Pajero vm 2004 3,2 DiD tärinä kierrosluvulla n. 2500 rpm.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TaneM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

TaneM

New Member
Liittynyt
24 Toukokuu 2024
Auto alkaa täristämään nelos- ja vitosvaihteella kierrosluvun saavutettua n. 2500 rpm. Kierrokset eivät nouse ja tärinä on huomattava. Nelosvaiheella ongelma n. 100 km/h ja vitosvaihteella n. 120 km/h. Ongelmaa ei esiinny 1-3 vaihteilla, Kone kiertää vapaalla hyvin ilman ongelmia. Mistähän vikaa voisi alkaa etsimään? Toimen murhe on se, ettei vikakoodeja pysty itse lukemaan. En ainakaan ole löytänyt sopivaa appia Nexuksen mokkulalle ja iCarsoftkaan ei taivu tuolle vuosimallille. Mut joo suurin murhe nyt tuo tärinä...
 
Taitaa vaihdelaatikosta löytyä vika.
Ootko kattonu öljyt, millaset ne on?
Mut laitteella voi kattoo koodit, merkki huoltoon mars mars ellei jollakin ole lähipiirissäsi tuota MUT2/3 testeriä.
 
Kiitos vinkistä, samaa itsekin alkanut pohtimaan. Öljy on Te:n Quartz 9000 5W40 Acea A3B4 API Sp laatua ja vaihdettu n. 1k sitten huoltoliikkeen toimesta, vanhasta ei mitään hajua. MUT 2 testeri ei purrut , joten marmoritiskille MUT3 testeriin seuraavaksi, eiköhän sellainen löydy läntiseltä Uudeltamaalta. Onkohan vaihteistoremppaan tekijävelhoja tiedossa pääkaupunkiseudulla?
 
Ausseilta sain vinkkiä, että kyseessä saattaisi olla myös momentinmuuntimeen liittyvä vika. Ilmeisesti moottorin ja vaihteiston välissä oleva mötikkä, toki halvempi kuin itse vaihteisto...
 
Momentinmuuntimen "pidon" pystyy testaamaan, kun laittaa auto tyhjäkäynnillä, moottori+vaihteisto ajolämpötilassa, painaa jarrun pohjaan, D: silmään ja sitten kaasun pohjaan. Ei kannata muutamaa seluntia pidempään kaasua pitää.

Kierrokset pitää nousta tietylle rajalle, jos menee yli niin momentinmuunnin luistaa.

Jostain aussifoorumilta ohjeen ja rajat aikanaan löysin eri vaihteistoille, pittää koittaa ettiä kun ei ole nyt muistissa.
 
Tuossa sun vehkeelle ohjeet tuohon momentinmuuntimen testaamiseen:

1716876353257.png

1716876379938.png


 
Manuaali laatikko vai automaatti?
Manuaalissa kaksoismassa vautipyörä saattaa olla syyllinen.
Automaateista en tiedä mitään.
 
Automaatista on kyse. Sinänsä vaivan kanssa voi toistaiseksi elää kun käyttää dsg-valintaa ja hyppää nelosen yli mutta korjattavahan tuo olisi. Onko jollakin kokemusta vaihteiston ja momentinmuutimen vaihdosta, arvioitu aika ja kustannus? Tekijä?
 
Millonkas on vaihteistoöljyt vaihdettu ja jos on, niin mitä öljyä laitettu?

Ainakin uudempi laatikko on pikkutarkka oikeasta öljylaadusta, en tiedä noista vanhemmista että ovatko kranttuja. Mulla esimerkiksi luistatti momentinmuunnin eikä lukkiutunut oikein ja taisi olla jotain vikavaloakin kun oli vääränlaista öljyä laitettu huollossa (oli kyllä automaattiöljy, mutta ei oikea laatu). Korjaantui oikeanlaatuisella öljyllä.

Eli jos on suht vanhat öljyt sisällä, kannattaa kokeilla vaihteiston sisäpesua+huuhteluöljynvaihtoa ensi hätään, luultavasti pääsee halvemmalla kuin alkaa laatikkoa auki repimään ja voi hyvinkin korjata tai ainakin lieventää vikaa. Voihan siellä olla jotain venttiilivikaakin jos epäpuhtauksia sisällä.
 
Kommentoin tuota öljynvaihtoa jo aikaisemmin "Öljy on Te:n Quartz 9000 5W40 Acea A3B4 API Sp laatua ja vaihdettu n. 1k sitten huoltoliikkeen toimesta, vanhasta ei mitään hajua". Tässä voi olla yhteys koska ongelmat ilmenneet vaihdon jälkeen. Huuhtelu siis paikallaan jos tuo laatu on ok.
 
Jos ovat moottoriöljyä laittaneet laatikkoon, niin varmasti tulee ongelmia :)

Eiköhän tuo siis tarkoita moottoriöljynvaihtoa (toivottavasti), vaihteistoon ei yleensä vaihdella jos ei ongelmia sen suhteen tai jos asiakas ei sitä erikseen pyydä.
 
Takaisin
Ylös Bottom