaania kaikenlaisten äänien aiheuttajaksi, ne nipat kun on saattanut jäädä edellisiltä omistajilta voitelematta (kun ei siinä iskän korollassakaan tarvii mitään voidella..)
 
Niko Päivinen sanoi
oletkos varma ettei tule kardaanista?

En ole.

Mutta se lonksutuksen rytmi ei oikein (kai?) sovi siihen että ääni kardaanista tulisi. Se ääni kun on yksi "klonks" per pyörän kierros. Toisaalta, kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Enpä tiedä. Lisäideoita?
 
Takaisin
Ylös Bottom